لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه برای جراحی قلب و عروق آماده شویم؟

چگونه برای جراحی قلب و عروق آماده شویم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه برای جراحی قلب و عروق آماده شویم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آمادگی برای جراحی قلب و عروق می تواند پیش آگهی و مدت زمان بهبودی بعد از جراحی را  بهبود ببخشد. جراحی قلب و عروق معمولاً در اتاق عمل بیمارستان انجام می شود. این اتاق به طور استاندارد به دستگاه ECG، دستگاه بیهوشی و ونتیلاتور مکانیکی  مجهز است تا در مواقع اضطراری از آن استفاده شود. جراحی های قلب و عروق با کمک ویدئو صورت می گیرد. اکثر این جراحی ها حتی در جراحی های نسبتاً جزئی به بستری شدن نیاز دارند.

در آمادگی برای جراحی قلب و عروق بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

اگر قرار است تحت جراحی قلب و عروق قرار بگیرید باید از قبل برنامه ریزی کنید تا کسی بعد از اقامت در بیمارستان شما را به خانه برساند.

جراحی قلب و عروق به طور معمول شامل بیهوشی عمومی، بی حسی های منطقه ای با آرام بخش از طریق ورید یا بی حسی موضعی است. در هر سه مورد، محدودیت های غذایی و نوشیدنی وجود دارد. محدودیت های غذا و نوشیدنی به منظور پیشگیری از تجمع تصادفی غذا یا مایعات به داخل ریه ها در طی جراحی تجویز می شود.

در بیشتر موارد، شب قبل از جراحی باید بعد از نیمه شب، خوردن هر چیزی را کنار بگذارید. صبح روز بعد، مجاز هستید چند جرعه آب بنوشید و هر داروی مورد تأیید پزشک را مصرف کنید. در طی چهار ساعت بعد از زمان جراحی، هیچ چیزی از جمله آب، تکه های یخ یا آدامس نباید بخورید.

مصرف دارو ها قبل از جراحی

چگونه برای جراحی قلب و عروق آماده شویم؟ | پزشکت

جراح لیستی از داروهایی را که قبل از جراحی قلب و عروق باید مصرف آنها را متوقف کنید، را ارائه می دهد. این داروها شامل داروهایی هستند که باعث خونریزی می شوند، لخته شدن خون را مختل می کنند. بر سطح قند خون تأثیر می گذارند و یا اثرات بیهوشی را تقویت می کنند. داروهایی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند، عبارتند از:

  • داروهای دیابت: معمولاً در روز جراحی از جمله انسولین قطع می شود.
  • داروهای ضد انعقاد خون: مصرف این دارو ها از جمله داروهای کومدین (وارفارین) و پلاویکس (کلوپیدوگرل) معمولاً سه تا پنج روز قبل از جراحی متوقف می شود.
  • آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید): مصرف آسپرین معمولاً پنج روز قبل از جراحی متوقف می شود.
  • مسدود کننده های بتا: مصرف مسدود کننده ها  از جمله داروهای لوپرسور (متوپرولول) و ایندرال (پروپرانولول) معمولاً دو تا سه روز قبل از جراحی متوقف می شود.
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs): مصرف دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی از جمله Advil ایبوپروفن، Aleve ناپروکسن و Celebrex سلکوکسیب معمولاً پنج تا هفت روز قبل از جراحی متوقف می شود. اما در طی چهار روز پس از جراحی مجدداً شروع می شود.
  • ویتامین E با دوز بالا و کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون نیز شاید لازم باشد قبل و بعد از جراحی متوقف شود. زیرا آنها در بهبود زخم تأثیر دارند.

همیشه در مورد هر دارویی که مصرف می کنید، اعم از تجویز شده، بدون نسخه، داروی تغذیه ای، گیاهی یا تفریحی به جراح اطلاع دهید.

برای جراحی قلب و عروق چه چیزهایی همراه خود داشته باشیم؟

برای بستری در بیمارستان، در صورت نیاز برای هزینه های تأمین، باید کارت شناسایی، کارت بیمه و فرم بستری را به همراه داشته باشید.

با توجه به اینکه بیشتر افراد با جراحی های قلب و عروق به مدت چند روز در بیمارستان بستری می شوند، باید بسته به مدت اقامت خود بسته بندی لازم را انجام و لباس متناسب با روش خود به همراه داشته باشند. برای مثال:

  • در صورت نیاز به سوند ادراری بعد از جراحی، پوشیدن پیراهن و لباس شب می تواند راحت تر باشد.
  • پیراهن دکمه دار به همراه داشته باشید تا از ایجاد اختلال در بخیه، یا تخلیه جراحی پیشگیری کنید.
  • خانم ها شاید بعد از جراحی با سوتین هایی که از جلو بسته می شوند راحت تر باشند تا زخم های جراحی را تحت فشار قرار ندهند.

وسایل بهداشتی لازم، لباس زیر و جوراب، روپوش و دمپایی و چیزهایی که باید بخوانید و خودتان را با آنها سرگرم کنید فراموش نشوند. وسایل زیادی را با خود برندارید. زیرا فضای زیادی برای ذخیره وسایل خود نخواهید داشت. هرگونه اشیای با ارزش را در خانه بگذارید. همچنین لازم است داروی ضروری خود را به مقدار کافی تهیه کنید. 

تغییرات سبک زندگی قبل از جراحی قلب و عروق

دود سیگار باعث انقباض طولانی مدت عروق (باریک شدن رگ های خونی) می شود. حتی می تواند با کاهش مقدار خون و اکسیژن رسیده به زخم های جراحی، مانع بهبودی شود. سیگار کشیدن همچنین با افزایش خطر بهبود نامناسب زخم همراه است. حتی باعث می شود بخیه ها به درستی بسته نشود.

به همین دلیل، اکثر جراحان قلب و عروق بدون توجه به علت اصلی جراحی، ترک سیگار حداقل پنج روز قبل و پنج روز پس از جراحی را توصیه می کنند.

به طور روزمره به افرادی که بیماری قلبی یا ریوی دارند توصیه می شود که برای پیشگیری از پیشرفت بیماری، سیگار کشیدن را به طور کامل قطع کنند.

برای کاهش میل به نیکوتین و بهبود احتمال ترک، از پزشک خود در مورد وسایل کمکی برای ترک سیگار مشورت بگیرید.

آمادگی در روز جراحی قلب و عروق

چگونه برای جراحی قلب و عروق آماده شویم؟ | پزشکت

در روز جراحی از شما خواسته می شود که بدن خود را با ضد میکروب کاملاً بشویید. از استفاده هرگونه لوسیون، پماد، رایحه یا آرایش روی پوست خودداری کنید.

پس از ثبت نام در پذیرش بیمارستان، باید یک برگ اطلاعات پزشکی و یک فرم رضایت نامه را پر کنید. می توانید در آن اهداف و خطرات جراحی را بخوانید.

بسته به عمل جراحی، شما را به اتاق قبل از عمل هدایت می کنند. یا مستقیماً در یک اتاق بیمارستانی بستری می شوید که در آنجا برای جراحی آماده می شوید.

روش های استانداردی وجود دارد که بیمار قبل از جراحی قلب و عمل انجام خواهد داد.

بعد از تغییر لباس های خود به لباس های بیمارستانی مراحل زیر صورت می گیرد:

  • وزن و قد شما ثبت می شود: برای محاسبه شاخص توده بدن (BMI) استفاده می شود تا دوز صحیح داروها از جمله بیهوشی تجویز شود.
  • علائم حیاتی شما از جمله دما، فشار خون و ضربان قلب شما چک خواهد شد.
  • آزمایش خون. از جمله CBC، پانل متابولیک جامع (CMP) و گازهای شریانی (ABG) برای ارزیابی شیمی خون انجام می گیرد.
  •  گیرنده هایی به قفسه سینه شما وصل می شوند تا ضربان قلب تان هنگام جراحی کنترل شود.
  • دستگاهی به انگشت شما بسته می شود تا میزان اشباع اکسیژن خون را در حین جراحی کنترل کند.
  • قرار دادن یک لوله انعطاف پذیر که کاتتر داخل وریدی (IV) نامیده می شود. کاتتر به داخل رگ بازو برای انتقال داروها و مایعات، از جمله آرام بخشی IV و آنتی بیوتیک ها وارد می شود. همچنین شاید بدن در محل جراحی تراشیده شود.

نحوه جراحی قلب و عروق

چگونه برای جراحی قلب و عروق آماده شویم؟ | پزشکت

بیهوشی توسط متخصص بیهوشی انتخاب و انجام می شود تا یک جراحی مطمئن و راحت با حداقل خطر صورت بگیرد. این امکانات شامل موارد زیر است:

  • بی حسی موضعی: انجام یک یا چند آمپول در محل جراحی و به طور معمول با مراقبت بیهوشی تحت نظارت (MAC)، نوعی آرام بخشی IV که برای القای “خواب گرگ و میش” استفاده می شود.
  • بی حسی منطقه ای: نوعی بیهوشی است که سیگنال های درد عصبی (مانند نخاع یا اپیدورال سینه) را مسدود می کند.
  • بیهوشی عمومی: به طور معمول برای جراحی های پیچیده تر یا طولانی تر برای بیهوشی کامل بیمار استفاده می شود.

پس از بیهوشی، می توان جراحی را شروع کرد. بهبودی بعد از جراحی بستگی به عمل جراحی دقیق و انجام تکنیک برای آن دارد. با توجه به اینکه روش های بیشماری برای جراح قلب و عروق وجود دارد، امکانات بسیاری در دسترس است.

به عنوان مثال، جراحی برای تنگی نای (باریک شدن) شامل قرار دادن استنت برای باز نگه داشتن راه هوایی است. در حالی که لوبکتومی برداشتن لوب ریه را با جراحی انجام می دهد. برخی از جراحی ها برای کمک به تخلیه مایعات انباشته شده از حفره سینه و یا کمک به التهاب مجدد ریه ها پس از جراحی ریه، نیاز به قرار دادن یک لوله قفسه سینه موقتی دارند.

یک عمل جراحی قلب و عروق بسته به گستردگی عمل احتمال دارد چند ساعت طول بکشد.

بهبودی بعد از جراحی

چگونه برای جراحی قلب و عروق آماده شویم؟ | پزشکت

بعد از جراحی به بخش مراقبت های بعد از بیهوشی (PACU) منتقل خواهید شد و تا زمان بهبودی کامل تحت نظر خواهید بود. یا در صورت انجام جراحی اساسی مستقیماً به بخش مراقبت های ویژه (ICU) منتقل خواهید شد.

مدت زمان بستری شدن در بیمارستان می تواند متفاوت باشد. احتمال دارد شامل مدت کوتاهی برای اهداف مشاهده (یعنی اطمینان از عدم بروز عوارض یا تعیین پاسخ) یا بستری طولانی مدت، برای بهبودی و توان بخشی در بیمارستان باشد.

جراحی قلب و عروق، شامل یک دوره بهبودی و بیشتر اوقات، یک برنامه توانبخشی ساختار یافته است. اقدامات توانبخشی غالباً توسط یک متخصص طب فیزیکی در بیماری های قلبی ریوی نظارت می شود. برخی از اقدامات در مطب انجام می شود، در حالی که برخی دیگر در خانه، باید به طور مداوم صورت بگیرند.

توانبخشی ریوی

توانبخشی ریوی معمولاً شامل تمرینات هوازی و قدرتی پیشرونده همراه با تمرینات تنفسی برای افزایش حجم و قدرت استنشاق و بازدم است. علاوه بر این، تلاش هایی برای کاهش وزن صورت می گیرد که اغلب پس از جراحی های بزرگ ریوی تحت نظر یک متخصص تغذیه باتجربه انجام می شود.

توانبخشی قلب

به طور استاندارد در چهار قسمت در افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند، انجام می شود، از جمله:

  • فاز حاد (در بیمارستان)
  • فاز زیر حاد (در یک مرکز سرپایی )
  • فاز فشرده سرپایی (سرپایی و داخل منزل)
  • مرحله تهویه مطبوع مستقل .

علاوه بر این، برای اطمینان از بهبودی لازم، باید با جراح خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بهبودی به طور کامل صورت می گیرد. همچنین برای اطمینان از مدیریت مداوم وضعیت درمان شده باید با متخصص قلب، ریه، متخصص گوارش یا انکولوژی مشورت کنید.

بهبودی از طریق جراحی قلب و عروق می تواند با حمایت خانواده و دوستان و همچنین گروه های پشتیبانی آنلاین یا حضوری به طور قابل توجهی افزایش یابد. مشاوره آنلاین با متخصص قلب نیز احتمال دارد در بهبودی بهتر شما موثر باشد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/cardiothoracic-defined-3157055

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز