لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انسداد لوله های رحمی

انسداد لوله های رحمی | پزشکت

فهرست مطالب

انسداد لوله های رحمی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انسداد لوله های رحمی یا لوله های فالوپ مسدود شده، یکی از دلایل احتمالی نازایی در زنان می باشد. این عارضه معمولاً هیچ علائم خاصی ندارد. اصطلاح پزشکی برای لوله فالوپ مسدود شده، انسداد لوله است. اگر لوله رحمی مسدود شود، مسیر عبور اسپرم به تخمک ها و همچنین مسیر بازگشت رحم برای تخمک بارور شده مسدود می شود. دلایل عمده انسداد لوله های رحمی شامل بافت زخم، عفونت و چسبندگی لگن است.

لوله های رحمی لوله های عضلانی هستند که با ساختارهای ظریف مانند مو پوشانده شده اند. این موها در هر دو جهت کار می کنند. نقش آنها کمک به تخمک برای حرکت از تخمدان ها به رحم و کمک به حرکت اسپرم از رحم است. لوله های رحمی نقش مهمی در بارداری دارند زیرا بارورترین تخمک ها در آن قسمت قرار دارند. آسیب دیدگی هر قسمت از لوله های رحم باعث ایجاد زخم می شود.

علائم انسداد لوله های رحمی

انسداد لوله های رحمی | پزشکت

لوله های فالوپ، تخمدان ها را به رحم متصل می کند و نقش مهمی در باروری دارد. لوله های فالوپ مسدود شده غالباً علائمی غیر از مشکل بارداری ندارند. پزشکان معمولاً این موضوع را زمانی بررسی می کنند که زوجین به مدت 1 سال اقدام به بارداری کرده، اما موفقیتی نداشته اند.

لوله های فالوپ مسدود شده اغلب علائمی ایجاد نمی کنند. بسیاری از زنان تا زمانی که سعی در بارداری و مشکل ندارند، نمی دانند که لوله آنها مسدود شده است. در بعضی موارد، انسداد لوله های رحمی می تواند منجر به درد خفیف و منظم در یک طرف شکم شود. این معمولاً در نوعی انسداد به نام هیدروسالپینکس اتفاق میفتد. هیدروسالپینکس زمانی رخ می دهد که تجمع مایعات، یک لوله فالوپ مسدود شده را پر و بزرگ می کند.

شرایطی که می تواند منجر به مسدود شدن لوله رحمی شود، می تواند علائم خاص خود را ایجاد کند. به عنوان مثال، آندومتریوز اغلب باعث پریودهای بسیار دردناک و سنگین و درد لگن می شود. این می تواند خطر انسداد لوله های رحمی را افزایش دهد.

گاهی اوقات، انسداد لوله رحمی می تواند باعث گیر افتادن تخمک بارور شود. این شرایط به عنوان یک بارداری خارج رحمی شناخته می شود. بارداری خارج رحمی ممکن است همیشه علائمی ایجاد نکند و معمولاً در طی اسکن تشخیص داده می شود. با این حال، برخی از خانم ها ممکن است علائمی از بارداری مانند درد معده در یک طرف بدن یا خونریزی واژن را تجربه کنند. هر زنی که مشکوک به بارداری خارج رحمی است باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

علل انسداد لوله ها رحمی

انسداد لوله های رحمی | پزشکت

لوله های فالوپ معمولاً توسط بافت اسکار یا چسبندگی لگن مسدود می شوند. این عوامل می تواند توسط بسیاری از عوامل ایجاد شود، از جمله:

  • بیماری التهابی لگن. این بیماری می تواند باعث ایجاد زخم یا هیدروسالپینکس شود.
  • سابقه حاملگی خارج رحمی. این می تواند باعث زخم شدن لوله های رحمی شود.
  • فیبروم این رشد می تواند لوله فالوپ را مسدود کند، به ویژه در جایی که به رحم متصل می شود.
  • برخی از عفونتهای مقاربتی (STI). کلامیدیا و سوزاک می توانند باعث ایجاد زخم شوند و منجر به بیماری التهابی لگن شوند.
  • سابقه جراحی شکم. جراحی، به ویژه روی خود لوله های رحمی، می تواند منجر به چسبندگی لگن شود که لوله ها را مسدود می کند.
  • آندومتریوز بافت آندومتر می تواند در لوله های رحمی جمع شده و باعث انسداد شود. بافت آندومتر در خارج از اندام های دیگر نیز می تواند باعث ایجاد چسبندگی در لوله های رحمی شود.

نمی توانید از بسیاری از دلایل انسداد لوله های رحمی جلوگیری کنید. با این حال، می توانید با استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید. همه این شرایط می توانند مستقیماً لوله های رحمی یا یک ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار دهند. در بیشتر موارد، این شرایط یا روش ها منجر به بروز زخم می شود که می تواند لوله ها را مسدود کند.

سلامت بانوان

تأثیر انسداد لوله های رحمی بر باروری

انسداد لوله های رحمی | پزشکت

انسداد لوله های رحمی ممکن است بارداری را با مشکل روبرو کند. سیستم تولید مثل زنان از تخمدان ها، رحم و لوله های رحمی تشکیل شده است. هر مشکلی که بتواند روی هر یک از این سه قسمت اصلی دستگاه تولید مثلی تاثیر منفی بگذارد، می تواند بارداری زن را مختل کند.

لوله های رحمی مسدود شده یکی از دلایل عمده ناباروری است. اسپرم و تخمک برای لقاح در لوله رحمی قرار می گیرند. یک لوله مسدود شده می تواند از اتصال آنها جلوگیری کند.

اگر هر دو لوله کاملاً مسدود شده باشد، حاملگی بدون درمان غیرممکن است. اگر لوله های رحمی تا حدی مسدود شده باشد، زن ممکن است باردار شود. با این حال، خطر بارداری خارج رحمی افزایش می یابد. چون در این شرایط حرکت تخمک بارور شده از طریق انسداد رحم دشوارتر است. در این موارد، بسته به امکان پذیر بودن درمان ، پزشک ممکن است لقاح آزمایشگاهی (IVF) را توصیه کند.

اگر فقط یک لوله فالوپ مسدود شود، انسداد به احتمال زیاد تاثیری در باروری نخواهد داشت زیرا تخمک هنوز هم می تواند از طریق لوله فالوپ تحت تأثیر قرار نگیرد. داروهای باروری می توانند به فرد در افزایش تخمک گذاری در سمت باز کمک کنند.

تشخیص انسداد لوله های رحمی

انسداد لوله های رحمی | پزشکت

تشخیص انسداد لوله های فالوپ ممکن است دشوار باشد. لوله ها می توانند باز و بسته شوند، بنابراین تشخیص مسدود بودن یا فقط بسته بودن همیشه آسان نیست. سه آزمایش اصلی برای تشخیص لوله های فالوپ مسدود شده وجود دارد:

  • هیستروسالپلنگوگرافی (HSG) نوعی اشعه ایکس است که برای بررسی داخل لوله های رحمی برای کمک به تشخیص انسداد استفاده می شود. در حین HSG، پزشک رنگی را به رحم و لوله های رحمی وارد می کند. این رنگ به پزشک کمک می کند تا قسمت بیشتری از لوله های رحمی شما را در اشعه ایکس ببیند. HSG معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. این باید در نیمه اول چرخه قاعدگی شما انجام شود. عوارض جانبی نادر است، اما نتایج ممکن است مثبت کاذب باشد.
  • سونوگرافی آزمون شناخته شده به عنوان یک sonohysterogram. این آزمون بسیار شبیه به آزمایش HSG است. با این تفاوت که در این آزمایش، از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از لوله های رحمی استفاده می کند.
  • جراحی سوراخ کلید، معروف به لاپاراسکوپی. یک جراح یک برش کوچک در بدن ایجاد می کند و یک دوربین کوچک را برای گرفتن عکس از لوله های رحمی از داخل آن عبور می دهد.

لاپاراسکوپی دقیق ترین آزمایش برای تشخیص لوله های مسدود شده است. با این حال، پزشکان ممکن است این آزمایش را به عنوان تشخیص زودهنگام توصیه نکنند زیرا تهاجمی است و نمی تواند مشکل را درمان کند.

یک پزشک ممکن است بتواند تشخیص احتمالی را بر اساس سابقه پزشکی بررسی کند. به عنوان مثال، ممکن است زنی در گذشته دچار انفجار آپاندیس شده باشد. اگر زن در بارداری مشکل داشته باشد، این می تواند انسداد لوله های رحمی را به عنوان علت احتمالی نشان دهد.

درمان و جراحی انسداد لوله های رحمی

گزینه های درمان برای لوله های رحمی مسدود شده به میزان زخم و محل انسداد بستگی دارد؛ اما از طرفی هم یک پزشک ممکن است جراحی را برای درمان این وضعیت توصیه کند.

هدف از جراحی باز کردن لوله رحمی با استفاده از یکی از روش های زیر است:

  • باز کردن لوله رحمی از داخل
  • ایجاد دهانه جدیدی در خارج از لوله رحمی

اکثر جراحان این روش را با استفاده از جراحی سوراخ کلید یا همان لاپاروسکوپی انجام می دهند.

درمان لوله های رحمی مسدود شده و بارداری

انسداد لوله های رحمی | پزشکت

هدف از جراحی در درمان لوله های مسدود شده، باز کردن لوله های رحمی برای بهبود احتمال بارداری زنان است. اینکه آیا یک زن بعد از جراحی قادر به بارداری خواهد بود یا نه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن
  • میزان آسیب لوله فالوپ
  • سلامتی اسپرم شریک زندگی

در صورت عدم درمان و یا ناموفق بودن روند درمانی، پزشک ممکن است لقاح آزمایشگاهی (IVF) را توصیه کند. IVF شامل قرار دادن تخمک های بارور شده مستقیم در رحم است، به این معنی که لوله های رحمی در بارداری نقش ندارند.

به دنبال درمان انسداد لوله های رحمی، امکان بارداری وجود دارد. احتمال بارداری به روش درمان و شدت انسداد بستگی دارد. بارداری موفقیت آمیز زمانی بیشتر اتفاق میفتتد که انسداد نزدیک رحم باشد. اگر انسداد در انتهای لوله رحمی نزدیک تخمدان باشد، میزان موفقیت کمتر است. احتمال بارداری پس از جراحی برای لوله های آسیب دیده در اثر عفونت یا حاملگی خارج رحمی اندک است. این بستگی دارد که چه مقدار از لوله باید خارج شود و چه بخشی از آن برداشته شود.

عوارض انسداد لوله های رحمی

جراحی برای باز کردن لوله های رحمی همان عوارض احتمالی هر عمل جراحی را دارد.  برخی از عوارض احتمالی انسداد لوله های رحمی، عبارتند از:

  • زخم
  • عفونت
  • خون ریزی
  • آسیب به اندام ها

با این حال، جراحی سوراخ کلید نسبتاً کم خطر است. شایعترین عارضه انسداد لوله های رحمی و درمان آن، حاملگی خارج رحمی است. اگر لوله رحمی به طور نسبی مسدود شود، ممکن است تخمک بارور شده، اما ممکن است در لوله گیر کند. این امر منجر به حاملگی خارج رحمی می شود که یک فوریت پزشکی است.

جراحی که بخشی از لوله رحم را از بین می برد همچنین خطر بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد. به دلیل این خطرات، پزشکان اغلب به جای جراحی برای زنان مبتلا به لوله های رحمی مسدود شده، IVF را توصیه می کنند.

زنانی که تحت جراحی لوله قرار دارند باید به محض اینکه باردار شدند برای بررسی بارداری خارج رحمی به پزشک مراجعه کنند.

پیش آگهی انسداد لوله های رحمی

انسداد لوله های رحمی | پزشکت

خانم ها بهتر است قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن، در مورد احتمال وجود هر نوع مشکلی با پزشک خود مشورت کنند. بدون شک پزشک فاکتورهای خطر را برای انسداد لوله های رحمی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی عوامل خطر می تواند به تشخیص علت احتمالی ناباروری کمک کند.

پیش آگهی انسداد لوله های رحمی، براساس اینکه فقط یک لوله تحت تأثیر قرار گیرد یا جای زخم کم باشد، در نظر گرفته می شود.  انسداد لوله های رحمی می تواند باعث ناباروری شود، اما با این وجود امکان داشتن فرزند وجود دارد. در بسیاری از موارد، جراحی لاپاراسکوپی می تواند انسداد را برطرف کرده و باروری را بهبود بخشد. اگر جراحی امکان پذیر نباشد IVF می تواند به بارداری زن کمک کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/womens-health/blocked-fallopian-tubes#outlook

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321419#outlook

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز