لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و سرطان

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و سرطان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


این دو تا حدودی به همدیگر ارتباط دارند به نحوی که برخی نگران هستند که شاید ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث سرطان بشود؟

ویروس پاپیلومای HPV یک ویروس DNA کوچک است که پوست و سطوح مرطوب بدن مانند دهان، واژن، دهانه رحم و مقعد را آلوده می کند. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد. شایع ترین انواع این‌ اختلال، بر روی پوست یافت می شود. این اختلال، به صورت زگیل هایی روی دست، ظاهر می شود.

برخی از انواع HPV همچنین ناحیه تناسلی مردان و زنان را آلوده می کند. با توجه به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یا CDC، اختلال HPV تناسلی، شایع ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده آمریکا و جهان است. حداقل 40 نوع HPV وجود دارد که می توانند نواحی تناسلی را تحت تأثیر قرار دهند.

برخی از آن ها “کم خطر” بوده و باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. در حالی که انواع “پر خطر” می توانند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم یا انواع دیگر سرطان های دستگاه تناسلی شوند. انواع HPV پرخطر نیز ممکن است نوعی سرطان گلو ایجاد کنند که سرطان دهان و حلق نامیده می شود. این اختلال، در ایالات متحده و اروپا شایع است.

مطالعه بیشتر: گلودرد بعد از رابطه جنسی دهانی 

سرطان گلو ناشی از HPV چقدر شایع است؟

طی دهه گذشته، تعداد سرطان دهان و حلق در ایالات متحده، چهار تا پنج برابر افزایش یافته است. دهان و حلق شامل لوزه ها و قاعده زبان است. افزایش این سرطان ها در نتیجه شیوع عفونت HPV است. همه این سرطان ها توسط HPV16، که یکی از زیرگروه های ویروس HPV است، ایجاد می شوند.

تحقیقات نشان می دهند که احتمالاً 70 درصد موارد سرطان حلق و بینی، ناشی از HPV16 است. در این سرطان ها، ویروس HPV16 در تومور های ایجاد شده، قابل تشخیص است. تعداد سرطان های مثبت HPV لوزه و قاعده زبان (سرطان دهان حلق) به سرعت در حال افزایش است.

یک‌ مقاله تحقیقی، نشان داده است که سه تا پنج درصد نوجوانان و پنج تا 10 درصد بزرگسالان دارای عفونت HPV فعال هستند. بر خلاف عفونت فعال، برآوردها نشان می دهد که 90 درصد از بزرگسالان در معرض HPV16 قرار گرفته اند و 70 درصد از آن ها، شواهدی از عفونت دارند که وجود آنتی بادی های HPV16 در خون آن ها را نشان می دهد.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و سرطان | پزشکت

چرا سرطان گلو در HPV گلو شیوع پیدا کرده است؟

اپیدمیولوژی عفونت HPV دهانی به خوبی توسعه نیافته است. با این حال، اثبات شده است که ویروس های HPV در ناحیه تناسلی وجود دارند و عامل مهمی برای بروز ‌سرطان دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی و سرطان تناسلی هستند. اعتقاد بر این است که تعداد افرادی که در حال حاضر روابط جنسی را با شرکای متعددی انجام داده و درگیر روابط جنسی دهانی هستند، در نتیجه به HPV در ناحیه سر و گردن مبتلا می شوند. به همین علت است که امروزه، میزان بیشتری از موارد ابتلا به سرطان حلق و بینی ایجاد می شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به عفونت HPV و سرطان گلو هستند؟

HPV یک عفونت مقاربتی است. تعداد شرکای جنسی متغیر و روابط جنسی غیر ایمن، یک عامل خطر مهم برای ایجاد سرطان گلو HPV است. تحقیقات نشان داده اند که:

شانس ابتلا به بیماری سرطان گلو HPV در افرادی که بین یک تا پنج شریک جنسی دهانی مادام العمر داشته اند، دو برابر شده است. این خطر در بیمارانی که دارای شش یا تعداد بیشتری از شریک جنسی دهانی بوده اند، در رابطه با افرادی که رابطه جنسی دهانی نداشته اند، پنج برابر افزایش یافته است.

مهم است بدانید که سرطان گلو HPV در اشخاصی که شریک جنسی ثابت، مانند افرادی که زندگی زناشویی وفا دارانه ای دارند، بسیار کم است. افرادی که روابط جنسی متعددی با افراد مختلف دارند، بزرگترین گروهی هستند که به سرطان HPV+ حلق و بینی مبتلا می شوند.

مطالعه بیشتر: عوارض بیماری های مقاربتی درمان نشده 

علائم بروز‌ سرطان گلو ناشی از HPV چیست؟

علائم شایع این اختلال، شامل گرفتگی صدا، درد یا مشکل در بلع، درد هنگام جویدن، احساس توده در گردن، احساس توده مقاوم در گلو، تغییر صدا یا زخم های غیرقابل درمان در گردن است. در صورت داشتن هر یک از این علائم، با پزشک خود صحبت کنید. علاوه براین، برای تعیین وقت ملاقات با پزشک، به بیمارستان خدمات گوش، بینی و گلو یا سر و گردن، مراجعه کنید.

محققان، در حال حاضر روش های مختلف انتقال ویروس HPV را بررسی می کنند. گزارش هایی از انتقال HPV از طریق مواردی که “بوسه عمیق فرانسوی” نامیده می شوند نیز، گزارش شده است. همچنین امکان دارد این ویروس از طریق کانال گردن رحم مادر آلوده، به نوزاد منتقل شود. همچنین ممکن است این ویروس از طریق تماس جنسی به صورت دهانی، که در طول ارتباط و فعالیت جنسی ممکن است انجام گردد، منتقل شود.

مطالعه بیشتر: گلودرد بعد از رابطه جنسی دهانی 

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و سرطان | پزشکت

علت ایجاد سرطان در دهان و گلو چیست؟

مهمترین عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو، شامل نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا مصرف تنباکو است. اما شواهد فزاینده ای وجود دارند که نشان می دهند، تعداد فزاینده ای از موارد ابتلا به سرطان ها، توسط عفونت HPV در دهان ایجاد می شود.

حدود 1 مورد از 4 مورد سرطان دهان و 1 مورد از هر 3 مورد سرطان های گلو، مربوط به آلودگی با ویروس HPV است. اما باید بدانید که متاسفانه، در بیماران جوان، اکثر موارد بروز سرطان های گلو، در حال حاضر، مربوط به آلودگی با ویروس HPV هستند.

تشخیص ویروس HPV در نمونه ای از افرادی که مبتلا به سرطان دهان هستند. به این معنی نیست که HPV باعث بروز سرطان در این افراد شده است.

انواع موارد HPV ایجاد شده در دهان، تقریباً از طریق جنسی منتقل می شوند. بنابراین احتمال دارد که رابطه جنسی دهانی راه اصلی ابتلا به این بیماری در افراد مختلف باشد. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. حدود 15 نوع آن، با سرطانها مرتبط هستند. این 15 نوع HPV، جزو موارد پرخطر شناخته می شوند.

همچنین، این ویروس ها از طریق رابطه جنسی مقعدی منتقل می شوند. علاوه براین، با سرطان دهانه رحم، مقعد و آلت تناسلی ارتباط دارند. برخی از آن ها، از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شوند. این موارد، باعث ایجاد زگیل، از جمله زگیل تناسلی می شوند.

انواع HPV که باعث ایجاد زگیل های قابل مشاهده می شوند، کم خطر بوده و جزو انواع ایجاد کننده سرطان نیستند.

مطالعه بیشتر: درمان زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و سرطان | پزشکت

HPV چگونه باعث بروز سرطان می شود؟

HPV به طور مستقیم به شما، بیماری سرطان را انتقال نمی دهد. اما باعث بروز تغییراتی در سلول های آلوده (به عنوان مثال، در گلو یا دهانه رحم) می شود و این سلول ها می توانند سرطانی شوند. اگر تغییرات سلولی اتفاق بیفتد، ممکن است زمان زیادی طول بکشد، حتی دهه ها.

تعداد کمی از افراد مبتلا به HPV به سرطان مبتلا می شوند. در 9 مورد از هر 10 مورد، عفونت به طور طبیعی توسط بدن، طی 2 سال پاک می شود. اما افرادی که سیگار می کشند، بسیار کمتر احتمال دارد که بتوانند این ویروس را از بدن خود پاک کنند.

این واقعیت، به این دلیل است که سیگار کشیدن، به سلول های محافظ مخصوص پوست آسیب رسانده و باعث می شود ویروس باقی بماند. اگر نگران ابتلا به سرطان دهان یا گلو هستید، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. هنگامی که سرطان دهان ایجاد می شود. علائم کاملاً واضحی دارد و پزشک عمومی شما باید بتواند با نگاه کردن به دهان شما، علائم آن را مشاهده کند.

اگر سرطان زود تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر است. اما حدود نیمی از این سرطان ها زمانی تشخیص داده می شوند که این بیماری در ناحیه گردن گسترش یافته است.

علائم شایع ابتلا به سرطان گلو و دهان، عبارت اند از:

  • احساس درد در هنگام بلع
  • احساس گیر کردن اجسام در گلو
  • لکه های قرمز و سفید روی زبان یا مخاط دهان
  • زخم های دهانی که پس از 3 هفته بهبود نمی یابند.
  • بروز‌ تورم در دهان که بیش از 3 هفته طول می کشد.

مطالعه بیشتر: 15 ماده غذایی ضد سرطان را بشناسید.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و سرطان | پزشکت

آیا رابطه جنسی دهانی خطرناک است؟

به طور کلی، سرطان دهان و حلق مربوط به HPV (قسمتی از گلو در پشت دهان) در مردان، دو برابر بیشتر از زنان شایع است. این اختلال، بیشتر در مردان دگرجنسگرا، در سنین 40 و 50 سالگی مشاهده می شود. این مسئله، ممکن است نشان دهد که رابطه جنسی دهانی با یک زن، خطرناک تر از رابطه جنسی دهانی با یک مرد است.

غلظت HPV در پوست نازک و مرطوب دستگاه تناسلی زنان (واژن) بسیار بیشتر از مقادیر موجود در پوست ضخیم و خشک آلت تناسلی مردانه است. این مسئله، می تواند بر سهولت انتقال ویروس تأثیر بگذارد. تحقیقات دیگر نشان می دهند که HPV می تواند در منی وجود داشته و در زمان انزال منتقل شود.

اما تفاوت های دیگری در رفتار جنسی بین مردان و زنان وجود دارد که ممکن است تفاوت میزان سرطان، از جمله تعداد شرکای جنسی را توضیح دهد.

واکسیناسیون علیه HPV

همه موارد سرطان دهانه رحم از HPV مشتق شده اند. دو واکسن، Gardasil و Cervarix، برای محافظت در برابر عفونت HPV، توسط شرکت های دارویی تولید شده اند. این واکسن ها، در سه دوز، در یک دوره شش ماهه، تجویز می شوند. در حال حاضر، تزریق این واکسن برای مردان و زنان 9 تا 26 ساله تأیید شده است.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون بزرگسالان، در افرادی که از قبل دارای این عفونت بوده اند، در برابر این بیماری، محافظت شوند. این واکسن از بروز عفونت پیشگیری می کند. اما به طور کلی، بزرگسالانی که قبلاً آلوده شده اند، درمان نمی شوند.

سرطان های HPV چگونه درمان می شوند؟

ثابت شده است که سرطان گلو HPV، به تمام انواع روش های درمانی، از جمله عمل جراحی، پرتودرمانی خارجی و شیمی درمانی پاسخ می دهند. فناوری های پیشرفته ای توسعه یافته است، که درمان، بقا بیمار و عوارض جانبی را تا حد زیادی بهبود می بخشند. در مورد سرطان هایی که در مراحل اولیه هستند. استفاده از روش جراحی روباتیک و پس از آن، دوره پرتو درمانی، نتایج مثبتی به همراه داشته است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز