لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

موارد کاربرد پروتز سینه

موارد کاربرد پروتز سینه | پزشکت

فهرست مطالب

موارد کاربرد پروتز سینه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پروتز سینه یا Breast augmentation، در حقیقت جراحی برای مناسب سازی اندازه سینه تخریب شده در اثر سرطان و یا بزرگ نمودن اندازه سینه است. این عمل جراحی شامل قرار دادن پروتز در زیر بافت سینه یا عضلات قفسه سینه است که باعث افزایش سایز سینه خواهد شد. در این مقاله بر آنیم تا موارد کاربرد پروتز سینه و مزایا و معایب این عمل جراحی را بیان کنیم.

برای بعضی از خانم ها پروتز سینه صرفاً یک عمل زیبایی بوده و برای افزایش اعتماد به نفس انجام می شود. اما بعضی دیگر از این عمل جراحی برای بازسازی سینه از دست رفته به دلیل بیماری های مختلف استفاده می کنند. چنانچه قصد انجام عمل جراحی پروتز سینه را دارید، بهتر است قبل از انجام این عمل، موارد کاربرد پروتز سینه عوارض جانبی و مراقبت های بعد از عمل با پزشک متخصص صحبت کرده و توقع و انتظارات خود از انجام این عمل را بگویید.

موارد کاربرد پروتز سینه | پزشکت

پروتز سینه در جایگزینی سینه از دست رفته ناشی از عمل جراحی ماستکتومی کامل (برای درمان سرطان) که کل سینه برداشته می شود. یا عمل جراحی ماستکتومی نسبی که قسمتی از سینه برداشته می شود کاربرد فراوانی دارد.

جراحی زیبایی پروتز سینه در موارد زیر به فرد کمک خواهد کرد:

  • افزایش اعتماد بنفس
  • حل مشکل کاهش اندازه سینه ها بعد از بارداری
  • متقارن سازی سینه ها بعد از عمل های جراحی های دیگر
  • اگر فکر می کنید سینه های شما خیلی کوچک است یا یکی از سینه ها کوچکتر از دیگری است، می توانید با این عمل جراحی ظاهر خود را بهبود ببخشید.

در مورد هدف خود از انجام این عمل جراحی با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد نتیجه عمل واقع بین بوده و درصد رضایتتان بعد از عمل افزایش پیدا کند.

عوارض پروتز سینه

عمل جراحی پروتز سینه می تواند خطرات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • عفونت
  • درد سینه
  • احساس نشت یا پارگی پروتز
  • تغییر در ظاهر نوک پستان و احساس
  • بافت زخمی که شکل پروتز سینه را تغییر دهد.

اصلاح این عوارض ممکن است نیاز به جراحی های بیشتری داشته باشد. در بعضی از موارد نیز باید پروتز کاملاً برداشته شده یا با پروتز جدیدی جایگزین شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ارتباط احتمالی بین پروتز و ایجاد لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک همراه با پروتز سینه (ALCL) که یک نوع سرطان نادر سیستم ایمنی است را مشخص کرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است که زنانی که پروتز سینه انجام می دهند خطر ابتلا به ALCL در آن ها به میزان بسیار کمی افزایش خواهد یافت. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین سرطان ALCL و پروتز سینه مورد نیاز است.

آمادگی برای عمل جراحی پروتز سینه

موارد کاربرد پروتز سینه | پزشکت

سلامت بانوان

پیش از پروتز سینه در مورد ترجیح شخصی خود مربوط به اندازه و ظاهر سینه با یک جراح پلاستیک مشورت خواهید کرد. جراح انواع پروتزها؛ صاف یا بافت دار، گرد یا اشکی شکل، آب نمکی یا سیلیکونی را توضیح می دهد. در مورد گزینه های ممکن برای انجام عمل جراحی با شما صحبت خواهد کرد.

هشدار های جدی برای عمل پروتز

موارد کاربرد پروتز سینه | پزشکت

بهتر است قبل از تصمیم برای عمل جراحی، موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

کاشت سینه مانع از افتادن سینه های شما نخواهد شد.
    • برای اصلاح افتادگی سینه ها، علاوه بر پروتز سینه نیاز به لیفت سینه خواهید داشت.
تضمینی برای مادام العمر بودن پروتز سینه وجود ندارد.
    • طول عمر متوسط یک پروتز حدود 10 سال است. ممکن است بعد از گذشت این مدت زمان، پروتز سینه دچار پارگی شود. به خاطر بالا رفتن سن و عوامل دیگری مثل اضافه وزن یا کاهش وزن به کلی ظاهر سینه های شما تغییر کند. برای رفع این مشکلات به وجود آمده ممکن است نیاز به تکرار عمل جراحی داشته باشید.
پیچیده تر شدن ماموگرافی
    • اگر پروتز سینه انجام داده باشید، باید آزمایشات ماموگرافی بیشتری انجام دهید. حتی بیشتر تحت نظر و مراقبت های پزشکی باشید.
پروتز سینه ممکن است شیردهی را با مشکل رو به رو کند.
    • البته این مشکل برای همه به وجود نیامده و بعضی از خانم ها بعد از پروتز سینه هیچ مشکلی در شیردهی ندارند. با این حال برای بعضی از افراد شیر دادن با سینه های پروتز شده، چالش بزرگی خواهد بود.
بیمه هزینه پروتز سینه را پوشش نمی دهد.
    • فقط در مواردی که از نظر پزشکی مانند بعد از ماستکتومی فرد نیاز به پروتز سینه داشته باشد، بیمه آن را پوشش خواهد داد. ولی در غیر این صورت پروتز سینه تحت پوشش بیمه نخواهد بود. در نتیجه بهتر است برای پرداخت هزینه آزمایشات و عکس برداری های قبل و بعد از جراحی آمادگی مالی داشته باشید.
بعد از برداشتن پروتز سینه، ممکن است نیاز به جراحی های ترمیمی داشته باشید.
    • اگر تصمیم گرفته اید به هر دلیلی پروتز را از داخل سینه خود خارج کنید. ممکن است برای برگرداندن ظاهر و فرم طبیعی سینه خود نیاز به جراحی های ترمیمی یا لیفت سینه داشته باشید.
ممکن است نیاز به تصویر برداری ام آر آی داشته باشید.
    • معمولاً توصیه می شود که هر سه سال بعد از پروتز سینه، تصویر برداری ام آر آی انجام دهید.

ممکن است قبل از عمل جراحی نیاز به یک ماموگرافی پایه داشته باشید. همچنین داروهای مصرفی باید قبل از انجام عمل جراحی تحت نظارت پزشک باشد. زیرا بعضی از داروها مثل آسپرین، خون ریزی را افزایش داده و نباید قبل از عمل مصرف شود.

در صورتی که سیگار می کشید، احتمالاً جراح درخواست می کند تا مدتی قبل از عمل جراحی پروتز سینه، سیگار کشیدن را کنار بگذارید. زیرا سیگار کشیدن روند بهبودی شما را کندتر خواهد کرد.

بهتر است یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را همراه ببرید، زیرا بعد از عمل جراحی توانایی رانندگی نداشته و شخصی باید شما را به منزل برساند.

توقع و انتظارات از پروتز سینه

موارد کاربرد پروتز سینه | پزشکت

عمل جراحی پروتز سینه را می توان در یک مرکز جراحی یا مرکز سرپایی بیمارستان انجام داد. احتمالاً همان روز بعد از عمل نیز به خانه خواهید رفت. این عمل به ندرت نیاز به بستری در بیمارستان خواهد داشت.

گاهی اوقات، عمل تقویت سینه در حین بی حسی موضعی انجام می شود، یعنی شما بیدار هستید و تنها ناحیه سینه شما بی حس خواهد شد. با وجود این گزینه، معمولاً عمل جراحی پروتز سینه تحت بیهوشی کامل انجام می شود.

در حین عمل جراحی پروتز سینه

برای قرار دادن پروتز در داخل سینه، جراح برشی در یکی از این سه قسمت ایجاد خواهد کرد:

  • در زیر سینه
  • زیر بازو
  • اطراف نوک پستان

بعد از انجام برش، جراح بافت سینه را از ماهیچه ها و بافت پیوندی سینه جدا خواهد کرد. این کار باعث می شود تا فضایی در پشت یا در جلوی عضله دیواره قفسه سینه (عضله سینه ای) ایجاد شود. سپس جراح پروتز را در داخل فضای ایجاد شده و دقیقاً در پشت نوک سینه قرار خواهد داد.

پروتزهای آب نمکی (سالین) ابتدا به صورت خالی در داخل سینه فرد قرار داده شده و سپس با آب نمک استریل شده پر خواهد شد. اما پروتزهای سیلیکونی به صورت پر شده در داخل سینه فرد قرار داده خواهند شد. بعد از قرار گرفتن پروتز در داخل سینه، جراح برش ایجاد شده را با استفاده از بخیه بسته و پانسمان خواهد کرد.

بعد از عمل جراحی پروتز

احتمالاً تا چند هفته بعد از عمل جراحی پروتز سینه دچار درد، تورم و در بعضی موارد کبودی خواهید بود. شاید انتظار داشته باشید که جای زخم ها بعد از مدتی محو شوند اما متأسفانه این جای زخم ها کاملاً از بین نخواهد رفت و نهایتاً اثری از آنها در قسمت برش باقی خواهد ماند. در مدت زمان استراحت و بهبودی برای پشتیبانی از وزن اضافه پروتز و نگه داشتن پروتز سینه در محل مورد نظر، باید از بانداژ یا سوتین های ورزشی استفاده کنید. علاوه بر این جراح ممکن است برای کاهش درد، داروهای مسکن تجویز کند.

از دستورالعمل های جراح تا زمان بهبودی کامل پیروی کنید. اگر شغل تان نیاز به فعالیت بدنی شدیدی ندارد، می توانید ظرف چند هفته سر کار خود برگردید. اما باید حداقل دو هفته از فعالیت های شدید مثل هر چیزی که بتواند نبض یا فشار خون شما را افزایش دهد، خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که در زمان بهبودی احتمالاً سینه های تان نسبت به تماس، لمس یا حرکات شدید حساس خواهد بود.

اگر جراح شما از بخیه هایی استفاده کرده که خود به خود جذب نمی شود یا لوله های تخلیه در نزدیک سینه های شما قرار داده باید برای برداشتن آن ها مجدداً به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه گرما یا بروز قرمزی در سینه خود شده اید یا احساس کردید تب دارید، ممکن است دچار عفونت شده باشید. در نتیجه بهتر است  در اسرع وقت با جراح خود تماس بگیرید. علاوه بر این در صورت تنگی نفس یا درد قفسه سینه با جراح خود تماس گرفته یا سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

نتایج پروتز سینه

پروتز سینه می تواند اندازه و شکل سینه شما را به کلی تغییر دهد. به همین خاطر می تواند تأثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس شما داشته و باعث شود تا حس بهتری نسبت به ظاهر خود داشته باشید. اما بهتر است واقع بین بوده و انتظار بی عیب و نقص بودن از این عمل جراحی نداشته باشید.

تضمینی برای مادام العمر بودن پروتز سینه وجود ندارد. طول عمر متوسط یک پروتز حدود 10 سال می باشد. حتی ممکن است بعد از گذشت این مدت زمان، پروتز سینه دچار پارگی شده یا به خاطر بالا رفتن سن و عوامل دیگری مثل اضافه وزن یا کاهش وزن به کلی ظاهر سینه های شما تغییر کند. برای رفع این مشکلات به وجود آمده ممکن است نیاز به تکرار عمل جراحی داشته باشید.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/breast-augmentation/about/pac-20393178

[advisers limit=5 skill=”18″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز