لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

زبان مودار و راه های درمان آن

زبان مودار و راه های درمان آن | پزشکت

فهرست مطالب

زبان مودار و راه های درمان آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

زبان مودار به شرایطی گفته می شود که زبان شما “مودار” به نظر می رسد. اگرچه نام و ظاهر زبان مو دار ممکن است باعث شود فکر کنید مو روی زبان شما رشد می کند. اما این وضعیت هیچ ارتباطی با رشد واقعی مو ندارد. زبان مودار زمانی ایجاد می شود که پاپیلای فیلیفرم (FP) روی زبان شما آنطور که باید نمی ریزد.

FP برآمدگی های مخروطی شکل در سطح زبان شما است. طول آنها معمولاً حدود 1 میلی متر است. مانند سلولهای پوست، سلولهای زبان شما دارای یک چرخه زندگی هستند که به آنها اجازه می دهد رشد کنند، به فعالیت بپردازند و سپس از بین بروند. برای افرادی که زبان مودار دارند ،FP به جای نابودی، بزرگتر می شوند. طول آنها ممکن است به 18 میلی متر برسد. همانطور که آنها رشد می کنند، FP شروع به جمع آوری سموم مانند باکتری ها و غذا می کند.

غذاهایی که می خورید و محصولاتی که در دهان می گذارید نیز می تواند رنگ FP را تغییر دهد. همزمان با این اتفاق ،FP بزرگ شده به مو شبیه می شود. زبان مودار اغلب موقت است و معمولاً کاملاً بی ضرر است. زبان مودار نیز نسبتاً شایع است. حدود 13 درصد از مردم حداقل یکبار در طول عمر خود یک نوع زبان مویی را تجربه خواهند کرد. زبان مودار در افراد سالمند شایع تر است، اگرچه در هر سنی ممکن است ایجاد شود. همچنین در مردان شایع تر است.

شایع ترین علل زبان مودار

بیش از یک نوع زبان مودار وجود دارد و هر کدام دارای چندین علائم هستند. همه آنها نیز علل مختلفی دارند. درک اینکه چه نوع و چه عواملی دارد می تواند به شما در درمان آن کمک کند.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث موی زبان می شود، اما عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به موی زائد را افزایش دهند. به عنوان مثال، عدم تحریک در بالای زبان می تواند از ریزش مناسب جلوگیری کند. فردی که از رژیم غذایی نرم استفاده می کند ممکن است در رژیم غذایی خود تحریک کافی برای ایجاد سایش نداشته باشد. علل دیگر نیز ممکن است احتمال ایجاد زبان مویی را افزایش دهند، مانند:

  • کم آبی بدن
  • خشکی دهان
  • استفاده از کوکائین
  • مصرف زیاد قهوه یا چای
  • پرتودرمانی، به ویژه سر و گردن
  • سیگار کشیدن، جویدن یا فرو بردن تنباکو
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن منظم یا به اندازه کافی خوب)
  • استفاده از برخی از داروها، به ویژه آنتی بیوتیک ها و مهار کننده های پمپ پروتون (که برای درمان رفلاکس اسید استفاده می شود).

زبان سیاه و مویی

زبان مودار و راه های درمان آن | پزشکت

زبان مودار سیاه بسیاری از دلایل مشابه را با بقیه انواع زبان های مو دارد، اما عوامل خاصی به این حالت ظاهر “سیاه” می دهد. همانطور که FP نامنظم در سطح زبان تجمع می یابد، سلول ها می توانند با غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید و همچنین محصولاتی که استفاده می کنید تغییر رنگ دهند. این شامل:

  • تنباکو
  • قهوه یا چای سیاه
  • دهانشویه های حاوی مواد سفید کننده یا اکسید کننده هستند، مانند پراکسید
  • دهانشویه های حاوی مواد قابض، از جمله منتول و فندق جادوگر

علاوه بر این، موادی مانند باکتری ها و مخمرها می توانند رنگ FP را تغییر دهند. با افزایش طولانی مدت FP، باکتری ها و مخمرها می توانند در ساختارهای مو مانند گیر کنند، که می تواند منجر به تغییر رنگ بیشتر شود.

زبان سفید و مویی

زبان مودار سفید ممکن است نتیجه لوکوپلاکی مو باشد. این حالت باعث ایجاد لکه های سفید و کوچک با بافتی شبیه مو می شود. لکه های سفید و کوچک می توانند رشد کنند و کل زبان را بپوشانند. برخلاف زبان مودار سیاه، لوکوپلاکی مویی علل بسیار خاصی دارد. این وضعیت در دو حالت اصلی ایجاد می شود:

ویروس اپشتین بار: (EBV) ویروس اپشتین بار بسیار شایع بوده و می تواند باعث ایجاد مونونوکلئوز عفونی شود که در بین سایر بیماریها مونو نامیده می شود. اکثر افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود با EBV برخورد می کنند. هنگامی که با ویروس روبرو می شوید، در بدن شما باقی می ماند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید می توانید ویروس را دوباره فعال کنید. هنگامی که فعال است، می تواند علائم و شرایط زیادی را ایجاد کند، از جمله لوکوپلاکی مویی.

بیماری های گوش و حلق و بینی

HIV/AIDS: افراد مبتلا به HIV یا ایدز بیشتر در معرض ابتلا به یک زبان موی سفید و سفید هستند. در برخی افراد، زبان مودار ممکن است اولین علامت عفونت HIV باشد. اکثر درمان های HIV و ایدز، لوکوپلاکی مویی را از بین می برد، اما در صورت بازگشت بیماری، می تواند نشانه اولیه ای باشد که داروهای شما به درستی کار نمی کنند.

انواع دیگر زبان مو دار

زبان های مودار می توانند رنگهای دیگری از جمله قهوه ای، خاکستری، صورتی و سبز به خود بگیرند. با این حال، تقریباً در همه موارد، دلایل همان زبان مودار سیاه است. رنگ حاصل غذاها یا نوشیدنی هایی است که مصرف می کنید یا محصولاتی که استفاده می کنید به عنوان مثال، آب نبات و دهانشویه ها می توانند FP را رنگ کنند.

علائم زبان مو دار 

زبان مودار تقریباً بدون درد است و به ندرت علائم دیگری را ایجاد می کند. با این حال، برخی از علائم یا عوارض زبان مویی ممکن است همزمان با FP طولانی رخ دهد. این علائم اضافی عبارتند از:

  • سوزش روی زبان: رشد باکتری یا مخمر ممکن است باعث احساس سوزش شود.
  • احساس گاز گرفتگی یا قلقلک FP: طولانی مدت ممکن است سقف دهان یا پشت گلو را مخصوصاً هنگام بلع قلقلک دهد. اگر نسبت به این قلقلک بیش از حد حساس هستید، ممکن است دچار گاز گرفتن شوید.
  • بوی بد دهان: رشد باکتری یا مخمر در FP می تواند باعث بو شود. شستشوی دهانشویه برای از بین بردن بوی بد می تواند مشکل را بدتر کند.
  • طعم غیر طبیعی: رشد باکتری یا مخمر روی زبان شما ممکن است طعم غذا را تغییر دهد.FP فوق العاده طولانی حتی می تواند جوانه های چشایی را بپوشاند و از مزه درست چشیدن یا خوردن غذا جلوگیری کند.

زبان مودار چگونه درمان می شود؟

زبان مودار و راه های درمان آن | پزشکت

زبان مودار اغلب موقت است و معمولاً نشانه مشکل جدی تری نیست. با این حال، برخی از دلایل اصلی موی زبان نتیجه عادات مادام العمر مانند سیگار کشیدن است، بنابراین ممکن است لازم باشد که شما به طور جدی برای درمان این بیماری تلاش کنید. متداول ترین راهکارها برای درمان زبان مویی شامل موارد زیر است:

  • زبان خود را تمیز کنید: می توانید برش زبان مخصوص خریداری کنید تا به شما در تمیز کردن زبان و حذف FP مرده کمک کند.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی صحیح دهان می تواند از ایجاد موهای زائد جلوگیری کند.
  • عادات بد را ترک کنید: سیگار کشیدن و برخی از داروها می توانند منجر به موی زبان شوند. برای بازگرداندن یک دهان سالم، غذا را قطع کرده یا به طور کلی متوقف کنید.
  • به رژیم غذایی خود توجه کنید: مایعات و غذاهای تیره رنگ می توانند FP را بر روی زبان شما رنگ کنند. اینها شامل چای سیاه و قهوه است. مایعات شفاف تر مانند آب را انتخاب کنید.
  • داروهای عامل بیماری را قطع کنید: در برخی موارد، هنگامی که استفاده از دارو را متوقف می کنید، زبان مودار از بین می رود. از پزشک خود بپرسید که آیا مشکلی ندارد که از دارویی که فکر می کنید ممکن است باعث ایجاد موهای زائد شود، خودداری کنید. همچنین ممکن است بتوانید با کمک پزشک خود یک داروی جایگزین پیدا کنید.

اگر این درمان ها موفقیت آمیز نبود، می توانید با پزشک خود در مورد درمان های جدی تر صحبت کنید. این شامل:

  • تجویز داروهای ضد قارچ
  • درمان جراحی برای کوتاه کردن FP
  • دهانشویه ضد عفونی کننده بدون نسخه (OTC) مانند لیسترین یا اوراجل

برای زبان مو دار چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

زبان مودار و راه های درمان آن | پزشکت

مگر اینکه درمان هایی که در خانه انجام می دهید، مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، موفقیت آمیز نباشد، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. اگر چنین است، با پزشک یا دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا در مورد گزینه های خود صحبت کنید. پزشک یا دندانپزشک شما با بررسی دهان و گرفتن سابقه پزشکی، تشخیص زبان مودار را تایید می کند.

در موارد نادر، ممکن است بخواهند پوست را از زبان شما ارزیابی کنند. اگر تشخیص دهند که ضروری است، پزشک ممکن است بیوپسی یا خراش از زبان شما بگیرد. شما می توانید در مورد گزینه های درمانی بحث کنید و در مورد نحوه از بین بردن زبان مودار در صورتی که اولین درمان های شما موفقیت آمیز نباشد، استراتژی جدید ایجاد کنید.

چگونه از موی زبان جلوگیری کنیم؟

زبان مودار و راه های درمان آن | پزشکت

بهترین راه برای جلوگیری از موی زبان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این نکات را در نظر داشته باشید:

  • بالای زبان خود را مسواک بزنیدفقط روی دندان های خود تمرکز نکنید. زبان هم مسواک بزنید.
  • حداقل دوبار در روز مسواک بزنیدبعد از بیدار شدن و قبل از خواب دندان های خود را مسواک بزنید. اگر می توانید، بعد از هر وعده غذایی نیز مسواک بزنید.
  • با یک دهانشویه ضد عفونی کننده بشوییداین محصولات OTC به از بین بردن باکتری ها و کاهش تجمع روی زبان شما کمک می کند.
  • نخ دندان را خوب بکشیدفاصله بین دندان های شما می تواند باکتری ها و غذا را پنهان کند که می تواند مشکلات بزرگتری را برای لثه ها و دندان ها و همچنین زبان شما ایجاد کند.
  • مراقب دندان های خود باشیدقهوه، چای سیاه و نوشابه مایعات بسیار ساینده ای هستند. آنها برای دندان های شما مضر هستند، اما می توانند بر زبان شما نیز تأثیر بگذارند. سعی کنید کمتر از آن مایعات و مایعات شفاف تر مانند آب یا چای سبز بنوشید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/hairy-tongue#see-your-doctor

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز