لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های مغز و اعصابتغذیهروانشناسی و روانپزشکی

رژیم غذایی کاهش خطر آلزایمر چیست؟

رژیم غذایی کاهش خطر آلزایمر چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رژیم غذایی کاهش خطر آلزایمر چیست؟ چه غذاهایی می توانند نوید امید بخشی برای افرادی باشند که سابقه خانوادگی خود ابتلای به آلزایمر را دارند. بیماری آلزایمر، یکی از شایع ترین دلایل زوال عقل است. متاسفانه این بیماری، معمولاً به آرامی شروع می شود و با گذشت زمان اوج می گیرد.

این بیماری نوعی اختلال پیشرونده است که باعث مرگ سلول های مغزی می شود. بیماری آلزایمر، شایع ترین علت زوال عقل است که با کاهش مداوم در تفکر، مهارت های رفتاری و اجتماعی توانایی فرد را مختل می کند. علائم اولیه این بیماری ممکن است فراموش کردن وقایع یا گفتگوهای روزانه باشد. با پیشرفت این بیماری، فرد دچار اختلال شدید حافظه می شود و توانایی انجام کارهای روزمره خودش را از دست می دهد.

داروهای فعلی بیماری آلزایمر ممکن است به طور موقت علائم را بهبود ببخشند یا سرعت پیشرفت بیماری را کندتر کنند. این روش های درمانی گاهی اوقات به مبتلایان آلزایمر کمک می کند تا عملکرد خود را به حداکثر برسانند و استقلال خود را برای مدتی حفظ کنند.

هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. در مراحل پیشرفته بیماری، عوارض ناشی از از دست دادن عملکرد شدید مغز مانند کم آبی، سوء تغذیه یا عفونت منجر به مرگ بیمار می شود.

علت و عوامل خطر بیماری آلزایمر

رژیم غذایی کاهش خطر آلزایمر چیست؟ | پزشکت

محققان نقش دو پروتئین را در بررسی علت آلزایمر شناسایی کرده اند:

  • پلاک ها. بتا-آمیلوئید قطعه باقیمانده از یک پروتئین بزرگتر است. تجمع این قطعات باعث اختلال در سلول های عصبی می شود و رسوبات بزرگتری به نام پلاک های آمیلوئید تشکیل می دهند.
  • پروتئین های تاو. پروتئین های تاو در نقل و انتقالات مواد مغذی و سایر مواد ضروری دستگاه عصبی نقش مهمی دارند. در بیماری آلزایمر، پروتئین های تاو تغییر شکل داده و ساختارهایی به نام تنگل های عصبی فیبریدی تشکیل می دهند و باعث مختل شدن سیستم عصبی می شوند. آنها برای سلول های عصبی سمی هستند.

 با این حال، حدود 70 درصد از موارد این بیماری مربوط به ژنتیک می باشد. سایرعوامل خطرزا آن شامل سابقه آسیب در سر، افسردگی یا فشار خون بالا است. اگر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارید، انجام برخی از گزینه های مهم رژیم غذایی می تواند در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر به شما کمک کنند. در حقیقت، بسیاری از غذاها می توانند سلامت شناختی شما را بهبود بخشند و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

مواد غذایی برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

رژیم غذایی کاهش خطر آلزایمر چیست؟ | پزشکت

زغال اخته

زغال اخته، سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان می تواند مغز را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. آنتی اکسیدان ها همچنین بدن را در برابر ترکیبات مضر که ممکن است باعث بیماری هایی مانند آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون شوند، محافظت می کنند. همچنین، فیتوشیمیایی ها، آنتوسیانین ها و پروانتوسیانیدین موجود در زغال اخته نقش محافظت کننده بر روی سیستم عصبی بدن دارند.

شما می توانید در هر ساعت از شب از زغال اخته و انواع توت ها به عنوان یک میان وعده کامل لذت ببرید. حتی از آنها در سالاد میوه، غلات یا آبمیوه ها استفاده کنید.

بیماری های مغز و اعصاب
کلم پیچ و سبزیجات سبز برگ

سبزیجات با برگ سبز مانند کلم پیچ، به حفظ قدرت ذهنی کمک می کند. حتی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهند. کلم پیچ، منبع غنی ویتامین B12 است که برای سلامتی شناختی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بررسی ها نشان می دهد ویتامین K موجود در کلم و سایر سبزیجات با برگ سبز می تواند سلامت روان در افراد را بهبود ببخشد. طبق بررسی های صورت گرفته، اضافه کردن این سبزیجات به رژیم غذایی می تواند به بهبود حافظه کمک کند. خوردن به اندازه 1 تا 2 وعده کلم یا سایر سبزیجات برگ سبز در روز می تواند در جلوگیری از آلزایمر مفید باشد.

چای سبز

وقتی صحبت از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان برای بهبود قدرت مغز می شود، قطعاً باید چای سبز را در این لیست قرار داد.

ماهیت آنتی اکسیدانی چای سبز می تواند از سلامت و عملکرد مناسب رگ های خونی در مغز حمایت کند. همچنین، نوشیدن چای سبز ممکن است احتمال بروز آلزایمر و پارکینسون، دو اختلال رایج عصبی را کاهش دهد. روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید تا از سلامت طولانی مدت مغز شما محافظت شود.

دارچین

یکی از ادویه های محبوب که می تواند از بروز لخته های خونی در مغز جلوگیری کند و باعث کاهش التهاب مغزی شود، دارچین است. دارچین در پیشگیری و همچنین تأخیر در بروز علائم آلزایمر مؤثر است. حتی می تواند جریان خون در مغز را بهبود ببخشد. استنشاق رایحه آن می تواند وضعیت حافظه فرد را بهبود بخشد و عملکرد مغز مربوط به توجه، حافظه و سرعت بینایی – حرکتی را بهتر کند؛ بنابراین روزانه یک فنجان چای دارچین بنوشید و همچنین پودر دارچین را روی نان تست، غلات، جو دوسر، محصولات پخته شده، سالاد میوه و اسموتی بپاشید و میل کنید.

ماهی قزل آلا

ماهی های آب سرد مانند سالمون می توانند به سلامت و بهبود عملکرد مغز شما کمک کنند. همچنین خطر بروز مشکلات مغزی مرتبط با سن را کاهش می دهند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا، نقش عمده ای در محافظت از مغز در برابر آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل دارند. اسید دکوزهگزانوئیک (DHA)، نوعی اسید چرب امگا 3 که ممکن است به پیشگیری از پیشرفت آلزایمر موثر باشد. همچنین این اسید می تواند از رشد دو ضایعه مغزی که از ویژگی های بارز آلزایمر است جلوگیری کند. DHA می تواند میزان تجمع تاو را کاهش دهد. تاو پروتئینی است که منجر به ایجاد لکه های عصبی فیبریدی می شود. برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، مصرف 1 وعده ماهی قزل آلا در هفته می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای سلامت مغز مفید می باشد. خاصیت ضد التهابی زردچوبه می تواند از التهاب مغز جلوگیری کند که بنظر می رسد یکی از دلایل اصلی بروز اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر است. روزانه یک لیوان شیر زردچوبه بنوشید و همچنین در پخت و پز خود از زردچوبه نیز استفاده کنید تا مغز شما سالها سالم باقی بماند.

روغن زیتون

رژیم غذایی کاهش خطر آلزایمر چیست؟ | پزشکت

روغن زیتون بکر حاوی یک عنصر فنولیک به نام اولئوکان تال است. اولئوکان تال به تقویت پروتئین ها و آنزیم های کلیدی کمک می کند تا پلاک های آمیلوئیدی تجزیه شوند و از تجمع آنها جلوگیری شود. روغن زیتون فوق العاده بکر می تواند یادگیری، تمرکز و عوارض آسیب های احتمالی در مغز را بهبود بخشد. از روغن زیتون فوق العاده بکر در پخت و پز و به عنوان ماده ای در سس ها استفاده کنید تا مغز و حافظه شما تقویت شود.

روغن نارگیل

درست مانند روغن زیتون، روغن نارگیل نیز در کاهش خطر زوال عقل و همچنین آلزایمر مفید است. تری گلیسیریدهای ​​موجود در روغن نارگیل باعث افزایش سطح خون بدن و بهبود عملکرد شناختی می شود. روغن نارگیل اثرات بتا آمیلوئید را بر سلول های عصبی قشر مغز کاهش می دهد. پپتیدهای آمیلوئید بتا با بیماری های عصبی مرتبط هستند. مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر باعث بهبود عملکرد و حافظه شناختی در افراد در هر سنی از جمله سالمندان می شود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی، منبع غنی از فولات و ویتامین C  است که هر دو در عملکرد مناسب مغز نقش اساسی دارند. حفظ سطح مناسبی از ویتامین C  می تواند عملکرد محافظتی، در برابر کاهش شناختی مربوط به سن و بیماری آلزایمر داشته باشد. کلم بروکلی همچنین حاوی فولات و دارای کاروتنوئیدهایی است که سطح هموسیستئین را کاهش می دهد. هموسیستئین یک اسید آمینه است که با اختلالات حافظه ای مرتبط است. علاوه بر این، چندین ویتامین B موجود در آن، نقش اساسی در بهبود سلامت ذهنی و حافظه دارند. کلم بروکلی می تواند اثرات خستگی ذهنی و افسردگی را تسکین بخشد. خوردن 1 فنجان کلم بروکلی دو یا سه بار در هفته می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد.

گردو

به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گردو، این آجیل ممکن است به کاهش خطر، تأخیر در شروع، کاهش سرعت پیشرفت یا حتی جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. مصرف گردو از مغز در برابر پروتئین بتا آمیلوئید محافظت می کند. بتا آمیلوئید پروتئینی است که اغلب در مغز افراد مبتلا به آلزایمر دیده می شود. بعلاوه، گردو منبع خوبی از روی می باشد. روی، ماده معدنی است که می تواند سلول های مغزی را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

رژیم مدیترانه ای و خطر کاهش زوال عقل

رژیم غذایی کاهش خطر آلزایمر چیست؟ | پزشکت

شواهد نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات و غلات و گوشت قرمز و قند کم می تواند به کاهش خطرات زوال عقل کمک کند.

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل تطبیق جنبه های مختلف سبک زندگی شما، از جمله خوردن برخی غذاها، ورزش منظم، عدم استعمال سیگار و حفظ فشار خون و سطح کلسترول طبیعی است. خوردن رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای می تواند خطر بروز مشکلات حافظه و تفکر و ابتلا به برخی از انواع زوال عقل را کاهش دهد.

رژیم های غذایی مدیترانه ای به طور سنتی دارای میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات زیاد، با مصرف متوسط ​​ماهی روغنی و لبنیات و گوشت، قند و چربی اشباع کم است. بیشترین چربی در این نوع رژیم ها روغن زیتون است. این نوع رژیم غذایی با کاهش سطح سکته مغزی، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناشی از هر علتی همراه است. آنها همچنین نشان داده اند که رعایت دقیق رژیم غذایی ممکن است با کاهش اختلال حافظه همراه باشد.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/superfoods/10-superfoods-reduce-risk-alzheimers-disease.html

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alzheimers-disease/symptoms-causes/syc-20350447

https://www.alzheimers.org.uk/about-dementia/risk-factors-and-prevention/mediterranean-diet-and-dementia

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز