لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سندرم گوش موزیکال (MES)

سندرم گوش موزیکال (MES) | پزشکت

فهرست مطالب

سندرم گوش موزیکال (MES)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سندرم گوش موزیکال (MES) نوعی بیماری که در آن بدون وجود منبع خارجی موسیقی یا آواز می شنوید. ممکن است نگران باشید که MES ممکن است نشانه اولیه زوال عقل باشد. اگرچه این حالت می تواند ناراحت کننده باشد، اما مطمئن باشید که سندرم گوش موزیکال نشانه زوال عقل نیست بلکه به احتمال زیاد نتیجه کاهش شنوایی است.

سندرم گوش موسیقی (MES) زمانی است که کسی موسیقی را می شنود که منبع خارجی ندارد. برخی از مردم سازواحدی را می شنوند که ملودی ساده ای می نوازند. دیگران چندین ساز را می شنوند که یک قطعه موسیقی پیچیده را می نوازند.

 در مورد MES، ملودی به نظر می رسد که از یک جهت  مشخص می آید، بنابراین مشخص نیست که داخلی است.

سندرم گوش موزیکال چیست؟

MES نوعی بیماری است که باعث توهم شنیدن موسیقی می شود و معمولاً مربوط به اختلال شنوایی است. این حالت غیر معمول نیست، اما به ندرت تشخیص داده می شود. هنوز سازوکار دقیق MES ناشناخته است.

مغز اطلاعات را از گیرنده های محیطی حواس جمع می کند تا به شما در درک دنیا کمک کند. هنگامی که حس شنوایی شما مختل می شود، مغز آماده نیست که به راحتی این حس را نادیده بگیردو لذا اختلال در درک صدا باعث توهم شنوایی می شود.

در ازای دریافت کم یا هیچ چیز از گیرنده شنوایی مغز با استفاده از اطلاعات قبلی جای خالی را پر می کند و می تواند صداهای متنوعی تولید کند. در مورد MES، مغز انتخاب می کند که چه صدایی را بشنوید.

MES شبیه وزوز گوش است که در آن صداهای زنگ دار، وزوز یا خش خش ایجاد  و به کاهش شنوایی مربوط می شود. از MES گاهی اوقات به عنوان وزوز گوش موزیکال یاد می شود.

آیا سندرم گوش موزیک شایع است؟

مطالعات منتشر شده در مجلات نشان می دهد که تنها حدود 20٪ از مبتلایان به وزوز گوش، سندرم گوش موسیقی را تجربه می کنند. این بدان معنی است که حدود 3٪ از جمعیت عمومی به این وضعیت مبتلا می شوند با این حال به احتمال زیاد کمتر گزارش شده است، زیرا افرادی که MES را تجربه می کنند نگرانند که اگر کسی متوجه وضعیت آنها شود، او را روانی بداند.

در واقع، دکتر نیل باومن، که اصطلاح سندرم گوش موسیقی را ابداع کرده و سالهاست در مورد این بیماری تحقیق می کند، از بسیاری از افراد مبتلا به MES شنیده است که وی گمان می کند این تعداد بالاتر از 10٪ از جمعیت عمومی است.

اگرچه وزوز گوش در مردان شیوع بیشتری دارد، اما به نظر می رسد MES در زنان شیوع بیشتری دارد.

بیماری های گوش و حلق و بینی

دلایل سندرم گوش موسیقی چیست؟

سندرم گوش موزیکال (MES) | پزشکت

وقتی چیزی را می شنوید، ترکیبی از ورودی صدا، تفسیرهای مغز و پیش بینی های مغز را تجربه می کنید. ورودی صدا قوی میزان پیش بینی مورد نیاز مغز شما را کاهش می دهد.

اگر ورودی صوتی کافی دریافت نکنید، مغز شما مجبور است تلاش بیشتری انجام دهد تا ورودی صوتی را دریافت کند. هرچه کم شنوایی شدیدتر باشد، تلاش مغز بیشتر می شود و نیاز مغز به پرکردن خلا بیشتر می شود. به عبارت غیرعادی رایج ترین فرضیه در مورد علت ایجاد MES این است که مغز از طریق محرومیت حسی خسته شده و به تنهایی شروع به تولید صدا می کند.

در حالی که مکانیسم MES به خوبی درک نشده است اما برخی از دلایل احتمالی وجود دارد.

از دست دادن شنوایی

توهم شنوایی معمولا به دلیل کم شنوایی است. اما همیشه نمی توان علت آن را تعیین کرد. البته وجود MES در کنار بیماری دیگری مانند زوال عقل نیز ممکن است.

کاشت حلزون گوش

بررسی ها نشان داده است که گاهی کاشت حلزون یا برداشتن آن باعث ایجاد MES می شود. ارتباط بین کاشت حلزون و MES بخوبی مطالعه نشده است، بنابراین اطلاعات محدود است.

داروها

برخی از داروها می توانند باعث توهم شوند، از جمله توهم شنوایی و شامل شنیدن صدا یا موسیقی است. به ندرت پیش می آید که داروها باعث ایجاد MES شوند. اگر فکر می کنید داروی شما مسبب این حالت است، بلافاصله در مورد تنظیم دوز یا تغییر آن با پزشک خود صحبت کنید.

سندرم گوش موزیکال چگونه درمان می شود؟

سندرم گوش موزیکال (MES) | پزشکت

اگر فکر می کنید ممکن است دچار MES شده باشید، مهم است که برای تشخیص صحیح با پزشک مشورت کنید. در حال حاضر هیچ درمانی استاندارد برای MES وجود ندارد. MES حتی کمتر از وزوز گوش قابل درک است. اما مانند وزوز گوش، روش هایی وجود دارد که می توانید اثرات آن را به حداقل برسانید.

مدیریت استرس

نشان داده شده استرس علائم را بدتر می کند، بنابراین یافتن راه هایی برای به حداقل رساندن استرس ممکن است شدت MES شما را به حداقل برساند. به عنوان مثال، تنفس عمیق می تواند بدن شما را آرام کند، اما همچنین توجه شما را از MES دور می کند و باعث می شود تا در پس زمینه محو شود. برخی از بیماران در زمینه درمان شناختی رفتاری نیز موفقیت کسب کرده اند.

سمعک

درمان اختلال شنوایی ممکن است علائم را کاهش دهد. گاهی می توان با استفاده از سمعک شنوایی را بهبود ببخشید.

رفتار درمانی شناختی

شناخت درمانی رفتاری (CBT) موسیقی را متوقف نمی کند، اما می تواند به شما کمک کند تا با آن کنار بیایید. اساساً، این روش شامل آموزش دادن به خود برای نادیده گرفتن موسیقی است.

دارو

داروهای زیر برای درمان MES استفاده می شود:

  • عوامل کولینرژیک و GABA
  • هالوپریدول: نوعی از داروهای اعصاب ضد جنون نیز گفته می شود.
  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI)

همه داروها عوارض جانبی احتمالی دارند، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد استراتژی درمانی، همه جوانب مثبت و منفی را با پزشک در میان بگذارید.

گزارش شده است كه MES به عنوان عارضه جانبي تقريباً 300 دارو، هم معمول و هم كم شناخته شده، گزارش شده است. اگرچه خود به خود تغییری ایجاد نکنید. درصورت مشکوک بودن MES به عوارض جانبی داروی فعلی، با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی

فراتر از تغییر داروها و سمعک ها، اصلاحات کوچکی وجود دارد که می توانید در زندگی روزمره ایجاد کنید تا به کاهش علایم MES کمک کند.

سایر مواردی که می توانند هنگام ایجاد گوش موزیکال به شما کمک کنند عبارتند از:

  • یوگا
  • رفتاردرمانی
  • تمرینات تنفس عمیق

برخی فعالیت ها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا استرس کلی مربوط به MES را کاهش دهید، مانند:

  • رایحه درمانی
  • ماساژ درمانی
  • یوگا و تای چی
  • ورزش منظم، از جمله حرکات کششی

اگر در کنار آمدن با MES مشکلی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. گوش موزیکال در اثر اختلال در مرکز شنوایی مغز به دلیل درجه ای از کاهش شنوایی است، اما یک مشکل روانی یا علامت زوال عقل نیست و معمولاً نمی توان علت آن را تعیین کرد.

اگر MES را تجربه می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا کم شنوایی یا بیماری زمینه ای دیگری که علت این مشکل است شناسایی شود.

وزوز گوش در مقابل سندرم گوش موزیکال

سندرم گوش موزیکال (MES) | پزشکت

 رفتن به یک کنسرت و بیرون رفتن از خانه می تواند یک تجربه نشاط آور باشد. اما اگر پس از اتمام نمایش، صدای زنگ خفیفی در گوش خود شنیدید، پدیده ای است که به عنوان وزوز گوش شناخته می شود و علامت آسیب صوتی است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که شدت بالای صوت به سلولهای ریز مویی که گوش شما را پوشانده اند آسیب برساند.

قرار گرفتن طولانی در معرض صداهای بالاتر از 85 دسی بل (دسی بل) می تواند باعث کاهش شنوایی شود. بسته به محل حضورشما کنسرت ها معمولاً شدت صوت 115 دسی بل یا بیشتر دارند. هرچه صدا بلندتر باشد ،شدت آسیب بیشتر خواهد بود.

صداهایی که در وزوز گوش می شنوید ممکن است مداوم یا گهگاهی باشد. همچنین ممکن است صداهای دیگری مانند سوت زدن، تیک تیک یا غرش بشنوید. در بیشتر موارد، وزوز گوش ایجاد شده بعد از آسیب صوتی ظرف چند روز برطرف می شود.

 چگونه می توان صدای زنگ گوش را متوقف کرد؟

در حالی که وزوز گوش نمی تواند بلافاصله درمان شود، مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش صدای گوش و همچنین استرس ناشی از آن انجام دهید:

  • اگر می دانید در معرض صداهای بلند قرار دارید از محافظ گوش استفاده کنید.
  • مواردی که ممکن است وزوز گوش را بدتر کند مانند صداهای بلند یا مواد محرک مانند کافئین مصرف نکنید.
  • صدای سفید یا صداهای آرامش بخش گوش کنید: صداهای آرامی که در محیط وجود دارد می تواند به پوشاندن صدای وزوز گوش شما کمک کند.
  • حواس خود را پرت کنید. به پادکست یا موسیقی آرام گوش دهید. پخش این صداها در حداقل میزان صدا باشد زیرا میزان صدای بالا می تواند به اندازه حضور در یک کنسرت برای گوش شما مضر و آسیب رسان باشد.
  • یوگا و مدیتیشن روش های مفید آرام سازی هستند. یک برنامه مدیتیشن استفاده کنید تا خود را از استرس ناشی از وزوز گوش رها کنید.

وزوز گوش چه مدت طول می کشد؟

قرار گرفتن در معرض صدا ی بلند می تواند وزوز گوش موقت ایجاد کند. این علائم اغلب طی 16 تا 48 ساعت از بین می روند. در موارد شدید ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بسیار بلند نیز می تواند دوباره وزوز گوش را تحریک کند.

گاهی اوقات کاهش شنوایی ممکن است به وزوز گوش تبدیل شود که بیش از شش ماه طول می کشد. این حالت یک بیماری شایع است وباعث مشکلات طولانی مدت می شود، اما به ندرت نشانه ناشنوایی یا بیماری است.

چگونه می توانم از صدای وزوز گوش پیشگیری کنم؟

سندرم گوش موزیکال (MES) | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد حتی اگروزوز گوش از بین برود، ممکن است آسیب طولانی مدت باقی بماند.

  • هنگام شرکت در کنسرت ها از محافظ گوش استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید دچار کم شنوایی شده اید، شنوایی خود را تست کنید.
  • مشخص کنید که چه صداهایی باعث آسیب شنوایی می شوند و از آن ها پیشگیری کنید، از جمله کنسرت، موتور سیکلت و پخش موسیقی با بیشترین میزان صدا.

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

هیچ درمانی برای وزوز گوش وجود ندارد، اما تحقیقات در مورد این بیماری همچنان ادامه دارد. متخصصان گوش آماده هستند تا به شما کمک کنند تا مشکلات استرس طولانی مدت را که در نتیجه وجود وزوز گوش ایجاد می شود، کنترل کنید. اگروزوز گوش بیش از یک هفته طول کشید با پزشک خود مشورت کنید. اگر صدای زنگ گوش شما با کم شنوایی یا سرگیجه همراه است، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/musical-ear-syndrome

https://www.hearinghealthcareinc.com/musical-ear-syndrome/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز