لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خواص درمانی روغن نعناع

خواص درمانی روغن نعناع 2 | پزشکت

فهرست مطالب

خواص درمانی روغن نعناع

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خواص درمانی روغن نعناع به فواید سلامتی آن برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، حالت تهوع، بیماری های پوستی، سردرد، سرماخوردگی و آنفولانزا مربوط می شود. اما می تواند با داروها تداخل داشته باشد و برای افرادی که مشکلات دستگاه گوارش دارند توصیه نمی شود.

نعناع فلفلی یک گیاه معطر در خانواده نعناع ها است. روغن اصلی نعناع فلفلی را می توان از برگ گیاه نعناع استخراج و برای اهداف مختلفی استفاده کرد. این ماده برای افزودن عطر و طعم یا رایحه به غذاها، مواد آرایشی، صابون ها، خمیردندان ها، دهان شویه ها و سایر محصولات استفاده می شود و ممکن است کاربرد دارویی نیز داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع روغن نعناع فلفلی، موارد استفاده از آن و فواید بالقوه سلامتی ادامه مطلب را بخوانید.

انواع روغن نعناع

روغن نعناع را می توان در انواع مختلف پیدا کنید. برخی از نمونه های روغن نعناع، عبارتند از:

  • روغن های اساسی. نوعی فرم غلیظ که می تواند برای آروما تراپی استفاده شود یا به صورت رقیق شده و روی پوست کاربرد دارد.
  • عصاره. شکل رقیق تری است که می تواند برای اضافه شدن طعم نعناع به غذاها از آنها استفاده کرد.
  • کپسول، که می توان به عنوان مکمل های غذایی استفاده شود.

روغن نعناع بوی تندی دارد و خنک و گوارا بوده و ممکن است بعد از مصرف چیزی با طعم نعناع با خنکی دهان خود روبرو شوید. اصلی ترین ترکیبات شیمیایی روغن نعناع، منتول و منتون هستند. با این حال موارد بسیار دیگری نیز در آن وجود دارد.

کاربرد روغن نعناع

روغن نعناع کاربردهای بسیار متنوعی دارد. به عنوان مثال، می توان از آن برای موارد زیر استفاده کرد:

  • یک پماد موضعی برای تسکین خارش، درد عضلانی و سردرد
  • یک ماده طعم دهنده در غذاها و در محصولاتی مانند دهان شویه ها
  • ماده خوشبو کننده برای اضافه کردن رایحه ای تازه و دلپذیر به صابون ها و محصولات آرایشی
  • درمان برای انواع بیماری ها، از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی، و همچنین سرماخوردگی و سردرد

فواید روغن نعناع فلفلی

خواص درمانی روغن نعناع 3 | پزشکت

نعناع فلفلی یک داروی سنتی محبوب برای برخی از بیماری ها است. به نظر می رسد که اثرات آرام بخشی دارد. برای درمان نفخ شکم، دردهای قاعدگی، اسهال، حالت تهوع، اضطراب مربوط به افسردگی، درد عضلات و اعصاب، سرماخوردگی، سوء هاضمه و IBS استفاده می شود. سوابق استفاده از گیاهان نعناع برای اهداف دارویی به زمان مصر باستان، یونان و روم بر می گردد. در حالی که برخی از مزایای احتمالی روغن نعناع بر اساس تجربه های شخصی افراد است، تحقیقات در مورد فواید آن برای سلامتی ادامه دارد.

از خواص درمانی روغن نعناع، تاثیر بر سندرم روده تحریک پذیر می باشد

در بررسی های اخیر، اثر کپسول های روغن نعناع در مقایسه با دارونما در درمان IBS بررسی شده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که درمان با روغن نعناع باعث بهبود درد شکم و سایر علائم IBS می شود.

علت اینکه چگونه روغن نعناع کمک می کند تا علائم IBS و سایر بیماری های دستگاه گوارش را کاهش دهد تا حد زیادی ناشناخته است. اما برخی بررسی ها علل احتمالی آن را عنوان کرده اند، از جمله:

  • اثر ضد التهابی روغن نعناع
  • کاهش احساس درد در دستگاه گوارش
  • شل کردن عضلات صاف دستگاه گوارش
  • تاثیر بر انواع باکتری هایی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش زندگی می کنند.

علاوه بر آن، بررسی ها منتشر شده در مجله پزشکی انگلیس (BMJ) نشان داده که نعناع فلفلی به عنوان ضد اسپاسم در درمان IBS مفید است. خواص ضد اسپاسم به مواردی گفته می شود که شدت و دفعات اسپاسم یا حرکت غیر ارادی را کاهش می دهند. برخی تحقیقات نشان داده است که نعناع فلفلی می تواند به کاهش درد مربوط به IBS کمک کند.

خواص درمانی روغن نعناع: تسکین علائم بیماری های گوارشی

طبق مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMM) نعناع فلفلی عضلات معده را آرام کرده و جریان صفرا را بهبود می بخشد. با این حال، نباید توسط افراد مبتلا به بیماری رفلکس معده (مری) دارد، استفاده شود.

روغن نعناع یا منتول، یکی از اصلی ترین اجزای شیمیایی آن، در ترکیب با زیره برای درمان سوء هاضمه عملکردی استفاده شده است. این بیماری با نفخ و درد در ناحیه معده مشخص می شود. به طور کلی، این درمان ترکیبی در تسکین علائم مرتبط با سوء هاضمه عملکردی امیدوار کننده به نظر می رسد.

یک بررسی دیگر از مطالعات داروهای گیاهی برای شرایط GI در کودکان و نوجوانان نشان داد که روغن نعناع در مقایسه با دارونما در کاهش طول، تکرر و شدت درد شکم موثر است.

با این حال، روغن نعناع در مقایسه با قطره های سیمتیکون در درمان قولنج موثر نبوده است. به طور کلی، به نظر می رسد روغن نعناع ممکن است به کاهش درد شکم ناشی از مشکلات دستگاه گوارش کمک کند.

رفع استفراغ ناشی از شیمی درمانی

یک بررسی صورت گرفته تاثیر روغن نعناع استنشاقی را بر حالت تهوع بعد از شیمی درمانی را ارزیابی کرده است. نتایج نشان داده که حالت تهوع بیماران پس از استنشاق روغن نعناع کاهش پیدا پیدا کرده است.

حالت تهوع و استفراغ از عوارض جانبی رایج بیماران سرطانی در طی شیمی درمانی است. برخی مطالعات نشان داده اند که نعناع فلفلی به تخفیف علائم کمک می کند. با این حال، یک بررسی اخیر از مطالعات، اثرات آروماتراپی بر حالت تهوع بعد از عمل را بررسی کرده است. چهار مورد از بررسی های انجام شده شامل روغن نعناع در مقایسه با دارونما بود. بررسی ها نشان داده که استنشاق روغن نعناع فلفلی تأثیر شدیدی در شدت حالت تهوع دارد.

تسکین دهنده درد، از خواص درمانی روغن نعناع

خواص درمانی روغن نعناع 4 | پزشکت

روغن نعناع و منتول موجود در آن برای درمان درد، ناشی از سردرد های تنشی، سردرد های میگرنی و سایر دلایل استفاده شده است.

یک مطالعه کوچک استفاده از روغن نعناع موضعی محلول 10٪ منتول را برای درمان میگرن بررسی کرده است. بررسی ها نشان می دهد وقتی روی پیشانی و شقیقه قرار می گیرند، مدت زمان تسکین درد بیشتر و حساسیت به حالت تهوع و نور نسبت به دارونما بیشتر می شود.

یک بررسی دیگر استفاده از یک ژل درمانی برای میگرن را مورد ارزیابی قرار داده است. این ژل حاوی منتول به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده آن بود و با شروع میگرن روی پوست قرار گرفت. محققان دریافتند که حداقل دو ساعت پس از استفاده از ژل موضعی حاوی نعناع درد افراد به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

علاوه بر آن، تأثیر قرص های روغن نعناع بر روی افرادی که مشکل بلع و درد غیر قلبی دارند، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بیش از نیمی از شرکت کنندگان بهبود علائم خود را گزارش کردند.

به طور کلی، اشکال مختلف روغن نعناع یا منتول ممکن است به درمان درد ناشی از سردرد و حملات میگرن در صورت استفاده بر روی پوست کمک کند. مصرف روغن نعناع به صورت قرص ناراحتی را برای افرادی که در بلعیدن مشکل دارند برطرف می کند.

مناسب برای پوست و مو

خواص درمانی روغن نعناع 5 | پزشکت

روغن نعناع برای آرام سازی تحریک و خارش پوست و همچنین کاهش قرمزی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. اسانس نعناع همیشه باید قبل از استفاده موضعی یا استفاده از آن روی پوست رقیق شود.

یک دستور خوب یک اونس روغن حامل مانند روغن معدنی یا زیتون است که با 3 تا 5 قطره روغن اساسی مخلوط شده است. قبل از استفاده، مقدار کمی روی بازو را آزمایش کنید تا واکنش آلرژیک احتمالی مشخص و یا رد شود.

از روغن نعناع اغلب در محصولات آرایشی استفاده می شود. اما در مورد مزایای احتمالی نعناع فلفلی وقتی روی پوست و مو استفاده می شود، تحقیقات محدودی انجام شده است. بررسی ها نشان داده است که یک درصد محلول روغن نعناع باعث بهبود مدت زمان و شدت خارش می شود.

استفاده از محلول 0/5 درصدی روغن نعناع دو بار در روز و به مدت دو هفته، شدت خارش را در مقایسه با شاهد کاهش می دهد. علاوه بر آن، بررسی های صورت گرفته بر روی موش ها استفاده از روغن نعناع با ماینوکسیدیل (Rogaine) مقایسه و ترکیبات کنترل شد. محققان دریافتند که محلول سه درصدی روغن نعناع پس از چهار هفته درمان باعث رشد موهای پرپشت و طولانی در موش ها می شود که نتایج به دست آمده مشابه به مصرف ماینوکسیدیل بوده است.

تداخل نعناع فلفلی با دارو ها

نعناع فلفلی ممکن است با برخی داروها تداخل کند، از جمله:

  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهایی که توسط کبد متابولیزه می شوند.
  • داروهای دیابت که قند خون را کاهش می دهند.
  • پپسید و سایر داروهایی که اسید معده را کاهش می دهند.
  • سیکلوسپورین، که توسط مبتلایان به پیوند اعضاء مصرف می شود تا از رد عضو جلوگیری کند.

علاوه بر آن، روغن نعناع نباید با داروهای ضد اسید استفاده شود. بر همین اساس برخی از مکمل های نعناع فلفلی به شکل کپسول در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

عوارض مصرف روغن نعناع

سازمان غذا و دارو توصیه می کند روغن های گیاهی را با توجه به دستورالعمل سازنده آنها باید استفاده شوند.

منظور از روغن های اساسی به صورت خوراکی نیست. برخی از عوارض جانبی احتمالی مصرف عصاره نعناع به صورت خوراکی شامل سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ است. اگر می خواهید روغن نعناع را به غذا اضافه می کنید، عصاره آن را انتخاب کنید.

رایحه درمانی یا استفاده موضعی از روغن ضروری نعناع فلفلی رقیق شده می تواند فواید قابل توجهی با خطر کم داشته باشد. اما توجه داشته باشید که رایحه درمانی نعناع برای حیوانات خانگی سمی است. همیشه قبل از استفاده از رایحه درمانی کودکان، حیوانات خانگی و زنان باردار با پزشک یا دامپزشک مشورت کنید.

در صورت مصرف دوزهای بسیار زیاد، روغن نعناع می تواند سمی باشد. این ماده حاوی یک ترکیب سمی شناخته شده به نام pulegone است.

همچنین لازم به یادآوری است که روغن ضروری نعناع فلفلی بسیار غلیظ است و همیشه باید قبل از استفاده موضعی به درستی رقیق شود. فقط چند قطره از آن برای رقیق شدن در یک اونس روغن حامل مورد نیاز است.

در برخی موارد، روغن نعناع فلفلی که به پوست زده می شود ممکن است باعث تحریک یا بثورات پوستی شود. اگر نگران واکنش پوستی به روغن نعناع هستید، ابتدا یک تکه کوچک از پوست خود را آزمایش کنید.

چه کسی نباید از روغن نعناع استفاده کند؟

خواص درمانی روغن نعناع 1 | پزشکت

افرادی که باید از مصرف روغن نعناع اجتناب کنند، عبارتند از:

  • افراد مبتلا به کمبود آنزیم G6PD. افرادی که کمبود آنزیم خاصی، به نام کمبود G6PD دارند نباید از نعناع فلفلی به عنوان عصاره یا روغن در رایحه درمانی استفاده کنند.
  • مصرف کنندگان داروهای خاصی. رایحه درمانی روغن نعناع می تواند آنزیمی به نام CYP3A4 را مهار کند، که عامل تجزیه انواع مختلفی از داروها است. اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید، قبل از استفاده از روغن نعناع با پزشک خود مشورت کنید.
  • کودکان و نوزادان. باید از مالیدن روغن نعناع روی صورت یا سینه نوزادان و کودکان خردسال خودداری شود. عوارض جانبی می تواند از استنشاق منتول موجود در روغن نعناع رخ دهد.

رایحه درمانی نعناع همچنین می تواند برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه سمی باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/benefits-of-peppermint-oil#benefits

https://www.medicalnewstoday.com/articles/265214

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز