لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه صدای خود را تغییر دهیم؟

چگونه صدای خود را تغییر دهیم؟

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی افرادی که تن و لحن صدای خودشان را دوست ندارند به دنبال جواب این سوال هستند که چگونه از روش های تغییر صدا استفاده نمایند. صدای انسان ها توانایی فرماندهی، تسکین و سرگرمی را دارد. اما اگر نوع صدایتان را دوست ندارید، احتمال دارد اعتماد به نفس شما برای صحبت کردن با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. نحوه تاثیر صدا و نوع آن، به  کلماتی که به کار می برید نیز بستگی دارد. کسی که می خواهد صدای خود را تغییر دهد مراحلی وجود دارد که می تواند آنها را برای بهبود صدا، لحن، بافت و کیفیت صدای خود را در نظر بگیرد. برای کسب آگاهی بیشتر از اینکه چگونه صدای خود را تغییر دهید بهتر است ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

چه چیزی باعث ایجاد صدا می شود؟

صدا و بافت و لحن آن توسط عوامل مختلفی تعیین می شود، از جمله:

نقش وراثت در نوع صدا

وراثت یک عامل ایجاد کننده نوع صدا است. شاید متوجه شده باشید که افراد در یک خانواده اغلب صداهایی شبیه به هم دارند. دلیل این امر آن است حنجره، که شامل تارهای صوتی است، دقیقا مانند هر قسمت دیگر آناتومی بدن تغییرات جسمی بی شماری دارد.

نقش جنسیت در نوع صدا

جنسیت نیز در صدا و بافت آن نقش دارد. از بدو تولد، پسران تارهای صوتی بزرگتری نسبت به دختران دارند. در بلوغ، تستوسترون در بزرگ شدن حنجره تاثیر دارد. تارهای صوتی نیز با افزایش سن بلندتر و ضخیم می شوند و طنین و ارتعاش عمیق تری ایجاد می کنند. به همین دلیل صدای مردان در بلوغ کلفت و عمیق می شود، در حالی که صدای زنان نسبتاً نازک تر است.

نقش هورمون ها و وزن در نوع صدا

هورمون ها و تأثیر آنها بر وزن همچنین می توانند بر نحوه صداگذاری تأثیر بگذارند. مردان چاق چربی زیادی تولید می کنند. همین موضوع باعث افزایش تن صدا می شود. از طرف دیگر، زنان مبتلا به چاقی مقدار زیادی تستوسترون تولید می کنند که احتمال دارد صدای آنها را عمیق تر کند.

اضافه وزن می تواند بر کنترل نفس نیز تأثیر بگذارد  و باعث می شود صدا تند یا نفس گیر شود. کمبود وزن، برعکس، احتمال دارد با کاهش استقامت تارهای صوتی، آنها را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد، و بر صدا تأثیر می گذارد.

نقش قد در نوع صدا

قد نیز بر روی نوع صدا تأثیر می گذارد. افراد بلند قد، مجاری تنفسی بلند تر و ریه های بزرگتری دارند و باعث می شود صدای عمیق تری نسبت به افراد کوتاه قد داشته باشند.

ناهنجاری های ساختاری و نوع صدا

ناهنجاری های ساختاری، مانند انحراف تیغه بینی یا شکاف کام، می تواند بر روی نحوه صداگذاری تأثیر بگذارد، همچنین ممکن است  زبان، اصطلاحات و لهجه را نیز تغییر دهد. سن، وضعیت عاطفی، سلامت کلی و تمیزی هوای تنفسی همچنین می تواند نوع صدا،  و بافت آن را تغییر دهد.

بیماری ها و مشکلات صدا

چگونه صدای خود را تغییر دهیم؟

برخی از بیماری ها می توانند منجر به اختلالات صوتی شوند. بسیاری از این مشکلات به راحتی از طریق آسیب شناسی گفتار، درمان یا حتی مواردی مانند تمرینات تنفسی برطرف می شوند برخی از مشکلات رایج گفتاری پزشکی  که معمولاً از این طریق برطرف می شوند، عبارتند از:

بیماری های گوش و حلق و بینی

لارنژیت: لارنژیت، التهاب تارهای صوتی، واقعاً بسیار شایع است. وقتی کسی می گوید، “من صدایم درنمی آید”، این احتمال وجود دارد که لارنژیت حاد را تجربه کند. لارنژیت به طور معمول با یک عفونت ویروسی یا باکتریایی شروع می شود که باعث تورم تارهای صوتی خواه شد. التهاب حنجره به طور معمول با استراحت تارهای صوتی و حفظ رطوبت خوب رفع می شود.

بیماری ریفلاکس مری: بیماری رفلاکس مری نیز یک مسئله شایع زمینه ای است. وقتی اسید معده به سمت پشت از مری راه پیدا می کند، می تواند احساس سوزش ناخوشایندی رخ دهد. این قطعاً چیز جدیدی نیست، اما آیا می دانید اسید معده می تواند بر روی چین های صوتی یا تارها تأثیر بگذارد. اگر نگران این هستید که صدای شما تند یا خشن است، اما علت آن را تشخیص نمی دهید،  می تواند علت تغییر صدا شما همان ریفلاکس مری باشد.

چگونه صدای خود را تغییر دهیم؟

چگونه صدای خود را تغییر دهیم؟

روش های مختلفی برای تغییر صدای شما وجود دارد و تنها تجهیزات مورد نیاز شما یک برنامه ضبط صدا در تلفن یا رایانه و خودتان است. تغییر صدا یک شبه اتفاق نمیفتد. این کار به تمرین و پشتکار نیاز دارد و اگر بتوانید به آن پایبند باشید، پاداش های آن بسیار خوشایند خواهد بود.

اولین قدم برای تغییر صدا این است که در مورد صدایتان که دوست ندارید تصمیم بگیرید. آیا بیش از حد انحراف بینی دارید؟ آیا لهجه ای دارید که دوست ندارید؟ در نظر بگیرید که چه چیزی را در مورد صدایتان دوست ندارید. با شناخت علت اصلی اینکه صدای خودتان را دوست ندارید، می توانید گزینه های درمانی بهتری را انتخاب کنید.

برخی از راهکارها برای بهبود صدا و تغییر آن، عبارتند از:

با یک گفتار درمانگر مشورت کنید.

اگر اختلال گفتاری دارید، برای پیدا کردن روش های تغییر صدا مشورت با یک گفتار درمانگر به شما کمک می کند. اختلالات گفتاری می تواند شامل اشکال در بیان، مانند لیس زدن، یا مشکلات در روان، مانند لکنت زبان باشد.

 یک مربی آواز استخدام کنید.

اگر می خواهید صدای خود را قدرتمندتر کنید، لهجه را از بین ببرید یا کیفیت کلی صدای خود را بهبود ببخشید، کار با یک مربی آواز می تواند در رفع این مشکلات موثر باشد. یک مربی صدا کمک می کند یاد بگیرید که چگونه مصوت ها و صامت ها را به شکل صحیح بیان کنید و عناصر مختلف گفتاری را تشخیص دهید. آنها همچنین کمک می کنند تا بر موارد زیر تمرکز کنید:

  • نوع بیان
  • موقعیت زبان
  • از بین بردن تنش فک
  • کنترل وضعیت و نفس
  • فرافکنی صدای دیافراگم
  • نحوه حرکت لب و زبان هنگام صحبت کردن

روش های تغییر صدا با عمل جراحی

چگونه صدای خود را تغییر دهیم؟

برخی از روش های جراحی وجود دارد که می تواند سرعت صدا را کاهش یا افزایش دهد. آنها عبارتند از:

  • جراحی زنانه سازی صدا. صدا می تواند از طریق جراحی تغییر کند .به این عمل، جراحی زنانه سازی صدا یا لارنگوپلاستی زنانه می گویند. در طی جراحی زنانه سازی صدا، حنجره کوچکتر شده و تارهای صوتی کوتاه می شوند. زنان ترنس گاهی اوقات تحت این روش قرار می گیرند.
  • تنظیم لیزر طناب صوتی. در این روش از لیزر برای سفت شدن تارهای صوتی استفاده می شود که به بالا بردن تن صدا کمک می کند. همچنین این روش ممکن است برای کوچک کردن پولیپ افراد سیگاری استفاده شود که باعث افزایش سطح صدا نیز می شود.
  • Pitch lowering surgery. در این روش با شل شدن تارهای صوتی یا با مرتب سازی مجدد بافت نرم، برای افزودن وزن به تارهای صوتی، صدا را تغییر می دهد.

مربی صدای خود باشید.

اگر می خواهید مربی صدای خود باشید، تمرینات صوتی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید. اول، اینکه باید بدانید که در واقع صدایتان چگونه به نظر می رسد.

صدای خود را ضبط کنید.

صدای شما احتمال دارد از نظر دیگران متفاوت و حتی مناسب به نظر برسد. به این دلیل است که هنگام صحبت، صدا همزمان از طریق هوا و جمجمه حرکت می کند.

صدایی که می شنوید از طریق هوا به لاله های گوش منتقل می شود، جایی که سه استخوان ریز گوش ها را می لرزاند. سپس به حلزون گوش و در نهایت به مغز می رسد.

در حالی که وقتی صحبت می کنید، ارتعاشات تارهای صوتی مستقیماً به حلزون گوش می رسد. به همین دلیل احتمال دارد وقتی صدای ضبط شده خود را می شنوید، نحوه صدا را تشخیص ندهید. برای همین، منطقی است که ابتدا صدای خود را ضبط کنید.

برای شناسایی تفاوت در الگوهای گفتاری، کارشناسان توصیه می کنند صدای خود را در چندین سناریو ضبط کنید، مانند:

  • صحبت با یک دوست
  • سخنرانی برای یک تجارت
  • خواندن کتاب برای کودک

شواهد نشان می دهد که می توانید صدای خود را کنترل کنید تا صدای بهتری داشته باشید.

با استفاده از تمرینات صوتی صدای خود را آرام کنید.

برخی از  تمرین های صوتی که می توانید برای آرام کردن صدای خود استفاده کنید شامل موارد زیر است:

  • خمیازه
  • وزوز لب
  • تنفس عمیق
  • ماساژ گلو
  • زمزمه کردن
  • آزمایشات زبان

صدایی را که دوست دارید تقلید کنید.

چگونه صدای خود را تغییر دهیم؟

تقلید از صدا ممکن است به شما کمک کند تا صدایی را که دوست دارید پیدا کنید. برای انجام این کار، باید  با دقت به  صدای اطرافیان خود گوش دهید.

مراقبت از تارهای صوتی خود

با افزایش سن تارهای صوتی دقیقاً مانند بقیه اعضای بدن فرسوده می شوند. به همین دلیل صدای افراد با گذشت زمان تغییر می کنند. برای سالم و بهینه نگه داشتن تارهای صوتی خود بهتر است این نکات را امتحان کنید:

  • مصرف الکل خود را کاهش دهید.
  • هیدراته بمانید و نوشیدنی های گرم زیادی مانند چای بنوشید.
  • سیگار نکشید،  و از مصرف هر ماده ای استنشاقی بپرهیزید.
  • از  نجوا کردن، که باعث ضعیف شدن تارهای صوتی می شود، نیز خودداری کنید.
  • در صورت لزوم با مصرف دارو برای آلرژی یا شرایط تنفسی، سینوس های خود را پاک نگه دارید.
مکانیک صدا و تغییر آن و روش های تغییر صدا

وقتی صحبت می کنید یا آواز می خوانید، فرایندی که صدا را ایجاد می کند از ریه ها شروع می شود. اگر ظرفیت ریه کاهش یابد، احتمال دارد صدایتان ضعیف به نظر برسد. دنده ها، دیافراگم و عضلات شکم قدرت جسمی را فراهم می کنند تا هوا را به خارج از ریه ها هدایت و وارد نای و حنجره شود، که تارهای صوتی را نگه می دارد.

هوا بین تارهای صوتی جریان دارد و باعث لرزش آنها می شود. صدا، انرژی است که توسط لرزش ذرات هوا ایجاد می شود. میزان بلندی صدا با توجه به تعداد ارتعاشاتی که تارهای صوتی ایجاد می کنند، تعیین می شود. از این ارتعاشات به عنوان فرکانس یاد می شود. ارتعاشات کمتر زمین را ایجاد می کنند و ارتعاشات بیشتر یک گام بالاتر ایجاد می کنند.

ارتعاشات، ذرات هوا را برای ادامه حرکت به سمت دهان و سینوس ها هدایت می کند، جایی که صدا طنین و لحن منحصر به فرد خاص خود را به دست می آورد. اگر سینوس های مسدود شده باشد، احتمال دارد در این مرحله صدا از داخل بینی به نظر برسد.

حرف آخر

اگر نوع صدای خود را دوست ندارید، روش های مختلفی برای تغییر آن وجود دارد. اینها شامل تمرینات صوتی در خانه، تقلید از صدایی که دوست دارید، کار با مربی صدا و جراحی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

25

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

25 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید.
    برای زنانه سازی صدا حدود هزینه چقدر هست؟

  2. سلام من صدا خوب و عادی مثل مردم دارم ولی میخواهم که طعبیی صدایم را در مدت چند روز تغیر دهیم لطفا به من هم توجه کنید

    1. سلام اگر صدای شما نرمال است نیاز به تغییر صدا ندارید.

  3. سلام‌ممنون از مطالب مفیدی که در اختیار ما گذاشتین ، بنده تقریبا ۴۰ سال سن دارم ، ولی متاسفانه به علت مشکلات زندگی زود شکسته شدم ، مشکلی که خیلی بنده رو اذیت میکنه صدام هست که اعتماد به نفسم و گرفته ، وقتی صدای خودم و گوش میدم یا اطرفیانم چند نفری بهم گفتن که صدات اصلا بهت نمیخوره وقتی صحبت میکنم پشت تلفن فکر میکنن ۷۰ سالمه و صدام خیلی پیر به نظر میرسه ، لطفا راهنمایی کنید متشکرم ، مهدی

    1. سلام متخصصین گوش و حلق و بینی روش هایی برای حل مشکل شما دارند.

  4. سلام من صدای عادی دارم اما میخوام وارد عرصه خوانندگی بشم ولی متاسفانه صدام خیلی زود میگیره ،در خانواده ما چند نفر صدای بسیار خوبی دارند که یکی از عموهام صداش بینظیره آیا میشه با عمل جراحی صدام شبیه ایشون بشه؟

  5. وقت بخیر. من دخترم و کلا از هر لحاظ از دختر بودنم متنفرم فک کنم ترنسم نمی خوام هورمون درمانی و جراحی بکنم چون عوارض خیلی زیادی داره و نمی خوام اصلا ریسکی بکنم و هزینشو هم اصلا ندارم می خوام صدای پسرونه داشته باشم بدون عمل می شه؟ و همچنین می شه بدون عمل تغییر جنسیت داد؟

    1. سلام برای تغییر جنسیت و برای تغییر صدای دخترانه به پسرانه نیاز به عمل جراحی می باشد.

  6. من صدام اینطوریه ک خیلی تند تند حرف میزنم. اطرافیانم همیشه ازم می‌پرسن چی گفتی. ی بار دیگ بگو. چی . خلاصه اصلا نمیشه ارتباط گرفت با بقیع

    1. سلام با مراجعه به گفتار درمان مشکلتان حل می شود.

  7. سلام آقا هستم و برای کار بااگری شغل خودم نیاز دارم کمی تن صدام کلفت تر بشه،البته خیلی کم هم لهجه دارم.
    چه راهی رو به من توصیه میکنید؟

    1. سلام به مراجعه متخصص گوش و حلق و بینی مشکل خود را حل کنید.

  8. سلام
    من پسرم ولی صدام شبیه دختراس
    وقتی حرف میزنم انگار صدام گرفته
    تو دوران بلوغ هم هستم
    دوران بلوغ تموم بشه درست میشه؟
    اگه نه باید چیکار کنم؟

    1. سلام پولیپ و یا انحراف بینی و یا سینوزیت مطرح است

  9. سلام وقتتون بخیر
    من 19 سالمه و دختر هستم، صدای به شدت بچه گانه ای دارم که خیلیییییی آزارم میده به حدی که سعی میکنم کمتر حرف بزنم تا کمتر صدام شنیده بشه، گاهی اوقات هم فکر میکنم که دیگران از صدای من آزرده میشن
    خودم وقتی صحبت میکنم صدام به نظرم خیلیییی عالیه اما وقتی که ضبط شدش رو گوش میدم خیلیییییی تفاوت وجود داره بین شون
    ممنون میشم بهم بگین چجوری می تونم مشکلمو حل کنم

  10. سلام من پسر هستم و 19سال سن دارم و صدام خیلی کلفته و اطرافیانم صدام رو اصلا دوست ندارن به نظر شما من چیکار کنم؟

  11. با سلام من صدا گرقته اس تن صدام ضعیفه وقتی حرف میزنم هیچکی متوجه نمیشه چی میگم باید با صدای بلند حرف بزنم چیکار باید بکنم

    1. سلام نوار گوش بگیرید PTA و معاینه پرده گوش

  12. باسلام و احترام
    من دختر هستم و 34 ساله اما صدای خشن و پسرونه ای دارم متاسفانه که خیلی دوست دارم دلم میخواد که این مشکل رفع بشه چون خیلی آزار دهنده بوده برام تا الان آیا راهی هستش ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز