لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فواید فلفل دلمه ای

فواید فلفل دلمه ای | پزشکت

فهرست مطالب

فواید فلفل دلمه ای

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فلفل دلمه ای، سبزی محبوبی است که مردم می توانند آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنند. فواید فلفل دلمه ای زیاد بوده و خواص تغذیه ای زیادی دارند. فلفل دلمه ای از خانواده گیاهان شب بو بوده و گیاه بومی آمریکای شمالی و جنوبی هستند.

فلفل دلمه ای بسته به میزان رسیده بودن، رنگ های مختلفی دارد. اما فلفل قرمز دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی بیشتری است. همچنین فلفل قرمز نسبت به فلفل زرد یا سبز ظاهر ریزتری دارد.

فلفل دلمه ای مانند همه سبزیجات، به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی قند است. فلفل قرمز طعم شیرین تری دارد، در حالی که فلفل سبز نسبت به سایر فلفل ها دارای طعم تلخ تری است.

انواع فلفل های دلمه ای دارای مواد مغذی زیر هستند:

ویتامین C و فواید فلفل دلمه ای

فواید فلفل دلمه ای | پزشکت

فلفل دلمه ای، به ویژه فلفل قرمز سرشار از ویتامین C است. طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)، نصف فنجان فلفل قرمز خام، 95 میلی گرم از ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین می کند. ویتامین C مانند سایر ویتامین ها، برای بدن ضروری است. بدن نمی تواند ویتامین C را به تنهایی بسازد و فقط از طریق رژیم غذایی می تواند آن را دریافت کند.

ویتامین C برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم است، از جمله:

  • متابولیسم پروتئین
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش جذب آهن غیرهِم (آهن موجود در گیاهان)
  • تولید کلاژن در بدن، برای کمک به بهبود زخم ها و تشکیل بافت همبند
  • خنثی سازی رادیکال های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری های مرتبط با استرس اکسیداتیو

همچنین مصرف کافی ویتامین C به پیشگیری از بیماری هایی که به دلیل کمبود ویتامین C مانند اسکوربوت رخ می دهند، کمک می کند.

ویتامین A و فواید فلفل دلمه ای

نصف فنجان فلفل قرمز خام، 117 میکروگرم از رتینول مورد نیاز بدن را فراهم می کند. رتینول از خانواده ویتامین A است. مصرف کافی رتینول در رژیم غذایی باعث به تاخیر افتادن فرایند پیری می شود.

فلفل های نارنجی و قرمز حاوی نوعی ویتامین  Aهستند که بتا کاروتن نامیده می شود. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین  A است که بدن آن را به شکل فعال به ویتامین A تبدیل می کند. بتا کاروتن همان چیزی است که به این فلفل ها رنگ نارنجی و قرمز می دهد.

مهمترین فوائد ویتامین A در بدن عبارت است از:

  • تقویت بینایی
  • رشد سلول ها
  • تنظیم چربی پوست
  • کاهش اثرات پیری
  • افزایش قدرت تولید مثل
  • افزایش سیستم ایمنی بدن
  • از بین بردن لکه های پوستی
  • کمک به عملکرد طبیعی اندام ها

از دیگر منابع بتا کاروتن یا پیش ساز ویتامین A، می توان به اسفناج و سیب زمینی شیرین اشاره کرد.

سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فلفل عبارتند از:

ویتامین B6: این ویتامین از سیستم عصبی مرکزی حمایت کرده و باعث افزایش متابولیسم بدن می شود.

فولات: این ویتامین که به آن ویتامین B9 نیز می گویند، کربوهیدرات ها را در بدن به انرژی تبدیل می کند. مصرف کافی فولات در رژیم غذایی برای رشد و نمو طبیعی سلول ها ضروری است.

ویتامین E: این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و رگ های خونی را سالم نگه می دارد.

فیبر: فیبرها جزء کربوهیدرات ها هستند که در برخی مواد غذایی مانند فلفل ها به مقدار زیاد وجود دارند. فیبرهای غذایی به عملکرد صحیح روده ها کمک می کند. سطح کلسترول را کاهش می دهد. همچنین مصرف فیبرهای غذایی باعث ارتقاء سلامت قلب و عروق می شود.

سلامت چشم و فواید فلفل دلمه ای

فواید فلفل دلمه ای | پزشکت

زاگزانتین و لوتئین جزء کاروتنوئیدهای موجود در فلفل ها هستند که می توانند به محافظت از سلامت چشم ها و تقویت بینایی کمک کنند.

بررسی ها نشان می دهد که برخی از گونه های فلفل دلمه ای دارای مقدار زیادی زاگزانتین هستند. فلفل زرد حاوی مقادیر زیادی لوتئین است. به همین علت مصرف روزانه فلفل دلمه ای می تواند تا حد زیادی به تقویت بینایی کمک کند.

بیماری های التهابی و آرتروز

بررسی ها نشان می دهد که مصرف فلفل دلمه ای باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع آرتروز و سایر بیماری های التهابی می شود. این ویژگی ناشی از وجود بتا-کریپتوکسانتین و محتوای بالای ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای است.

بتا-کریپتوکسانتین نوعی کاروتنوئید است. این ترکیب به خصوص در فلفل دلمه های قرمز و نارنجی به مقدار زیاد وجود دارد. مصرف بتا-کریپتوکسانتین می تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را در شما کاهش دهد.

فلفل دلمه ای به دلیل سطح بالای ویتامین C می تواند به محافظت از سلولهای غضروفی و ​​استخوانی کمک کند. مصرف روزانه 75 میلی گرم ویتامین C برای زنان و 90 میلی گرم برای مردان، می تواند خطر ابتلا به آرتروز را کاهش دهد. مصرف نصف فنجان سبزیجات می تواند مقدار زیادی از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند.

فعالیت آنتی اکسیدانی از فواید فلفل دلمه ای می باشد.

فلفل دلمه ای منبع عالی آنتی اکسیدان ها از جمله فلاونوئیدها است که به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو در بدن کمک می کند.

فلفل دلمه ای دارای آنتی اکسیدان های مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • لیکوپن
  • لوتئولین
  • بتاکاروتن
  • کوئرستین
  • ویتامین C
  • کپسایسینوئیدها

ترکیبات آنتی اکسیدان برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری هستند. آنتی اکسیدان ها به پیشگیری از آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند. تولید بیش از حد رادیکال های آزاد باعث آسیب به سلول های مختلف بدن می شود. کاهش استرس اکسیداتیو سلامت بدن را افزایش داده و در پیشگیری از بیماری های زیر به شما کمک می کند:

همچنین فلاونوئیدهای موجود در فلفل با پیشگیری از اکسیداسیون چربی های موجود در سلول ها، به محافظت از سلول های مغزی کمک می کنند.

عوارض مصرف فلفل دلمه ای

فواید فلفل دلمه ای | پزشکت

مصرف فلفل دلمه ای در برخی از افراد خطراتی دارد از جمله:

آلرژی به فلفل دلمه ای

آلرژی غذایی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک ماده غذایی خاص واکنش نشان دهد. ممکن است شما به فلفل دلمه ای حساسیت داشته باشید. آلرژی به فلفل دلمه ای به دلیل واکنش متقابل گیاه و گرده است.

اگر فکر می کنید که به فلفل دلمه ای حساسیت دارید، می توانید برای اطمینان از این موضوع، با پزشک خود مشورت کنید. آلرژی به فلفل دلمه ای معمولا قسمت های مختلفی از بدن مانند پوست، دستگاه گواش و تنفس را درگیر می کند. اما با این حال آلرژی به فلفل دلمه ای شایع نبوده و به ندرت در افراد دیده می شود.

آلرژی به گیاهان تیره شب بو

فلفل دلمه بخشی از خانواده سبزیجات است که به عنوان شب بو شناخته می شود. مصرف گیاهان خانواده شب بو مانند فلفل دلمه ای در برخی افراد، ابتلا به مشکلاتی مانند تحریک روده یا افزایش التهاب را به همراه دارد.

برخی افراد ممکن است آلرژی را با عدم تحمل غذایی اشتباه بگیرند. در عدم تحمل غذایی، فرد بعد از خوردن غذا برخی از مشکلات گوارشی را تجربه می کند. درحالیکه آلرژی باعث مشکلات جدی تری مانند تنگی نفس یا جوش های پوستی می شود.

به طور کلی هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف فلفل دلمه ای عامل ایجاد التهاب است.

بررسی ها نشان می دهد که مصرف فلفل دلمه ای، همراه با غلات و حبوبات علائم بیماری التهابی روده (IBD) را کاهش می دهد.

برای اینکه بدانید فلفل دلمه ای باعث ایجاد آلرژی در شما می شود یا خیر، به مدت  چند هفته فلفل دلمه ای را از رژیم غذایی خود حذف کنید. سپس به تدریج فلفل دلمه ای را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و هرگونه تغییر در وضعیت سلامت خود را بررسی کنید.

روش های استفاده از فلفل دلمه ای

فواید فلفل دلمه ای | پزشکت

فلفل دلمه ای افزودنی محبوب بسیاری از غذاها است. آنها همچنین به تنهایی یک میان وعده سالم و مقوی برای شما هستند.

خريد فلفل دلمه ای

هنگام خرید، فلفل دلمه ای هایی را انتخاب کنید که پوست آنها سالم بوده و بدون خرابی و آسیب باشد. یک فلفل دلمه ای با کیفیت، کاملا سفت بوده و دارای پوستی صاف و بدون لک است.

از خریدن فلفل هایی که پوست آنها نرم یا چروکیده است خودداری کنید. میکروارگانیسم های مضر می توانند به سبزیجات آسیب دیده وارد شده و فرد را دچار مشکلات بهداشتی مانند مسمومیت غذایی کنند.

نحوه نگهداری از فلفل دلمه ای

به طور کلی بهتر است برای استفاده بهینه از سبزیجات آنها را به صورت تازه مصرف کنید. فلفل دلمه ای جزء سبزیجاتی است که به سرعت دچار خرابی می شود. به همین علت مدت ذخیره سازی فلفل دلمه ای بسیار محدود است. شما می توانید فلفل دلمه ای را در یخچال و در یک کیسه پلاستیکی ذخیره کنید. هر چه فلفل دلمه ای مدت بیشتری در یخچال بماند خواص خود را به مقدار بیشتری از دست خواهد داد. بنابراین بهتر است فلفل دلمه ای را بیشتر از 5 روز در یخچال نگهداری نکنید.

مصرف فلفل دلمه ای خام

فواید فلفل دلمه ای | پزشکت

شما می توانید با برش دادن فلفل و برداشتن ساقه، قسمتهای میانی سفید و دانه ها، آن را به صورت خام بخورید.

فلفل خام را می توانید در غذاهای مختلف و همچنین انواع سالاد استفاده کنید.

پخت و پز

روش های مختلف استفاده از فلفل در آشپزی عبارت است از:

  • بو دادن: ابتدا دانه ها را از فلفل جدا کرده و فلفل را برش بزنید. می توانید به جای برش دادن فلفل را فقط به دو قست بزرگ تقسیم کنید. فلفل ها را بر روی حرارت ملایم تفت دهید. هنگامی که رنگ فلفل سیاه شد، آن را از اجاق برداشته و در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا خنک شود.
  • سرخ کردن: فلفل های خرد شده را در ماهیتابه با مقدار کمی روغن سرخ کنید.
  • گریل: فلفل ها را با روغن زیتون و کمی نمک آغشته کرده و سپس روی گریل قرار دهید.
  • فلفل های شکم پر:ابتدا دانه ها را از داخل فلفل بیرون بیاورید. سپس داخل فلفل را با مخلوطی از حبوبات، برنج پخته شده، گوجه فرنگی و ادویه پر کنید. همچنین بوقلمون یا گوشت گاو همراه با تکه های سیب زمینی هم به دلیل لذیذ بودن برای تهیه فلفل شکم پر بسیار مناسب است. بعد از پرکردن فلفل آن را به مدت نیم ساعت در داخل فر قرار دهید.
  • پوره: فلفل های بو داده با سیر، سایر سبزیجات، روغن زیتون و آب لیمو را تبدیل به پوره کنید.

شما همچنین می توانید فلفل های خرد شده را به مواد پیتزا اضافه کنید. یکی دیگر از روش های مصرف فلفل دلمه ای اضافه کردن آن به املت و انواع ساندویچ ها است.

فلفل قرمز

پاپریکا نوعی فلفل دلمه ای خشک و پودر شده است. شما می توانید از پاپریکا به عنوان ادویه در پخت و پز استفاده کنید. پاپریکا طعم شیرین و دودی دارد.

به طور کلی فلفل دلمه ای بخصوص فلفل قرمز فواید زیادی برای سلامتی دارد. فلفل همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین C، ویتامین A و فیبر است.

فلفل دلمه ای خواص آنتی اکسیدانی داشته و می تواند به محافظت در برابر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها کمک کند. ترکیبات موجود در فلفل دلمه ای باعث پیشگیری از بیماری های التهابی، مانند آرتروز می شود. در صورتی که به فلفل حساسیت دارید، بهتر است از مصرف فلفل دلمه ای پرهیز کنید.

فلفل دلمه ای یک ماده مغذی و آسان برای هر وعده غذایی است. شما می توانید فلفل را به روش های مختلفی مانند خام کبابی یا سرخ شده مصرف کنید.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/bell-peppers#preparation

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز