لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا و زایمان

زایمان در بحران کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

زایمان در بحران کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بدون شک زایمان در بحران کرونا با تنهایی و سختی های زیادی همراه است. به طور کلی، تنهایی خانم ها در دوران بارداری و زایمان در بحران کرونا به خصوص در خانم های باردار مبتلا به بیماری کرونا تشدید پیدا کرده است.

از طرفی هم قوانین جدید بیمارستان ها در بحران کرونا برای خانم های باردار تغییر پیدا کرده است. طبق این قوانین، مادران آینده نمی توانند در هنگام زایمان شریک زندگی خودشان و سایر افراد خانواده را در کنار خود داشته باشند.

بررسی اخیر نشان داده است که اکثر نوزادانی که در اواخر بارداری از مادران مبتلا به COVID-19 متولد شده اند تا سن 6 تا 8 هفتگی وضعیت خوب و سالمی دارند.

طبق یک بررسی اخیر، 61 درصد از مادرانی که در طی شیوع بیماری کرونا، بچه دار شده اند، احساس می کنند که حمایت کافی برای زایمان را دریافت نکرده اند. این وضعیت، فقط یکی از مشکلات زایمان در بحران کرونا است.

خطر بروز افسردگی پس از زایمان در بحران کرونا

در زمان های عادی، از هر 5 زن 1 نفر در دوران بارداری یا در سال اول زندگی کودک دچار اضطراب یا افسردگی می شود. در حقیقت، مسائل بهداشت روان مانند افسردگی پس از زایمان رایج ترین عارضه بارداری و زایمان است و لذت را به غم، تنهایی، گیجی، پشیمانی و گناه تبدیل می کند.

علاوه بر این، ما در یک بیماری همه گیر قرار داریم و استرس و اضطراب به میزان بی سابقه ای افزایش پیدا کرده است:

تقریباً 50 درصد آمریکایی ها گزارش داده اند که نگرانی و استرس در مورد کرونا، سلامت روانی آنها تأثیر منفی گذاشته است.

  • کارشناسان پیش بینی می کنند که استرس عمومی ناشی از کرونا، همراه با بحران اقتصادی، منجر به مسائل جدید بهداشت روان و بحران های مصرف مواد مخدر خواهد شد.

همه گیری بیمار کرونا نگرانی جدید برای مادران جدید و مادران آینده ایجاد کرده است که می پرسند:

  • COVD-19 چه تاثیری روی شیردهی دارد؟
  • تأثیر ویروس کرونا بر من، نوزاد متولد نشده یا نوزاد من چیست؟
  • چه کسی می تواند من را برای زایمان در بیمارستان همراهی کند؟
  • در صورت داشتن COVID-19 چگونه از کودک خود مراقبت می کنم؟
  • من باردار هستم و در مورد COVID-19 سوالات زیادی دارم. از کجا می توانم اطلاعات خوبی پیدا کنم؟

متاسفانه شرایط بهداشت روان مادران که اغلب تحت اصطلاح «افسردگی پس از زایمان» نامیده می شود، می تواند در هر زمان از بارداری یا اولین سال پس از بارداری رخ دهد. این وضعیت شامل اضطراب، افسردگی، حملات وحشت، اختلال وسواس فکری عملی، اختلال استرس پس از سانحه است.

شرایط بهداشت روان مادران بیماری های روانی-اجتماعی است. به این معنی که ریشه این بیماری اغلب چند عاملی است. بسیاری از خانم ها بعد از زایمان این بیماری ها را تجربه می کند.

سلامت بانوان
بیماری ژنتیک

مشکلات سلامت روان بعد از زایمان

زایمان در بحران کرونا | پزشکت

علائم افسردگی پس از زایمان شامل مواردی است که معمولاً با افسردگی (احساس غم، ناامیدی، تنهایی) و اضطراب (احساس سرخوردگی، نگرانی، ترس) همراه هستند. بسیاری از زنان افکار سرزده ترسناک برای آسیب رساندن به خود یا نوزادان خود دارند.

علاوه بر این، زنانی که مشکلات بهداشت روان مادران را تجربه می کنند اغلب موارد زیر را گزارش داده اند:

  • احساس می کنم غرق می شوم.
  • خانواده ام بدون من بهتر خواهند بود.
  • احساس می کنم بدترین مادر دنیا هستم.
  • من به خاطر داشتن این احساسات، احساس گناه می کنم.
  • من خسته شده ام، اما نمی توانم بخوابم، حتی وقتی کودکم می خوابد.
  • من غرق خشم هستم که غالباً روی شریک زندگی خود خالی می کنم.

گذراندن دوران بارداری و زایمان به تنهایی در بحران کرونا

دکتر جنیفر کنتی، OB-GYN مستقر در منطقه خلیج سانفرانسیسکو و از نویسندگان کتاب واژن در مورد قانون جدید بیمارستان ها برای زنان باردار می گوید: این قانون باعث می شود بسیاری از خانم در دوران بارداری خود تنها و بدون حمایت باشند.

او می گوید: زنان در هنگام زایمان در طول بحران کرونا از حمایت عاطفی خوبی برخوردار نیستند. حتی بعد از زایمان به علت خطر ابتلا به کرونا، خانواده ها نمی توانند زیاد در اطراف آنها حاضر شوند. بر همین اساس، تنهایی و انزوا در دوران بارداری و زایمان برای برخی از مادران مبتلا به COVID-19 تشدید شده است.

احساس گناه مادر در بحران کرونا

زایمان در بحران کرونا | پزشکت

علاوه بر افسردگی و اضطراب، بسیاری از مادرانی که آزمایش COVID-19 آنها مثبت گزارش داده شده، یک نگرانی جدیدی به نام گناه مادر شدن را تجربه می کند. یکی از خانم هایی که در طول دوران بارداری خود به کرونا مبتلا شده است می گوید: وقتی به من گفتند كه من مبتلا به COVID مثبت هستم، روی یك صندلی افتادم و هق هق گریه كردم.

او همه احتیاط ها را انجام داده بود، از پوشیدن ماسک و تمیز کردن دستها تا امتناع از حضور اجتماعات اجتماعی، اما هنوز هم احساس «گناهی فوق العاده» نسبت به بیماری خود داشت که به طور بالقوه کودک خود را در معرض خطر قرار می داد.

این گناه در حین قرنطینه وی ادامه داشت تا حدی که دیگر نمی توانست از سایر فرزندان خود مراقبت کند. وی می گوید: در این شرایط به دلیل بیماری و مبتلا شدن به کرونا، به شدت احساس گناه می کردم.

این در حالی است که بررسی ها نشان داده است که بیشتر نوزادانی که از مادرانی متولد می شوند که در اواخر بارداری خود به COVID-19 مبتلا شده اند تا سن 6 تا 8 هفتگی تا حد زیادی سالم هستند. این یافته ها تا حدودی می تواند خیال والدین این نوزادان را راحت کند، اما تحقیقات برای اثبات این موضوع هنوز ادامه دارد.

اکنون که محققان درک بهتری از COVID-19 و نحوه انتشار آن پیدا کرده اند، بسیاری از بیمارستان ها ملاقات از خانم ها در دوران بعد از زایمان ممنوع کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین طبق دستورالعمل هایی که آخرین بار در 2 سپتامبر به روز شده است، حمایت از مادران مبتلا به COVID-19 برای شیردهی و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد را تشویق می كند.

محققان معتقدند علائم جسمی ویروس هر چقدر سخت باشد، علائم عاطفی ناشی از آن نیز بدتر خواهد بود.

چگونه بهداشت روانی مادر را بهبود بخشیم؟

زایمان در بحران کرونا | پزشکت

خوشبختانه، شرایط بهداشت روان مادران اغلب موقتی و قابل درمان است. مسیر سلامتی می تواند شامل ترکیبی از خودمراقبتی، حمایت اجتماعی، درمان و دارو باشد.

خود مراقبتی در مادران مبتلا به کرونا

مادران تازه وارد باید از چالش های جسمی و روانی بارداری و زایمان بهبود یابند. مادر جدید بودن، مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده و کارهای مربوط خانه و خانواده چالش برانگیز است، به خصوص اگر مادر احساس اضطراب یا افسردگی کند. مادران تا آنجا که ممکن است باید بر روی موارد زیر تمرکز کنند:

  • خواب. داشتن 5-4 ساعت خواب بدون وقفه موثرترین و کم هزینه ترین کاری است که مادر جدید می تواند انجام دهد تا احساس بهتری داشته باشد؛ اما باید به این نکته توجه شود که خواب زیاد هم ممکن است نشانه افسردگی جدی یا اضطراب باشد.
  • تغذیه. مادران جدید می توانند هر بار که کودک آن ها شیر می خورد غذا بخورند. آب و یک میان وعده با پروتئین بالا (ماست و آجیل) وعده های غذایی کوچک هستند. یک میان وعده غذایی برای مادر باشد.
  • ورزش. ورزش ملایم مانند پیاده روی می تواند فواید فوق العاده ای داشته باشد. اثر ترکیبی تغییر مناظر، هوای تازه، ویتامین D از خورشید و اندورفین آزاد شده در بدن می تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خو خانم ها در این دوران بگذارد.

حمایت اجتماعی

مادران تازه وارد اغلب احساس نیاز به ارتباط با سایر مادران تازه وارد می کنند، به خصوص اگر دچار اضطراب یا افسردگی شده باشند. بودن در خانه با نوزاد یا کودک نوپا می تواند احساس غم و اندوه را تشدید کند.

گفتگو درمانی و مشاوره

گفتگو با یک شخص ثالث عینی مانند یک مددکار اجتماعی، روانشناس یا یک مشاور حرفه ای می تواند به حل مشکلات پیش آمده در بحران کرونا کمک کند.

دارو درمانی

گاهی اوقات برای کاهش اضطراب یا افسردگی به دارو نیاز است. چندین دارو که معمولاً برای درمان اضطراب یا افسردگی تجویز می شوند، برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر هستند. این داروها را متخصص زنان و زایمان یا روانپزشکان می توانند تجویز کنند.

راهکار نجات مادر از تنهایی بعد از زایمان

زایمان در بحران کرونا | پزشکت

متخصصان معتقدند: مسائل بهداشت روانی در دوران بارداری در بحران بیماری کرونا در حال افزایش است. در یک نظرسنجی اخیر از 885 زنانی که بین ماه های مارس و ژوئیه در بیمارستان های بچه دار شده اند، نزدیک به 34 درصد از شرکت کنندگان اضطراب را تجربه کرده اند. در حالی که این میزان قبل از شیوع بیماری کرونا ویروس 20 درصد بوده است.

این تحقیق همچنین نشان داد که میزان افسردگی در زنان باردار تا حدود 19 درصد برآورد شده است؛ اما این میزان در حالت طبیعی کمتر از 13 درصد بوده است. علاوه بر آن، بسیاری از خانواده ها نیز به دلیل از دست دادن شغل دچار مشکلات مالی شده اند. مشکلات مالی عامل دیگری برای افزایش استرس و اضطراب در بحران کرونا شده است.

اما راهکار نجات از این همه استرس و اضطراب بعد از زایمان و حتی در دوران بارداری راحت است.

یکی از راهکارهای تجات از تنهایی بعد از زایمان، این است که خانم های باردار بتوانند برای تقویت روحیه خود و رها شدن از هر گونه وضعیت ناسالم روانی با متخصصان در ارتباط باشند.

خانم ها در طول دوران بارداری خود می توانند مشکلات روانی خود را با مشاورین و روان شناسان در میان بگذارند. خدمات مشاروه آنلاین در بحران کرونا و پزشکی از راه دور یکی از خدمات مناسب برای خانم ها در دروان بارداری است که نمی توانند در طول این دوران از منزل خارج شوند. حتی نمی توانند از حمایت های عاطفی اعضاء خانواده برخوردار باشند.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/what-its-like-to-give-birth-with-covid-19#Mom-guilt-and-mental-health-concerns

https://www.mhanational.org/blog/maternal-mental-health-during-coronavirus-pandemic

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز