لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مزایای مصرف کپسایسین چیست؟

فواید مصرف کپسایسین چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

مزایای مصرف کپسایسین چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مرایای مصرف کپسایسین، به ترکیب مولکولی آن مربوط می شود. این ماده غذایی فاقد کالری  است؛ اما فواید بی شماری برای سلامتی از جمله ضد درد دارد. بسیاری از افراد از مکمل ها و کرم های حاوی کپسایسین برای اثرات ضد درد مربوط به عضلات، اعصاب و مفاصل استفاده می کنند. همچنین، کپسایسین دارای خواص محافظتی برای قلب و ضد تومور می باشد.

اما بسیاری از موارد خوب با عوارض جانبی همراه هستند و کپسایسین از این نظراستثنا نیست. هم کرم های کپسایسین و هم مکمل های آن می توانند پوست شما را تحریک کنند و مشکلاتی مانند قرمزی و تورم، درد، خشکی، سوزش و خارش را به وجود بیاورند. عوارض جانبی می تواند در هوای گرم و مرطوب بدتر شود. همچنین می تواند باعث حساسیت بیشتر پوست در برابر آفتاب و گرما شود. از این رو، همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از کپسایسین بدون نسخه روی پوست خود، یک تست انجام دهید؛ اما نباید فراموش کنید که فواید کپسایسین بیش از عوارض جانبی است.

کپسایسین به صورت مکمل نیز در دسترس است که برای درمان برخی بیماری ها کاربرد دارد. کپسایسین احتمال دارد با داروهای خاص و مکمل های گیاهی تداخل داشته باشد؛ بنابراین، قبل از مصرف مکمل های خوراکی با پزشک خود تماس بگیرید.

به طور کلی فواید مصرف کپسایسین، بسیار زیاد است و مهمترین آن عبارتند از:

کمک به تسکین درد

اگر در عضلات و در مفاصل خود درد دارید، کپسایسین به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند. کپسایسین اثر ضد التهابی را نشان می دهد که به کاهش درد و التهاب کمک می کند. همچنین از فعال شدن انتقال دهنده های درد به مغز جلوگیری کرده که به نوبه خود احساس درد را کاهش می دهد. مطالعه ای که در مجله انگلیسی بیهوشی منتشر شد، نشان می دهد که استفاده موضعی کرم کپسایسین برای کنترل درد موثر است. یک مطالعه که در Molecules منتشر شده است، اثرات ضد درد کپسایسین و کاربرد بالینی آن در درمان درد را نشان می دهد.

کمی کرم یا لوسیون کپسایسین تصفیه شده را روی محل درد بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید تا درد از بین برود. مورد دیگر مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری فلفل دلمه ای آسیاب شده و 2 تا 3 قاشق چای خوری روغن زیتون یا نارگیل گرم است. آن را روی ناحیه دردناک بمالید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. هر روز یک یا دو بار این کار را تکرار کنید تا درد از بین برود.

یکی از مرایای مصرف کپسایسین، کمک به کاهش وزن است.

فواید مصرف کپسایسین چیست؟ | پزشکت

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، احتمالاً باید غذاهای غنی از کپسایسین را در نظر بگیرید. کپسایسین یک عامل گرمازا است، به این معنی که فعالیت متابولیک را افزایش می دهد. این به نوبه خود به سوزاندن کالری و چربی کمک می کند. به علاوه، تولید گرلین، هورمون مسئول ایجاد گرسنگی را کاهش می دهد.

یک مطالعه که در Molecular Biology Reports منتشر شده نشان می دهد که خوردن غذاهای پرادویه و غنی از کپسایسین احتمال دارد باعث کاهش وزن بدن، سرعت متابولیسم، سوزاندن چربی و مهار اشتها در حیوانات شود.

یک مطالعه که در مجله بین المللی چاقی منتشر شده است نشان می دهد که مصرف کپسایسینوئیدها و کپسینوئیدها احتمال دارد برای آسان تر شدن روند چاقی مفید باشد.

جالب اینجاست که کپسایسین همچنین کمک می کند تا گرسنگی خود را کاهش دهید، کمتر غذا بخورید و مدت بیشتری احساس سیری کنید. در مورد استفاده از مکمل های کپسایسین برای کمک به کنترل اشتها و افزایش متابولیسم چربی با پزشک خودتماس بگیرید. همچنین، می توانید از فلفل کاین در پخت و پز خود استفاده کنید.

یکی دیگر از مرایای مصرف کپسایسین، تسکین درد آرتروز است.

برای مقابله با هر نوع درد آرتروز، کپسایسین بسیار موثر است. خاصیت ضد درد و ضد التهابی آن به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می کند.

مطالعه ای که در Clinical Therapy منتشر شد، نشان داد كه كپسایسین می تواند یك درمان موثر برای آرتروز باشد. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و آرتروز که کرم کپسایسین را برای زانوهای دردناک مصرف کردند، پس از چهار هفته به ترتیب کاهش درد 57 و 33 درصدی را گزارش دادند. برای استفاده از آن، یک قاشق چای خوری پودر فلفل کاین را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ولرم اضافه و کاملاً مخلوط کنید، سپس آن را روی ناحیه دردناک آرتروز قرار دهید. اجازه دهید 20 دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشویید. این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید. روش دیگر، می توانید منطقه آرتروز را با کرم کپسایسین، 2 یا 3 بار در روز ماساژ دهید.

یکی دیگر از مرایای مصرف کپسایسین کاهش فشار خون است.

فواید مصرف کپسایسین چیست؟ | پزشکت

فشار خون بالا عامل خطری بسیاری از بیماری ها است که نباید آن را نادیده بگیرید، زیرا فشار زیادی بر قلب و عروق ایجاد می کندحتی منجر به بیماری های متعددی از قلب تا مشکلات کلیوی می شود. برای کنترل فشار خون، کپسایسین موجود در فلفل قرمز بسیار موثر است.

طبق مطالعه ای که در Cell Metabolism منتشر شد، محققان گزارش دادند كه كپسایسین منجر به شل شدن رگ های خونی می شود و این به نوبه خود فشار خون را كاهش می دهد. این مطالعه بر روی موش های با فشار خون بالا انجام شد.

مطالعه ای که در گزارش قلب باز منتشر شده است نشان می دهد که کپسایسین به شل شدن رگ های خونی در خوک ها کمک می کند و منجر به کاهش فشار خون می شود.

برای کنترل فشار خون، می توانید مکمل های کپسایسین را بخورید، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در آشپزی می توانید از فلفل قرمز نیز استفاده کنید.

کمک به بهبود علائم پسوریازیس

پسوریازیس، یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد لکه های پوستی قرمز، خارش دار و پوسته پوسته می شود. در حالی که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، کرم های کپسایسین می توانند خارش را تسکین داده و ظاهر لکه های پسوریازیس را بهبود بخشند.

طبق یک بررسی، محققان آلمانی گزارش دادند که کپسایسین احتمال دارد به کاهش التهاب، درد، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست که معمولاً در پسوریازیس دیده می شود، کمک کند. کرم کپسایسین را در مناطقی که پسوریازیس دارید، 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید.

کاهش خطر بروز سرطان

فواید مصرف کپسایسین چیست؟ | پزشکت

کپسایسین ابزاری قدرتمند در برابر سرطان است. این اثر ضد سرطانی عمیقی بر انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پروستات و پستان دارد. مصرف کپسایسین به صورت خوراکی می تواند به طور قابل توجهی باعث متوقف شدن انتشار سلول های سرطانی و همچنین ایجاد آپوپتوز (مرگ سلول) شود.

محققان دریافتند كه كپسایسین به طور قوی رشد سلولهای سرطان پروستات انسان را در شرایط آزمایشگاهی و داخل بدن مهار می كند. فعالیت ضد تکثیر کپسایسین با القای استرس اکسیداتیو و آپوپتوز ارتباط دارد.

طبق مطالعه محققان Ruhr-Universitaet-Bochum، کپسایسین از رشد سلول های سرطانی پستان جلوگیری می کند.

برای در امان ماندن از سرطان کشنده، مصرف منظم مکمل های کپسایسین را در نظر بگیرید. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. این ادویه را نیز در آشپزی خود بگنجانید.

کمک به هضم غذا

کپسایسین همچنین برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. به تنظیم سیستم هضم غذا و از بین بردن مواد زائد و سموم به طور موثرتری کمک می کند. همچنین می تواند باعث تقویت دفاع معده در برابر عفونت ها، افزایش تولید مایعات گوارشی و رساندن آنزیم ها به معده شود. همه این عناصر برای یک سیستم گوارشی سالم مهم هستند.

در یک مطالعه که در Progress in Drug Research منتشر شده است، محققان نتیجه گرفتند که کپسایسین یک عامل محافظت کننده خوراکی جدید در افراد سالم انسانی و در بیماران با آسیب مخاطی شیمیایی و هلیکوباکترپیلوری و بسیاری از بیماری های دیگر است که نیاز به درمان با ضد التهاب غیراستروئیدی دارد.

کپسایسین همچنین احتمال دارد با مهار ترشح اسید و همچنین تحریک قلیایی، تولید مخاط و جریان خون معده، خطر زخم معده را کاهش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که کپسایسین می تواند در پیشگیری و بهبود زخم موثر باشد برای کمک به مبارزه با عفونت های معده، کافی است کمی پودر فلفل کاین را در یک لیوان آب مخلوط کرده و یک بار در روز بنوشید. می توانید چند روز این روند را ادامه دهید. همچنین می توانید کپسایسین را به صورت مکمل مصرف کنید.

جلوگیری از لخته شدن خون

فواید مصرف کپسایسین چیست؟ | پزشکت

کپسایسین یک اثر رقیق کننده خون قوی دارد و همچنین گردش خون را در بدن افزایش می دهد.

این ماده می تواند به از بین بردن رسوبات چربی مسدود کننده عروق کمک کند واحتمال دارد در اتساع عروق و رگ های خونی موثر باشد تا لخته ها از بین بروند. همچنین به کاهش غلظت فیبرین، یک پروتئین نامحلول که نقشی اساسی در تشکیل لخته دارد، کمک می کند. فلفل های قرمز، خرد شده را به غذاها، سوپ ها و خورش ها اضافه کنید. همچنین می توانید فلفل دلمه ای آسیاب شده را روی صبحانه، سالادها و غذاهای دیگر بپاشید. می توانید مکمل های کپسایسین را انتخاب کنید، اما ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

موارد مهم در استفاده از کپسایسین

  • پمادهای موضعی و کرم های حاوی کپسایسین را روی ناحیه کوچکی از پوست سالم آزمایش کنید تا قبل از استفاده از آن، بررسی کنید که آیا با پوست شما سازگار است یا نیست.
  • از پمادها و کرم های حاوی کپسایسین با پد گرم کننده استفاده نشود و بلافاصله بعد از دوش آب گرم آن را استفاده نکنید.
  • پمادها و کرم های حاوی کپسایسین را روی زخم ها یا پوست تحریک شده قرار ندهید.
  • پس از استفاده از پماد یا کرم، دستان خود را با آب و صابون بشویید تا از قرار گرفتن آن در چشم یا سایر مناطق حساس بدن جلوگیری کنید.
  • مکمل ها یا محصولات خوراکی کپسایسین احتمال دارد باعث مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ و اسهال شوند. برای جلوگیری از این اثرات حتما از رژیم غذایی غنی از فیبر استفاده کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/capsaicin-health-benefits.html

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز