لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

قاعدگی بعد از سقط جنین

قاعدگی بعد از سقط جنین | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قاعدگی بعد از سقط جنین، معمولا چند هفته بعد از سقط جنین اتفاق میفتد، اما خونریزی پس از سقط جنین امری طبیعی است. سقط جنین یک روش پزشکی کم خطر است که باعث ختم حاملگی می شود. یک خانم احتمال دارد بلافاصله بعد از سقط جنین خونریزی کند، اما بازگشت دوره ها چند هفته طول می کشد.

یک زن معمولاً 4-8 هفته پس از سقط جنین پریود می شود. سقط جنین، رحم را خالی کرده، بنابراین چرخه قاعدگی  دوباره شروع می شود. تاریخ شروع پریود بعدی زن به این مسئله بستگی دارد که آیا ازروش های جلوگیری از بارداری و از کدام نوع آن استفاده می کند.

اگر پریودهای زن طی 8 هفته بعد از سقط جنین شروع نشده، باید با پزشک خود مشورت کند. بسیاری از خانم ها پس از سقط مقداری خونریزی را تجربه می کنند. پزشکان به این وضعیت، خونریزی بعد از سقط می گویند. بهتر است پس از سقط جنین از نوار بهداشتی استفاده کنید تا میزان خون  را اندازه گیری کند.

خونریزی بعد از سقط درمانی

سقط درمانی زمانی است که پزشک برای پایان دادن به بارداری، به زن قرص سقط جنین می دهد. این نوع سقط در 10 هفته اول بارداری اتفاق میفتد.

در حین سقط درمانی، پزشک دو قرص به زن می دهد:

  • mifepristone برای جلوگیری از رشد بارداری
  • میزوپروستول برای تحریک رحم در دفع بافت حاملگی

میزوپروستول باعث انقباض رحم شده و بافت بارداری را مجبور می کند که از طریق واژن خارج شود. این درمان منجر به خونریزی می شود که می تواند شبیه به پریود شدید باشد. برخی از افراد خونریزی شدیدتری را نسبت به دیگران تجربه می کنند که احتمال دارد حاوی لخته های بزرگ خون باشد. یک خانم می تواند لکه بینی یا خونریزی خفیف را تا 2 هفته بعد از بین رفتن بافت حاملگی تجربه کند.

مطالعه بیشتر:داروی سقط جنین و عوارض آن

قاعدگی بعد از سقط جنین | پزشکت

خونریزی بعد از عمل جراحی سقط

سقط جراحی معمولاً پس از هفته 10 بارداری انجام می شود. سقط جراحی دو نوع دارد:

  • آسپیراسیون خلاء، که شامل از بین بردن جنین با استفاده از مکش است.
  • اتساع و تخلیه یا کورتاژ، که شامل اتساع دهانه رحم با فورسپس و برداشتن بارداری با مکش است.

پزشکان معمولاً از مکش خلا حدود 16-14 هفته پس از آخرین قاعدگی خانم استفاده می کنند. پس از مدت زمان طولانی، آنها به طور کلی توصیه می کنند که اتساع و تخلیه انجام شود.

سلامت بانوان

سقط جراحی همچنین می تواند باعث خونریزی شود که احتمال دارد مشابه یک دوره طبیعی باشد. خونریزی بعد از سقط جراحی معمولاً حدود 1-2 هفته طول می کشد. بعضی از خانمها شاید لکه بینی را تا قاعدگی بعدی خود تجربه کنند.

برخی از روش های جلوگیری از بارداری می تواند روی منظم بودن دوره های بعد از سقط جنین تأثیر بگذارد. اگر فردی به طور معمول دارای پریود نامنظم باشد، احتمال دارد پس از سقط جنین همچنان این موارد را تجربه کند.

سقط جنین می تواند منجربه استرس عاطفی شود که احتمال دارد بر چرخه قاعدگی فرد تأثیر بگذارد. استرس می تواند نظم قاعدگی را تغییر دهد. اگر خانمی بعد از سقط جنین قاعدگی نامنظمی داشته و قبلاً این طور نبوده است، باید با پزشک خود مشورت کند.

  • پس از سقط جراحی، اولین قاعدگی خانم احتمال دارد کوتاهتر از حد معمول باشد. روش سقط جنین، رحم را کاملا خالی می کند، بنابراین بافت کمتری برای دفع وجود دارد که می تواند منجر به دوره کمتری شود.
  • بعد از سقط جنین پزشکی، اولین دوره قاعدگی خانم ها می تواند طولانی تر از حد معمول باشد، زیرا در این درمان از هورمون هایی استفاده می شود که شاید بر طول دوره تأثیر بگذارد. این دوره همچنین می تواند سنگین تر باشد زیرا بدن احتمال دارد بافت اضافی برای دفع پس از عمل داشته باشد.

استفاده از پد در اولین دوره قاعدگی پس از سقط جنین، به خانم امکان می دهد میزان خونی را که از دست می دهد کنترل کند.

جهت ویزیت آنلاین با متخصص زنان در پزشکت روی لینک کلیک کنید.

قاعدگی بعد از سقط جنین | پزشکت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هرکس که بعد از سقط جنین احساس ضعف کرده یا دمای بالایی دارد، یا اگر خانمی پس از سقط جنین دارای دردی است، که قابل کنترل نیست، یا دچار خونریزی بسیار شدید است، باید با پزشک خود مشورت کند. لخته شدن خون تا اندازه یک لیمو در هنگام خونریزی بعد از سقط طبیعی است. لخته های خون بزرگتر مواردی است که باید با پزشک در میان بگذارید.

علائمی شامل سرگیجه، تعریق و حالت تهوع در هنگام سقط جنین یا پس از آن می شود، معمول است. با این حال، خانم هایی که احساس ضعف و گرمای زیادی دارند باید با پزشک خود مشورت کنند.

اگر خانمی علائمی را تجربه می کند که او را نگران کرده ،مشورت با پزشک برای اطمینان خاطر ایده خوبی است. سقط جنین منجر به شروع مجدد چرخه قاعدگی می شود. بیشتر خانم ها 4-8 هفته پس از سقط جنین پریود می شوند.

اولین دوره های پس از سقط جنین پزشکی احتمال دارد سنگین تر و طولانی تر از قبل باشد. اولین دوره پس از سقط جراحی می تواند کوتاهتر و سبک تر باشد.

اگر پریودهای خانم 8 هفته پس از سقط جنین شروع نشود یا بعد از 3 ماه به حالت عادی برگردد، باید با پزشک مشورت کند.

خونریزی پس از سقط طبیعی است. اگر این خونریزی بسیار زیاد وبیش از 2 هفته ادامه یابد یا حاوی لخته های خون بزرگتر از یک لیمو باشد، باید با پزشک خود مشورت کند.

در صورت داشتن چنین علائمی بهتر است با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

قاعدگی بعد از سقط جنین | پزشکت

زمان سنجی خونریزی بعد از سقط جنین

زمان خونریزی به سقط جنین یا جراحی بستگی دارد.در طی سقط پزشکی، دو قرص سقط جنین دریافت خواهید کرد. پزشک یا سایر متخصصان بهداشت و درمان اولین قرص را تجویز می کنند که دیواره رحم را می شکند تا بارداری دیگر رشد نکند. برخی از افراد بعد از اولین قرص شروع به خونریزی می کنند.

بعد از ترک بیمارستان یا کلینیک، قرص دوم را می خورید. این قرص باعث می شود که رحم محتوای آن را آزاد کند. احتمال دارد در طی 30 دقیقه تا 4 ساعت پس از مصرف خونریزی داشته باشید.

تا زمانی که بارداری را پشت سر نگذارید، خونریزی شدیدتر خواهد شد. این باید 4 تا 5 ساعت پس از مصرف قرص دوم اتفاق بیفتد، اما در برخی از افراد می تواند بیشتر طول بکشد. احتمالاً یک زمان 1 تا 2 ساعته وجود دارد که در آن متوجه جریان خون شدیدتر و احتمال لخته شدن آن می شوید. این افزایش جریان باید بعد از چند ساعت کاهش یابد. پس از آن، خونریزی باید بیشتر شبیه یک دوره عادی باشد.

اگر سقط جنین دارید شاید بلافاصله بعد از آن خونریزی کنید. یا احتمال دارد 3 تا 5 روز بعد خونریزی نکنید. خونریزی احتمال دارد متوقف شود یا تا قاعدگی بعدی ادامه یابد. در صورت ادامه، باید به مرور کم شود.

مطالعه بیشتر: سقط جنین ناقص

مدت زمان خونریزی بعد از سقط

معمولاً خونریزی برای 1 تا 2 هفته پس از هر دو نوع سقط جنین ،ادامه می یابد. برخی از افراد دریافتند که جریان خون متوقف شده و سپس دوباره شروع می شود. خونریزی باید بعد از یک یا دو هفته کاهش یابد. احتمال دارد تا چند هفته بعد، یا تا قاعدگی بعدی، کمی خونریزی یا لکه بینی داشته باشید.

قاعدگی بعد از سقط جنین | پزشکت

مشخصات خونریزی بعد از سقط

خونریزی باید شبیه پریود باشد، با این تفاوت که رنگ آن احتمال دارد قهوه ای بیشتر از قرمز باشد. جریان خون معمولاً با سقط جنین پزشکی بیشتر از سقط جراحی است.

برخی فعالیت ها می توانند میزان خونریزی را کم یا زیاد کنند. احتمال دارد هنگام ورزش بیشترودر زمان استراحت کمتر خونریزی کنید.

شاید متوجه لخته شدن خون شوید. این معمولاً جای نگرانی نیست. اندازه لخته ها می تواند از کوچک تا بزرگ باشد. بعضی از آنها احتمال دارد به اندازه یک لیمو باشند. اگر لخته با خونریزی شدید اتفاق می افتد و بیش از دو ساعت طول می کشد، باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید تا درصورت نیاز بررسی شوید.

شاید ترشحاتی به رنگ خون نیز وجود داشته که این ترشحات می تواند مانند مخاط ریسمان باشد، اما نباید بوی بدداشته، یا زرد یا سبز باشد. اینها علائم عفونت است.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی بعد از سقط جنین

عوارض سقط جنین

سایر عوارض به نوع سقط جنین بستگی دارد.

عوارض جانبی سقط جنین پزشکی شامل موارد زیر است:

  • تب
  • لرز
  • اسهال
  • سردرد
  • استفراغ
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات

از آنجا که تب همچنین می تواند نشانه ای از عفونت باشد، در صورت مشاهده تب، درد در بدن، یا افزایش خونریزی یا درد لگن، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی سقط جراحی شامل موارد زیر است:

  • تعریق
  • خستگی
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات

استفاده از محصولات بهداشتی بعد از سقط جنین

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که حداقل تا دو هفته پس از سقط جنین از تامپون استفاده کنید. از نوار بهداشتی یا لباس زیر دوره ای تا زمانی که ارائه دهنده خدمات بهداشتی اجازه ندهد باید استفاده شود.

دوره های قاعدگی بعد از سقط

دوره دوم پس از سقط جنین احتمالاً به همان دوره قبل از قاعدگی فرد بازمی گردد.با این حال، دربرخی از خانم ها احتمال دارد که دو یا سه دوره طول بکشد تا قاعدگی به حالت عادی برگردد. اگر این اتفاق نیفتد، آنها باید با پزشک خود مشورت کنند.

پس از اولین قاعدگی، باید دوباره به چرخه قاعدگی نیمه طبیعی برگردید. چرخه نامنظم پس از سقط جنین برای برخی از افراد طبیعی است. پریودها احتمال دارد برای چند ماه کوتاه تر یا بیشتر از حد معمول باشد. همچنین می تواند بیش از گذشته خونریزی داشته باشد.

تا پریود دوم، گزینه های بهداشتی خود را انتخاب خواهید کرد. می توانید از راهی که برای شما راحت تر است استفاده کنید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان

قاعدگی بعد از سقط جنین | پزشکت

آیا کنترل بارداری روی قاعدگی تأثیر می گذارد؟

شما می توانید از اکثر روش های جلوگیری از بارداری از جمله قرص، پچ، کاندوم، ایمپلنت و دستگاه داخل رحمی  بلافاصله پس از سقط جنین یا در طی چند روزبعد از آن استفاده کنید.

اگر سقط جنین در سه ماهه دوم انجام داده اید، برای استفاده از روش هایی مانند دیافراگم، درپوش دهانه رحم یا IUD، باید حدود چهار هفته صبر کنید.

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص احتمال دارد خونریزی را سبک کرده و تعداد روزهای خونریزی پس از سقط جنین را کاهش دهد. اگر قرص مصرف می کنید، شاید سریعتر به چرخه قاعدگی خود بازگردید.

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند تا قبل از قطع خونریزی پس از سقط  معمولاً حدود دو هفته  صبر کنید و بعد از سقط پزشکی یا جراحی رابطه جنسی از طریق واژن انجام دهید.

خانم ها می توانند پس از سقط جنین مستقیماً از بارداری استفاده کنند. اگر آنها می خواهند از دستگاه داخل رحمی (IUD) استفاده کنند، می توانند از یک متخصص بهداشت بخواهند که در همان قرار سقط جنین، IUD را جایگزین کند.

آی یو دی نوعی فرم موثر در جلوگیری از بارداری است. آی یو دی مس بدون هورمون و آی یو دی پلاستیکی هورمونی موجود است. مزیت آی یو دی های مس این است که بر روحیه تأثیر نمی گذارد، اما احتمال دارد دوره های شدید تری ایجاد کند.

آی یو دی هورمونی می تواند دوره ها را سبک کند اما مانند همه روش های پیشگیری از بارداری هورمونی، احتمال دارد بر خلق و خوی تأثیر بگذارد.

کاندوم یک روش پیشگیری از بارداری بدون هورمون و قابل اعتماد را ارائه می دهد که نیازی به جراحی ندارد. اینکه کدام روش پیشگیری از بارداری استفاده شود انتخاب شخصی است و گزینه های متفاوتی برای افراد مختلف کارساز است.

چه وقت بعد از سقط بارداری امکان پذیر است؟

حدود سه هفته پس از سقط پزشکی باید تخمک گذاری را شروع کنید. بعضی ازافراد هشت روز بعد شروع می کنند. این بدان معنی است که می توانید دوباره باردار شوید، حتی اگر هنوز پریود نشده اید. با پزشک خود در مورد گزینه های جلوگیری از بارداری مشورت کنید.

سقط جنین در بیشتر موارد بر باروری تاثیری ندارد. این نگرانی وجود دارد که سقط جراحی مکرر احتمال دارد باعث ایجاد زخم در رحم توسط ابزارهایی شود که برای از بین بردن بارداری استفاده می شود. این زخم که “چسبندگی داخل رحمی” نامیده می شود، می تواند در برخی موارد دلیل ناباروری باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

8

مقالات مرتبط

8 دیدگاه

  1. سلام من ٢ ماه پيش سقط داشتم با قرص و تحت مظر پزشك بعد سقط نزديك ١٢ روز خون ريزي شديد داشتم ماه بعد پريود ٥روزه شدم ولي ماه دوم پريود نشدم هنوز يك بار كه شك داشتم قرص اورژانسي خوردم بعد تايم پريودم باز نشدم از قرص مدروكسي پروژسترون خوردم كه گفتن يك هفته تا ١٠ روز بعد پريود ميشي از بيبي چك هم استفاده كردم منفي بود دليل پريود نشدنم ميتونه واسه اين ٢ نوع قرص باشه ؟!

  2. سلام وقتتون بخیر من یک ماه پیش سقط جنین با قرص انجام دادم و خونریزیم کم شدم بود که دوباره خونریزیم دو سه روزه شدید شده روی هم رفته اصلا یک ماهه خونریزیم قطع نشده
    ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار کنم ؟

    1. سلام هیستروسکوپی یا بررسی داخل رحم از نظر بقایای جفت در صورت تایید سونوگرافی توصیه میشه

  3. سلام
    من اردیبهشت ماه سقط جنین داشتم
    کمی بقایا داشتم که طبق سونو هایی که انجام دادم بعد اولین پریودی بقایا دفع شد که حدودا مرداد ماه بود که سونوی اخر رو رفتم و گفتم شرایط اوکی هست
    اما از اون زمان تا حالا مقدار خونریزی من بسیار کم شده
    تعداد روزهای خونریزی از سه روز کامل خونریزی و دو روز لکه بینی به دو روز خونریزی و دو یا سه روز لکه بینی تغییر کرده
    ممکنه بگین طبیعی هست یا باید پیگیری سونو داشته باشم دوباره؟
    ازمایش دادم و گفتن از لحاظ ازمایش همه چیز نرماله حتی برای اطمینان گفتم ازمایش پیش یائسگی برام نوشتن اما مشکلی نبود

  4. سلام من دوماه که سقط انجام دادم بعد از سقط خونریزیم زیاد نود طبیعی بود چهلم پریود شدم بازم طبیعی الان بار دوم دارم پریود میشم ولی اینبار الان ده روز که طول کشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز