لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مفید ترین چربی روی کره زمین را بشناسید.

روغن زیتون | پزشکت

فهرست مطالب

مفید ترین چربی روی کره زمین را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مفید ترین چربی روی کره زمین، روغن زیتون بسیار تازه است که فوق العاده  مفید شناخته شده است. بررسی ها نشان می دهد که اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می توانند برخی از مزایای سلامتی را از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی ارائه دهند. روغن زیتون، روغنی است که از زیتون، میوه های درخت زیتون استخراج شده است.

روند تولید فوق العاده ساده است. برای استخراج روغن آنها می توان زیتون را فشار داد. اما روش های مدرن شامل خرد كردن زیتون، مخلوط كردن آنها با هم و سپس جدا كردن روغن از تفاله در سانتریفیوژ است.

پس از سانتریفیوژ، مقدار کمی روغن در تفاله باقی می ماند. روغن باقیمانده را می توان با استفاده از حلال های شیمیایی استخراج کرد. حتی به عنوان روغن تفاله زیتون شناخته می شود.

روغن تفاله زیتون به طور کلی ارزان تر از روغن زیتون معمولی است و شهرت بدی دارد. خرید نوع مناسب روغن زیتون بسیار مهم است. سه درجه اصلی روغن زیتون تصفیه شده، تازه و فوق العاده تازه وجود دارد. روغن زیتون فوق العاده تازه کمترین نوع فرآوری یا تصفیه شده است.

روغن زیتون بسیار تازه مفید ترین نوع روغن زیتون در نظر گرفته می شود. با استفاده از روش های طبیعی استخراج شده و برای خلوص و برخی از خصوصیات حسی مانند طعم و بو بصورت استاندارد تهیه شده است.

ترکیب مغذی روغن زیتون فوق تازه

روغن زیتون | پزشکت

روغن زیتون بسیار تازه نسبتاً مقوی است. حاوی مقادیر متوسطی از ویتامین های E و K و مقدار زیادی اسیدهای چرب مفید است.

یک قاشق غذاخوری (13.5 گرم) روغن زیتون حاوی موارد زیر است:

  • ویتامین Kبه میزان 7٪ DV
  • چربی اشباع شده: 14٪
  • ویتامین Eبه میزان 13٪ ارزش روزانه (DV)
  • چربی اشباع نشده: 73٪ (بیشتر اسید اولئیک)

قابل ذکر است، روغن زیتون بسیار تازه از نظر محتوای آنتی اکسیدانی درخشان است. آنتی اکسیدان ها از نظر بیولوژیکی فعال هستند. برخی از آنها می توانند به مبارزه با بیماری های جدی کمک کنند.

آنتی اکسیدان های اصلی روغن شامل الئوکانتانال ضد التهاب و همچنین اولئوروپئین است. اولئوروپئین ماده ای است که از کلسترول LDL (بد) در برابر اکسیداسیون محافظت می کند.

برخی از مردم روغن زیتون را به دلیل داشتن نسبت بالای امگا 6 به امگا 3 مصرف نمی کنند. با این حال، مقدار کل چربی های اشباع نشده آن هنوز هم نسبتاً کم است. بنابراین نباید  نگران مصرف آن باشید.

حاوی مواد ضد التهابی

اعتقاد بر این است که التهاب مزمن از عوامل اصلی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، دیابت و آرتروز است. برخی حدس می زنند که توانایی روغن زیتون در مبارزه با التهاب در پشت بسیاری از مزایای آن برای سلامتی است.

اسید اولئیک، برجسته ترین اسید چرب موجود در روغن زیتون، نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنش پذیر C را کاهش می دهد. با این حال، به نظر می رسد اثرات اصلی ضد التهابی روغن به دلیل آنتی اکسیدان ها باشد. در درجه اول اولئوکانتال، که نشان داده شده است مانند ایبوپروفن، یک داروی ضد التهاب محبوب شناخته می شود.

محققان تخمین می زنند که مقدار اولئوکانتال در 50 میلی لیتر (حدود 3.4 قاشق غذاخوری) روغن زیتون فوق تازه اثراتی مشابه با 10٪ دوز ایبوپروفن بزرگسالان برای تسکین درد دارد.

همچنین، یک مطالعه نشان داد که مواد موجود در روغن زیتون می توانند بیان ژن ها و پروتئین های واسطه التهاب را کاهش دهند. بخاطر داشته باشید که التهاب مزمن و سطح پایین معمولاً نسبتاً خفیف است. آسیب زدگی آن سال ها یا دهه ها طول می کشد.

استفاده از روغن زیتون بسیار تازه ممکن است به جلوگیری از این وضعیت کمک کند. حتی منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف التهابی، به ویژه بیماری های قلبی شود. به طور کلی، روغن زیتون حاوی اسید اولئیک و اولئوکانتال است، دو ماده مغذی که می توانند با التهاب مقابله کنند. این ممکن است دلیل اصلی مزایای سلامتی روغن زیتون باشد.

کاهش بیماری های قلبی عروقی

روغن زیتون | پزشکت

بیماری های قلبی عروقی، مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی، از شایع ترین دلایل مرگ و میر در جهان است. بسیاری از بررسی مشاهده ای نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از این بیماری ها در مناطق خاصی از جهان، به ویژه در کشورهای اطراف دریای مدیترانه کم است. مطالعات در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای نشان می دهد که این رژیم می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کند.

در یک مطالعه مهم، حملات قلبی، سکته های مغزی و مرگ را تا 30 درصد کاهش داد. روغن زیتون بسیار تازه از طریق مکانیسم های متعددی از بیماری قلبی محافظت می کند. اکسیداسیون کلسترول LDL (بد) را کاهش می دهد. این روغن از ذرات LDL در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. علاوه بر آن، سلامت رگ های خونی را بهبود می بخشد.

روغن زیتون عملکرد اندوتلیوم، که غشای داخلی رگهای خونی است را بهبود می بخشد. روغن زیتون، به مدیریت لخته شدن خون کمک می کند. برخی مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون می تواند از لخته شدن خون ناخواسته، از ویژگی های اصلی حملات قلبی و مغزی پیشگیری کند.

کاهش فشار خون

فشار خون را کاهش می دهد. یک مطالعه در بیماران با فشار خون بالا نشان داد که روغن زیتون فشار خون و نیاز به داروی فشار خون را تا 48٪ کاهش می دهد. با توجه به اثرات بیولوژیکی روغن زیتون، جای تعجب نیست که افرادی که بیشترین مقدار آن را مصرف می کنند به طور قابل توجهی کمتر در اثر حملات قلبی و مغزی می میرند. ده ها مطالعه حیوانی و انسانی نشان داده است که روغن زیتون فواید عمده ای برای قلب دارد.

در حقیقت، شواهد به اندازه کافی قوی است که توصیه می کند افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی یا در معرض خطر زیادی هستند، مقدار زیادی روغن زیتون تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. به طور کلی، روغن زیتون ممکن است یکی از مفید ترین غذاهایی باشد که می توانید برای سلامت قلب مصرف کنید. فشار خون و التهاب را کاهش می دهد، از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. حتی ممکن است به جلوگیری از لخته شدن خون ناخواسته کمک کند.

مزایای روغن زیتون بسیار تازه برای سلامتی

روغن زیتون | پزشکت

اگرچه روغن زیتون بیشتر در مورد تأثیرات آن بر سلامت قلب مورد مطالعه قرار گرفته است، اما مصرف آن نیز با تعدادی دیگر از فواید سلامتی همراه بوده است. برخی از آنها عبارتند از:

کاهش میزان سرطان

سرطان، دلیل اصلی مرگ است و با رشد کنترل نشده سلول مشخص می شود. بررسی ها نشان داده است که افرادی که در کشورهای مدیترانه ای زندگی می کنند نسبتاً کم خطر ابتلا به سرطان را دارند. برخی حدس می زنند که روغن زیتون ارتباطی با این امر دارد

یک عامل بالقوه در ایجاد سرطان، آسیب اکسیداتیو ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد است. با این حال، روغن زیتون بسیار تازه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که باعث کاهش آسیب اکسیداتیو می شود .

اسید اولئیک موجود در روغن زیتون نیز در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم است. نشان داده شده است که تأثیرات مفیدی بر روی ژن های مرتبط با سرطان دارد. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کرده اند که ترکیبات موجود در روغن زیتون می تواند در مقابله با سرطان در سطح مولکولی کمک کند.

کاهش بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب عصبی در جهان و علت اصلی زوال عقل است. یکی از ویژگی های آلزایمر، تجمع گره های پروتئینی به نام پلاک های بتا آمیلوئید در نورون های خاص مغز است. یک مطالعه روی موش ها مشاهده کرد که ماده ای در روغن زیتون می تواند به برطرف شدن این پلاک ها کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه کنترل شده بر روی انسان نشان داد که یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی شده با روغن زیتون عملکرد مغز را بهبود می بخشد. خطر ابتلا به اختلال شناختی را کاهش می دهد. روغن زیتون می تواند به مبارزه با سرطان و بیماری آلزایمر کمک کند، اگرچه مطالعات انسانی باید این موضوع را تأیید کند.

آیا می توان با روغن زیتون آشپزی کرد؟

روغن زیتون | پزشکت

در حین پخت و پز، اسیدهای چرب می توانند اکسید شوند، به این معنی که با اکسیژن واکنش نشان می دهند و آسیب می بینند. پیوندهای دوتایی در مولکول های اسید چرب بیشتر مسئول این امر هستند.

به همین دلیل، چربی های اشباع شده، که هیچ پیوند دوگانه ندارند، در برابر گرمای زیاد مقاوم هستند. در همین حال، چربی های اشباع نشده پلی که پیوندهای دوگانه زیادی دارند، حساس بوده و آسیب می بینند.

روغن زیتون بیشتر حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع مونو است که فقط یک پیوند دوگانه دارند و نسبتاً در برابر گرمای زیاد مقاوم است.

در یک مطالعه، محققان روغن زیتون فوق تازه را به مدت 36 ساعت تا 356 درجه فارنهایت (180 درجه سانتیگراد) گرم کردند. روغن در برابر آسیب بسیار مقاوم بود.

در مطالعه دیگری از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده شد و 24-27 ساعت طول کشید تا به سطح آسیب دید که مضر به نظر می رسید.

به طور کلی، به نظر می رسد روغن زیتون بسیار ایمن حتی برای پخت و پز با حرارت نسبتاً زیاد است.

سخن آخر

روغن زیتون فوق العاده مفید است. برای کسانی که بیماری قلبی دارند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، قطعاً روغن زیتون یک غذای فوق العاده است. فواید این چربی فوق العاده از معدود مواردی است که اکثر افراد در تغذیه در آن اتفاق نظر دارند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/extra-virgin-olive-oil#bottom-line

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز