لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض قرص پلاویکس

عوارض قرص پلاویکس | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از عوارض قرص پلاویکس که در بیماران قلبی عرروقی بکار رفته و مانع ایجاد لخته می شود،  می توان به کبودی پوست و خونریزی نقاط مختلف اشاره کرد. این قرص بیشتر برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عورقی و مبتلایان به سکته ها مغزی استفاده می شود.

پلاویکس (کلوپیدوگرل بی سولفات) یک گروه داروی تیانوپیریدین است که تجمع پلاکت ها را مهار می کند و بنابراین برای پیشگیری از لخته شدن خون و درمان بیماران مبتلا به سندرم کرونر حاد، سکته قلبی (MI)، بیماری عروق محیطی و برخی از بیماران سکته مغزی (نوع ایسکمیک) استفاده می شود.

پلاویکس ممکن است با آسپرین، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ( NSAID )، سایر داروها برای جلوگیری از لخته شدن خون، آرمودافینیل، مودافینیل، فلوکستین، فلووکسامین، ژمفیبروزیل، ایزونیازید، داروهای سرطان، کاهش دهنده اسید معده، ضد قارچ ها، داروهای HIV یا داروهای تشنج تداخل داشته باشد.

خانم های باردار و یا آنانی که قصد بارداری شدن دارند باید قبل از تصمیم به بارداری به پزشک خود اطلاع دهند. به نظر نمی رسد پلاویکس برای جنین مضر باشد. علاوه بر آن، شیردهی هنگام استفاده از پلاویکس توصیه نمی شود.

 پلاویکس به طور روزانه بیشتر همراه با آسپرین تجویز می شود. پلاویکس حاوی داروی فعال کلوپیدوگرل است که به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. پلاویکس به صورت قرص های 75 و 300 میلی گرمی تجویز می شود. این ماده حاوی داروی کلوپیدوگرل است که متعلق به دسته ای از داروها به نام بازدارنده های پلاکت است. این داروها به جلوگیری از تشکیل لخته خون در بدن کمک می کنند.

عوارض خفیف پلاویکس

مصرف قرص پلاویکس می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود، از جمله:

  • تب
  • گیجی
  • درد عضلانی
  • بثورات پوستی یا خارش
  • خونریزی خون دماغ شدن
  • کبودی بیشتر از حد معمول

اگز از پلاویکس برای درمان بیماری خود استفاده می کنید، در صورت بروز هر گونه خونریزی طولانی مدت و یا خون در مدفوع و یا ادرار بلا فاصله با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر خونریزی یا کبودی، اکثر این عوارض جانبی رایج ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر است یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی پلاویکس

عوارض قرص پلاویکس | پزشکت

عوارض جانبی جدی از Plavix شایع نیستند، اما با این حال احتمال بروز آنها وجود دارد. در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و یا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی پلاویکس و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کبودی های بدون علت
  • استفراغ و سرفه خونی
  • خونریزی شدید مانند خون در ادرار، خون در مدفوع که ممکن است مدفوع قرمز یا مدفوع سیاه داشته باشید که به نظر می رسد مانند قیر یا کف قهوه ای باشد.

 پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP). در این شرایط، لخته های خون در سراسر بدن، از جمله در رگ های خونی کوچک تشکیل می شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • ضعف
  • سردرد
  • گیجی
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع
  • نقاط قرمز روی پوست
  • زردی و یا رنگ پریدگی
  • لکه های بنفش روی پوست یا داخل دهان
  • دفع مقدار کمی ادرار یا داشتن خون یا پروتئین در ادرار که می تواند نشان دهنده نارسایی کلیه باشد.
خون دماغ به عنوان عارضه پلاویکس

 خونریزی جزئی و گاه به گاه در افرادی که پلاویکس استفاده می کنند دیده شده است. پلاویکس منجر به بروز خون دماغ نمی شود، اما از ایجاد لخته خون در بدن جلوگیری می کند. خون دماغ نشان می دهد که بدن شما قادر به پیشگیری از ایجاد لخته های خونی نیست.

برای اتصال یا مسدود شدن سوراخ های بینی نباید چیزی داخل بینی قرار دهید. اگر خون دماغ شما بیش از 15 دقیقه ادامه داشت یا خونریزی قبل از گذشت 15 دقیقه بدتر شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشید.

سردرد یکی از عوارض پلاویکس

ممکن است هنگام استفاده از پلاویکس سردردهای خفیف داشته باشید. در حقیقت، بسیاری از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث سردرد می شوند.

اگر هنگام استفاده از پلاویکس سردرد دارید، بهتر است از پزشک خود بپرسید که کدام یک از داروهای مسکن برای شما بی خطر هستند. معمولاً پزشک یا داروساز در صورت استفاده از پلاویکس، استامینوفن را توصیه می کند. استامینوفن یک داروی ضد درد بدون نسخه (OTC) است که حداقل باعث خونریزی می شود. قبل از شروع هر داروی جدید (جمله داروهای OTC) هنگام استفاده از پلاویکس با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. اگر سردرد ناگهانی یا شدید دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این نوع سردرد ممکن است نشانه خونریزی جدی در بدن شما باشد.

کبودی پوست عارضه دیگر پلاویکس

عوارض قرص پلاویکس | پزشکت

ممکن است هنگام مصرف پلاویکس کبودی های را در بدن خود مشاهده کنید. کبودی در هنگام مصرف داروهایی مانند پلاویکس که از ایجاد لخته خون در بدن جلوگیری می کند، طبیعی است.

به طور معمول، کبودی چیزی نیست که شما نگران آن باشید. با این حال، گاهی کبودی می تواند جدی باشد؛ اما در شرایطی که کبودی شما هیچ علت خاصی ندارد، اندازه آنها بزرگ است و یا به مرور زمان بهتر و یا بدتر می شوند، با پزشک مشورت کنید.

 استفاده از پلاویکس، می تواند منجر به بروزبثورات پوستی شود. در یک مطالعه بالینی، 26/0 درصد از افرادی که پلاویکس مصرف کرده اند، در طی درمان، بثورات شدید را تجربه کرده اند بثورات پوستی ممکن است علامت واکنش آلرژیک به دارو باشد. با این حال، بثورات پوستی همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری خطرناک به نام پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP) باشد. اگر هنگام استفاده از پلاویکس بثورات پوستی دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

خون در ادرار عارضه دیگر پلاویکس

در طول درمان با پلاویکس وجود خون در ادرار ممکن است رخ دهد؛ اما داشتن خون در ادرار گاهی اوقات می تواند نشان دهنده خونریزی جدی یا مشکلات کلیوی باشد. اگر هنگام مصرف پلاویکس تغییری در رنگ ادرار خود مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

خارش بدن

 مصرف پلاویکس می تواند منجر به خارش بدن شود. در بعضی موارد، خارش می تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک خفیف به دارو باشد.

اسهال

هنگام مصرف بیشتر داروها از جمله پلاویکس ممکن است دچار اسهال یا ناراحتی معده شوید. در یک مطالعه بالینی، 23/0 درصد از افرادی که پلاویکس مصرف کردند، در طول درمان به اسهال شدید مبتلا شده بودند. در این شرایط سعی کنید مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن شما جلوگیری شود؛ اما در صورت بروز هر گونه تغییر رنگ در اسهال با سیاه و یا صورتی با پزشک خود تماس بگیرید. این تغییرات رنگ می تواند نشان دهنده خونریزی جدی در داخل بدن شما باشد.

تغییر فشار خون

پلاویکس به ندرت منجر به تغییر در فشار خون می شود. با این حال، افت ناگهانی فشار خون ممکن است علامت خونریزی جدی داخلی باشد که از عوارض جانبی احتمالی پلاویکس است. اگر علائم فشار خون پایین، مانند سرگیجه یا سبکی سر هنگام ایستادن دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

درد عضلانی

عوارض قرص پلاویکس | پزشکت

پلاویکس می تواند در برخی شرایط منجر به درد عضلانی شود. هنوز علت اصلی این درد در افرادی که پلاویکس مصرف می کنند مشخص نیست؛ اما اگر هنگام مصرف پلاویکس درد عضلانی شدیدی را احساس می کنید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند علت را بررسی و در صورت نیاز درمان های پزشکی را تجویز کنند.

تنگی نفس

تنگی نفس یک عارضه جانبی رایج Plavix نیست، اما ممکن است علامت یک عارضه جانبی جدی دارو باشد. تنگی نفس در افرادی که این دارو را مصرف می کنن، می تواند نشانه یک عارضه جانبی خطرناک به نام پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP) باشد. با TTP، لخته های خون در بدن ایجاد می شود.

برخی از لخته های خون می توانند در بازوها یا پاها ایجاد شوند و سپس به ریه ها منتقل شوند و بافت های ریه را مسدود کنند. این وضعیت به عنوان آمبولی ریوی (PE) شناخته می شود. علائم PE می تواند شامل تنگی نفس و درد قفسه سینه باشد. این شرایط بسیار خطرناک است و می تواند زندگی بیمار را تهدید کند.

در صورت داشتن تنگی نفس غیرقابل توضیح، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به درمان فوری نیاز داشته باشید.

دل درد

درد معده از عوارض جانبی شایع پلاویکس نیست. با این حال، اگر هنگام مصرف این دارو درد معده یا گرفتگی دارید، احتمال دارد دچار خونریزی معده شده باشید. خونریزی جدی از عوارض جانبی احتمالی Plavix است. درد معده همچنین می تواند نشانه یک عارضه جانبی خطرناک به نام پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک (TTP) باشد. اگر هنگام استفاده از پلاویکس درد معده دارید، حتما بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف همزمان پلاویکس با سایر دارو

عوارض قرص پلاویکس | پزشکت

پلاویکس اغلب به همراه سایر داروها تجویز می شود. نوع داروهایی تجویزی به علت اصلی بیماری شما بستگی دارد.

همزمانی مصرف پلاویکس با آسپرین

پلاویکس اغلب برای درمان بیماری های مختلف همراه با آسپرین تجویز می شود. به ترکیب پلاویکس و آسپرین، درمان ضد پلاکت دوتایی گفته می شود. هر دو دارو از تشکیل لخته های خونی جلوگیری می کنند.

چندین مطالعه نشان داده است که استفاده از این داروها در کنار هم به جای مصرف هر یک از داروها، فواید بیشتری دارد. پلاویکس برای استفاده در ترکیب با آسپرین برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته در افراد مبتلا به سندرم حاد کرونر (ACS) مورد تایید سازمان غذا و دارو است.

مصرف همزمان پلاویکس با داروهای ضد انعقاد خون

Plavix ممکن است در ترکیب با داروی ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) در برخی از افراد مبتلا به بیماری هایی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی یا در افرادی که خطر بسیار بالایی در وقایع قلبی عروقی دارند، استفاده شود.

نمونه هایی از برخی از داروهای رقیق کننده خون که ممکن است با Plavix استفاده شوند، عبارتند از:

  • وارفارین (کومادین)
  • ریواروکسبان (Xarelto)
  • apixaban (الیکیس)
  • ادوکسابان (ساوایسا)
  • فونداپارینوکس (Arixtra)
  • بتریکسابان (Bevyxxa)
  • دبیگاتران (پراداکسا)
  • انوکساپارین (Lovenox)

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/plavix#for-professionals

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز