لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فواید و خطرات قهوه برای سلامتی

فواید و خطرات نوشیدن قهوه برای سلامتی | پزشکت

فهرست مطالب

فواید و خطرات قهوه برای سلامتی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راجع به فواید و خطرات قهوه برای سلامتی بحث های فراوانی شده است. قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. مردم روزانه در حدود 25/2 میلیارد فنجان قهوه مصرف می کنند. اولین ویژگی قهوه در ذهن اغلب افراد توانایی آن در ایجاد انرژی است. قهوه با افزایش سطح انرژی به شما کمک می کند تا در طول روز احساس خستگی کمتری کنید. دلیل این امر آنست که قهوه حاوی ماده محرکی به نام کافئین است.

بعد از نوشیدن قهوه، کافئین از طریق جریان خون وارد مغز شده و باعث افزایش انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین می شود. این هورمون ها در کاهش افسردگی و افزایش قدرت ادراک و هوش نقش بسیار مهمی دارند. نوشیدن قهوه جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله حافظه، خلق و خو، تمرکز، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد ذهنی عمومی را بهبود می بخشد.

همچنین بررسی ها نشان می دهند که نوشیدن قهوه با مزایای زیاد دیگری مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های سرطان کبد، دیابت نوع 2 و نارسایی قلبی همراه است.

قهوه حاوی تعدادی از مواد مغذی از جمله ریبوفلاوین (ویتامین B-2)، نیاسین (ویتامین B-3)، منیزیم، پتاسیم و ترکیبات مختلف فنلی یا آنتی اکسیدان است. مصرف روزانه این مواد مغذی فوائد بسیار زیادی برای بدن دارد.

ارزش غذایی قهوه

فواید و خطرات نوشیدن قهوه برای سلامتی | پزشکت

کالری قهوه کم است اما افزودن شکر و خامه ارزش غذایی آن را تغییر می دهد. قهوه سیاه معمولی (بدون شیر یا خامه) کم کالری است. در حقیقت، یک فنجان قهوه سیاه فقط در حدود 2 کالری دارد. با این حال، افزودن خامه یا شکر باعث افزایش کالری آن می شود.

دانه های قهوه همچنین حاوی پلی فنول، نوعی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد، نوعی ماده زائد که بدن به طور طبیعی و در نتیجه فرآیندهای خاص تولید می کند، را از بین می برند. رادیکال های آزاد سمی بوده و می توانند باعث التهاب شوند.

بررسی ها نشان دهنده وجود ارتباط میان التهاب و جنبه های مختلف سندرم متابولیک از جمله دیابت نوع 2 است. محتوای آنتی اکسیدانی قهوه می تواند از سندرم متابولیک پیشگیری کند.

فوائد مصرف قهوه

فواید و خطرات نوشیدن قهوه برای سلامتی | پزشکت

مهمترین فوائد مصرف قهوه عبارتند از:

کاهش خطر ابتلا به دیابت

دیابت نوع 2 یک مشکل عمده سلامتی است که در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین مشخص می شود. قهوه می تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 و برخی بیماری های دیگر کمک کند.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در کسانی که بیش از 4 سال حداقل یک فنجان قهوه در روز می نوشند، 11٪ کمتر از کسانی است که هیچ قهوه ای در طول روز مصرف نمی کنند.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که هر روز چهار تا شش فنجان قهوه کافئین دار می نوشند، در معرض خطر کمتری از سندرم متابولیک، از جمله دیابت نوع 2 دارند.

پیشگیری از  پارکینسون

بیماری پارکینسون درست پس از آلزایمر دومین بیماری شایع نورودژنراتیو در جهان است. این بیماری به دلیل مرگ نورون های مولد دوپامین در مغز رخ می دهد. پارکینسون نیز مانند آلزایمر، هیچ درمان شناخته شده ای ندارد، به همین علت تمرکز بر پیشگیری در این بیماری ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

کافئین، که در قهوه و بسیاری دیگر از نوشیدنی ها وجود دارد، می تواند به محافظت در برابر بیماری پارکینسون کمک کند. خطر ابتلا به پارکینسون در مردانی که بیش از چهار فنجان قهوه در روز می نوشند پنج برابر کمتر از کسانی است که این نوشیدنی را مصرف نمی کنند. کافئین موجود در قهوه می تواند به کنترل حرکت در افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند. بررسی ها نشان دهنده وجود ارتباط میان مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، حتی در میان افراد سیگاری است. همچنین افرادی که قهوه می نوشند کمتر دچار افسردگی و شرایط شناختی مانند آلزایمر می شوند.

افزایش متابولیسم بدن

کافئین تقریبا در هر مکمل تجاری چربی سوز یافت می شود. در واقع کافئین یکی از معدود مواد طبیعی می باشد که خواص آن برای کمک به چربی سوزی اثبات شده است. مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه می تواند میزان متابولیسم شما را به میزان 10 تا 30 درصد افزایش دهد. به طور دقیق میزان این چربی سوزی در افراد چاق 10٪ و در افراد لاغر 29٪ است. افزایش متابولیسم بدن باعث می شود کالری بیشتری در بدن سوزانده شود. در نتیجه روند لاغری برای شما آسان تر می شود.

کاهش سرطان کبد

فواید و خطرات نوشیدن قهوه برای سلامتی | پزشکت

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است. این بیماری با رشد کنترل نشده سلول ها در بدن مشخص می شود. سرطان کبد سومین علت اصلی مرگ و میر در جهان است. مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را حدود 40٪ کاهش می دهد. افرادی که روزانه سه فنجان قهوه می نوشند 50٪ کمتر از کسانی که این نوشیدنی را مصرف نمی کنند به سرطان کبد مبتلا می شوند. به طور کلی مصرف قهوه خطر مرگ زودرس را کاهش داده و باعث می شود عمر طولانی تری داشته باشید.

پیشگیری از  بیماری های کبدی

کبد عضو بسیار مهمی از بدن است که صدها عملکرد مهم را انجام می دهد. ابتلا به کبد چرب و سایر بیماری های کبدی بسیار خطرناک است زیرا نارسایی کبد باعث پر شدن بدن از سموم و مواد زائد می شود. کبد چرب زمانی رخ می دهد که سلول های چربی زیاد در کبد ذخیره شوند. یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری های کبدی نوشیدن قهوه است. مصرف روزانه 2 الی 4 فنجان قهوه خطر می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و سیروز را کاهش دهد.

بررسی ها نشان دهنده وجود ارتباط بین مصرف قهوه و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سیروز کبدی غیر ویروسی است. نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه در هر روز ممکن است میزان این خطر را تا 66٪ کاهش دهد.

تقویت سلامت قلب

کافئین می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. اما این افزایش فشار فقط در حدود 3 الی 4 میلی متر در جیوه است که تاثیر آن در بدن بسیار ناچیز بوده و در صورت نوشیدن منظم قهوه معمولاً از بین می رود.

نوشیدن قهوه در حد متوسط​، یا مصرف حدود دو فنجان قهوه در روز، می تواند از ابتلا به نارسایی قلبی پیشگیری کند.

بررسی ها نشان می دهد خطر ابتلا به نارسایی قلبی در افرادی که هر روز مقادیر متوسط ​​قهوه می نوشند 11٪ کمتر از کسانی است که این نوشیدنی را مصرف نمی کنند.

کاهش افسردگی

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می شود. در حدود 4 درصد از جمعیت جهان به افسردگی مبتلا هستند. مصرف قهوه به طور غیر مستقیم باعث افزایش دوپامین مغز می شود. دوپامین هورمونی است که به شما انگیزه، انرژی و احساس نشاط می بخشد. افزایش سطح دوپامین باعث می شود در طول روز سرحال و پرانرژی باشید. بررسی ها نشان می دهد زنانی که در روز 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، در مقایسه با زنانی که قهوه مصرف نمی کنند 20٪ کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

خطرات مصرف قهوه

فواید و خطرات نوشیدن قهوه برای سلامتی | پزشکت

مهمترین خطرات مصرف قهوه، عبارتند از:

پوکی استخوان

پوکی استخوان در اثر کاهش توده استخوانی رخ می دهد. کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی برای سلامت استخوان ها است. مصرف زیاد قهوه از جذب کلسیم بدن پیشگیری می کند. هر چه میزان کافئین بیشتری مصرف شود به همان میزان کلسیم بیشتری از طریق ادرار از بدن دفع می شود. بررسی ها نشان می دهد زنانی که قهوه زیادی می نوشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

زایمان زودرس

بارداری یکی از حساس ترین مقاطع زندگی در زنان است. مصرف قهوه در دوران بارداری بی خطر نیست. بررسی ها نشان می دهد مصرف زیاد قهوه در بارداری با خطراتی از جمله سقط جنین، وزن کم نوزاد در هنگام تولد و زایمان زودرس همراه است. زنان بارداری که به مصرف قهوه عادت داشته و نمی توانند نوشیدن آن را در دوران بارداری ترک کنند، باید میزان قهوه مصرفی خود را حداقل به یک فنجان در روز کاهش دهند.

آندومتریوز

بافت داخل رحم آندومتر نام دارد. بیماری آندومتریوز زمانی رخ می دهد که این بافت در جایی غیر از رحم تشکیل می شود. تغذیه نقش بسیار مهمی در ابتلا زنان به این بیماری دارد. بررسی ها نشان می دهد زنانی که قهوه می نوشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آندومتریوز قرار دارند. زنان مبتلا به آندومتریوز به خصوص در صورت داشتن درد و التهاب باید از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه خودداری کنند.

بازگشت اسید معده به مری

بیماری بازگشت اسید معده به مری زمانی رخ می دهد که اسید معده به داخل مری محل اتصال دهان و معده بازگردد. افرادی که قهوه زیاد می نوشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند. کافئین محرک اسید معده است به همین علت افراد مبتلا به بیماری بازگشت اسید معده به مری باید مصرف کافئین خود را محدود کرده و یا به طور کلی از مصرف آن صرف نظر کنند.

اضطراب

فواید و خطرات نوشیدن قهوه برای سلامتی | پزشکت

مصرف مقدار زیاد کافئین خطر اضطراب به ویژه در میان افراد مبتلا به اختلال هراس یا، اختلال اضطراب اجتماعی را افزایش می دهد. با این حال مصرف قهوه به ندرت ممکن است باعث شیدایی و روان پریشی در افراد مستعد شود.

همچنین مصرف زیاد کافئین در دوران بلوغ می تواند منجر به تغییرات دائمی در مغز شود. این امر می تواند خطر ابتلا به شرایط مربوط به اضطراب را در بزرگسالی افزایش دهد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف کافئین باعث افزایش مشکل شب ادراری در کودکان 5 الی 7 ساله می شود.

آلودگی به مواد سمی موجود در قهوه

در قهوه های بی کیفیت معمولا ناخالصی های زیادی وجود دارد. ناخالصی های موجود در قهوه باعث بیماری، سردرد یا حال بد عمومی می شود. حتی یک دانه قهوه خراب می تواند محتوای فنجان شما را سمی کند. بررسی ها نشان می دهد که قهوه های تجاری مقادیر نسبتاً بالایی از مایکوتوکسین دارند. مایكوتوكسین ها مواد سمی هستند كه می توانند قهوه را به عنوان یك محصول طبیعی آلوده كنند. برای پیشگیری از مواجهه با این مشکلات سعی کنید همیشه قهوه های ارگانیک و دارای کیفیت بالا خریداری کنید.

به طور کلی مصرف روزانه سه تا چهار فنجان قهوه در روز بی خطر بوده و حتی می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را کاهش داده و در داشتن عمری طولانی تر به شما کمک کند.  کافئین موجود در قهوه سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین را افزایش می دهد. این ویژگی باعث بهبود روحیه شما می شود. نوشیدن دو فنجان قهوه در روز خطر خودکشی را تا حدود 50٪ کاهش می دهد. یکی دیگر از خواص قهوه پیشگیری از سکته مغزی است. کسانی که روزانه 2 الی 4 فنجان قهوه مصرف می کنند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سکته مغزی قرار دارند.

اما با این حال سیگار کشیدن ممکن است فواید نوشیدن قهوه را از بین ببرد.

افرادی که می خواهند از مزایای سلامتی قهوه بهره مند شوند باید از مصرف بیش از حد قهوه خودداری کنند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/270202#benefits

https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز