لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کدام رژیم غذایی مانع بروز عفونت قارچی می شود؟

رژیم غذایی پیشگیری از عفونت مخمر | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رژیم غذایی و عفونت های قارچی با هم مرتبط بوده و برخی رژیم های غذایی برای پیشگیری از عفونت قارچی موثر و مفید هستند و می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشند. عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می تواند رشد قارچ ها و انواع مختلف کاندیدا را کنترل کند.

کاندیدا، نام علمی مخمر و نوعی قارچ است که در همه جا، از جمله در بدن انسان رشد می کند و مکان های مرطوب را دوست دارد.

به طور کلی، گونه های کاندیدا میکروارگانیسم های بی ضرری هستند و بخشی از میکرو فلورای سالم بدن ما را تشکیل می دهند. تا وقتی که سیستم ایمنی بدن عملکرد مناسبی داشته باشد، رشد این قارچ در بدن کنترل می شود.

مطالعه بیشتر: عفونت های قارچی سیستم ایمنی

چه عواملی خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد؟

به طور کلی برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به عفونت های مخمر یا کاندیدا را افزایش دهند. شناخت عوامل به شما کمک می کند تا در پیشگیری از ابتلا به این عفونت ها قدمی بردارید.

برخی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به عفونت های قارچی، عبارتند از:

تماس جنسی. عفونت مخمر همچنین می تواند از طریق تماس جنسی انتشار پیدا کند.

ضعف سیستم ایمنی. عفونت های مخمر به احتمال زیاد در زنانی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند بیشتر دیده می شوند.

دیابت کنترل نشده. زنانی که دیابت دارند و سطح قند خون آنها به خوبی کنترل نمی شود، در مقایسه با زنان دیابتی که سطح قند خون آنها به خوبی کنترل شده است، مستعد ابتلا به عفونت مخمر هستند.

افزایش سطح استروژن. عفونت های مخمر در زنانی که سطح بالاتری از هورمون استروژن زنانه دارند بیشتر دیده می شود. سطح استروژن در زنانی که باردار هستند، از قرص های ضد بارداری با سطح استروژن بالا استفاده می کنند یا تحت درمان با استروژن قرار می گیرند، افزایش پیدا می کند.

استفاده از آنتی بیوتیک. آنتی بیوتیک ها، باکتری های مفید بدن را از بین می برند. آنتی بیوتیک ها همراه با از بین بدن باکتری های مضر بدن طیف وسیعی از باکتری های سالم بدن را هم از بین می برند. عدم تعادل میکرو فلورا در بدن باعث رشد بیش از حد مخمر ها می شود. بر همین اساس، عفونت مخمر در زنانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، بیشتر دیده می شود.

سایر عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش دهند، عبارتند از:

  • الکل
  • شرایط مرطوب
  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن لباس تنگ
  • رژیم غذایی نامناسب، به ویژه کمبود آهن

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی بعد از سکس

رژیم غذایی پیشگیری از عفونت مخمر | پزشکت

انواع مختلف عفونت های مخمری کدامند؟

انواع مختلفی از عفونت های مخمری بسته به نوع مخمر وجود دارد. از طرفی هم علائم عفونت های مخمری بسته به اینکه کدام قسمت از بدن را آلوده کند متفاوت است. برخی از شایع ترین عفونت های مخمری، عبارتند از:

  • عفونت مخمر در جریان خون که می تواند کشنده باشد.
  • عفونت مخمری (برفک) مری (لوله غذا) که باعث درد یا اختلال در بلع غذا خواهد شد.
  • رشد قارچ روی پوست که کرم حلقوی نامیده و به شکل حلقه ای ظاهر می شود و قرمز است.
  • عفونت مخمر در حفره دهان یا دهان، به نام برفک که باعث ایجاد لکه های سفید در دهان می شود.
  • عفونت مخمر در واژن، واژینیت نامیده می شود که با تغییر رنگ باعث خارش، تحریک و ترشحات واژن می شود.
  • عفونت مخمری پا که به آن پای ورزشکار گفته می شود، باعث خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

عفونت معمولاً با داروهای ضد قارچ مانند قرص و کرم تجویز شده توسط پزشک معالجه می شود؛ اما در بسیاری از مواقع، این احتمال وجود دارد که عفونت عود کند و دوباره بازگردد و خلاص شدن از آن به طور کامل دشوار شود؛ بنابراین، انجام اقدامات پیشگیرانه همیشه می تواند موثر باشد.

مطالعه بیشتر: کلوتریمازول درمان برفک دهان

نقش غذاها در پیشگیری از عفونت های مخمری

رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند در پیشگیری از بروز عفونت های مخمری موثر باشد. از طرفی تغذیه نامناسب دلیل اصلی رشد بیش از حد مخمر یا کاندیدا است. علاوه بر آن، ضعف سیستم ایمنی بدن می تواند باعث ابتلا به عفونت های مخمری شود؛ بنابراین، غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند می توانند از عفونت های مخمری جلوگیری کنند.

انواع کمبودهای تغذیه ای ویتامین های گروه B می تواند خطر ابتلا به کاندیدیازیس دهانی را افزایش دهد.

پروبیوتیک ها نقش عمده ای در کاهش عفونت های مخمری دارند. پروبیوتیک ها مکمل های غذایی حاوی میکروارگانیسم هایی هستند که تأثیر مفیدی بر بدن دارند. غذاهای پروبیوتیک مانند ماست می توانند رشد و حساسیت برخی از عفونت های مخمری را کاهش دهند.

رژیم غذایی پیشگیری از عفونت مخمر | پزشکت

برخی غذاهایی که در پیشگیری از بروز عفونت های مخمری موثر هستند، عبارتند از:

سرکه سیب و پیشگیری از عفونت مخمر

سرکه سیب طبیعی (تقطیر نشده)، ارگانیک و خام یک غذای فوق العاده است که خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، آنتی اکسیدانی،کاهش فشار خون و قند خون دارد. سرکه سیب غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم است که به بدن شما انرژی می بخشد.

خاصیت ضد قارچی سرکه، از اسید و سایر آنزیم های موجود در آن ناشی می شود. سرکه سیب برای مهار عفونت مخمر در بیماران مبتلا به استوماتیت دندان، خاصیت ضد قارچی دارد.

وقتی سرکه سیب را از فروشگاه مواد غذایی خریداری می کنید، حتماً فقط انواع خام و فیلتر نشده آن را بخرید. رنگ سرکه سیب طبیعی باید مایل به قهوه ای باشد.

برای جلوگیری از عفونت مخمر می توانید روزانه محلول سرکه سیب بنوشید. کافی است 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و 2 بار در روز بنوشید. اگر عادت به استفاده از سرکه سیب ندارید، با 1 قاشق غذاخوری شروع کنید و به تدریج مقدار آن را به 2 قاشق غذاخوری برسانید.

سرکه سیب، ماهیتی ملایم اسیدی دارد. بیش از مقدار مشخص شده در بالا مصرف نکنید. سرکه سیب همیشه باید در حجم مشخصی از آب رقیق شود.

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی زیر پستان

غذاهای تخمیر شده و پیشگیری از عفونت مخمری

کیمچی و کلم ترش از سبزیجات تخمیر شده محبوب هستند و از مزایای مشابه سلامتی برخوردار هستند. کیمچی یک غذای سنتی کره ای است که از تخمیر سبزیجاتی مانند کلم با باکتری های پروبیوتیک مانند باکتری های اسید لاکتیک تولید می شود.

همچنین حاوی سایر غذاهای کاربردی مانند زنجبیل، سیر و فلفل قرمز است. این ترکیبات حاوی باکتریهای اسید لاکتیک مفیدی مانند Leuconostoc و سویه های مختلف لاکتوباسیلوس هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. بررسی ها نشان می دهد سبزیجات چلیپایی مانند کلم و کلم بروکلی که با استفاده از باکتریهای مفید تخمیر می شوند، می توانند از رشد گونه های خاصی از کاندیدا جلوگیری کنند.

رژیم غذایی پیشگیری از عفونت مخمر | پزشکت

سبزیجات

به طور کلی محققان توصیه می کنند که سبزیجات ارگانیک را تازه بخورید و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و مارچوبه را بخارپز کنید.

در صورت ابتلا به مخمر، از سبزیجات نشاسته دار مانند هویج، تربچه، چغندر، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین پرهیز کنید؛ اما سبزیجات پخته شده، مانند سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم و کلم بروکلی که نشاسته کمتری دارند، مفید هستند زیرا قند کمتری دارند. سبزیجات چلیپایی در نتیجه از رشد مخمر که در یک محیط غنی از قند به سرعت تکثیر می شود، جلوگیری می کند.

از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و سالاد استفاده کنید. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو و کلم بروکلی ماهیت قلیایی دارند و به کاهش رشد مخمرهای اسیدی کمک می کنند. آنها حاوی قند بسیار کم هستند. اما سرشار از منیزیم و کلروفیل می باشند که از بدن سم زدایی می کنند. به علاوه، آهن و ویتامین های C و B موجود در آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

بررسی ها نشان داده که آب سبزیجات مخلوط سبز از کرفس، جعفری، اسفناج، کلم بروکلی و کاهو ممکن است باعث بهبود میکرو فلور مفید روده انسان شود.

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی قبل از پریود

روغن نارگیل بکر

روغن نارگیل بکر از نارگیل های تازه رنده شده تهیه می شود که ترکیبات فعال بیولوژیکی در آن حفظ شده اند. روغن نارگیل حاوی اسید لوریک و اسید کاپریلیک است که خاصیت ضد میکروبی دارد. استفاده مقدار خوراکی و همچنین موضعی روغن خوراکی می تواند مخمر را از بین ببرد.

از روغن نارگیل به عنوان یک وعده غذایی استفاده کنید یا به سادگی 1 قاشق غذاخوری از آن را در قهوه یا آب میوه صبحگاهی خود اضافه کنید. می توانید در روز 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل بخورید تا از مزایای آن برای سلامتی بهره مند شوید.

درمان خانگی عفونت قارچی | پزشکت

از روغن های اساسی ضد قارچ استفاده کنید.

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی قوی است که می تواند به شما در دفع عفونت های قارچی کمک کند. این روغن اساسی هم از شواهد حکایتی و هم از شواهد علمی در مورد استفاده از آن به عنوان یک ماده ضد قارچ برخوردار است.

علاوه بر روغن درخت چای، روغن پونه کوهی و روغن چریش نیز دارای خواص ضد قارچی هستند.

تمام روغن های اساسی باید قبل از استفاده رقیق شوند. بنابراین، چند قطره روغن درخت چای را در یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید. همچنین می توانید روغن درخت چای را با نسبت 3: 1 با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. این مخلوط را روی مناطق آسیب دیده بمالید.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام اولئوروپئین است که دارای خواص ضد قارچی قدرتمند می باشد. این ماده شیمیایی پاسخ سیستم ایمنی بدن شما را در برابر هجوم Candida albicans تحریک می کند. این ماده شیمیایی هم در روغن زیتون و هم در عصاره برگ زیتون یافت می شود. روغن زیتون در برابر تقریباً 50 درصد از انواع کاندیدا موثر است.

فقط 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر در روز بخورید تا خطر عفونت های مخمری را کاهش دهید. می توانید از آن بر روی سالادها، ماکارونی و همچنین به عنوان روغن پخت و پز استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی ناخن

عسل بزنید.

عسل دارای خواص ضد قارچی در برابر طیف وسیعی از قارچ ها از جمله Candida albicans است. این ماده حاوی ترکیبات مختلفی از جمله آنتی اکسیدان ها، لیزوزیم ها، پراکسید هیدروژن، پپتیدهای زنبور عسل، فلاونوئیدها، پلی فنول ها، اسید فنولیک و متیل گلیوکسال است که آن را به عنوان یک ماده ضد میکروبی مناسب تبدیل می کند. عسل خام، ارگانیک یا دارای درجه پزشکی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید.

یا در یک روش دیگر می توانید عسل را با روغن نارگیل، روغن زیتون یا ماست مخلوط کنید و خمیر را به محل آلوده بمالید.

رژیم غذایی پیشگیری از عفونت مخمر | پزشکت

سیر

سیر به دلیل استفاده زیاد به عنوان ماده ضد میکروبی و پنی سیلین روسی شناخته می شود. سیر حاوی بیش از 33 ترکیب مختلف گوگرد ارگانیک است که بسیاری از آنها دارای خواص ضد قارچی هستند.

یک مطالعه نشان داد که سیر به اندازه کرم کلوتریمازول برای درمان عفونت های قارچی کارآمد است.

سیر خام توانایی مبارزه با کاندیدا را دارد. سیر خام قوی تر است. روزانه 2 یا 3 حبه سیر خام یا همراه با سالاد خود بخورید. اگر طعم سیر خام را دوست ندارید، می توانید آن را همراه با ماست خرد کرده و بخورید.

همچنین می توانید سیر را به صورت مکمل یا پودر مصرف کنید. مکمل ها فقط پس از مشورت با پزشک باید مصرف شوند.

اگر در رابطه با مصرف مکمل با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک عفونی تلفنی مشورت نمایید.

بذر کتان و چیا

پلی فنول های موجود در دانه های کتان و دانه های چیا از رشد مخمر ها در بدن جلوگیری می کنند. دانه های چیا را می توانید به صورت مکمل های روغن سالم، جوانه ها در سس سالاد، اسموتی ها اضافه و  یا به صورت خام مصرف کنید. همچنین دانه های چیا و کتان را می توانید بو داده و به همراه غلات صبحانه بخورید.

محصولات لبنی تخمیر شده

فرآورده های لبنی که با باکتری های اسید لاکتیک تخمیر می شوند به هضم آنها کمک کرده و به عنوان منبع پروبیوتیک های خوب عمل می کنند. برخی از نمونه های اینگونه محصولات لبنی شامل دوغ، ماست، پنیر، کفیر و خامه ترش است.

مطالعه بیشتر: سکنیدازول برای عفونت واژن

رژیم غذایی پیشگیری از عفونت مخمر | پزشکت

ادویه و ترشی جات

بررسی ها نشان داده ادویه هایی مانند زردچوبه و دارچین در برابر عفونت های کاندیدا موثر هستند. ماده فعال کورکومین در زردچوبه از رشد بسیاری از مخمر ها جلوگیری می کند.

زردچوبه می تواند به عنوان چاشنی در غذا استفاده شود. همچنین می توانید روزانه آن را به صورت شیر زردچوبه میل کنید. 1 قاشق چایخوری زردچوبه آلی را در یک لیوان شیر مخلوط کنید. اجازه دهید 10 دقیقه با حرارت کم بجوشد. روزانه یک یا دو بار آن را گرم بنوشید.

آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان می تواند از ابتلا به عفونت های روده پیشگیری کند. آبگوشت استخوان سرشار از گلوتامین است که به حفظ عملکرد مناسب روده و گلیسین محافظت کننده در برابر زخم معده کمک می کند.

داروهای بدون نسخه را امتحان کنید.

داروهای ضد قارچی بدون نسخه مختلفی در دسترس است. بیشتر این عوامل موضعی باید دو بار در روز، حداکثر 4 هفته یا 1 هفته پس از برطرف شدن بثورات، استفاده شوند.

می توانید کرم های ضد قارچ، پمادها، اسپری ها، شامپوها و پودرهای پا را نیز امتحان کنید. این مواد معمولاً حاوی موادی مانند میکونازول، تولسیکلات، کتوکونازول، سیکلوپیروکس و سلنیوم سولفید هستند.

برای عفونت ناخن، می توانید از لاک های ضد قارچ ناخن، یک تا دو بار در هفته استفاده کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی کلوتریمازول، روغن اکالیپتوس یا اسید آنسیلنیک باشند.

عفونت های کرم حلقوی را می توان با پمادهای تربینافین یا کلوتریمازول درمان کرد.

پرهیز از مواد غذایی در عفونت قارچی

علاوه بر موارد گفته شده بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت های مخمری از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

قندها

رژیم های غذایی غنی از مواد قندی، احتمال عفونت های مخمری را به خصوص در خانم ها افزایش می دهد. مخمر در حضور قند به سرعت رشد می کند. افرادی که سطح بالایی از رشد کاندیدا دارند، قند بیشتری می خورند. شما می توانید با محدود کردن مصرف شیرینی ها، آب میوه ها با قندهای اضافه شده در رژیم غذایی، مصرف قندهای تصفیه شده را کاهش دهید.

الکل

الکل یک محصول تخمیر شده حاوی مخمر است. مصرف الکل باکتری های مفید بدن را از بین می برد و منجر به سمی شدن کبد می شود. الکل همچنین یکی از محصولات جانبی مخمر است و بنابراین بیشتر بعنوان واسطه ای برای رشد مخمر عمل می کند.

غلات

غلات، غنی از کربوهیدرات هستند و به قند تجزیه می شوند. غلات کامل در مقایسه با غلات تصفیه شده گزینه غذایی بهتری هستند. منابع غذایی غلات کامل شامل گندم سیاه، جو، برنج قهوه ای، ارزن، بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، نان سبوس دار، ماکارونی، کراکر و غیره است. بهتر است هنگام خرید غذا از سوپرمارکت محلی خود، برچسب غلات سبوس دار را بررسی کنید.

به غیر از موارد بالا، از غذاهایی که حاوی موارد زیر هستند پرهیز کنید:

  • فلزات سمی مانند جیوه (که می تواند در برخی ماهی ها وجود داشته باشد).
  • مواد شیمیایی مانند آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی و MSG (مونوسدیم گلوتامات). آنها می توانند باکتری های مفید روده را از بین ببرند و باعث رشد مخمر می شوند.

درمان خانگی عفونت قارچی | پزشکت

اقدامات خودمراقبتی برای کمک به درمان

اقدامات خودمراقبتی زیر می تواند به درمان علامت ناشی از عفونت های قارچی کمک کرده و می تواند از شیوع عفونت از یک منطقه به منطقه دیگر جلوگیری کند:

  • ناحیه آلوده را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از خاراندن در محل عفونت خودداری کنید.
  • حوله ها، جوراب ها و حمامها را با آب گرم حداقل 60 درجه سانتیگراد بشویید.
  • در صورت ابتلا آلت تناسلی یا واژن به عفونت قارچی از آمیزش جنسی خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از رشد اسپورها هر روز از پودرهای ضد قارچ مخصوصاً روی پاها استفاده کنید.
  • حتماً بعد از دوش گرفتن، پوست خود را به خصوص تمام چین های پوست و بین انگشتان پا خشک کنید.
  • از لوازم بهداشتی شخصی مانند لباس، برس و حوله اشتراکی استفاده نکنید. برای مناطق آسیب دیده و آسیب دیده از حوله های جداگانه استفاده کنید.
  • برای کمک به درمان عفونت های پوست سر یا درماتیت سبورئیک از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید.

پیشگیری از عفونت های قارچی

اقدامات مختلفی می تواند از بروز و حتی عود و بازگشت مجدد عفونت های قارچی جلوگیری کند، مانند:

پوست خود را خشک نگه دارید.

همیشه پوست خود را به خصوص پا و سایر مناطق مستعد عفونت مانند زیر بغل و کشاله ران تمیز و خشک نگه دارید.

پوست خود را با صابون های ضد عفونی کننده مانند آنهایی که حاوی چریش هستند بشویید. پوست خود را با حوله تازه خشک کرده و از مالیدن خودداری کنید. از به اشتراک گذاشتن ملحفه، حوله، لباس یا حتی کفش با افراد دیگر خودداری کنید.

از لباس های مناسب استفاده کنید.

استفاده از لباس های آزاد و قابل تنفس مانند پنبه که می تواند از تجمع عرق روی پوست شما جلوگیری کند ضروری است. استفاده از لباس های نامناسب مانند جوراب شلواری نایلونی می تواند خطر ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش دهد.

علاوه بر این، از پوشیدن کفش های تنگ خودداری کنید. کفش های قدیمی، شامل کفش های کتانی، دمپایی، چکمه و کفش را دور بریزید.

از راه رفتن با پای برهنه خودداری کنید.

هنگام بیرون رفتن همیشه از کفش، صندل یا دمپایی استفاده کنید. در استخرهای عمومی یا رختکن از جوراب های آبی یا دمپایی استفاده کنید.

پس از بازگشت به خانه یا قبل از خواب لباس تمیز بپوشید. همیشه بعد از ورزش یا گذراندن وقت در فضای باز اگر زیاد عرق می کنید، دوش بگیرید و از لباس های تمیز استفاده کنید.

علاوه بر این، بلافاصله پس از شنا یا سایر ورزش های آبی لباس های خیس را عوض کنید.

همچنین مهم است که هر روز جوراب و لباس زیر را عوض کرده و بشویید. برای شستن لباس ها می توانید از شوینده های ضد عفونی کننده استفاده کنید.

درمان خانگی عفونت قارچی | پزشکت

بهداشت ناخن را حفظ کنید.

توصیه می شود برای جلوگیری از به دام انداختن آلودگی یا ناخن های فرو رفته، ناخن های پا را کوتاه نگه دارید. برای ناخن های آلوده از ناخن گیر دیگری استفاده کنید. علاوه بر این، از استفاده از ناخن مصنوعی خودداری کنید.

دستان خود را بشویید.

بعد از تعامل با حیوان خانگی، دستان خود را کامل بشویید. علاوه بر این، حیوانات خانگی و خانه های خود را تمیز نگه دارید.

وزن مناسب را حفظ کنید.

افرادی که اضافه وزن یا کسانی که چین های پوستی چند برابر دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های قارچی هستند.

محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید.

تمیز نگه داشتن خانه بسیار حیاتی است. در اولین مراحل لوله ها یا شیرهای خراب را تعمیر کنید، زیرا قارچ ها می توانند به راحتی در مناطق مرطوب و سرد رشد کنند.

فیلتر رطوبت گیرهای داخلی و دستگاه های تصفیه هوا را مرتباً عوض یا تمیز کنید. در صورت لزوم خانه خود را از نظر رشد کپک به خصوص در حمام بررسی کنید.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

از آنجا که قارچ ها می توانند افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف را به راحتی آلوده کنند، پیشنهاد می شود یک رژیم غذایی پروبیوتیک، آنتی اکسیدان و غنی از مواد معدنی مصرف کنید. برخی از نمونه های غذاهای پروبیوتیک، ماست و کلم ترش هستند.

شما همچنین باید سیب زمینی شیرین و هویج بخاطر ویتامین A بخورید. بادام، فندق، و دانه های آفتابگردان برای ویتامین E، و غذاهای دریایی، آجیل و محصولات لبنی به عنوان منبع روی را هم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

علاوه بر این، غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین B 12، مس، سلنیوم، فولات، آهن و ویتامین B 6 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می توانید آب قره قاط را مصرف کنید زیرا حاوی خواص ضد قارچی است.

مصرف الکل و دخانیات را محدود کنید.

استفاده از الکل و تنباکو می تواند رشد بیش از حد کاندیدا در دهان را تحریک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. قارچ در اسید هم رشد می کند پس مطلب قلابی تحویل مردم ندید

    1. سلام مطلب عینا از رفرنس ذکر شده است. شما اگر مطلب با رفرنس دارید بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز