لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ساختار و عملکرد گوش

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

فهرست مطالب

ساختار و عملکرد گوش

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گوش از نظر ساختاری به سه قسمت اصلی تقسیم می شود و عملکرد مناسب و درست گوش به گیرنده های تخصصی به نام سلول های مویی بستگی دارد. شما با شناخت کامل از ساختار و عملکرد گوش و مراقبت های صحیح از آن ها می توانید از بسیاری بیماری های مربوط به این عضو مهم در بدن خود پیشگیری کنید.

ساختار گوش

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

گوش به سه قسمت اصلی تقسیم می شود:

گوش بیرونی
  • گوش بیرونی از گوش محافظت می کند.
  • گوش خارجی شامل کانال گوش است که با موها و غده هایی ترشح کننده موم پوشیده شده است.
  • گلبول یا پینه قابل مشاهده ترین قسمت گوش خارجی است و بیشتر مردم به آن لاله گوش می گویند.
گوش میانی

گوش میانی از سه استخوان ریز (عضله، اینچ و بندها) تشکیل شده است که این استخوان ها ارتعاشات صدا را از پرده گوش به گوش داخلی منتقل می کنند. سلامت گوش میانی بسیار مهم است زیرا می تواند مکانی برای انتقال عفونت به سمت گوش داخلی باشد. گوش داخلی، محل قرارگیری لوله Eustachian است که فشار هوا بین سطوح داخلی و خارجی غشای پرده گوش را متعادل می کند.

گوش داخلی

گوش داخلی که به آن Labyrinth نیز گفته می شود وظیفه تعادل بدن را انجام می دهد و حاوی اندام شنوایی است و عمیق ترین قسمت گوش به شمار می رود. گوش داخلی سیستم استخوانی پیچیده ای از سلول های غشایی را دارد و به دلیل شکل پیچیده آن، هزارتوی نامیده می شود.

گوش داخلی دو نقش مهمی را در بدن ایفا می کند که عبارتند از:

  • تغییر امواج صوتی به سیگنال های الکتریکی (تکانه های عصبی)
  • حفظ تعادل

گوش داخلی دارای 3 قسمت اصلی است:

حلزون شنوائی

cochlea اندام اصلی برای شنوای و تشخیص صدا می باشد که امواج صوتی را به سیگنال های عصبی تغییر می دهد. حلزون از سه محفظه پر از مایع تشکیل شده است که به دور یک هسته استخوانی پیچیده شده و حاوی یک کانال مرکزی به نام مجرای حلزونی است. در داخل مجرا حلزونی، ارگان مارپیچی شکل کورتی قرار دارند. سلول های مویی درون اندام کورتی صدا را تشخیص و اطلاعات را از طریق عصب حلزونی انتقال می دهند.

کانال های نیم دایره ای شنوائی

کانال های نیم دایره ای، لوله های حلقوی شکل در گوش داخلی هستند که در کمک به حفظ تعادل و تشخیص وضعیت نقش موثری دارند. آن ها از موهای ریز و درشتی پر شده اند. موها در نقش یک گیرنده به حفظ تعادل بدن کمک می کنند. هنگامی که سر خود را به اطراف می چرخانید، مایع درون کانال های نیم دایره ای به اطراف می چرخد و موهای ریز درون آن ها حرکت می کنند.

هشتی

هشتی حفره داخلی گوش است که بین مجرای حلزونی و کانال های نیم دایره ای قرار دارد و در حفظ تعادل نیز نقش دارد. کانال های نیم دایره ای توسط “کیسه” های موجود در هشتی که دارای مایعات و موهای بیشتری هستند به هم متصل می شوند. این گیرنده های حرکتی و تعادل پیام های عصبی الکتریکی را به مغز ارسال می کنند و منجر به حفظ تعادل بدن می شوند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

عملکرد گوش

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

گوش ها، اندام هایی هستند که دو نقش اصلی شنوایی و تعادل بدن را برعهده دارند:

شنوایی

امواج صوتی در کانال گوش باعث ارتعاش پرده گوش می شوند. گوش دارای سه استخوان ریز می باشد که به عنوان کوچکترین استخوان بدن شناخته می شوند. این استخوان ها، ارتعاشات را به گوش داخلی منتقل می کنند.

تعادل

به طور کلی، هماهنگی بین اندام حسی در گوش داخلی، گیرنده های بینایی و اطلاعات دریافت شده از گیرنده های بدن باعث حفظ تعادل می شوند. گوش داخلی، هشتی و کانال های نیم دایره ای مسئول تعادل در گوش می باشند.

مسیر صدا

برای شنیدن یک صدا چندین مسیر وجود دارد که صدا باید از گوش بیرونی تا گوش داخلی این مسیر را طی کند تا صدا توسط فرد شنیده شود.

برای شنیدن صدا:

  • گوش بیرونی مانند قیفی عمل می کند که صداها را از دنیای خارج به کانال گوش انتقال می دهد.
  • امواج صوتی در کانال گوش به خود گوش منتقل می شوند.
  • امواج صوتی باعث لرزش و ارتعاش پرده گوش و حرکت 3 استخوان ریز در گوش میانی می شوند.
  • حرکت استخوان ها در گوش میانی منجر به ایجاد فشار و حرکت مایع درون حلزون می شود.
  • حرکت مایعات در گوش داخلی باعث می شود موهای ریز در درون حلزون خم شده و حرکت کنند.
  • موهای “لرزان” در حلزون از امواج صوتی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شوند.
  • سیگنال های الکتریکی از طریق اعصاب شنوایی به مغز ارسال می شوند و صدا را تولید می کنند.

بیماری های گوش داخلی

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

با شناخت کامل از ساختار و عملکرد گوش و مراقبت های صحیح از آن ها می توان از بسیاری بیماری های مربوط به گوش پیشگیری کرد.

اختلالات عدم تعادل

بیشتر مشکلات تعادل در اثر مشکلاتی در گوش داخلی ایجاد می شود. در این صورت ممکن است فرد دچار سرگیجه و عدم کنترل در حرکت کردن شود. مشکلات تعادل حتی در صورت نشستن یا دراز کشیدن می توانند رخ دهند. بیماری های مربوط به گوش داخلی و یا در مجاورت آن می توانند بر تعادل تأثیر بگذارد و همچنین گاهی اوقات باعث کاهش شنوایی فرد شوند.

این بیماری ها عبارتند از:

نوروم آکوستیک

نوروم آکوستیک به ندرت دیده می شود و هنگامی اتفاق میفتد که یک تومور خوش خیم (غیر سرطانی) در عصب وستیبولوکوکlear که به گوش داخلی متصل است ایجاد شده و رشد پیدا کند. در این صورت ممکن است بیمار سرگیجه، افت تعادل، کاهش شنوایی و زنگ زدن در گوش را تجربه کند.

سرگیجه موضعی پاروکسیسمال خوش خیم (BPPV)

سرگیجه موضعی پاروکسیسمال خوش خیم (BPPV) زمانی اتفاق میفتد که کریستال های کلسیم در گوش داخلی از مکان های طبیعی خود حرکت کنند و در بخش دیگری در گوش داخلی شناور می شوند. BPPV شایعترین علت سرگیجه در بزرگسالان است. در این شرایط فرد با کج کردن سر خودش احساس می کند که همه چیز در حال چرخش است.

آسیب سر

آسیب دیدگی سر با ضرباتی به سر یا گوش می تواند به گوش داخلی آسیب برساند و باعث سرگیجه و کاهش شنوایی فرد شود.

میگرن

برخی از افرادی که سردرد میگرنی دارند نیز دچار سرگیجه و حساسیت حرکتی می شوند. به این میگرن دهلیزی گفته می شود.

بیماری منیر

مریضی منیر بیماری نادری است که می تواند در بزرگسالان به طور معمول بین 20 تا 40 سالگی اتفاق بیفتد. این بیماری می تواند باعث کاهش شنوایی، سرگیجه و وزوز گوش (زنگ زدن در گوش) شود. علت دقیق مریضی منیر هنوز مشخص نیست.

سندرم رامسی هانت

این وضعیت توسط ویروسی ایجاد می شود که به یک یا چند عصب جمجمه نزدیک گوش داخلی حمله می کند و باعث سرگیجه، درد، کاهش شنوایی و ضعف صورت می شود.

نوریت وستیبولار
  • نوریت وستیبولار، ممکن است در اثر ویروس ایجاد شود.
  • نوریت وستیبولار شامل التهاب عصبی است که اطلاعات تعادل را از گوش داخلی به مغز انجام می دهد.
  • نوریت وستیبولار می تواند باعث بروز علائمی مانند حلت تهوع و سرگیجه شدید شود به نحوی که، راه رفتن را برای فرد دشوار می کند.
  • علائم می توانند روزها ادامه داشته و بدون هیچگونه درمانی بهبود پیدا کنند.
از دست دادن شنوایی

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

کم شنوایی یا ناشنوایی بیشتر از عواملی مانند سر و صدا، تروما، داروهای خاص و بیماری ها ناشی می شود. بیماری و مشکلات گوش داخلی می تواند بر شنوایی و تعادل شما تأثیر بگذارد. مشکلات گوش داخلی که باعث کاهش شنوایی می شوند، حساس بودن نامیده می شوند زیرا معمولاً روی موها یا سلول های عصبی داخل حلزون که به شنیدن صدا کمک می کند، تأثیر می گذارند. اعصاب و گیرنده ها مو در گوش داخلی ممکن است به دلیل کهولت سن و یا قرار گرفتن در نزدیکی صداهای بلند در طولانی مدت آسیب ببینند. کاهش شنوایی زمانی اتفاق میفتد که گوش های داخلی نتوانند سیگنال های عصبی را به مغز ارسال کنند.

علت آسیب شنوایی

هنگامی که شنوایی آسیب دیده است، اغلب نمی تواند ترمیم شود.

برخی از دلایل بسیاری از آسیب شنوایی عبارتند از:

  • برخی از مواد شیمیایی صنعتی مانند حلال ها
  • زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) پس از قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند
  • داروهای سمی و مواد شیمیایی، سمیت سمی صدمه ای به گوش ناشی از داروها یا مواد شیمیایی است. داروهایی که تصور می شود باعث کم شنوایی می شوند شامل داروهایی برای مالاریا (کینین و کلروکین) و سالیسیلات هایی مانند آسپرین هستند، که باعث کم شنوایی موقت می شوند.

برای جلوگیری از آسیب شنوایی مرتبط با دارو بهتر است:

  • در صورت نگرانی در مورد داروهای مصرفی به طورخودسرانه دوز آن ها را کم یا زیاد نکنید و بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.
  • داروها را فقط طبق دستورالعمل مصرف کنید.
  • اگر در طی یک دوره مصرف دارو، علائم غیرطبیعی مانند وزوز گوش را مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر شغل شما با مواد شیمیایی خاصی سروکار دارد بهتر است در مورد راه های کاهش قرار گرفتن در معرض خود با مسئول بهداشت محل کار خود صحبت کنید.

بیماری ها و کاهش شنوایی

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

برخی از بیماری های ویروسی مانند اوریون، سرخک، سیاه سرفه (سرفه بزرگ) و سرخچه (سرخک آلمانی) ممکن است منجر به کم شنوایی شوند. این نوع عفونت ها در دوران کودکی شایع تر هستند. بیماری های باکتریایی مانند مننژیت و سفلیس نیز می توانند گوش را هدف قرار داده و به آن آسیب بزنند.

نوروم آکوستیک

نوعی تومور در عصب شنوایی است که می تواند باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.

 آسیب شنوایی ناشی از تغییر فشار هوا 

آسیب شنوایی ناشی از تغییر فشار هوا در هر دو طرف پرده گوش می باشد که می تواند از فرود و یا صعود خیلی سریع در آب هنگام غواصی و یا شنا ایجاد شود.

برای جلوگیری از آسیب شنوایی می توانید راهکار های زیر را در نظر بگیرید:

  • در هنگام دوچرخه سواری، کلاه ایمنی بپوشید.
  • هنگام مسافرت با اتومبیل، کمربند ایمنی خود را ببندید.
  • هنگام غواصی، تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

درمان بیماری های گوش داخلی

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

در صورت بروز مشکلات مربوط به گوش داخلی، فرد باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. بیماری های ویروسی که بر گوش داخلی اثر می گذارند ممکن است به تنهایی برطرف و علائم آن ها معمولاً با گذشت زمان بهتر شوند اما در بعضی از شرایط نادر، پزشک ممکن است روش های درمانی دیگری مانند جراحی را توصیه کند.

استفاده از دستگاه های شنوایی

سمعک ها، از جمله سمعک های قابل کاشت، می توانند در بهبود شنوایی در افرادی که دچار کم شنوایی یا ناشنوایی در یک گوش هستند، موثر باشند. برای افرادی که شنوایی جزئی دارند، دستگاه های تقویت کننده صدا و تمرکز نیز در بازار وجود دارد. کاشت حلزون، نوعی سمعک است که به کودکان و بزرگسالان مبتلا به کاهش شنوایی شدید حسی کمک می کند تا آسیب گوش داخلی آن ها تا حدودی جبران شود.

مراقبت از گوش درد

داروهای خانگی می توانند به تسکین علائم و درد گوش ناشی از سردردها کمک کند. برخی از عفونت های گوش داخلی ویروسی ممکن است بدون درمان بهتر شوند. اما بعضی اوقات آن ها می توانند در مدت کوتاهی بر شنوایی و تعادل تأثیر بگذارند.

روند های درمانی برای کمک به تسکین درد و سایر علائم گوش درد، عبارتند از:

  • کمپرس سرد
  • گرما درمانی
  • تمرینات گردن
  • داروهای بدون نسخه ضد درد

راه هایی برای سالم نگه داشتن گوش ها

ساختار و عملکرد گوش | پزشکت

موم گوش می تواند در مجرای گوش خارجی ایجاد شود و بر شنوایی تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به عفونت در مجرای شنوایی خارجی را افزایش داده یا به طور جدی به گوش صدمه بزند. همچنین ایجاد گوش مایع تا حدی می تواند منجر به مشکلات شنوایی یا سرگیجه شود. اگر ترشحات گوش شما بسیار زیاد است به پزشک مراجعه کنید. تلاش برای تمیز کردن گوش های خود با استفاده از یک پنبه پنبه، بعضی اوقات می تواند موم را به قسمت های عمیق تر و و حتی کانال گوش فشار دهد. درمان این شرایط به روش های درمانی پیشرفته تری نیاز دارد. طیف وسیعی از شرایط و وقایع می تواند باعث کم شنوایی موقت شود.

برای محافظت از گوش خود سعی کنید:
  • از شنا کردن در آب کثیف خودداری کنید.
  • گوش های خود را بعد از حمام خشک کنید.
  • در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض سر و صدا خودداری کنید.
  • با درمان سریع عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی خطر عفونت گوش را کاهش دهید.
  • از گوش دادن به موسیقی یا فیلم با صداهای بلند به طور جدی خودداری کنید.
  • در مناطقی که آلودگی های صوتی و صداهای بلند وجود دارد، مانند هنگام مسافرت با هواپیما، از محافظت کننده گوش استفاده کنید.
  • سعی نکنید گوش های خود را با فشار دادن هر چیزی به کانال های گوش تمیز کنید. ممکن است شما پوست لطیف یا زخم گوش را آزار دهید.
  • اگر نگران میزان نویز در محیط کار هستید با افسر بهداشت و ایمنی شغلی خود در محل کار مشورت کنید.
  • هنگامی که به طور اجتناب ناپذیر در معرض سر و صدای بلند قرار بگیرید، از محافظت شنوایی شخصی مانند گوش، گوش و صدا یا هر دو استفاده کنید.
  • در محیط های پر سر و صدا، مانند کلوپ های شبانه، کنسرت های راک یا مسابقات اتومبیلرانی، گوشواره را بپوشید.
  • به یاد داشته باشید که تجهیزات روزمره مانند ماسه چمن، ابزار قدرت و استریو های شخصی ممکن است به اندازه کافی بلند باشد که به گوش شما آسیب برساند.

    منابع:

    https://www.healthline.com/health/inner-ear

    https://www.healthline.com/human-body-maps/ear#1

    https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/ears-ways-to-protect-your-hearing

    [advisers limit=5 skill=”2″]

    همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

    به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

    0 / 5. تعداد رای ها: 0

    هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

    0

    مقالات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز