لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد مزمن لگن در زنان

درد مزمن لگن در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد مزمن لگن درد در ناحیه زیر شکم و بین باسن است که شش ماه یا بیشتر طول بکشد. درد مزمن لگن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و یا نشانه بیماری دیگری باشد. اگر درد مزمن لگن در زنان ناشی از مشکل پزشکی دیگری باشد، درمان بیماری زمینه ای برای از بین بردن درد کافی خواهد بود.با این وجود، در بسیاری موارد، علت واحدی برای درد مزمن لگن وجود ندارد.در این صورت، هدف از درمان کاهش درد و بهبود علائم می باشد.

علائم درد مزمن لگن در زنان

درد مزمن لگن در زنان | پزشکت

پزشک از بیمار می خواهد ناحیه درد را مشخص کند. فرد به جای اینکه به یک نقطه واحدی اشاره کند، کل ناحیه لگن خود را نشان می دهد. حتی درد مزمن لگن خود را به یک یا چند روش زیر شرح می دهد:

  • درد شدید و مداوم
  • درد متناوب
  • دردهای تند یا گرفتگی
  • فشار یا سنگینی در اعماق لگن
  • درد هنگام مقاربت
  • درد هنگام دفع مدفوع یا ادرار کردن
  • درد هنگام نشستن طولانی مدت طولانی

درد احتمال دارد بعد از ایستادن طولانی مدت تشدید شود و هنگام خوابیدن و دراز کشیدن بهتر شود. درد ممکن است خفیف باشد و یا آنقدر شدید شود که نتواند، بخوابد و یا ورزش کند.اگر درد لگن، زندگی روزمره را مختل کرده یا علائم بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کرد.

علت درد مزمن لگن در زنان

درد مزمن لگن در زنان | پزشکت

درد مزمن لگن یک بیماری پیچیده است که علل مختلفی دارد. بعضی اوقات ممکن است یک اختلال به تنهایی، علت بیماری شناخته شود.اما در موارد دیگر، درد ممکن است ناشی از چندین بیماری پزشکی باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک زن همزمان مبتلا به آندومتریوز و سیستیت بینابینی باشد.

سایر علل درد مزمن لگن

آندومتریوز

آندومتریوز، شرایطی است که در آن بافت حاصل از لایه رحم در خارج از رحم رشد می کند.در آندومتریوز، بافت آندومتر عملکرد طبیعی دارد اما در هر سیکل قاعدگی، ضخیم شده و باعث خونریزی می گردد. چون بافت نمی تواند از بدن خارج شود، به دام می افتد. هنگامی که آندومتریوز تخمدان ها را درگیر می کند، کیست هایی به نام آندومتریوما تشکیل می شوند. آندومتریوز باعث ایجاد بافت همبند و چسبندگی بافت های اندام لگن به یکدیگر شود.

مشکلات اسکلتی-عضلانی

شرایطی که بر استخوان ها، مفاصل و سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارد می تواند منجر به بازگشت درد لگن شود.

بیماری التهابی مزمن لگن

در بیماری التهابی مزمن لگن، یک عفونت طولانی مدت، که اغلب از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، باعث ایجاد جای زخم در اندام های لگن می شود.

بقایای تخمدان

پس از برداشتن رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ، ممکن است یک قطعه کوچک از تخمدان به طور تصادفی در داخل بدن باقی بماند و بعداً باعث تشکیل کیست دردناک شود.

سلامت بانوان

فیبروم

رشد غیر سرطانی رحم ممکن است باعث فشار یا احساس سنگینی در قسمت تحتانی شکم شود. آن ها به ندرت باعث درد شدید می شوند مگر اینکه خون به آن ها نرسد و باعث مرگ سلول های غیرسرطانی (دژنراسیون) در رحم شوند.

سندرم روده تحریک پذیر

علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر-نفخ، یبوست یا اسهال می تواند منبع درد و فشار لگن باشد.

سندرم مثانه دردناک (سیستیت بینابینی)

این حالت با درد مکرر در مثانه و نیاز مکرر به ادرار کردن همراه است. ممکن است با پر شدن مثانه، درد لگن ایجاد شود و بعد از خالی کردن مثانه، به طور موقت درد بهبود یابد.

سندرم احتقان لگن

برخی پزشکان معتقدند که رگ های بزرگ شده واریسی در اطراف رحم و تخمدان می تواند منجر به درد لگن شود. با این حال، پزشکان دیگر این نظریه را قبول ندارند، زیرا بیشتر زنان مبتلا به رگ های بزرگ شده در لگن هیچ دردی را تجربه نکرده اند.

اختلالات روان پزشکی

افسردگی، استرس مزمن یا سابقه سوء استفاده جنسی یا جسمی احتمال دارد خطر ابتلا به درد مزمن لگن را افزایش دهد. پریشانی عاطفی درد را بدتر می کند و زندگی با درد مزمن به پریشانی عاطفی کمک می کند. این دو عامل اغلب به یک چرخه متناوب تبدیل می شوند.

تشخیص درد مزمن لگن در زنان

درد مزمن لگن در زنان | پزشکت

برای تشخیص اینکه چه چیزی باعث درد مزمن لگن شما می شود پزشک سوالاتی در مورد علائم و تاریخچه درد، سابقه سلامتی و خانوادگی شما می پرسد.آزمایشات بالینی که پزشک ممکن است توصیه کند، عبارتند از:

بررسی و معاینه لگن

معاینه لگن

می تواند علائم عفونت، رشد غیرطبیعی یا عضلات تنش لگن را نشان دهد. پزشک مناطقی که به درد حساسیت نشان می دهد را بررسی می کند.

آزمایشات

در طول معاینه لگن، پزشک ممکن است آزمایشاتی برای بررسی عفونت ها، مانند کلامیدیا یا سوزاک تجویز کند. علاوه بر آن آزمایش خون را برای بررسی تعداد سلول های خونی و آزمایش ادرار بمنظور تشخیص عفونت ادراری انجام می دهد.

سونوگرافی

سونوگرافی، برای تشخیص توده ها یا کیست در تخمدان ها، رحم یا لوله های فالوپ استفاده می شود.

سایر تست های تصویر برداری

پزشک ممکن است اشعه ایکس شکمی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری از رزونانس مغناطیسی(MRI) را برای کمک به تشخیص ساختارها یا رشد غیر طبیعی آن ها توصیه کند.

لاپاروسکوپی

لاپاروسکوپی به پزشک اجازه می دهد اندام های لگن را مشاهده کرده و برای تشخیص بافت های غیر طبیعی یا علائم عفونت آن را بررسی کند. لاپاروسکوپی، به ویژه در تشخیص آندومتریوز و بیماری التهابی مزمن لگن مفید است.

درمان درد مزمن لگن در زنان

درد مزمن لگن در زنان | پزشکت

هدف از درمان درد لگن، کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی می باشد.اگر پزشک بتواند علت خاصی را تشخیص دهد، درمان برای برطرف کردن و معالجه علت انجام خواهد شد. اما اگر علت مشخص نشود، درمان بر مدیریت درد و بهبودی علائم متمرکز می شود. برای بسیاری از زنان، درمان بهتر شامل ترکیبی از روش های درمانی است.

داروها

بسته به علت بیماری، پزشک می تواند تعدادی از داروها را برای درمان وضعیت شما تجویز کند، مانند:

مسکن ها

داروهای بدون نسخه، مانند آسپرین، ایبوپروفن یا استامینوفن، ممکن است برای تسکین جزئی درد لگن موثر باشند. اما، دارو به تنهایی، بندرت درد مزمن را تسکین می دهد.

هورمون درمانی

برخی از خانم ها متوجه می شوند روزهایی که درد لگن دارند ممکن است با یک مرحله خاص از سیکل قاعدگی و تغییرات هورمونی همزمان می باشد. در صورت بروز این موارد، قرص های ضد بارداری یا داروهای دیگر هورمونی ممکن است به تسکین درد لگن کمک کنند.

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت منبع درد شما باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

داروهای ضد افسردگی

برخی از انواع داروهای ضد افسردگی می توانند برای درد مزمن مفید باشند. آن ها ممکن است در بهبود درد مزمن لگن زنان غیر افسرده، نیز موثر باشند.

سایر روش های درمانی

پزشک به عنوان بخشی از درمان برای درد مزمن لگن، روش های درمانی زیر را می تواند توصیه کند:

فیزیوتراپی

تمرینات کششی، ماساژ و سایر تکنیک های آرامش بخش درد مزمن لگن را بهبود می بخشد. فیزیوتراپ می تواند در انجام این تکنیک ها و راهکارهای مقابله با درد کمک کند.فیزیوتراپ با استفاده از یک ابزار پزشکی بنام تحریک عصب الکتریکی از پوست، درد را کاهش می دهد. TENS ،ضربان های الکتریکی را به مسیرهای عصبی منتقل می کند.

بیو فیدبک

فیزیوتراپیست ها از تکنیک روان شناسی بنام بیوفیدبک هم می توانند استفاده کنند. در روش بیوفیدبک فرد مناطقی از عضلات درگیر را شناسایی کرده و آن منطقه را آرام می کند.

تحریک نخاع

تحریک نخاع، شامل کاشت وسیله ای است که مسیرهای عصبی را مسدود می کند تا سیگنال درد به مغز نرسد. بسته به علت درد لگن تحریک نخاع می تواند در برخی موارد مفید باشد.

داروی بی حسی با اثر طولانی

اگر پزشک نقاط خاصی را در مکان درد را شناسایی کرد، ممکن است از تزریق دارو در آن نقاط دردناک استفاده کند. این دارو، معمولاً یک بی حس کننده موضعی طولانی مدت است که می تواند درد را کاهش داده و ناراحتی را برطرف کند.

روان درمانی

اگر درد با مشکلاتی از قبیل افسردگی، سوءاستفاده جنسی، اختلال شخصیت، یا یک بحران خانوادگی همراه باشد، صحبت با یک روان شناس یا روان پزشک می تواند مفید باشد. انواع مختلف روان درمانی مانند درمان شناختی رفتاری و بیو فیدبک وجود دارد. صرف نظر از علت اصلی درد، روان درمانی می تواند در ایجاد راهکارهای مقابله با درد به شما کمک کند.

عمل جراحی

برای درمان بیماری زمینه ای که باعث ایجاد درد مزمن در لگن می شود، پزشک احتمال دارد روش های جراحی زیر را پیشنهاد دهد:

جراحی لاپاروسکوپی

در صورت ابتلا به اندومتریوز، پزشک می توانند چربی یا بافت آندومتر را با استفاده از عمل جراحی لاپاروسکوپی از بین ببرند.

هیسترکتومی

در موارد پیچیده و نادر، پزشک می تواند برداشتن رحم (هیسترکتومی)، لوله های فالوپی (سالپینژکتومی) یا تخمدان ها (اوئوفورکتومی) را توصیه کنند.

برنامه های توانبخشی درد

ممکن است لازم باشد قبل از این که بهترین درمان برای شما انجام شود، ترکیبی از روش های درمانی را امتحان کنید. در صورت لزوم، می توانید از برنامه توان بخشی درد استفاده کنید.

درمان های خانگی درد مزمن لگن در زنان

درد مزمن لگن در زنان | پزشکت

درد مزمن لگن می تواند تأثیر عمده ای در زندگی روزمره داشته باشد. درد می تواند باعث اختلال در خواب، ورزش یا انجام کارهای بدنی شود. درد مزمن لگن همچنین می تواند باعث اضطراب و استرس زیادی شود و درد شما را بدتر کند. تکنیک های آرامش مانند مدیتیشن و یوگا می توانند به آزادسازی تنش، کاهش درد و القاء خواب شما کمک کنند.

آمادگی برای مراجعه به پزشک

در مراجعه به پزشک عمومی، بسته به علت احتمالی درد، ممکن است به یک متخصص گوارش، یک متخصص اورولوژی و یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

آمادگی قرار ملاقات با پزشک

  • لیستی از علائم و اطلاعات پزشکی کلیدی خود را یادداشت کنید. استرس های اساسی یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.
  • تمام داروها و ویتامین ها یا مکمل های گیاهی و دوزهای مصرفی آن ها را یادداشت کنید.

برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشک بپرسید، عبارتند از:

  • دلایل احتمالی علائم یا وضعیت من چیست؟
  • چه آزمایش هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • اگر این آزمایشات علت درد را مشخص نکنند، چه آزمایش های جانبی ممکن است لازم باشد؟
  • کدام نوع از درمان ها باعث بهبود علائم من می شوند؟
  • چه مدت نیاز درمان من طول می کشد؟
  • آیا محدودیتی وجود دارد که باید رعایت کنم؟
  • آیا جایگزینی عمومی برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟
  • پزشک برای تشخیص بهتر ممکن است سوالات زیر را بپرسد:
  • درد لگنی شما از چه زمانی شروع شده است؟
  • آیا درد شما به مرور زمان تغییر کرده یا بیشتر شده است؟
  • درد شما چقدر شدید است و چه مدت طول می کشد؟
  • آیا درد همیشه در یک مکان اتفاق می افتد؟
  • درد شما موج موقتی بروز می کند یا ثابت است؟
  • آیا در حین ادرار یا حرکت روده احساس درد می کنید؟
  • آیا چرخه قاعدگی بر درد شما تأثیر می گذارد؟
  • چه عاملی باعث بهتر یا بدتر شدن درد شما می شود؟
  • آیا تاکنون جراحی لگن انجام داده اید؟
  • آیا تا به حال باردار شده اید؟

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام
    خدا خیرتون بده که با یه زبان ساده و بدون ایجاد استرس توضیحات مفیدی ارائه کردید
    کاملا منطقی و خوب
    سپاس فراوان بابت لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز