لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علائم جسمی افسردگی

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین علائم جسمی افسردگی شامل کاهش یا افزایش وزن، درد مفاصل، ناراحتی های گوارشی و اختلال خواب که به همراه سایر علایم افسردگی است.

احساس غم و اندوه، بخشی طبیعی از زندگی است، اما افسردگی کاملا با احساس غم و اندوه فرق می کند. افسردگی می تواند علائم مختلفی اعم از روانی و جسمی ایجاد کند که ادامه آن ممکن است زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

افسردگی یک بیماری شایع است. براساس موسسه ملی بهداشت روان، حدود 6.7 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به افسردگی هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سراسر جهان، حدود 350 میلیون نفر در سنین مختلف از افسردگی رنج می برند.

افرادی که دچار افسردگی می شوند احساس غم، ناامیدی، تنهایی و یا از دست دادن علاقه به چیزهایی را که زمانی لذت می بردند، تجربه می کنند. تمام این احساسات می تواند در توانایی عملکرد فرد اختلال ایجاد کند و تأثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی وی بگذارد.

در حالی که اکثر مردم از این علائم عاطفی آگاه هستند، اما علائم جسمی مربوط به افسردگی اغلب نادیده گرفته می شوند. زیرا افراد فکر می کنند افسردگی تاثیری بر جسم آنها نمی گذارد. برای درک افسردگی، باید از علائم جسمی نیز آگاهی داشته باشید.

کاهش یا افزایش وزن، یکی از شایع ترین علائم جسمی افسردگی است.

شایع ترین علائم جسمی افسردگی | پزشکت

افسردگی بر هورمون های تنظیم کننده اشتها تأثیر می گذارد و باعث می شود شما بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا بخورید. همچنین، مشکلات خواب مرتبط با افسردگی می تواند اوضاع را پیچیده کند. زیرا کمبود خواب می تواند در عملکرد و میزان هورمون های مربوط به سیری و گرسنگی تاثیر بگذارد.

بنابراین، افسردگی می تواند منجر به کاهش وزن یا افزایش وزن شود. بررسی ها نشان می دهد که افراد افسرده در معرض خطر ابتلا به چاقی زیاد هستند. خطر ابتلا به چاقی بعدی در افسرده خصوصاً برای زنان و دختران نوجوان زیاد است. اگر شما یا کسی در اطراف خود دچار تغییر نسبتاً ناگهانی در وزن شده اید، برای بررسی علت، از جمله احتمال افسردگی، به پزشک مراجعه کنید.

درد مفاصل

گاهی اوقات، درد عضلات یا مفصل می تواند به دلیل افسردگی باشد. بروز ندادن احساست و نگهداشتن آنها در نهایت می تواند، به صورت درد بدن از نظر جسمی مانند کمر درد و یا سردرد ظاهر شوند.

یک مطالعه 2014 که در PLOS ONE منتشر شد، نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال افسردگی و اضطراب فعلی یا بهبودیافته و کسانی که علائم شدیدتری دارند، در مقایسه با افراد فاقد اختلال افسردگی یا اضطراب، درد عضلانی و اختلالات تنفسی بیشتری را تجربه می کنند. با این حال، این امر مستلزم تحقیقات بیشتر است.

از طرفی هم، درد منجر به افسردگی می شود. به عنوان مثال، اگر هنگام راه رفتن یا انجام کارهای خانه درد زیادی داشته باشید، می تواند منجر به خستگی و احساس افسردگی شود.

کمردرد در افرادی که اضطراب و اختلالات خلقی دارند نیز شایع است. زیرا افراد افسرده عادت به خم شدن دارند، که باعث کمر درد می شود.

ناراحتی گوارشی یکی از شایع ترین علائم جسمی افسردگی است.

شایع ترین علائم جسمی افسردگی | پزشکت

همچنین بین مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست، روده تحریک پذیر و سایر موارد و افسردگی ارتباط قوی وجود دارد.

دستگاه گوارش و به خصوص روده به حالات روحی شما عکس العمل نشان می دهد. همچنین، سلول های عصبی روده شما 80 تا 90 درصد از سروتونین بدن را تولید می کند. سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی تقویت کننده روحیه است.

علاوه بر این، افراد افسرده تمایل به خوردن غذاهای پر قند دارند که التهاب مغز را تحریک می کنند و باعث عدم تعادل باکتری های مفید و مضر روده می شوند .

بررسی ها نشان می دهد که برخی از شرایط روانی مانند افسردگی ممکن است منجر به بروز برخی اختلالات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود. از طرفی هم به نظر می رسد اضطراب و اختلالات افسردگی با IBS و کولیت اولسراتیو ارتباط دارند. ارتباط غیر اختصاصی بین این اختلالات روانشناختی و گوارشی همچنین نشان می دهد که بیماری مزمن دستگاه گوارش ممکن است بر رفتار روانی – اجتماعی بیماران تأثیر بگذارد.

در یک مطالعه جدیدتر در سال 2016 که در PLOS ONE منتشر شد، محققان داده های یک نمونه نماینده از 6483 نوجوان آمریکایی را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که برخی بیماری های جسمی در کودکان و نوجوانانی که سابقه اختلالات روانی داشته اند، بیشتر اتفاق میفتد. همچنین افسردگی به طور مکرر با آرتروز و بیماری های دستگاه گوارش همراه بود.

اختلال خواب، یکی از شایع ترین علائم جسمی افسردگی است.

شایع ترین علائم جسمی افسردگی | پزشکت

افسردگی ممکن است طیف وسیعی از علائم بی خوابی مانند مشکل خوابیدن (شروع خواب)، مشکل خواب ماندن (بی خوابی حفظ کننده خواب) و خواب آلودگی روزانه را ایجاد کند. افسردگی اغلب با کمبود انرژی و احساس خستگی طاقت فرسا همراه است. خستگی زیاد می تواند از ناتوان کننده ترین علائم افسردگی باشد. افسردگی به همان اندازه که باعث احساس خستگی می شود می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.

حتی عدم خواب با کیفیت نیز می تواند به اضطراب منجر شود و به نوبه خود شرایط را بدتر است.

بررسی ها نشان می دهد که اختلال خواب ذهنی و عینی در افسردگی شایع و ناراحت کننده است و اغلب با درمان حل نمی شود. اختلال خواب تغییرات قابل توجهی در عملکرد انتقال دهنده عصبی مغز و همچنین منجر به اختلالات زیادی در زندگی افراد می شود.

تحقیقات نشان داده بروز مشکلات خواب در افراد مبتلا به افسردگی شایع تر است. در یم بررسی محققان دریافتند از 531 بیمار مبتلا به افسردگی، 97 درصد بی خوابی را تجربه کرده اند. از این تعداد، 59 درصد گزارش کردند که کمبود خواب به شدت بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد.

بیماری های دهان و دندان

افسردگی همچنین می تواند به سلامت دهان و دندان شما آسیب برساند. این در درجه اول نتیجه عدم مراقبت از خود است که معمولاً با افسردگی رخ می دهد.

محققان دریافتند که افسردگی و اضطراب با از دست دادن دندان همراه است . به نظر می رسد افراد افسرده عمدتا به دلیل افسردگی در مراقبت کردن خود، سهل انگاری کنند.

بررسی ها نشان داده است که افسردگی در بین شرکت کنندگان 35 تا 54 سال بیشتر منجر به بروز اختلالات دهان و دندان می شود. همچنین یک مطالعه اخیر در سال 2016 که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، خاطرنشان می کند که امروزه پزشکان بهداشت روان باید از عواقب دهانی رژیم غذایی نامناسب و داروهای روانگردان که افراد مبتلا به افسردگی با آن روبرو هستند آگاه باشند و باید اقدامات لازم را برای اطمینان از سلامت دهان و دندان را انجام دهند.

میگرن

شایع ترین علائم جسمی افسردگی | پزشکت

دقیقاً مانند درد مزمن، سردرد و میگرن نیز با افسردگی ارتباط دارند. در حالی که افسردگی می تواند به سردرد منجر شود، اما این یک علامت رایج در افراد مبتلا به سردرد میگرنی است.

میگرن می تواند دلیل بروز اختلالات خلقی مانند افسردگی باشد، یا برعکس. این موضوع حتی در افرادی که میگرن را با هاله تجربه می کنند، شایع تر است، به این معنی که افراد در هنگام حمله میگرن، چراغ های چشمک زن یا ستاره چشمک می زنند.

مطالعه ای که در سال 2009 در مجله روانپزشکی انگلیس منتشر شد، حاکی از آن است که ارتباط خاصی بین افسردگی و میگرن با هاله وجود دارد. میگرن و استرس عوامل خطر یکسانی دارند.

بررسی ها نشان داده است که کسانی که به میگرن با هاله مبتلا می شوند بیشتر از افرادی که میگرن بدون هاله دارند دچار افسردگی می شوند.

مطالعه دیگری نشان داد که زنان میانسال مبتلا به سردردهای میگرنی یا غیر میگرنی در معرض خطر ابتلا به افسردگی لحظه ای هستند.

مشکلات پوستی

هورمون های استرس به پوست شما آسیب می رسانند. افسردگی با افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول همراه است. بنابراین مشاهده مشکلات پوستی در افرادی که از افسردگی رنج می برند کاملا طبیعی است.استرس حتی می تواند شرایطی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه را بدتر کند.

طبق گزارشی در سال 2005 توسط کلینیک های پوست، اختلالات روانپزشکی تقریباً در 30 درصد بیماران پوستی گزارش شده است.

علاوه بر این، بررسی ها نشان داده که افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، اگزمای دست و زخم های پا شایع است. ارتباط بین افسردگی و مشکلات پوستی ممکن است به ضعف سیستم ایمنی بدن باشد، که یکی از عوارض جانبی شایع افسردگی است.

درد قفسه سینه

شایع ترین علائم جسمی افسردگی | پزشکت

درد قفسه سینه یکی از علائم شناخته شده مشکلات قلبی است. اما بسیاری از مردم نمی دانند این است که درد قفسه سینه با افسردگی ارتباط دارد و بالعکس. افسردگی می تواند بر ریتم قلب تأثیر بگذارد، فشار خون و سطح انسولین، کلسترول و هورمون استرس را افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر برای چندین دهه پس از شروع افسردگی وجود دارد.

بر همین اساس محققان معتقدند افرادی که از افسردگی رنج می برند بهتر است برای بررسی خطرا ابتلا به بیماری های قلبی با یک پزشک مشورت کنند .مطالعه ای که در سال 2013 در Circulation منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به نارسایی قلبی که به افسردگی های شدید و متوسط دچار هستند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند و خطر بستری شدن آنها در بیمارستان دو برابر بیشتر از افراد معمولی است.

چه عواملی خطر بروز افسردگی را افزایش می دهد؟

اختلال افسردگی اغلب در دوران اولیه زندگی (در کودکی، سال های نوجوانی یا زندگی در بزرگسالان) آغاز می شود و در طولانی مدت ادامه پیدا می کند.

به نظر می رسد برخی عوامل، خطر ابتلا یا ایجاد اختلال افسردگی را افزایش می دهد، از جمله:

  • سابقه سایر اختلالات سلامت روان
  • وقایع زندگی آسیب زا یا استرس زا
  • داشتن یک خویشاوند درجه یک با اختلال افسردگی شدید یا سایر اختلالات روانی
  • صفات شخصیتی که شامل منفی بودن، اعتماد به نفس پایین و وابستگی بیش از حد، خود انتقادی یا بدبین بودن

اختلال افسردگی باعث بروز برخی عوارض در طولانی مدت شود، مانند:

  • سوء مصرف مواد
  • کاهش کیفیت زندگی
  • افکار یا رفتارهای خودکشی
  • مشکلات مدرسه و کار و کاهش توانایی
  • درد مزمن و بیماری های پزشکی عمومی
  • مشکلات روابط و درگیری های خانوادگی
  • اختلالات شخصیتی یا سایر اختلالات سلامت روان
  • افسردگی شدید، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات خلقی

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز