لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کمبود اکسیژن ناشی از کرونا

کمبود اکسیژن ناشی از کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

کمبود اکسیژن ناشی از کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کمبود اکسیژن ناشی از کرونا یا هیپوکسمی، از آسیب ویروس کرونا به سیستم تنفسی ناشی می شود که یک وضعیت کاملا جدی و خطرناک است. در طی هیپوکسمی سطح پایین اکسیژن خون می تواند بسیار خطرناک باشد.

بیماری همه گیر COVID-19 یک بحران بهداشتی جهانی است که به سرعت در حال پیشرفت و حتی تغییر و تحول است. بیماری COVID-19 در نتیجه عفونت ناشی از سندرم حاد تنفسی توسط کرونا ویروس، ایجاد می شود و می تواند آسیب جدی به سیستم تنفسی وارد کند.

بروز و شیوع هیپوکسمی در بیماران مبتلا به COVID-19 به طور کامل بررسی نشده است. برآورد مرگ و میر های ناشی از هیپوکسمی راحت نیست، زیرا تحقیقات در مورد COVID-19 هنوز در حال پیشرفت و توسعه است و مرگ های ناشی از عفونت COVID-19 پیچیده و چند عاملی است.

COVID-19  چیست؟

COVID-19 (مخفف ویروس کرونا ویروس 2019) یک بیماری تنفسی است که با سندرم حاد تنفسی coronavirus-2 (SARS-CoV-2) مرتبط است. ویروس کرونا ویروسی جدید است که در سال 2019 شناسایی شد.

آلودگی با این ویروس، میزان بالایی از بیماری و مرگ و میر به همراه دارد و متوقف کردن شیوع این بیماری عفونی ویروسی با وجود این واقعیت که ناقلان این ویروس می توانند بدون علامت باشند، پیچیده است. به این معنی که آنها می توانند بیماری را بدون اطلاع از مبتلا بودن به آن، در جامعه گسترش دهند.

ویروس های کرونا در میان بسیاری از حیوانات نیز وجود دارد و برخی از آنها می توانند انسان را آلوده کنند، اما SARS-CoV-2 قبل از شیوع در سال 2019 در انسان دیده نشده بود.COVID-19 هنگام عطسه، سرفه یا تعامل نزدیک از طریق قطرات تنفسی انتقال می یابد.

کسانی که بیماری زمینه ای دارند یا مسن هستند بیشتر در معرض عوارض جدی ناشی از COVID-19 قرار دارند. در حال حاضر هیچ درمانی برای COVID-19 وجود ندارد و هرگونه درمانی که در مورد مبتلایان به COVID-19 انجام می شود، تنها درمان ها تسکینی هستند، به این معنی که این درمان ها به شخص در تنفس و سایر عملکردهای حیاتی وی و نیز در مبارزه ی بدن با عفونت، کمک می کنند.

هیپوکسمی چیست؟

کمبود اکسیژن ناشی از کرونا | پزشکت

هیپوکسمی ناشی از کرونا، بیماری است که در آن سطح اکسیژن خون کاهش می یابد. این بیماری نباید با هیپوکسمی، که بیماری کمبود اکسیژن در بافتها است اشتباه گرفته شود.

سطح طبیعی اکسیژن خون معمولاً در محدوده 75 تا 100 میلی متر جیوه است.

هیپوکسمی می تواند به دلیل کمبود سطح اکسیژن در هوا، ناتوانی ریه ها در جذب و انتقال اکسیژن به بافت های بدن یا عدم توانایی جریان خون در رفتن به ریه ها یا انتقال اکسیژن از ریه ها به بافت های بدن رخ دهد.

آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، آمفیزم و سندرم تنفسی حاد، همگی بیماری های مزمن ریوی هستند. آنها عملکرد ریه ها را مختل می کنند. حتی میزان اکسیژن خون را کاهش می دهند. آمارهای اخیر نشان می دهد که 14 درصد موارد ابتلا به COVID-19 شدید است و دو سوم موارد شدیدا کشنده است.

COVID-19 یکی دیگر از دلایل هیپوکسمی است که در موارد شدید می تواند منجر به ARDS شود.

هیپوکسمی در  COVID-19

COVID-19 به این دلیل بیماری زا است که این ویروس انواع مختلفی از اندام ها را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، سیستم تنفسی در افراد مبتلا، معمولا تبدیل به آلوده ترین قسمت بدن می شود.

هیپوکسمی با علائم التهابی بیشتری  از جمله افزایش تعداد گلبول های سفید خون، تعداد نوتروفیل ها و سطح پروتئین واکنش پذیرC همراه است. این بدان معنی است که التهاب حاد در سیستم تنفسی ممکن است مسئول آسیب به ریه ها و در نتیجه هیپوکسمی باشد.

مطالعات حاکی از آن است که تنفس سریعتر و کاهش میزان اشباع ریه از اکسیژن نشانگر این است که ریه ها اجازه نمی دهند دی اکسید کربن و اکسیژن مبادله شده و اثربخشی کامل داشته باشند و در چنین شرایطی خطر هیپوکسمی وجود دارد.

با این حال، یک اختلاف مشخص بین سطح هیپوکسمی و عملکرد صحیح سیستم تنفسی وجود دارد. بسیاری از بیماران می توانند هیپوکسمی را تجربه کنند. اما همزمان مکانیسم تنفسی نسبتاً طبیعی داشته باشند. این اختلال را “هیپوکسمی خاموش” لقب داده اند.

خطر هیپوکسمی خاموش در این است که این بیماران تحت درمان قرار نمی گیرند یا به دنبال درمان نمی گردند. زیرا آنها نمی دانند سطح اکسیژن خون شان پایین است. این بدان معنی است که اگرچه ممکن است ریه ها به طور طبیعی کار کنند، اما سایر اعضای بدن مقدار اکسیژن مورد نیاز را دریافت نخواهند کرد.

خطر مرگ و میر در هیپوکسمی ناشی از کرونا

کمبود اکسیژن ناشی از کرونا | پزشکت

این مطالعه همچنین حاکی از آن است که سطح اکسیژن خون، یک اندازه گیری بالینی مهم در پیش بینی ابتلا به COVID-19 است. سطح اکسیژن خون پایین خطر مرگ را افزایش می دهد.

هیپوکسمی یا همان کمبود اکسیژن، ناشی از کاهش اکسیژن قابل مصرف در خون است. COVID-19 می تواند منجر به هیپوکسمی در نتیجه آسیب به ریه ها، از طریق پاسخ های التهابی به عفونت ویروسی در سیستم تنفسی شود.

مطالعات نشان داده است که خطر مرگ و میر در افرادی که هیپوکسمی را تجربه می کنند بیشتر از افرادی است که سطح اکسیژن خون شان استاندارد است. پزشکان در تشخیص هیپوکسمی، با چالش هایی روبه رو هستند. زیرا برخی از بیماران ممکن است عملکرد ریه طبیعی داشته باشند و هیچ علامتی نشان ندهند. اما سطح اکسیژن خون آنها پایین باشد.

برای ارائه دقیق مشاوره و راهنمایی در مورد چگونگی تشخیص و درمان هیپوکسمی در بیماران مبتلا به COVID-19 تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین COVID-19 و هیپوکسمی مورد نیاز است.

هیپوکسمی خاموش چگونه بروز می کند؟

کمبود اکسیژن خاموش یا هیپوکسمی خاموش، هنگامی رخ می دهد که با وجود سالم به نظر رسیدن فرآیند تنفس فرد بیمار، نتایج تست سطح اکسیژن خون نشان دهنده ی وجود مشکل باشند.

این اختلال در تعدادی از بیماری ها اتفاق میفتد. اما اخیراً به دلیل بروز بسیار زیاد هیپوکسمی در افراد مبتلا به COVID-19، این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

منظور از اصطلاح “خاموش” در کمبود اکسیژن چیست؟

کمبود اکسیژن ناشی از کرونا | پزشکت

اصطلاح خاموش از این واقعیت ناشی می شود که در ظاهر به نظر می رسد که فرد بیمار تنگی نفس ندارد. تنفس آنها تند نیست و تعداد تنفس آنها افزایش نمی یابد.

تنفس، یک کار بسیار طبیعی و آسان برای ما است. اما وقتی سطح اکسیژن خون به سطح پایینی برسد، اکثر افراد احساس تنگی نفس خواهند داشت.

علل تنگی نفس می توانند شامل سطح پایین اکسیژن موجود در هوا و همچنین سطح بالای دی اکسید کربن باشد.

علت هیپوکسمی در کرونا چیست؟

همانند بسیاری از موارد ابتلا به COVID-19 نیاز است که اطلاعات و مطالعات بیشتری انجام شود تا مشخص شود که آیا در این بیماری افراد دچار هیپوکسمی خاموش می شوند یا خیر.

احتمالاً بسیاری از بیماران مبتلا به COVID-19 به هیپوکسمی نیز مبتلا می شوند. اما این وضعیت به دلایل دیگری مانند تب، سرفه یا موارد دیگری نادیده گرفته می شود.

باید افراد بیشتری بررسی شوند تا مشخص شود چرا این ویروس، باعث بروز هیپوکسمی می شود.

این ویروس از نظر تأثیر بر رگهای خونی و مجاری تنفسی ویژگی متفاوتی دارد. حتی برخی شواهد وجود دارد که نشان می دهد ویروس بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد. حتی مکانیسم های تنظیم تنفس را تحت تأثیر قرار می دهد.

ممکن است سطح اکسیژن خون، بدون وجود تغییر زیاد در عملکرد ریه کاهش پیدا کند. به این معنی که ریه دچار مشکل نمی شود. بیمار هنگام تنفس و بازدم، احساس درد نمی کند. زیرا هیچ مشکلی در ظاهر وجود ندارد.

ممکن است ریه ها سطح اکسیژن کافی دریافت کنند. اما نگرانی اصلی این است که اعضای دیگر بدن اکسیژن مورد نیاز خود برای ادامه حیات را دریافت نمی کنند.

در حال حاضر نظریه های زیادی در مورد چرایی عملکرد متفاوت این ویروس وجود دارد. اما دستیابی به پاسخ های قطعی زمان می برد. نمی توان تشخیص داد که در حال حاضر چه تعداد از افراد یا کدام دسته از افراد به هیپوکسمی خاموش مبتلا می شوند.

درمان هیپوکسمی ناشی از کرونا

کمبود اکسیژن ناشی از کرونا | پزشکت

اگر به این نوع هیپوکسمی مبتلا باشید، پس از تشخیص مشکل، باید درمان را شروع کرد. بسیاری از بیماران مبتلا به COVID-19 احتمالاً تا 80٪، بیماری بسیار خفیفی دارند و هیپوکسمی را نشان نمی دهند. 20٪ دیگر، به محض تشخیص COVID-19 و کاهش سطح اکسیژن به پایین تر از حد مجاز، مبتلا به بیماری شدید در نظر گرفته می شوند.

پزشک پروتکل درمانی مناسب برای درمان شما را تعیین خواهد کرد.

افرادی که ممکن است به دلیل بیماری های ایمنی شناختی دیگر در معرض نقص سیستم ایمنی باشند یا به دلیل مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، که سیستم ایمنی بدنشان را به خطر انداخته اند، باید بیشتر از سایر افراد، مراقب ابتلا به این بیماری باشند.

این افراد باید به خصوص در مورد شستن دستها، لمس نکردن صورت، پرهیز از تماس با افراد بیمار و رعایت فاصله اجتماعی احتیاط کنند.

پیش آگهی هیپوکسمی ناشی از کرونا

حدود 80٪ از افراد مبتلا به COVID-19 فقط به بیماری خفیف مبتلا می شوند. هنگامی که شاهد افت سطح اکسیژن خون هستیم، افراد مبتلا در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض قرار می گیرند. این افراد باید اکسیژن درمانی را شروع کنند. همچنین این افراد بیشترین احتمال بستری شدن در بیمارستان را دارند.

بسته به آزمایشات بالینی، مصرف برخی از داروها ممکن است در همان زمان و فورا شروع شوند. با این حال، بزرگترین حمایتی که می توان انجام داد. تشخیص زودهنگام‌ هیپوکسمی و شروع درمان آن با اکسیژن و نظارت دقیق بر این دسته از بیماران نسبت به سایر بیماران مبتلا به بیماری خفیف و فاقد هیپوکسمی است.

به محض اینکه میزان اکسیژن کاهش می یابد، سایر اعضای بدن مانند قلب، کلیه ها، مغز و کبد در معرض خطر قرار می گیرند. ما باید از بروز آسیب در دیگر اعضای بدن جلوگیری کنیم، که در صورت عدم تامین و عدم اصلاح سطح اکسیژن پایین خون، این اتفاق می افتد.

از نظر تحقیقات و مطالعات علمی، همکاری چشمگیری در میان جامعه علمی در سراسر جهان بوده ایم. دانشمندان در تلاش هستند تا به سرعت به ابهامات پیرامون کووید ۱۹ پاسخ دهند.

منابع:

https://www.news-medical.net/amp/news/20200603/Silent-hypoxia-and-its-role-in-COVID-19-detection.aspx

https://www.news-medical.net/amp/health/Hypoxemia-in-COVID-19.aspx

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز