لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرماخوردگی در شیمی درمانی

سرماخوردگی و شیمی درمانی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افرادی که شیمی درمانی می کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستند زیرا این درمان ها سیستم ایمنی آنها را ضعیف می کند. اگر آنها با این عفونت ها بیمار شوند، می تواند منجر به بیماری های جدی شود. بنابراین، آنها باید از علائم و نشانه های سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها آگاه باشند. بر همین اساس ما در این مقاله از پزشکت نحوه مقابله با سرماخوردگی، در شیمی درمانی را بررسی می کنیم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در حین شیمی درمانی نگران سرماخوردگی یا عفونت دیگری هستید، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

شیمی درمانی چگونه خطر سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد؟

شیمی درمانی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و افرادی که تحت درمان هستند بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت ها می شوند. به طور معمول، سلول های بدن شما به روشی کنترل شده رشد می کنند و می میرند. سلول های سرطانی بدون توقف به رشد خود ادامه می دهند. شیمی درمانی با از بین بردن سلول های سرطانی، جلوگیری از انتشار آنها یا کاهش رشد آنها عمل می کند.

 شیمی درمانی نمی تواند سلول های سرطانی را از سلول های سالم جدا کند، به این معنی که می تواند به سلول های سالم نیز آسیب برساند. وقتی این اتفاق می افتد، افراد عوارض خاصی را تجربه می کنند.

شیمی درمانی ممکن است به مغز استخوان آسیب برساند و توانایی آنها را برای تولید گلبول های سفید کاهش می دهد. بدن شما برای کمک به مبارزه با عفونت ها به گلبول های سفید نیاز دارد. نوتروپنی، سطح پایین نوعی از گلبول های سفید خون به نام نوتروفیل ها است که این وضعیت در افرادی که شیمی درمانی می شوند، ممکن است رخ دهد. وقتی بدن گلبول های سفید کافی نداشته باشد، در برابر ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا آسیب پذیرتر می شود.

مطالعه بیشتر: انواع شیمی درمانی

سرماخوردگی در حین دوره شیمی درمانی || پزشکت

سرماخوردگی در حین دوره شیمی درمانی

هنگامی که شیمی درمانی می کنید، مهم است که مراقب علائم عفونت حتی یک سرماخوردگی ساده باشد. برخی از رایج ترین علائم و نشانه های سرماخوردگی، عبارتند از:

  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • خارش یا آبریزش چشم
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • تب (در بزرگسالان نادر، در کودکان شایع تر است).

آنفولانزا و شیمی درمانی

همچنین ممکن است در هنگام دریافت شیمی درمانی احتمال ابتلا به آنفولانزا بیشتر باشد. علائم و نشانه های آنفولانزا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • خستگی
  • سردرد
  • سرفه
  • درد ها
  • لرز
  • استفراغ و اسهال (اگرچه این علائم شایع نیستند).

در صورت سرماخوردگی ممکن است برخی از این علائم را داشته باشید، اما تفاوت هایی بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. به طور کلی در آنفولانزا، شروع علائم به صورت کاملا ناگهانی است و احتمال دارد آنقدر بیمار می شوید که بلند شدن از رختخواب برای شما سخت می شود. حتی هر علامتی که تجربه کنید شدید خواهد بود.

اما در سرماخوردگی شروع علائم به صورت تدریجی است و شما احساس ناخوشایندی خواهید داشت اما همچنان می توانید در طول روز کار کنید. علائم اغلب خفیف و قابل کنترل خواهد بود.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی مفید برای شیمی درمانی

آنفولانزا در شیمی درمانی

آنفولانزا در مقابل COVID-19

همچنین اگر تحت شیمی درمانی هستید، در معرض خطر ابتلا به COVID-19 هستید. دانستن علائم و نشانه های کووید و همچنین تفاوت آن با سایر عفونت های تنفسی بسیار مهم است. آنفولانزا و COVID-19 هر دو توسط ویروس ها ایجاد می شوند، اما یکسان نیستند. آنفولانزا توسط ویروس های آنفولانزا ایجاد می شود و COVID-19 توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود.

هر دو عفونت می توانند باعث تب، بدن درد و سرفه شوند. COVID-19 همچنین می تواند باعث از دست دادن حس بویایی و چشایی شود که به عنوان یک علامت بارز در نظر گرفته می شود.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید؟

عفونت‌ها، از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید، می‌توانند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک باشند. اگر در حین دریافت شیمی درمانی علائم عفونت داشتید، به محض اینکه احساس ناخوشایندی کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر شیمی درمانی می کنید، ابتلا به عفونت سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند جدی باشد. درمان سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت دیگری برای افرادی که شیمی درمانی می‌شوند متفاوت است، زیرا نمی‌توانند داروهای خاصی مصرف کنند.

بسیاری از مردم ابتدا برای تسکین سرماخوردگی به سراغ داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا در داروخانه های محلی خود می روند، اما اگر شیمی درمانی می کنید، باید قبل از مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) با پزشک خود صحبت کنید.

درمانی که برای عفونت دریافت می کنید در حالی که تحت شیمی درمانی هستید به علت عفونت و شدت علائم شما بستگی دارد.

اگر عفونت باکتریایی دارید، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. اما اگر عفونت ناشی از یک ویروس یا قارچ باشد، ممکن است پزشک به شما داروی ضد ویروسی یا ضد قارچی بدهد.

درمان معمولا بین هفت تا 14 روز طول می کشد. اگر در عرض سه تا پنج روز به درمان پاسخ ندهید، ممکن است پزشک به شما داروی بیشتری یا داروی دیگری بدهد.

پیشگیری از سرماخوردگی در حین شیمی درمانی

اگر تحت درمان های سرطان هستید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها انجام دهید:

بهداشت خوب را تمرین کنید. رعایت بهداشت خوب برای هر کسی مهم است، اما به ویژه برای کسانی که تحت شیمی درمانی هستند بسیار مهم است. برای اطمینان از اینکه از خود در برابر عفونت محافظت می کنید، باید:

  • هر روز حمام یا دوش بگیرید.
  • مراقب هر گونه آسیب یا بریدگی روی بدن باشید.
  • از شنا در برکه ها، دریاچه ها یا رودخانه ها خودداری کنید.
  • هر بریدگی (حتی یک بریدگی کوچک) را فوراً بشویید و در چند روز اول آن را با بانداژ بپوشانید تا تمیز بماند.
  • از خالی کردن جعبه های زباله، تمیز کردن قفس حیوانات خانگی یا نظافت حیوان خانگی خودداری کنید.
  • دست‌هایتان را مرتب بشویید (یا اگر آب و صابون در دسترس ندارید، آن‌ها را با یک ضدعفونی‌کننده پاک کنید).

مطالعه بیشتر: خطر بروز عفونت در شیمی درمانی

استراحت کافی در حین دوره شیمی درمانی|| پزشکت

فعالیت و استراحت

شما باید با تغذیه خوب، استراحت کافی و در صورت امکان ورزش منظم، از سلامت عمومی خود مراقبت کنید. تحقیقات نشان داده است که اختلالات خواب در افرادی که شیمی درمانی می کنند، شایع است. می توانید با انجام تمرینات آرامش بخش (مانند یوگا) و اجتناب از چرت زدن در طول روز حتی اگر احساس خستگی می کنید، خواب بهتری داشته باشید.

شما باید از هر کسی که فکر می کنید ممکن است سرماخوردگی، آنفولانزا یا نوع دیگری از عفونت داشته باشد دوری کنید و همچنین از  حضور جمعیت زیاد در داخل خانه خودداری کنید.

واکسن بزنید.

در طول شیمی درمانی، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که علیه آنفولانزا واکسینه شوید. برخی از مطالعات نشان داده اند که می تواند به بدن در ایجاد محافظت در برابر آنفولانزا کمک کند و به شما در جلوگیری از بیماری در حین درمان کمک کند.

غذا و ایمنی مواد غذایی

معمولاً برای افرادی که تحت درمان با شیمی درمانی هستند، تغییراتی را در اشتهای خود تجربه می کنند. سریع‌تر سیر شدن، احساس تهوع و تغییر در طعم غذا همگی بر نحوه غذا خوردن شما تأثیر می‌گذارند. با این حال، برای حفظ سلامت عمومی خود تا جایی که می‌توانید در حین انجام شیمی درمانی، مطمئن شوید که تا حد ممکن مواد مغذی و ویتامین‌ها را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید.

افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند نیز بیشتر از جمعیت عادی به بیماری‌های ناشی از غذا مبتلا می‌شوند، اما مطالعات نشان داده‌اند که تقریباً نیمی از بیماران سرطانی از این خطر آگاه هستند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را کاهش دهید.

اقدامات ایمنی مواد غذایی خوب که می توانید در خانه اجرا کنید، عبارتند از:

  • پختن غذا در دمای داخلی مناسب و بررسی دما با استفاده از دماسنج غذا
  • تمیز کردن دست ها، سطوح کار و میوه ها و سبزیجات قبل، حین و بعد از تهیه غذا
  • جدا نگه داشتن گوشت، مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی از غذاهای آماده و استفاده از تخته های برش جداگانه برای گوشت و سایر غذاها
  • یخچال خود را در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر نگه دارید و باقیمانده غذاها را ظرف دو ساعت پس از پخت در یخچال قرار دهید.

همچنین باید از اشتراک غذا یا ظروف غذا خوردن با افراد دیگر خودداری کنید. اگر آب لوله کشی خود را از چاه می گیرید، مطمئن شوید که هیچ آلاینده ای در آن وجود ندارد. بهتر است یک فیلتر شیر آب خانگی بخرید یا زمانی که در حال درمان هستید، آب بطری بنوشید.

مطالعه بیشتر: عوارض شیمی درمانی روی ناخن

بهداشت دهان و دندان در شیمی درمانی

بهداشت دهان و دندان

شیمی درمانی می تواند باعث مشکلاتی در سلامت دهان شود، مانند زخم های دهان، پوسیدگی دندان، و عفونت. نظارت بر سلامت دهان و دندان در طول شیمی درمانی برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

توصیه می شود از مسواک بسیار نرم استفاده کنید. شما باید بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب مسواک بزنید و همچنین یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال را برای شستشوی دندان ها و لثه ها دو تا چهار بار در روز در نظر بگیرید.

سعی کنید قرار ملاقات های دندانپزشکی خود را برای زمانی که تعداد گلبول های سفید خون شما در بالاترین حد است برنامه ریزی کنید تا به کاهش خطر عفونت کمک کنید.

سوالات متداول

آیا در صورت سرماخوردگی شیمی درمانی به تعویق می افتد؟

اگر در طول شیمی درمانی دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شوید، ممکن است درمان شما به تعویق بیفتد در حالی که پزشکان بر درمان عفونت تمرکز کنند. ایمنی بیمار در طول شیمی درمانی مهم است و پزشکان نمی خواهند با ادامه درمانی که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند خطر ابتلا به عفونت را بدتر کنند.

آیا سرماخوردگی برای بیماران شیمی درمانی خطرناک است؟

سرماخوردگی در حین انجام شیمی درمانی می تواند خطرناک باشد. اگر در طول شیمی درمانی دچار سرماخوردگی شدید، باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. اگر نمی توانید با تیم مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید، ممکن است لازم باشد برای تشخیص و درمان مناسب به بخش اورژانس در نزدیکترین بیمارستان خود مراجعه کنید.

چگونه سیستم ایمنی خود را در طول شیمی درمانی تقویت کنم؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از سیستم ایمنی خود در طول شیمی درمانی محافظت کنید. خوردن یک رژیم غذایی مغذی همراه با غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی و ورزش تا جایی که می توانید در طول درمان ممکن است به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم می تواند سیستم ایمنی را در بیماران سرطانی تقویت کند.

اگر در طول شیمی درمانی دچار عفونت شوید چه اتفاقی می افتد؟

اگر در طول شیمی درمانی دچار عفونت شوید، بدن شما قادر به مقابله با آن نیست زیرا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است. عفونت می تواند منجر به علائم شدیدتر و پیامدهای بدتر شود، به همین دلیل مهم است که در صورت شروع احساس بیماری فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.8 / 5. تعداد رای ها: 8

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام من تحت شیمی درمانی هستم دهانم دائم کف سفید میاد خسته شدم راهی هست برای درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز