لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

10 ماده غذایی که در شیمی درمانی باید بخورید.

10 ماده غذایی که در شیمی درمانی باید بخورید. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 رژیم غذایی مفید برای شیمی درمانی در سلامت کلی شما نقش بسزایی دارد. 10 ماده غذایی وجود دارند که شما باید در شیمی درمانی باید بخورید. رعایت رژیم غذایی مناسب برای شیمی درمانی می تواند در سلامت کلی جسمی و روانی شما نقش به سزایی دارد. شیمی درمانی یک درمان رایج سرطان است که از یک یا چند دارو برای مبارزه با سلول های سرطانی در بدن استفاده می شود.

علائم شیمی درمانی، شامل خشکی دهان، تغییرات چشایی، حالت تهوع و خستگی می باشد که غذا خوردن را برای بیمار سخت خواهد کرد. داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل در طول درمان سرطان، عملکرد بدن بیمار را در حالت مطلوب حفظ خواهد کرد. غذاهایی که از نظر طعم ملایم، برای گوارش آسان و دارای مواد مغذی هستند، بهترین گزینه محسوب می شوند. در مقاله حاضر 10 ماده غذایی که باید در طول شیمی درمانی مصرف شود، معرفی شده اند.

مطالعه بیشتر: انواع شیمی درمانی

کسانی که شیمی درمانی می شوند چه غذاهایی بخورند؟

انواع غذاهای مناسب برای شیمی درمانی عبارتند از:

10 ماده غذایی که در شیمی درمانی باید بخورید. | پزشکت

آووکادو

آووکادو میوه خامه ای و سبز ، دارای چربی های تک غیر اشباع است که می تواند منجر به کاهش  LDL  و افزایشHDL شود. فیبر موجود در آووکادو باعث افزایش حجم مدفوع شما می شود و باکتری های مفید دستگاه گوارش را از بین می برند.

از آنجا که آووکادو سیر کننده، همه کاره و ملایم است، بهترین گزینه برای زمانی است که دچار خشکی دهان، یبوست، زخم دهان یا کاهش وزن هستید. آووکادو را می توان خرد کرد و همراه با نان، سوپ یا مخلوطی از غلات و حبوبات مصرف کرد.

قبل از مصرف آووکادو، بایستی به خوبی شسته شود زیرا پوست این میوه، پناهگاه لیستریا(نوعی باکتری که می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود) می باشد.

آووکادو با داشتن چربی و فیبر فراوان، بیمار را سیر نگه می دارد. حتی زمانی که بیمار کم اشتها باشد می تواند کالری مورد نیاز بدن را تأمین کند.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات، پروتئین و آنتی اکسیدان ها و همچنین چربی های سالم تر از بیشتر غلات است. اگر به دلیل شیمی درمانی، حالت تهوع را تجربه می کنید، بلغور جو دوسر به دلیل وجود بتا گلوکان(نوعی فیبر محلول که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند) حرکات روده را منظم می کند.

می توانید جو دوسر یک شبه را در جلسات شیمی درمانی خود مصرف کنید. برای تهیه این غذا جو را در شیر دلخواه خیس کرده و یک شب در یخچال بگذارید. سپس در هنگام صبح با انواع توت ها، عسل، آووکادو، تخم مرغ، میوه، شربت افرا و آجیل جو دوسر خوش طعم تهیه کرده و مصرف کنید. اگر حالت تهوع یا زخم دهان دارید، آن را به صورت ساده یا مقداری نمک بخورید.

اگر با عوارض شیمیایی شایع مانند خشکی دهان یا زخم های دهان روبرو هستید، جو دو سر به دلیل عطر و طعم خنثی و بافت خامه ای بسیار مفید است.

اگر در حال حرکت از بلغور جو دوسر استفاده می کنید، آن را در عرض 2 ساعت بخورید تا از بیماری های ناشی از غذا جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر: سرماخوردگی در شیمی درمانی

10 ماده غذایی که در شیمی درمانی باید بخورید. | پزشکت

تخم مرغ

خستگی ناشی از شیمی درمانی را می توان با مصرف تخم مرغ برطرف کرد. تخم مرغ ها به دلیل داشتن پروتئین و چربی فراوان با خستگی مبارزه می کنند. چربی به بدن انرژی می دهد و پروتئین به حفظ و ساخت توده عضلانی کمک می کند. مصرف تخم مرغ به دلیل بافت نرم موجود در آن، وعده غذایی ایده آل برای بیمارانی است که دچار زخم دهان شده اند.

برای میان وعده تخم مرغ ها را بجوشانید تا کاملاً پخته شوند، با زرده غلیظ و سفیده سفت شده، از مسمومیت غذایی جلوگیری می کند.

آبگوشت

آبگوشت با جوشاندن آب با سبزیجات، گیاهان و – در صورت تمایل – گوشت یا مرغ، به علاوه استخوان تهیه می شود. تغییر طعم در طی شیمی درمانی طبیعی است – و معمولاً گفته می شود که آب مزه متفاوتی دارد. در این موارد، آبگوشت یک جایگزین عالی برای هیدراته نگه داشتن شما است. در طی این فرایند، الکترولیت ها در مایع آزاد می شوند. این ذرات باردار، که شامل مواد مغذی مانند سدیم، پتاسیم، کلرید و کلسیم است، به عملکرد صحیح بدن شما کمک می کند. خوردن آب گوشت در صورت از دست دادن الکترولیت ها از طریق استفراغ، عرق یا اسهال مفید خواهد بود.

هم چنین می توانید مرغ، توفو یا سبزیجات را به آبگوشت خود اضافه کنید. هنگامی که دچار خشکی دهان، زخم دهان یا کم اشتهایی هستید، می توانید یک قاشق غذاخوری پودر پروتئین بدون طعم، مانند پودر کلاژن، داخل آبگوشت بریزید.

با این حال، اگر تهوع یا استفراغ دارید، آبگوشت خود را شفاف و ساده نگه دارید. آن را به آرامی میل کنید. آبگوشت در این موارد عالی است، زیرا آبگوشت ساده، به دلیل عدم وجود فیبر ندارد هضم آسان تری دارد. آبگوشت شفاف و ساده به شما کمک می کند تا هیدراته بمانید. اگر احساس می کنید می توانید غذای جامد را هضم کنید، می توانید سبزیجات یا پروتئین را به آبگوشت اضافه کنید.

مطالعه بیشتر: عوارض شیمی درمانی روی ناخن

آجیل ها

آجیل هایی مانند بادام و بادام هندی حاوی پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

بادام به عنوان یک میان وعده ایده آل منبع غنی منگنز ، مس می باشد. این مواد معدنی سوپراکسید دیسموتازها را تشکیل می دهند، که برخی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در بدن هستند.

آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد که به سلول های شما آسیب می رسانند، کمک می کند.

در طول شیمی درمانی، ممکن است در بسیاری از قرارهای ملاقات و خارج از آن قرار بگیرید. بنابراین میان وعده ها می توانند مفید باشند.

می توانید آجیل را همراه با بلغور جو دوسر یا سایر غذاها مصرف کنید. با این حال، اگر شما دچار زخم های دهانی شده اید، خوردن آنها آسان نیست. در این موارد، به جای آن کره های مهره را جایگزین آجیل ها کنید.

دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل سرشار از چربی، پروتئین و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E هستند که می توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند.

تزریق خون در زمان شیمی درمانی، باعث افزایش حجم آهن در خون می شود. اگر آهن موجود در خون بیمار زیاد است، باید میزان مصرف تخمه کدو و سایر غذاهای سرشار از آهن را محدود کند. برای افراد مبتلا به سرطان، ترکیبی از دانه های کدو تنبل، قره قاط خشک شده و سایر میوه های خشک، دانه ها و آجیل بهترین میان وعده می باشد.

تخمه کدو سرشار از چربی های مفید و آهن است. با این حال، اگر بیش از حد آهن در خون دارید، باید مصرف تخمه کدو را کاهش دهید.

مطالعه بیشتر: خطر بروز عفونت در شیمی درمانی

10 ماده غذایی که در شیمی درمانی باید بخورید. | پزشکت

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی، از جمله کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم و کلم، سرشار از ویتامینC است. حتی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، سولفورافان موجود در سبزیجات چلیپایی می تواند با کاهش التهاب و محافظت از سلول ها در برابر آسیب، بر سلامت مغز تأثیر مثبت بگذارد، که به هنگام شیمی درمانی بسیار مهم است.

کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند. به طور خاص، کلم بروکلی حاوی سولفورافان است، یک ترکیب گیاهی که ممکن است به حفظ سلامت مغز کمک کند.این سبزیجات را با روغن زیتون و مقداری نمک بخارپز یا سرخ کنید. اگر تغییرات چشایی را تجربه می کنید، تا زمانی که زخم یا حالت تهوع ندارید، می توانید لیمو ترش را این سبزیجات اضافه کرده و مصرف نمایید.

اسموتی های خانگی

اگر برای هضم غذای جامد یا دریافت مواد مغذی در رژیم غذایی خود مشکل دارید، اسموتی های خانگی یک گزینه عالی هستند.

میوه های تازه یا یخ زده را با شیر ترکیب کنید، سپس یک یا دو برگ اسفناج شسته شده، یک قاشق غذاخوری دانه کتان را برای چربی و کره بادام زمینی را برای پروتئین را داخل آن بریزید.

اسموتی ها به شما این امکان را می دهد که بهترین ترکیبات را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید و انوع میوه ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

اگر از توت های تازه استفاده می کنید، حتماً آنها را قبل از آبکشی کامل، در آب بخیسانید. این عمل باعث ازبین رفتن هرگونه زباله یا باکتری که می تواند شما را بیمار کند، کمک می کند. همچنین می توانید کمی لیمو را فشرده کنید تا طعم آن روشن شود.

نان یا کراکر

در صورت بروز اسهال یا حالت تهوع ، نان سفید یا کراکر انتخاب خوبی است. زیرا هضم غلات آسان است. زمانی که معده بیمار مشکلی ندارد، مصرف غلات مواد مغذی لازم بدن را تأمین می کنند.

کراکرهای شور یا نمک مخصوصاً برای جبران سدیم از دست رفته در اثر اسهال یا استفراغ مفید هستند.  در صورت تمایل می توان غلات را با کره، آجیل، آووکادو خرد شده یا پنیر مصرف کرد.

10 ماده غذایی که در شیمی درمانی باید بخورید. | پزشکت

ماهی

اگر از غذاهای دریایی لذت می برید، بهتر است در هفته ای که شیمی درمانی هستید دو وعده ماهی بخورید. دلیل این امر وجود پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی است.

امگا 3 چربی های مهمی هستند که باید از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. امگا 3 از سلامت مغز پشتیبانی می کنند و دارای خواص ضد التهابی هستند. بعلاوه، خوردن مقدار زیادی پروتئین و غذاهای غنی از چربی سالم مانند ماهی می تواند به شما در جلوگیری از کاهش وزن ناسالم در طول درمان کمک کند.

ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن ماهی آلکابور و ساردین سرشار از این چربی ها هستند. ماهی های چرب تر مانند ماهی آزاد و شاه ماهی منبع غنی ویتامین D هستند که برای سلامت استخوان ها و ایمنی بدن ضروری است.

ماهی می تواند منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D باشد. خوردن پروتئین و غذاهای غنی از چربی مانند ماهی حاوی امگا 3 می تواند از کاهش وزن ناخواسته جلوگیری کند و ویتامین D برای ایمنی مهم است. خوردن دو وعده در هفته را هدف قرار دهید. ماهی خود را با یک لیمو بخارپز کرده، سرخ کنید یا تفت دهید.

سخن آخر

شیمی درمانی می تواند مجموعه ای از عوارض جانبی از جمله خشکی دهان، تغییرات چشایی، خستگی، زخم دهان و حالت تهوع را ایجاد کند که این علائم می توانند غذا خوردن را دشوار یا غیر جذاب کنند.

آگاهی از غذاهایی که می توانید بخورید، مانند غذاهای ملایم برای زخم های دهان و بافتهای مرطوب یا خامه ای برای خشکی دهان، به بدن شما در هنگام درمان سرطان کمک می کند.

همراه داشتن غذاهای مغذی و مفید در زمان سفر وملاقات با دوستان برای شما مفید است. استفاده از غذاهای مغذی به عنوان تمرین ایمنی غذا نیز برای کاهش خطر مسمومیت غذایی مهم است. با این حال، در صورت مشکل در جویدن یا بلع در طول درمان، با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز