لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی وجود دارند که خانم با استفاده از آنها می توانند روند قاعدگی خود را بهبود ببخشند. اما به طور کلی، یک چرخه قاعدگی از روز اول یک قاعدگی تا اولین روز دوره بعد محاسبه می شود. چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​28 روز است، اما این احتمال دارد از یک زن به زن دیگر، و یک ماه به ماه دیگر متفاوت باشد. اگر پریودها هر 24 تا 38 روز یک بار باشد، قاعدگی همچنان منظم در نظر گرفته می شود. اگر مدت زمان بین پریود تغییر کند و زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد قاعدگی نامنظم نامیده می شوند.

 درمان دروه های نامنظم قاعدگی به علت آن بستگی دارد. برخی روش های درمانی و راهکارهای خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی در دسترس هستند که خانم ها می توانند در خانه امتحان کنند تا چرخه بدن خود را دوباره به حالت اول برگردانند. برای پی بردن به 8 درمان خانگی با پشتوانه علمی برای دوره های نامنظم به ادامه مطلب توجه کنید.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد که می تواند به عادت ماهیانه کمک کند. ورزش می تواند در رسیدن یا حفظ وزن سالم کمک کند. معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) توصیه می شود PCOS می تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود.

بررسی ها نشان داد که ورزش می تواند دیسمنوره اولیه را به طور موثری درمان کند. هفتاد دانشجوی مبتلا به دیسمنوره اولیه در این آزمایش شرکت کردند. گروه مداخله 30 دقیقه ورزش هوازی، 3 بار در هفته، به مدت 8 هفته انجام دادند. در پایان آزمایش، زنانی که این تمرینات را انجام داده اند، درد کمتری را در ارتباط با دوره قاعدگی نشان داده اند.

برای درک اینکه ورزش چگونه بر قاعدگی تأثیر می گذارد و در صورت وجود، چه تأثیرات مستقیمی در تنظیم قاعدگی دارد، بررسی های بیشتری لازم است. اما به طور کلی، ورزش می تواند باعث کنترل وزن شود. حتی به نوبه خود می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کند. همچنین احتمال دارد درد را قبل و در طی دوره قاعدگی کاهش دهد.

یوگا را تمرین کنید.

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی | پزشکت

ثابت شده است که یوگا یک درمان موثر برای مشکلات مختلف قاعدگی است. بررسی با 126 شرکت کننده نشان داد که 35 تا 40 دقیقه یوگا، 5 روز در هفته به مدت 6 ماه، سطح هورمون های مربوط به قاعدگی نامنظم را کاهش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که یوگا باعث کاهش درد قاعدگی و علائم عاطفی مربوط به آن، مانند افسردگی و اضطراب، و بهبود کیفیت زندگی در زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه می شود. زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه قبل و در طول دوره قاعدگی درد شدیدی را تجربه می کنند.

 اگر تازه می خواهید یوگا را شروع کنید، به دنبال استودیویی باشید که یوگای ابتدایی یا سطح 1 را ارائه دهد. هنگامی که یاد گرفتید چگونه چندین حرکت را به درستی انجام دهید، می توانید به کلاس های تخصصی تر بروید. حتی می توانید با استفاده از فیلم ها یا روش هایی که بصورت آنلاین در دسترس هستند، درخانه یوگا تمرین کنید. تمرین یوگا 35 تا 40 دقیقه در روز، 5 بار در هفته، احتمال دارد به تنظیم هورمون ها و چرخه قاعدگی کمک کند. یوگا همچنین می تواند در کاهش علائم قبل از قاعدگی تاثیر داشته باشد.

وزن مناسب خود را حفظ کنید.

تغییر در وزن می تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، کاهش وزن می تواند به تنظیم قاعدگی کمک کند. روش دیگر، کاهش شدید وزن یا کمبود وزن می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود. به همین دلیل حفظ وزن طبیعی مهم است. زنان دارای اضافه وزن، بیشتر دچار قاعدگی نامنظم می شوند و خونریزی و درد شدیدتری نسبت به زنانی که وزن مناسبی دارند تجربه می کنند. این به دلیل تاثیری است که سلولهای چربی بر روی هورمونها و انسولین دارند.

سلامت بانوان

اگر شک دارید که وزن روی قاعدگی تأثیرگذار است، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا وزن طبیعی خود را شناسایی کنید و یک برنامه کاهش یا افزایش وزن داشته باشید. کمبود یا اضافه وزن می تواند باعث پریود نامنظم شود. برای حفظ وزن سالم با پزشک خود مشورت کنید.

از زنجبیل استفاده کنید.

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی | پزشکت

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای درمان قاعدگی های نامنظم استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات اثر آن وجود ندارد. به نظر می رسد زنجبیل فواید دیگری نیز در رابطه با قاعدگی دارد. نتایج حاصل از یک بررسی بر روی 92 زن با خونریزی شدید قاعدگی نشان داد که مصرف روزانه مکمل های زنجبیل می تواند به کاهش میزان خون از دست رفته در دوران قاعدگی کمک کند. این یک بررسی کوچک بود که فقط دختران دبیرستانی را مورد آزمایش قرار داد، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است .

نشان داده شده است که مصرف 750 تا 2000 میلی گرم پودر زنجبیل در طی 3 یا 4 روز اول قاعدگی یک درمان موثر برای دوره های دردناک است. بررسی دیگر نشان داد که مصرف زنجبیل به مدت هفت روز قبل از یک دوره، باعث کاهش خلق و خو، علائم جسمی و رفتاری سندرم قبل از قاعدگی می شود. توجه داشته باشید که اگرچه زنجبیل اغلب به عنوان داروی خانگی برای عادت ماهیانه نامنظم استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات ادعای اینکه می تواند قاعدگی های نامنظم را درمان کند وجود ندارد. با این حال، مشخص شده است که به تسکین علائم PMS کمک می کند.

دارچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به نظر می رسد دارچین برای انواع مشکلات قاعدگی مفید است. یک بررسی در سال 2014 نشان داد که دارچین به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند و یک گزینه درمانی موثر برای زنان مبتلا به PCOS است. همچنین نشان داده شده است که دارچین به طور قابل توجهی درد قاعدگی و خونریزی را کاهش می دهد، و حالت تهوع و استفراغ مربوط با دیسمنوره اولیه را تسکین می دهد. دارچین احتمال دارد به تنظیم دوره های قاعدگی و کاهش خونریزی و درد و به درمان PCOS کمک کند.

دوز مناسب روزانه ویتامین ها را دریافت کنید.

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی | پزشکت

بررسی که در سال 2015 منتشر شد، سطح پایین ویتامین D را با قاعدگی نامنظم مرتبط دانست و پیشنهاد کرد که مصرف ویتامین D احتمال دارد به تنظیم قاعدگی کمک کند. و همچنین آن را در درمان بی نظمی قاعدگی در زنان مبتلا به PCOS موثر دانست. ویتامین D همچنین دارای مزایای دیگری برای سلامتی است، از جمله درکاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها، کمک به کاهش وزن و افسردگی موثر است.

 ویتامین D غالباً به برخی از غذاها از جمله شیر و سایر محصولات لبنی و غلات اضافه می شود. همچنین می توانید ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا مکمل دریافت کنید.

 ویتامین های گروه B اغلب برای خانم هایی که اقدام به بارداری می کنند تجویز می شود و احتمال دارد به تنظیم قاعدگی کمک کند، اما برای تأیید این ادعاها بررسی های بیشتری لازم است. ویتامین های گروه B همچنین احتمال دارد خطر بروز علائم قبل از قاعدگی را کاهش دهد. بررسی دیگری در سال 2011 نشان داد که خطر ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی در زنانی که از منابع غذایی ویتامین B استفاده می کنند، به میزان قابل توجهی کمتر است.

 بررسی دیگر از سال 2016 نشان می دهد زنانی که 40 میلی گرم ویتامین B-6 و 500 میلی گرم ازکلسیم روزانه مصرف کرده اند کاهش علائم PMS را تجربه می کند. هنگام استفاده از مکمل، دستورالعمل های موجود در بسته بندی را دنبال کنید و فقط مکمل ها را از منابع معتبر خریداری کنید.

 کمبود ویتامین D احتمال دارد خطر ابتلا به بی نظمی دوره را افزایش دهد. مصرف روزانه مکمل ویتامین D می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند. ویتامین های گروه B همچنین احتمال دارد به کاهش PMS و تنظیم چرخه قاعدگی کمک کنند.

روزانه سرکه سیب بنوشید.

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی | پزشکت

نتایج یک بررسی منتشر شده در سال 2013 نشان داد که نوشیدن 0.53 اونس (15 میلی لیتر) سرکه سیب روزانه احتمال دارد تخمک گذاری را در زنان مبتلا به PCOS بازگرداند. برای تأیید این نتایج، بررسی های بیشتری لازم است، زیرا این تحقیق فقط شامل هفت شرکت کننده بود. سرکه سیب همچنین احتمال دارد به کاهش وزن و کاهش سطح قند خون و انسولین کمک کند.

 سرکه سیب طعم تلخی دارد. مصرف آن می تواند برای برخی افراد دشوار باشد. اگر می خواهید آن را امتحان کنید اما با عطر و طعم مشکل دارید، می توانید آن را با آب رقیق کرده و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. نوشیدن 1/8 فنجان (15 گرم) سرکه سیب در روز احتمال دارد به تنظیم قاعدگی در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

آناناس بخورید.

آناناس یک داروی خانگی خوب برای مشکلات قاعدگی است. این ماده حاوی بروملین است. بروملین، آنزیمی است که گفته می شود پوشش رحم را نرم می کند و قاعدگی را تنظیم می کند، هرچند این موضوع ثابت نشده است. بروملین احتمال دارد دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد باشد، اگرچه هیچ مدرک واقعی برای اثبات اثر آن در کاهش گرفتگی های قاعدگی و سردرد وجود ندارد.

 خوردن آناناس می تواند در دریافت وعده های غذایی روزانه توصیه شده کمک کند. یک فنجان (80 گرم) آناناس احتمال دارد به عنوان یک وعده میوه شمرده شود. توصیه عمومی این است که حداقل 5 وعده، 1 فنجان (80 گرم) میوه در روز بخورید. اعتقاد بر این است که آناناس به تنظیم دوره ها کمک می کند. اگرچه شواهد علمی کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد. یک آنزیم موجود در آناناس احتمال دارد به تسکین برخی علائم قبل از قاعدگی مانند گرفتگی و سردرد کمک کند.

 برای دوره های نامنظم قاعدگی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی برای دوره های نامنظم قاعدگی | پزشکت

به احتمال زیاد در دوره ای از زندگی خود برخی بی نظمی در دوره های قاعدگی خود را تجربه کرده اید. برای این علامت همیشه نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت.

در موارد زیر باید با پزشک تماس بگیرید:

  • نامنظم شدن ناگهانی پریود
  • سه ماه است که پریود نشده اید.
  • هر 21 روز یک بار پریود می شوید.
  • هر 35 روز یک بار پریود می شوید.
  • پریودها بیش از یک هفته طول می کشد.
  • پریودها غیر معمول زیاد یا دردناک است.

 احتمال دارد پزشک بسته به علت پریودهای نامنظم دارو یا نوع دیگری از درمان را توصیه کند. برخی از علل احتمالی دوره های نامنظم قاعدگی، عبارتند از:

  • فشار
  • بلوغ
  • PCOS
  • یائسگی
  • شیر دادن
  • کنترل تولد
  • اختلالات اشتها
  • مشکلات تیروئید
 سخن آخر

اگر به طور ناگهانی بی نظمی در قاعدگی مشاهده کردید یا به طور منظم دوره های کوتاه مدت یا طولانی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر دوره قاعدگی سنگین و دردناک است یا بیش از یک هفته طول می کشد باید با پزشک تماس بگیرید.

احتمال دارد بتوانید با برخی تغییرات در سبک زندگی و درمان های خانگی، چرخه قاعدگی خود را به حالت اولیه بازگردانید. با این حال شواهد علمی محدود است و فقط چند داروی طبیعی برای تنظیم دوره قاعدگی از نظر علمی اثبات شده است. اگر نگران قاعدگی های نامنظم خود هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع :

https://www.healthline.com/health/womens-health/irregular-periods-home-remedies#The-bottom-line

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز