لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید.

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بهترین درمان های خانگی، غذا ها و ادویه جات و سبزی جات هستند. آنها خواص تقویت کننده و تسکین دردها و مزایای مثبتی برای سلامتی شما دارند. استفاده از مواد طبیعی برای رفع یا تسکین علائم بیماری در حال افزایش است. بسیاری از ادویه جات جدا از خوشمزه کردن غذاها، می توانند در مقابله با برخی از بیماری ها موثر باشند.

امروزه افراد آستانه های بسیار کمی برای درد یا ناراحتی دارند. استفاده از قرص برای سردرد، دندان درد، معده درد، کمردرد یا هر نوع درد به یک روش استاندارد تبدیل شده است. آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن برخی از مسکن های رایجی هستند که ممکن است در کابینت خود آنها داشته باشید. از طرفی هم برخی افراد برای پیشگیری از بروز مشکلی در آینده، داروی مسکن مصرف می کنند.

آنها نمی دانند که استفاده بیش از حد از مسکن ها، خود نوعی بیماری و مشکل محسوب می شود. علاوه بر این، مسکن ها همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تا حد زیادی به خطر بیندازند. اما برخی مسکن های طبیعی در خانه همه ما وجود دارند که به راحتی می توانیم از آنها استفاده کنیم، از جمله:

کمپرس یخ

در بین درمان های خانگی، کیسه یخ یکی از موثرترین درمان های تسکین دهنده درد است. کیسه یخ یکی از اولین خطوط درمانی برای انواع آسیب ها و دردها از جمله درد فک، کمر درد و درد ناشی از سقوط ناگهانی یا انواع دیگر ضربه های جسمی است. در حقیقت، درمان بسته یخ حتی ممکن است درد پس از زایمان را کاهش دهد. به نظر می رسد استفاده از کیسه یخ به مدت 20 دقیقه به کاهش درد پرینه پس از زایمان کمک می کند.

کیسه یخ به کاهش التهاب و درد در 48 ساعت اول آسیب مانند کشیدگی عضله، تاندون یا رباط کمک می کند. دمای سرد گردش خون را محدود کرده و اثر بی حسی بر روی اعصاب ایجاد می کند. حتی نقشی اساسی در کاهش تورم و التهاب دارند.

کمپرس گرم

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید. | پزشکت

یکی دیگر از درمان های خانگی بسیار رایج برای تسکین درد، استفاده مستقیم از گرما در مناطق دردناک است. کمپرس گرم برای هر نوع درد حاد یا مزمن موثر است. گرما در اتساع رگ های خونی موثر است. حتی خون را برای توزیع مواد مغذی در بدن و همچنین دفع سموم آسان می کند. این به نوبه خود در تسکین درد موثر خواهد بود.

استفاده از گرما درمانی و سرما درمانی، همراه با یک درمان دارویی، می تواند درد بیماران مبتلا به آسیب حاد کمر را تسکین دهد. استفاده مداوم کمپرس گرم نسبت به استامینوفن و ایبوپروفن برای درمان کمردرد موثر است.

زردچوبه

زردچوبه، یک ماده ضد التهاب کاملاً طبیعی و مسکن قوی درد است. زردچوبه رنگ زرد روشن و خاصیت درمانی خود را مدیون ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین آنتی اکسیدانی که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد که باعث آسیب سلول و بافت می شوند، کمک می کند. در واقع، زردچوبه می تواند در درمان درد های بدن، دردهای مفصلی و آسیب های داخلی، با مسکن های منظم بدون نسخه پزشک برابری می نماید و یا حتی از آنها موثرتر باشند.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کورکومین و هم کاربرد درمانی آن در برابر بیماری های مختلف پاتولوژیک مانند سرطان، تصلب شرایین، بیماری های تخریب عصبی و اختلالات التهابی موثر است. بررسی ها نشان می دهد که کورکومین ممکن است به عنوان یک عامل درمانی در بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده، پانکراتیت، آرتروز و انواع خاصی از سرطان پتانسیل قابل توجهی داشته باشد.

یک راه عالی برای استفاده از زردچوبه مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه در 1 فنجان شیر داغ و نوشیدن منظم آن در طول روز است.

توجه: حتی اگر زردچوبه به عنوان یک جایگزین ایمن برای سایر مسکن های مرسوم استفاده شود، مصرف مقدار زیاد آن ممکن است عملکرد هضم شما را مختل کند. افراد مبتلا به بیماری کیسه صفرا نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

زنجبیل

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید. | پزشکت

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می توان به ترکیب جینجرول موجود در آن پی برد. جینجرول به عنوان یک داروی بالقوه برای درمان درد همراه با نقرس، آرتریت روماتوئید و آرتروز پیشنهاد شده است، اگرچه تحقیقات علمی بیشتری برای حمایت از این ادعاها انجام می شود.

زنجبیل روی برخی فرآیندهای التهابی در سطح سلول تأثیر می گذارد. این امر آن را به یک درمان موثر برای بیماری های التهابی حاد و مزمن تبدیل می کند. مصرف روزانه زنجبیل می تواند به کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش کمک کند.

برای مصرف، روزانه 1 تا 2 قاشق چای خوری زنجبیل آسیاب شده به وعده های غذایی خود اضافه کنید. برای استفاده موضعی، دو بار در روز یک خمیر گرم زنجبیل مخلوط شده با کمی زردچوبه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. با این حال، زنجبیل نباید بر روی زخم باز اعمال شود.

همچنین 1 قاشق غذاخوری برش زنجبیل را به مدت 5 دقیقه در 1 فنجان آب داغ قرار دهید.  سپس آن را 2 یا 3 بار در روز بنوشید تا به تسکین درد کمک کند.

روغن زیتون

روغن زیتون یک گنجینه غذایی است. حتی در رژیم مدیترانه ای و ایتالیایی یا به عنوان سس سالاد استفاده می شود. به عنوان یک جایگزین مفید و مطمئن برای تسکین دهنده های درد و ضد التهاب های سنتی شناخته شده است. روغن زیتون حاوی ماده ضد التهابی غیر استروئیدی است. حتی از فعالیت آنزیم های سیکلواکسیژناز (COX) که باعث التهاب در بدن می شوند، جلوگیری می کند. استفاده موضعی روغن زیتون بسیار بکر از NSAID های موضعی بهتر است. علائم آرتروز زانو را کاهش می دهد. بنابراین، وقتی صحبت از مبارزه با التهاب می شود، روغن زیتون بکر یک دارو مطمئن است.

برای استفاده موضعی، منطقه دردناک را با روغن زیتون گرم ماساژ دهید تا درد، تورم و التهاب ناشی از آرتروز و گرفتگی عضلات کاهش یابد. برای مصرف، روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق العاده بکر بخورید تا از التهاب مبارزه کنید.

میخک

از میخک های خرد و آسیاب شده برای افزایش طعم و بوی مواد غذایی استفاده می شود. از نظر دارویی، میخک به عنوان یک مسکن قوی عمل می کند. میخک به عنوان بی حس کننده طبیعی برای بی حسی منطقه آسیب دیده عمل می کند. تا حدی در تسکین درد ناشی از درد دندان و التهاب آرتروز کاربرد دارد. میخک و روغن مشتق شده از آنها را می توان بصورت موضعی به عنوان تسکین دهنده درد مطمئن و موثر در برابر درد های خفیف و جزئی استفاده کرد.

  • برای دندان درد، یک میخک کامل را بجوید. کمی روغن میخک را روی دندان درد و لثه های اطراف آن بمالید.
  • برای دردهای عضلانی یا مفصلی، چند قطره روغن میخک را با هر روغن دیگر مخلوط کنید. به مدت چند دقیقه از آن برای ماساژ ناحیه دردناک استفاده کنید.
  • در صورت نیاز می توانید هر کدام از این روش های درمانی را چند بار در روز دنبال کنید.

توجه: گذاشتن مقادیر اضافی روغن میخک رقیق نشده روی لثه ها می تواند مضر باشد و باعث درد بیشتر شود. بنابراین، قبل از استفاده از داروی پایه روغن میخک برای تسکین دندان درد ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

روغن میخک خطر خونریزی غیرطبیعی را نیز افزایش می دهد. افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند یا افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید هنگام مصرف آن احتیاط بیشتری داشته باشند.

فلفل دلمه ای

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید. | پزشکت

ترکیب کپسایسین موجود در فلفل کاین یک اثر ضد التهابی دارد. حتی به کاهش درد و التهاب مفاصل، اعصاب و عضلات کمک می کند. همچنین از فعال شدن مسیرهای درد مغز جلوگیری خواهد کرد. فلفل دلمه ای به نوبه خود احساس درد را کاهش می دهد. به همین دلیل است که بسیاری از کرم ها و پمادهای ضد درد بدون نسخه پزشک حاوی مقداری کپسایسین خالص هستند.

با استفاده از فلفل قرمز می توانید یک مرهم خانگی تسکین دهنده درد تهیه کنید. نصف قاشق چای خوری فلفل دلمه ای آسیاب شده و 2 تا 3 قاشق چای خوری روغن زیتون یا نارگیل گرم را مخلوط کنید. آن را روی ناحیه دردناک بمالید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. این کار را یک بار در روز تکرار کنید تا درد بهبود یابد.

دارچین

دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کننده، ضد التهاب، تسکین دهنده و ضد نفخ است. این ادویه همچنین منبع عالی مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، روی و مس به همراه ویتامین A، نیاسین و پیریدوکسین است.

دارچین اغلب برای درمان علائمی مانند علائم مرتبط با سرماخوردگی، نفخ شکم، سوء هاضمه، دل درد، حالت تهوع، اسهال، درد مفاصل و ناراحتی قاعدگی استفاده می شود. مصرف منظم دارچین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در کنترل سطح قند خون موثر است.

علاوه بر این، دارچین به کاهش کلسترول کمک می کند. حتی خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی را کاهش می دهد. نباید دارچین به مقدار زیاد مصرف شود، زیرا ممکن است اثرات جانبی در افراد مبتلا به بیماری کبد داشته باشد.

سیر

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید. | پزشکت

سیر به دلیل اثر چشمگیر دارویی که دارد، به لطف خاصیت تحریک کننده، ضد عفونی کننده، ادرار آور، خلط آور، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد عفونی کننده ارزشمند است. علاوه بر این، سیر حاول ویتامین ها و مواد مغذی تقویت کننده سلامتی، مانند پروتئین، پتاسیم، کلسیم و روی است.

بسیاری از افراد برای تسکین سرفه، برونشیت مزمن، گلودرد، گرفتگی صدا، مشکلات سینوسی، آسم، عفونت گوش، سوء هاضمه، معده درد، قولنج، دندان درد و گزش از آن استفاده می کنند.

سیر می تواند به کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از سکته مغزی کمک کند. همچنین خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

لیمو

خاصیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی لیمو در سراسر جهان مشهور است. حتی آن را به یکی از پرطرفدارترین کمک های درمانی تبدیل می کند. سیر حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C و فولات است که هر دو ماده برای حفظ سلامتی مطلوب حیاتی هستند. لیمو به طور سنتی برای تسکین سردرد، عفونت گلو، سوء هاضمه، یبوست، گزش حشرات و درد و ناراحتی مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

عسل

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید. | پزشکت

عسل که اغلب به عنوان شهد خدایان شناخته می شود، دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد عفونی کننده و ضد انگلی است. این مایع چسبناک حاوی انبوهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از جمله منیزیم، پتاسیم، کلسیم، سدیم، مس، آهن، منگنز، گوگرد، روی و فسفات است که به ترمیم بدن کمک می کنند.

عسل برای تسکین سرفه، تحریک گلو، التهاب حنجره، زخم های شانکر، تهوع صبحگاهی و ناراحتی معده مفید است. کاربرد موضعی آن می تواند عفونت های پوستی و زخم های جزئی و سوختگی را از بین می برد.

پیاز

پیاز دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک، ضد میکروبی و تحریک کننده است. همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین های C، B 1، B 6 و K، بیوتین، کروم، کلسیم، اسید فولیک و فیبرهای غذایی است.

از پیاز به عنوان یک داروی محلی برای دستیابی به تسکین علامتی از چندین بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی، سرفه، برونشیت مزمن و آسم استفاده شده است. علاوه بر این، پیاز ماده اصلی آشپزخانه حتی ممکن است در مقابله با عفونت های معده، حالت تهوع و اسهال موثر باشد.

همچنین، پیاز حاوی کروم است که در تنظیم سطح قند خون در افرادی که دیابت نوع 2 دارند، کمک می کند. خوردن پیاز خام نیز می تواند در کاهش کلسترول بالا موثر باشد.

هل

این ادویه معطر، معروف به «ملکه ادویه»، دارای خاصیت تسکین دهنده، آنتی اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ادرار آور و خلط آور است. همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، مس، آهن و منیزیم است.

هل به عنوان یک درمان سنتی برای کمک به مبارزه با مشکلاتی مانند بوی بد دهان و زخم های دهان استفاده شده است. علاوه بر این، به دلیل خاصیت تسکین دهنده، سو ء هاضمه، حالت تهوع، سوزش معده، نفخ شکم و گرفتگی معده را برطرف می کند.

همچنین گفته می شود که این ادویه در تسکین علائم مختلف ناشی از آسم، برونشیت و آلرژی های تنفسی موثر است. هل به افزایش اشتها، کاهش استرس و کاهش تنش عضلانی کمک می کند.

دانه های زیره سبز

بهترین مسکن های خانگی را بشناسید. | پزشکت

دانه های زیره دارای خواص ضد التهابی، از بین بردن، ضد نفخ و ضد اکسیدان هستند. دانه های زیره سبز به عنوان یک درمان محلی برای کاهش علائمی مانند سو ء هاضمه، نفخ شکم، اسهال، اسیدیته، درد معده، تهوع صبحگاهی، قولنج کلیه، سرماخوردگی، سرفه، تب، گلودرد و بی خوابی استفاده شده است.

نعنا فلفلی

افراد در هر سنی هر از گاهی از سردرد رنج می برند. این مشکلات می تواند به دلیل کم آبی، استرس، تنش، بی قراری، سرماخوردگی، مشکلات سینوسی، میگرن، گذراندن زمان زیاد در آفتاب و کمبود خواب باشد.

اگر می خواهید جایگزینی برای مسکن های بدون نسخه برای سردرد خود داشته باشد، سعی کنید یک لیوان آب بنوشید. در بسیاری از موارد، سردرد، حتی سردردهای میگرنی، ناشی از کمبود آب بدن است.

نعناع همچنین یک داروی خانگی بالقوه برای سردرد است. خاصیت ضد التهابی، ضد اسپاسم و آرام بخشی آن ممکن است تأثیر مثبتی بر سردرد داشته باشد. می توانید از روغن نعناع برای ماساژ شقیقه های خود استفاده کنید یا یک فنجان گرم چای نعناع شیرین شده با عسل بنوشید. گزینه دیگر افزودن چند قطره روغن نعناع به لیون کوچک آب جوش و سپس بخار دادن برای چند دقیقه است.

نمک

درد پا یکی دیگر از مشکلات رایج است که افراد از همه گروه های سنی را درگیر می کند. نمک دریا، به ویژه، دارای منیزیم است که با توانایی استثنایی ضد التهابی برای تسکین درد عضلات و بدن درد کاربرد دارد. به یک وان کوچک آب گرم یک فنجان نمک سفره اضافه کنید و پاها را به مدت 10 تا 15 دقیقه در محلول نمک گرم فرو ببرید. ترکیب گرما و نمک برای شل شدن رگ پا و تسکین درد به خوبی تاثیر دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز