لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علائم مسمومیت با کپک

شایع ترین علائم مسمومیت با کپک | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علائم مسمومیت با کپک

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 قبل از پرداختن به شایع ترین علائم مسمومیت با کپک باید بدانیم که، ما در دنیایی از ترکیبات سمی زندگی می کنیم و یکی از بزرگترین تهدیدهای بهداشت محیطی که امروزه باعث ایجاد مشکل می شود، کپک است. کپک برای انسان و همچنین حیوانات خانگی بسیار سمی است. تا زمانی که رطوبت و باکتری برای تغذیه وجود داشته باشد، کپک می تواند روی هر چیزی رشد کند. در حقیقت، ممکن است ناخودآگاه در خانه ای کپک زده زندگی کنید. گاهی اوقات کپک قابل مشاهده است، اما بسیاری اوقات پشت دیوارها، دریچه ها، کاشی های دوش یا سقف های مرطوب پنهان می ماند.

نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض کپک در محیط داخلی افزایش یافته است، زیرا اطلاعات بیشتری در مورد انواع مشکلات سلامتی و بیماری مربوط به مسمومیت کپک ها گزارش داده شده است. هزاران گونه کپک و چندین سم کپک وجود دارد که با اختلالات جدی جسمی و روانی مرتبط هستند. در واقع، چندین سازمان از جمله سازمان بهداشت جهانی برای محافظت از سلامت ساکنان ساختمان و کارگران در پاکسازی و پیشگیری از قالب، جلوگیری از رشد کپک را توصیه می کنند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله شایع ترین علائم مسمومیت با کپک را مورد بررسی قرار دهیم.

سردرد

اولین علامت هشدار دهنده رایج مسمومیت با کپک سیاه سردردهای مکرر است. قرار گرفتن در معرض ناحیه ای با کپک سیاه به مدت چند ساعت می تواند باعث ایجاد سردرد در نتیجه واکنش آلرژیک به اسپورهای کپک در هوا شود. سردرد همچنین می تواند ناشی از التهاب غشاهای مخاطی در حفره های بینی باشد. هنگام کار یا نشستن در اطراف کپک سیاه و استنشاق هوا، سر شما شروع به ضربان می کند. این نشانه این است که بدن شما سعی می کند با اسپورهایی که وارد سیستم شما می شوند مبارزه کند. با ترک منطقه و رفتن به فضای باز و استنشاق هوای تازه، سردرد بهتر می شود.

اگر زمانی را در خانه یا محل کار آلوده به کپک می گذرانید و سردردهای مکرر دارید، وقت آن است که قبل از اینکه سردردهای شما بر سلامتی شما تأثیر بگذارد، مشکل را جدی بگیرید.

خارش و آبریزش چشم

شایع ترین علائم مسمومیت با کپک | پزشکت

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده مسمومیت با کپک سیاه، آبریزش و خارش چشم است. مایکوتوکسین های موجود در هوا به دلیل وجود کپک می توانند به راحتی وارد چشم شما شوند. وقتی مایکوتوکسین ها با سلول های چشم شما تماس پیدا می کنند، باعث آبریزش چشم و خارش می شوند. همچنین ممکن است متوجه خارش گلو شوید. این یک مساله رایج مربوط به سمیت کپک سیاه است.

از دیگر مشکلات چشمی می توان به التهاب در چشم، درد، خونریزی چشم و تاری دید اشاره کرد.

سرفه زیاد

سومین علامت هشداردهنده رایج در معرض قرار گرفتن در قالب کپک سیاه، سرفه زیاد و مخاط است. همه کسانی که در معرض کپک قرار دارند دچار سرفه نمی شوند، اما بسیاری از افراد به ویژه با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرفه قرار می گیرند. نوزادان، کودکان کوچک، افراد مسن و کسانی که دارای اختلالات تنفسی یا سیستم ایمنی هستند در معرض خطر ابتلا به سرفه به دلیل کپک هستند.

حتی یک تکه کوچک از قالب سیاه چندین اسپور کپک تولید می کند که می توانند به راحتی در هوا منتقل شوند. این هاگ ها پس از استنشاق می توانند مخاط حساس گلو را تحریک کرده و باعث سرفه شوند. در دراز مدت، قرار گرفتن زیاد در معرض کپک نیز می تواند منجر به برونشیت و ذات الریه شود که همچنین باعث سرفه می شود.

از آنجا که سرفه می تواند ناشی از سرماخوردگی یا سایر ویروس های تنفسی، آنفولانزا، آلرژی های فصلی، برونشیت و ذات الریه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا بفهمید دقیقاً چه چیزی باعث سرفه شما می شود.

حملات مکرر آسم

شایع ترین علائم مسمومیت با کپک | پزشکت

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده رایج مسمومیت با کپک، حملات مکرر آسم است. اسپورهای کپک می توانند روی مخاط بینی رسوب کرده و به ریه ها برسند و باعث آسم شوند. قرار گرفتن در معرض کپک می تواند علائم را در افرادی که قبلاً مبتلا به آسم بودند تشدید کند. آنها ممکن است بیشتر دچار حملات آسم شوند، حملات ممکن است بیشتر طول بکشد و ممکن است شدیدتر به نظر برسند. داروهایی که قبلاً کمک کرده اند ممکن است علائم را تسکین ندهند.

مطالعه ای که در سال 2003 در مجله اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شد نشان داد که رطوبت شرایط تنفسی موجود مانند آسم را تشدید می کند. قرار گرفتن در معرض کپک حتی می تواند علائم شبه آسم را در افرادی که قبلاً این بیماری را نداشتند ایجاد کند. قفسه سینه شما ممکن است احساس سفتی کند، ممکن است برای دریافت هوای کافی مشکل داشته باشید و ممکن است با صدای بلند خس خس کنید.

مطالعه ای که در سال 2011 در Environmental Health Perspectives منتشر شد، گزارش داد که قرار گرفتن در معرض کپک در دوران کودکی خطر آسم را تا 80 درصد افزایش می دهد. اگر آسم منجر به مشکل تنفسی شود، بلافاصله قبل از بدتر شدن وضعیت به پزشک خود مراجعه کنید.

کهیر

کهیر که به صورت برجستگی های قرمز خارش دار یا لکه هایی روی پوست ظاهر می شود، یکی دیگر از علائم هشداردهنده قرار گرفتن در معرض کپک سیاه است. اسپورهای کپک سمی می توانند از طریق منافذ ریز موجود بر روی پوست شما وارد بدن شما شوند. سیستم ایمنی بدن به قالب به عنوان یک ماده مضر واکنش نشان می دهد و به نوبه خود کهیر ایجاد می کند. بثورات ممکن است بسیار خارش دار باشد و خاراندن بیش از حد حتی می تواند باعث عفونت پوستی شود.

به غیر از مسمومیت با کپک، کهیر می تواند توسط شوره حیوانات خانگی، گرده، برخی غذاها و بسیاری از داروها ایجاد شود. با این حال، اگر در یک خانه آلوده به کپک زندگی می کنید، احتمال زیاد وجود دارد که توسط کپک ایجاد شود.

افسردگی

قرار گرفتن در معرض کپک می تواند منجر به افسردگی شود. بنابراین، اگر در خانه ای مرطوب و کپک زده زندگی می کنید و دچار افسردگی شده اید، وقت آن است که آن را به عنوان علامت هشداردهنده مسمومیت با کپک در نظر بگیرید. مطالعه ای که در سال 2007 توسط دانشکده پزشکی دانشگاه براون انجام شد و در مجله بهداشت عمومی آمریکا منتشر شد نشان داد که بین قرار گرفتن در معرض کپک خانگی و ایجاد اختلالات افسردگی ارتباط وجود دارد.

کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که چگونه سمیت کپک می تواند باعث افسردگی شود، اما مطمئناً یک عامل خطر است.

از آنجا که افسردگی می تواند بر سلامت روانی و جسمی شما تأثیر بگذارد، آن را توسط پزشک معتبر درمان کنید. همچنین ممکن است برای مبارزه با افسردگی به حمایت خانواده و دوستان خود نیاز داشته باشید.

مشکلات گوارشی

تماس مکرر و طولانی مدت با کپک خانگی می تواند مشکلات گوارشی را ایجاد کند. وقتی مواد مضر موسوم به مایکوتوکسین ها را که توسط کپک تولید می شوند استنشاق کنید، سیستم گوارشی شما تحت تأثیر سمیت قالب قرار می گیرد. مایکوتوکسین ها همچنین می توانند از طریق پوست جذب شوند، که به نوبه خود می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد.

بنابراین، اگر به طور ناگهانی با مسائلی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی روده روبرو شدید، از این واقعیت آگاه باشید که می تواند به دلیل مسمومیت با کپک باشد.

سطح انرژی پایین یا خستگی

شایع ترین علائم مسمومیت با کپک | پزشکت

انرژی کم یکی دیگر از علائم هشداردهنده رایج قرار گرفتن در معرض کپک است. علت های متعددی در این زمینه وجود دارد زیرا سمیت کپک می تواند علائمی ایجاد کند که باعث می شود احساس خستگی زیادی کنید. به عنوان مثال، سرفه مداوم و همچنین آسم می توانند میزان مصرف اکسیژن را محدود کنند، که به نوبه خود باعث احساس خستگی می شود. علاوه بر این، اگر سرفه و سردرد شما را در شب بیدار نگه دارد، بدیهی است که روز بعد احساس خستگی خواهید کرد.

انرژی کم علامت شایع بسیاری از بیماری ها و عفونت ها است، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بفهمید چه چیزی باعث خستگی شما می شود.

درد مفاصل

در حالی که مشکلات تنفسی و علائم نوع آلرژی شایع ترین علائم قرار گرفتن در معرض کپک است، درد مفاصل یکی دیگر از علائم هشداردهنده قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کپک است. اگرچه متخصصان رابطه بین مایکوتوکسین ها و درد مفاصل را درک نمی کنند، اما مسلم است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کپک می تواند منجر به درد مفاصل شود.

اگر در خانه ای کپک زده زندگی می کنید و اغلب از درد مفاصل رنج می برید، ممکن است به دلیل مسمومیت با کپک باشد. چنین دردهایی اغلب شبیه آرتریت روماتوئید یا فیبرومیالژیا است.

مشکلات خواب

در برخی افراد، قرار گرفتن در معرض کپک می تواند منجر به مشکلات خواب شود. به طور خاص، ممکن است به دلیل بوی خاص در یک اتاق مرطوب یا کپک زده مانند زیرزمین بخوابید. علاوه بر این، هنگامی که متوجه شدید کپک برای سلامتی شما مضر است، می تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب شود که به نوبه خود می تواند منجر به بی خوابی شبانه شود. علاوه بر این، مسمومیت با کپک ممکن است باعث تحریک و ملتهب شدن مجاری بینی شود و مشکلات تنفسی ایجاد کند. این نیز می تواند منجر به خواب ضعیف شود.

پیشگیری از مسمومیت کپک

شایع ترین علائم مسمومیت با کپک | پزشکت

راهکارهایی برای پیشگیری از مسمومیت کپک وجود دارد که عبارتند از:

  • رطوبت محیط داخلی را بین 30 تا 50 درصد نگه دارید.
  • نشت و سایر مشکلات آب را در اسرع وقت برطرف کنید.
  • به محض مشاهده کپک در خانه آنها را از سطح آن جدا کنید.
  • فرش را در مناطقی که ممکن است مشکلات رطوبت ایجاد شود، پهن نکنید.
  • در صورت کپک زدن مواد جاذب مانند کاشی سقف و فرش، آنها را دور بریزید.
  • سطوح کپک زده را با رنگ پنهان نکنید. قبل از رنگ آمیزی آن قسمت را تمیز کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که آب های کثیف در اطراف خانه شما وارد یا جمع نمی شود.
  • از فیلترهای هوا و تصفیه کننده ها برای از بین بردن ذرات کپک و همچنین گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی از هوا استفاده کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-warning-signs-symptoms-mold-toxicity-must-know.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز