لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟

ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ام اس آغوش، برای افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، می تواند یک علامت ناخوشایند و دردناک از این بیماری باشد. همانند بسیاری از علائم مولتیپل اسکلروزیس (MS)، ممکن است MS آغوش هیچگونه تحریک مشخصی نداشته باشد. دارو و مراقبت از خود می توانند به جلوگیری از علائم کمک کنند یا در هنگام بروز درد و ناراحتی را کاهش دهند. ما در این مقاله، توضیح می دهیم MS آغوش  چیست، چرا اتفاق می افتد و چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی باشید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

مولتیپل اسکلروزیس بیماری سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که از مغز و ستون فقرات تشکیل شده است. ام اس از مشكل سیستم ایمنی بدن ناشی می شود كه به فیبرهای عصبی سالم و میلین (ماده ای كه آنها را می پوشاند) حمله كند.

وقتی ام اس باعث آسیب به سیستم عصبی شود، فرد ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند. یکی از این موارد احساس گرفتگی در اطراف تنه، دست ها یا پاها است. این وضعیت به عنوان MS آغوش تشخیص داده می شود.

در این  شرایط بیمار احتمال دارد احساس کند که نواری در اطراف قفسه سینه او قرار گرفته است. افراد همچنین از MS  آغوش به عنوان بند، کمربند یا نوار MS یاد می کنند.

مطالعه بیشتر: انواع ام اس

ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

علائم MS آغوش

MS آغوش، که مردم آن را بند یا کمربند نیز می نامند، احساس فشار در اطراف قفسه سینه یا شکم است. این احساس خاص ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما معمولاً شبیه به سنگینی چیز محکمی در اطراف تنه خواهد بود.

ام اس طیف وسیعی از علائم را ایجاد می کند که در بیماران مختلف، متفاوت است. فرد ممکن است برخی از موارد زیر را در کنار MS آغوش تجربه کند:

  • خستگی
  • مشکلات بینایی
  • مشکل در راه رفتن
  • ضعف یا سفتی عضله
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن

مشکلات دیگری نیز ممکن است مانند تغییر مثانه و روده، لرزش و افسردگی رخ دهد.

درد معمولاً در جایی بین گردن و کمر شما ایجاد می شود. فقط ممکن است آن را در یک طرف یا یک منطقه کوچک احساس کنید. در مواقع دیگر، می تواند در اطراف تنه شما بپیچد. این درد می تواند در امواجی ایجاد شود که ثانیه ها، دقیقه ها یا ساعت ها طول می کشد و یا حتی برای مدت طولانی تری ثابت باشد.

بیماری های مغز و اعصاب

مطالعه بیشتر: علائم چشمی ام اس

عوامل خطر ام اس آغوش

مانند سایر علائم MS ، این نوع درد می تواند تشدید یا در اثر خستگی یا استرس ایجاد شود. همچنین ممکن است گاهی اوقات با احساس دشواری در تنفس همراه باشد، به همین دلیل ممکن است به عنوان حمله قلبی یا حمله وحشت شناخته شود.

درد قفسه سینه باید جدی گرفته شود. در صورت احساس درد شدید در قفسه سینه و یا همچنین در تنفس یا سایر علائم حمله قلبی، حتماً به فوریت مراجعه کنید. حتی اگر فکر می کنید به سادگی مربوط به ام اس است، به پزشک مراجعه شود.

MS آغوش چه حسی دارد؟

رایج ترین احساس در این نوع از ام اس، احساس فشار بر تنه یا اطراف قفسه سینه یا شکم است. علائم همچنین می تواند در دست و پا بروز کند. ممکن است فرد احساس کند گویی کفش تنگ یا دستکش به پا کرده است.

MS آغوش  می تواند بر روی بازوها، پاها و حتی سر نیز تأثیر بگذارد. ممکن است فقط یک طرف بدن را درگیر کند.

افراد مبتلا به ام اس ممکن است احساس را به روش های مختلف از غلغلک دادن یا سوزش گرفته تا فشار دادن یا خرد کردن توصیف کنند. برای برخی از افراد، این می تواند بسیار دردناک باشد و تنفس را دشوار کند.

MS آغوش ممکن است چند ثانیه طول بکشد، یا برای چندین ماه یا سال احساس مداوم داشته باشد. طول احساس می تواند متفاوت باشد.

مطالعه بیشتر: غذاهای مفید و مضر در بیماران MS 

ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

علل MS آغوش

MS به اعصاب آسیب می رساند و عملکردهای مختلف بدن و مغز را که CNS کنترل می کند، تحت تأثیر قرار می دهد. علائم اولیه MS ممکن است احساس گزگز متناوب باشد.

نام پزشکی این احساس، بیهوشی است که از دو کلمه یونانی گرفته شده است که به عنوان “احساس غیر طبیعی” ترجمه می شود. MS آغوش نمونه ای از بیهوشی است.

این می تواند در نتیجه اختلال موقت سلولهای عصبی در نخاع یا مغز رخ دهد که اطلاعات مربوط به احساسات جسمی را منتشر می کند. این آسیب می تواند از ارسال پیام توسط این اعصاب جلوگیری کند.

اسپاسم عضلات

اسپاسم عضلانی همچنین می تواند منجر به MS آغوش  شود. به عنوان مثال، عضلات بین دنده ای، عضلات کوچکی بین دنده ها هستند که در هنگام نفس کشیدن به حرکت قفسه سینه در داخل و خارج کمک می کنند.

اگر اسپاسم عضله یا حرکت غیر ارادی کوچک اتفاق بیفتد، ممکن است باعث ایجاد درد چاقو یا احساس سفت شدن شود.

به طور معمول، اگر شخصی قبلاً MS آغوش  را تجربه کرده و مجدداً تکرار کرده باشد، نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد داشت. اگر برای اولین بار احساس را تجربه می کنند، نفس کشیدن برایشان دشوار است یا درد شدید، باید به دنبال درمان باشند.

افراد مبتلا به ام اس که برای اولین بار آغوش ام اس را تجربه می کنند باید با پزشک تماس بگیرند و سعی کنند احساس خود را توضیح دهند. پزشک می خواهد بداند:

  • علائم چه مدت طول کشیده است؟
  • آیا علائم به طور ناگهانی یا تدریجی شروع شده است؟
  • چه فعالیتهایی باعث بهتر یا بدتر شدن آن شده است؟

همچنین ممکن است یک پزشک بپرسد که شخص چه دردی را تجربه می کند. توصیف درد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزش
  • درد شدید در پهلوها
  • تنگی یا احساس فشار
  • احساس غلغلک، ناراحتی

درد قفسه سینه گاهی اوقات می تواند نشانه یک مشکل دیگر مانند حمله قلبی باشد.

تشخیص های افتراقی ام اس آغوش

علاوه بر حمله قلبی و حمله وحشت، برای تأیید تشخیص MS آغوش  باید موارد زیر را رد یا تایید کرد:

  • معده یا روده
  • بیماری ریه
  • بیماری کیسه صفرا
  • التهاب غضروف بین دنده ها که کوستوکندریت نامیده می شود.

اگر این دلایل دیگر رد و شما قبلاً مبتلا به MS شده باشید، متخصص مغز و اعصاب ممکن است بخواهد با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) اسکن انجام دهد تا ببینید آیا به عود بیماری MS مبتلا هستید یا خیر، زیرا در صورت علائم ممکن است به استروئیدها نیاز داشته باشید.

مطالعه بیشتر: کاهش درد در بیماران ام اس

ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

درمان و پیشگیری MS آغوش

MS آغوش اغلب بدون درمان از بین می رود، اما اگر این احساس مداوم یا بسیار دردناک باشد، دارو برای این وضعیت وجود دارد و در دسترس است. نوع دارو به این بستگی دارد که آیا MS آغوش  به دلیل بی حسی یا اسپاسم عضلات رخ داده است.

داروهایی که می توانند به بی حسی  کمک کنند، عبارتند از:

  • ضد تشنج، مانند گاباپنتین (نورونتین)
  • داروهای ضد افسردگی، مانند آمی تریپتیلین (الاویل)
  • مسکن های بدون نسخه که شامل استامینوفن هستند مانند تایلنول

داروها برای اسپاسم عضلات، عبارتند از:

  • باکلوفن (Gablofen)، که باعث کاهش انتقال پیام بین اعصاب می شود.
  • تیزانیدین (Zanaflex)، که مانعی برای محکم شدن عضلات است.

همچنین ممکن است یک پزشک کورتیکواستروئیدها را برای کنترل دوره های حملات MS تجویز کند.

مطالعه بیشتر: انواع داروهای ام اس را بشناسید.

ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

مدیریت MS آغوش

افراد می توانند طیف وسیعی از درمان های خانگی را برای مدیریت MS آغوش  امتحان کنند. این تکنیک ها کاملا تجربی هستند و هیچ درمانی اثبات شده از نظر بالینی برای MS آغوش  وجود ندارد.

تکنیک های مدیریت در خانه برای ام اس آغوش شامل موارد زیر است:

پوشیدن لباس تنگ: استفاده از جوراب شلواری تنگ یا واریس، پوشیدن لباس تنگ یا بستن روسری به اطراف ناحیه آسیب دیده ممکن است مغز فرد را فریب دهد تا احساس فشار را بیشتر بپذیرد. ممکن است بعضی از افراد این کار را مفید بدانند، اما احتمال دارد این روش برای همه مفید نباشد.

اعمال گرما: استفاده از کمپرس گرم یا بطری آب گرم بر روی ناحیه آسیب دیده ممکن است احساس درد را به گرما تغییر دهد.

اجتناب از عوامل تحریک کننده: علائم بیماری ام اس اغلب هنگامی که فرد دچار استرس، خستگی، ناخوشی یا تغییر دما می شود، بدتر خواهند شد. آگاهی از این عوامل محرک و اجتناب از آنها ممکن است به فرد کمک کند تا از MS آغوش  پیشگیری کند.

پوشیدن لباس گشاد: برای برخی از افراد، لباس های گشاد می توانند احساس راحتی بیشتری نسبت به لباس های تنگ داشته باشند. انتخاب یک لباس گشاد ممکن است به جلوگیری یا کاهش علائم MS آغوش  کمک کند.

یک پزشک به یک فرد مبتلا به ام اس کمک می کند تا یک طرح درمانی شامل ترکیبی از داروها، سایر روش های درمانی و خودمراقبتی ایجاد کند که برای نیازهای فردی وی مفید باشد. ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و استراحت فراوان می تواند به کاهش علائم کمک کرده و از عود آن جلوگیری کند.

پیش آگهی ام اس آغوش

ام اس یک بیماری طولانی مدت است و هیچ درمانی ندارد. همانطور که در این تحقیق از سال 2014 اشاره شده است، هدف از درمان این است که علائم را مدیریت کند و از جلوگیری از عود یا وخیم تر شدن علائم جلوگیری شود. بیشتر مبتلایان به ام اس دوره های بهبودی را تجربه می کنند که طی آن علائم کمی دارند و یا علائمی ندارند.

همه مبتلایان به ام اس، نوع آغوش را تجربه نمی کنند، اما برخی از افراد این موارد را به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از این بیماری تجربه خواهند کرد.

مدت زمان MS آغوش و میزان درد و ناراحتی آن بر نحوه مدیریت این علامت تأثیر می گذارد. مدیریت آن شامل یک برنامه مراقبتی موثر مانند مصرف دارو است که می تواند اثرات بی حسی یا اسپاسم را کاهش دهد.

استراحت و کاهش میزان استرس در صورت امکان می تواند به جلوگیری از آغوش ام اس کمک کرده و در صورت بروز اثرات آن را کاهش دهد. استرس، خستگی، تغییرات دما و احساس ناخوشی نیز ممکن است MS آغوش را تحریک کند. فرد باید به عوامل محرک احتمالی توجه کند و در صورت امکان از آنها جلوگیری کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز