لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان سندروم پیش از قاعدگی بدون دارو

درمان سندرم پیش از قاعدگی بدون دارو | پزشکت

فهرست مطالب

درمان سندروم پیش از قاعدگی بدون دارو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان سندروم پیش از قاعدگی بدون دارو ، همان راه کارهایی هستند که اغلب خانم ها به دنبال آن ها هستند. این سندروم تغییرات زن قبل از قاعدگی است. از آنجایی که هیچ درمان مطمئنی برای سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد اما برخی راهکار در مقابله با آن می توانند موثر باشند. این علائم ممکن است زندگی زن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از درمان های خانگی می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

 برای رفع نفخ شکم از رازیانه استفاده کنید.

رازیانه ممکن است به کاهش گرفتگی شکم و سایر علائم تجربه شده در طی سندروم پیش از قاعدگی کمک کند. همچنین، خواص طبیعی هضم و ادرار آور رازیانه، همراه با ورزش منظم، ممکن است به کاهش نفخ و استرس مرتبط کمک کند. با این حال، برای تأیید اثرات آن، مطالعات بیشتری لازم است.

به نظر می رسد چای بابونه نفخ را کاهش می دهد و شما می توانید با افزودن مقداری دانه رازیانه به این نوشیدنی درمانی این اثر را تقویت کنید. می توانید بطور مستقیم مقداری دانه رازیانه بجوید تا ناراحتی شکمی خود را تسکین دهد. اگر طعم رازیانه خام برای شما خیلی شدید، کافی است یک مشت دانه خرد شده بجوشانید، مایع را در یک لیوان فیلتر کنید و این آب دم کرده رازیانه را که کمی خنک شد بنوشید. رازیانه به عنوان یک کمک طبیعی برای هضم غذا عمل می کند که درد و نفخ همراه با PMS را کاهش می دهد.

به اندازه کافی ویتامین مصرف کنید.

درمان سندرم پیش از قاعدگی بدون دارو | پزشکت

یک بررسی این واقعیت را تأیید می کند که زنان با کمبود ویتامین های خاص مانند ویتامین های D و B و مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم احتمالاً دچار PMS می شوند. از این رو، بازیابی سطح کلسیم و ویتامین D می تواند به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کند. برای متعادل نگه داشتن سطح هورمون، کلسیم مورد نیاز است. منیزیم و ویتامین B6 ممکن است به مهار اشتها، حساسیت به پستان، احتباس مایعات، نفخ و میگرن مرتبط با PMS کمک کند. هر دو ماده مغذی در کاهش گرفتگی موثر هستند.

غذاهای غنی از کلسیم و منیزیم مانند سبزیجات برگ سبز، لوبیا، موز، مغزها و دانه ها را مصرف کنید. در رژیم غذایی خود غذاهای غنی از ویتامین B مانند تخم مرغ، شیر، مرغ، ماهی، لوبیای سویا، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، جوانه گندم، آرد جو دوسر و انواع مغزها و دانه ها را بگنجانید. پسته، لوبیای و سیب زمینی بخورید تا ویتامین B6 را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین می توانید برای مکمل مناسب با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامت و چرخه قاعدگی زنان دارند، به همین دلیل برخی ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کنند.

عصاره گیاه شاه توت را در نظر بگیرید.

 Chasteberry)Vitex agnus-castus) دارویی است که برای تأثیرات آن بر بیماری های مربوط به عدم تعادل هورمونی مورد تبلیغ قرار می گیرد. استفاده از عصاره گیاه شاه توت به عنوان گزینه ای مطمئن برای تسکین علائم PMS یا اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD) در نظر گرفته می شود. روزانه 400 میلی گرم از عصاره استاندارد این گیاه را با یک لیوان آب مصرف کنید. گیاه چاستری بری ممکن است با داروهایی که بر غده هیپوفیز تأثیر می گذارند تداخل داشته باشد. قبل از مصرف ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

Chasteberry گیاهی است که با جلوگیری از ترشح هورمونی به نام پرولاکتین در طی PMS موثر است. Chasteberry ممکن است کمک کند تا سطح هورمون های بدن شما دوباره بهبود یابد و علائم PMS مانند سینه های حساس و گرگرفتگی را تا حدود زیادی فروکش کند.

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را بالا ببرید.

درمان سندرم پیش از قاعدگی بدون دارو | پزشکت

خوردن منابع غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 یا مصرف مکمل ها نیز ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کند. اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در جلوگیری از علائم PMS عاطفی و جسمی مانند عصبی، افسردگی، حساسیت پستان (ماستالژی)، سردرد و نفخ موثر باشد. غذاهای غنی از اسیدهای چرب ضروری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اینها شامل ماهی های چرب، روغن نارگیل، تخم مرغ، بادام، گردو، تخمه کدو و دانه های چیا است.

سلامت بانوان

قبل از شروع خونریزی قاعدگی، نان و کلوچه های آرد فرآوری شده منظم را خلال کنید و نان حاوی دانه های کتان را انتخاب کنید.

دانه های کتان آسیاب شده را به وعده های غذایی خود مصرف کنید. می توانید روزانه دوبار 1 قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به بلغور جو دوسر، اسموتی ها، سالادها، غلات، خمیر، پانسمان یا سبزیجات ساطوری شده خود اضافه کنید. اسیدهای چرب امگا 3 یک جایگزین طبیعی برای کاهش علائم PMS است.

زردچوبه را برای گرفتگی معده انتخاب کنید.

از زردچوبه به عنوان ضد التهاب در طب سنتی بسیار استفاده شده است. کورکومین موجود در آن می تواند به کاهش درد ناشی از التهاب کمک کند. یک بررسی نشان داد که کورکومین همچنین دارای اثرات تعدیل کننده انتقال دهنده عصبی است که به طور قابل توجهی شدت علائم PMS را در زنان کاهش می دهد.

چای زنجبیل بنوشید تا گرفتگی عضلات آرام شود.

زنجبیل که به دلیل خواص درمانی خود در طب جایگزین مشهور است، ممکن است با خیال راحت به کاهش مشکلات قاعدگی، از جمله گرفتگی عضلات، PMS و قاعدگی نامنظم کمک کند. چند برش زنجبیل را با یک فنجان آب بجوشانید و یک بار در روز مصرف کنید. زنجبیل به رفع مشکلات مرتبط با قاعدگی از جمله گرفتگی و علائم PMS کمک می کند.

گیاه خار مریم را امتحان کنید.

از گیاه خار مریم برای مدیریت تغییرات خلقی استفاده کنید. خار مریم می تواند در بهبود علائم جسمی و رفتاری PMS تا سطح قابل توجهی موثر باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا نقش این گیاه در درمان طولانی مدت علائم و مدیریت درد PMS مشخص شود. می توانید از عصاره گیاه (استاندارد تا 5٪ هایپرفورین) روزانه سه بار استفاده کنید تا به تسکین علائم PMS کمک کند.

خار مریم اثری شبیه به داروی آرامبخش دارد؛ بنابراین، بهتر است برای دوز مناسب از پزشک خود تأیید کنید. زنان باردار و شیرده باید از مصرف این گیاه خودداری کنند. از خار مریم برای تمایل به اختلالات خلقی از سنین بالا استفاده می شود. از این رو، می توان از آن برای تعدیل علائم رفتاری PMS استفاده کرد.

برای رفع گرفتگی عضلات، چای بابونه بنوشید.

درمان سندرم پیش از قاعدگی بدون دارو | پزشکت

گیاه بابونه دارای خواص ضد اسپاسم، ضد درد و ضد التهاب است که می تواند به بهبود علائم PMS کمک کند به ویژه برای تسکین گرفتگی های دردناک بسیار مفید است زیرا به شل شدن دیواره های رحم و کاهش تولید پروستاگلاندین کمک می کند. 1 قاشق چایخوری چای بابونه را در یک فنجان آب داغ مخلوط کرده و مصرف کنید.

برای نفخ شکم موز بخورید.

موز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و ویتامین B6 است که به جلوگیری از احتباس آب و نفخ شکم کمک می کند. علاوه بر این، کمبود پتاسیم می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. با این حال، این درمان بر اساس شواهد حکایتی است و از نظر علمی اثبات نشده است.

برای تسکین علائم PMS سرکه سیب بنوشید.

استفاده از سرکه سیب (ACV) برای کمک به مدیریت علائمی مانند احتباس آب، نفخ، سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی و تحریک پذیری یک داروی محبوب حکایتی است. به دلیل کمبود شواهد علمی بهتر است قبل از مصرف ACV با پزشک خود مشورت کنید. 2 قاشق غذاخوری ACV را در یک لیوان آب رقیق کرده و به مدت 2 هفته قبل از قاعدگی مصرف کنید.

درمان های جایگزین سندروم قبل از قاعدگی

درمان سندرم پیش از قاعدگی بدون دارو | پزشکت

برای مدیریت بهتر علائم سندروم قبل از قاعدگی می توانید از درمان های جایگزین استفاده کنید:

آروماتراپی

بررسی ها نشان می دهد استفاده از روغن های گیاهی یا آروماتراپی با کاهش استرس، تسکین درد و ایجاد خواب تأثیرات مثبتی بر سلامت عاطفی و جسمی شما دارند.

روغن های اساسی که معمولاً برای PMS استفاده می شوند، عبارتند از:

  • بابونه برای استراحت
  • گلاب برای کاهش استرس
  • اسطوخودوس برای یک اثر تسکین دهنده

 چند قطره روغن اساسی به کاسه آب گرم یا پنبه اضافه کنید و استنشاق کنید. روش دیگر، شما می توانید روغن های اساسی را در یک روغن حامل مخلوط کرده و از آن برای ماساژ شکم خود استفاده کنید. قبل از استفاده روغن ها را رقیق کنید.

 طب سوزنی و طب فشاری

طب سوزنی می تواند در بهبود احساسات عاطفی و علائم جسمی PMS موثر باشد. طب سوزنی و طب فشاری نیز از نظر عاطفی و جسمی کیفیت زندگی را بهبود می بخشند. برای درمان با یک متخصص طب سوزنی مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی برای مدیریت علائم سندروم قبل قاعدگی

درمان سندرم پیش از قاعدگی بدون دارو | پزشکت

رعایت چند تغییر در شیوه زندگی در زندگی روزمره می تواند به کاهش علائم PMS خفیف کمک کند، از جمله:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • مطمئن شوید که هر روز حدود 6-8 لیوان آب کافی بنوشید.
  • برای جلوگیری از نفخ، میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید.
  • مصرف غذاهای فرآوری شده، لبنیات و قندهای تصفیه شده را کاهش دهید.
  • یک رژیم غذایی سالم و مفید با مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی بخورید.
  • سعی کنید 8 ساعت خواب مناسب و منظم را داشته باشید تا بتوانید خود را آرام نگه دارید.
  • غذاهای غنی از فیبر بخورید تا سطح استروژن کاهش یابد. برای این منظور می توانید هویج خام بخورید.
  • مصرف کافئین را 2 هفته قبل از شروع قاعدگی محدود کنید. افزایش سطح کافئین می تواند حساسیت به لمس در پستان شما را قبل از پریود بدتر کند.
  • استرس خود را از طریق تکنیک های آرام سازی، مانند یوگا، تای چی، مشاوره، درمان شناختی-رفتاری (CBT) و مدیتیشن مدیریت کنید. کاهش استرس می تواند به شما در آرامش و تسکین استرس و اضطراب مرتبط کمک کند.
  • سعی کنید در تمرینات سبک شرکت کنید. ورزش باعث ترشح هورمون های شاد به نام اندورفین می شود که به کاهش درد و آرامش شما کمک می کند. تمرینات هوازی، مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا هر فعالیتی که ضربان قلب شما را بالا ببرد، ترجیحاً روزانه حداقل به مدت 20 دقیقه، سه بار در هفته انجام دهید. انجام تمرینات در دوران قاعدگی مضر نیست. با این حال، بیش از حد و ورزش شدید انجام ندهید.

درمان پزشکی برای سندروم قبل از قاعدگی

درمان PMS به منظور رفع فعالیت هورمونی درون بدن از طریق مداخلات هورمونی یا غیر هورمونی برای تسکین علائم صورت می گیرد.

پزشک بسته به شرایط بیمار گزینه ایده آل درمانی را توصیه می کند، اما برخی از مواردی که معمولاً استفاده می شود، عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش درد.
  • داروهای ضد افسردگی برای زنانی که علائم شدید احساسی را تجربه می کنند.
  • داروهای ادرار آور برای جلوگیری از احتباس آب در زنانی که یک دوره نفخ شکم دارند.
  • قرص های ضد بارداری یا هورمونی برای زنانی که از PMS شدید یا اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD) رنج می برند تا سطح هورمونی را کاهش دهند.
حرف آخر

علائم سندروم قبل از قاعدگی معمولاً پس از یائسگی فروکش می کند. از آنجا که علت PMS مشخص نیست، پیشگیری از آن دشوار است. با این حال، اصلاح شیوه زندگی و سعی در درمان های خانگی می تواند به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

منابع:

https://www.emedihealth.com/pms-relief.html

https://www.emedihealth.com/pms-causes.html

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز