لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان دندان های حساس

درمان دندان های حساس | پزشکت

فهرست مطالب

درمان دندان های حساس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان دندان های حساس، به خصوص درمان های خانگی آن می تواند برای افرادی که از حساسیت دندان خود رنج می برند، واقعا موثر و حیاتی باشد. مطالعه ای در ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان می دهد که 12٪ از جمعیت شمال غربی ایالات متحده دندان های حساس دارند. دندان های حساس با قرار گرفتن در معرض گرم، سرد یا اسیدی دردناک می شوند. اگرچه درمان پزشکی تقریباً در همه موارد ضروری است، اما ممکن است با روش های ساده دیگری هم بتوانید حساسیت ناشی از دندان را تا حدودی کاهش دهید.

داروهای خانگی برای درمان حساسیت دندان

در این مقاله، ما درمان های خانگی برای دندان های حساس را مورد بررسی قرار داده ایم ممکن است نتایج مطلوبی را برای تسکین دندان های حساس به شما ارائه دهند. علاوه بر این، ما همچنین برخی از مواد غذایی را که باید در طول دوره بهبودی از آنها اجتناب کنید، را به شما معرفی کنیم.

استفاده از روغن نارگیل در درمان دندان های حساس

استفاده از روغن نارگیل مزایای زیادی برای سلامت دهان و دندان دارد. خاصیت ضد درد و ضد التهابی روغن (به ویژه روغن نارگیل بکر) می تواند به کاهش درد دندان کمک کند.

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر  را به مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان خود بچرخانید. روغن را بیرون بریزید و مسواک بزنید. این کار را هر روز یک بار ترجیحاً هر روز صبح انجام دهید.

آب نمک و درمان دندان های حساس

نمک خاصیت ضدالتهابی دارد. مطالعات صورت گرفته بر روی موش نشان می دهد که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. از این رو، یک آبکشی دندان ها با آب نمک می تواند به کاهش درد دندان کمک کند. نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه و خوب مخلوط کرده و از محلول برای شستشوی دهان استفاده کنید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

ماست و درمان دندان های حساس

ماست برای سلامت مینای دندان موثر است. ماست می تواند سلامت دهان را تقویت کند. همچنین غنی از کلسیم است که یکی از اجزای مهم دندان ها است. نصف کاسه ماست ساده مصرف کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

برگ های گواوا

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که برگ های گواوا خاصیت ضد التهابی دارند. این موارد ممکن است در درمان حساسیت دندان موثر است. برگ های گواوا را کاملا بشویید.

آنها را به مدت 1 تا 2 دقیقه بجوید و سپس تف کنید. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

سیر و درمان دندان های حساس

درمان دندان های حساس | پزشکت

ترکیبات سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی هستند. آنها همچنین به مبارزه با عوامل بیماری زا دهانی کمک می کنند. خواص ضد التهابی سیر می تواند به کاهش درد همراه با حساسیت دندان کمک کند.  حبه سیر را خرد کنید. چند قطره آب و کمی نمک به آن اضافه کنید.  این مخلوط را روی دندان آسیب دیده قرار دهید. قبل از اینکه آن را با آب بشویید بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

پیاز و درمان دندان های حساس

پیاز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که با عوامل بیماری زای دهان مقابله می کند. این خواص همچنین ممکن است در کاهش درد مرتبط با حساسیت دندان نقش داشته باشد. یک قطعه کوچک پیاز را برای چند دقیقه بجوید.  در روش دیگر، می توانید یک تکه پیاز را نزدیک دندان و لثه های آسیب دیده قرار دهید و حدود 10 دقیقه آن را روی دندان خود بگذارید. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

روغن گل میخک

اثر ضد درد روغن میخک می تواند به تسکین دندان درد کمک کند. خواص میکروب کش طبیعی روغن میخک می تواند در از بین بردن عوامل بیماری زا دهانی موثر باشند. روغن میخک بوی قوی دارد. بنابراین، آن را با روغن حامل استفاده کنید. شش قطره روغن میخک را به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کرده و آن را خوب مخلوط کنید و مخلوط را به دندان و لثه های آسیب دیده بمالید. قبل از اینکه دهان خود را با آب بشویید بگذارید 5 تا 10 دقیقه روی آن بماند. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. این موارد می تواند به کاهش برخی از دردهای مرتبط با حساسیت دندان کمک کند. مخلوط روغن ضروری را قورت ندهید. شش قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کنید. این مخلوط را روی دندان و لثه های آسیب دیده بمالید.  قبل از شستن آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه بگذارید تا روی آن بماند. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

عصاره وانیل

درمان دندان های حساس | پزشکت

عصاره وانیل دارای خواص ضد درد (کاهش درک درد) است حتی می تواند به کاهش درد همراه با حساسیت دندان کمک کند. پنبه را با عصاره وانیل آغشته کرده و به مدت 3-5 دقیقه روی لثه های حساس بمالید. شما می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید.

ویتامین ها

اگر حساسیت به دندان دارید، مطمئن شوید که به اندازه کافی ویتامین B دریافت می کنید. کمبود ویتامین های گروه B (B12)، به خصوص در کودکان به پوسیدگی دندان مربوط است. اگرچه این ممکن است ارتباط مستقیمی با حساسیت دندان نداشته باشد، اما مصرف کافی ویتامین های گروه B می تواند سلامت دهان را تقویت کند.

ویتامین E همچنین ممکن است به درمان دندان درد کمک کند، اگرچه تحقیقات در این زمینه وجود ندارد. یک بررسی نشان داده است که ویتامین E می تواند اثرات ضد التهابی بر موش های مبتلا به کولیت اولسروز داشته باشد. اطلاعات کافی برای درک اینکه آیا این خاصیت ضد التهابی به درمان درد دندان نیز تبدیل می شود، وجود ندارد.

با این حال، غذاهای غنی از این ویتامین ها می تواند موثر باشند. آنها شامل بادام، اسفناج، کلم پیچ، شلغم، ماهی، مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات هستند.

دهانشویه فلوراید

دهان شویه های حاوی فلوراید و خمیر دندان برای درمان حساسیت دندان توصیه می شود زیرا به تقویت مینای دندان شما کمک می کند و همچنین میزان دندان درد را تا حد زیادی کاهش می دهد. شستشوی دهان همچنین از پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان جلوگیری می کند.

دهان خود را با یک فنجان کوچک دهان شویه حاوی فلوراید بشویید. قبل از اینکه آن را بیرون بریزید 1 تا 2 دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

پیشگیری از حساسیت دندان

درمان دندان های حساس | پزشکت

در حالی که از داروهای فوق الذکر پیروی می کنید، انجام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از حساسیت دندان در آینده نیز مهم است، از جمله:

  • از ساییدن دندان خودداری کنید.
  • از مسواک با موی نرم استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید.
  • مصرف غذاهای اسیدی را کاهش دهید.
  • برای پیگیری سلامت دهان و دندان خود مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی شما تا حد زیادی سلامت دهان و دندان شما را تعیین می کند. همچنین بهتر است از مصرف غذاهای زیر خودداری کنید:

  • بستنی
  • آب نبات
  • جوش شیرین
  • تافی چسبناک
  • قهوه / چای داغ
  • گوجه فرنگی ها
  • میوه های خانواده مرکبات
  • نوشیدنی های یخ و سرد

با پیروی از یک رژیم خوراکی مناسب و حذف برخی غذاها از رژیم غذایی، به راحتی می توان حساسیت دندان را کنترل کرد. با این حال، اگر به طور اتفاقی دچار درد شدید و غیر قابل تحمل دندان می شوید، بهتر است سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث حساسیت دندان می شود؟

حساسیت دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. آگاهی از دلایل آن می تواند به شما در جلوگیری از حساسیت دندان در آینده کمک کند.

حساسیت دندان زمانی اتفاق میفتد که ماده ای درون دندان شما، به نام عاج، پوشش محافظتی خود را از دست بدهد (که به آن سمنتوم نیز می گویند).

این وضعیت باعث می شود انتهای عصبی دندان شما در معرض غذاهای گرم، سرد و اسیدی قرار گیرد و در نتیجه حساسیت دندان افزایش یابد.

برخی از عوامل متداول در حساسیت دندان، عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان
  • دندان شکسته
  • عقب رفتن لثه ها
  • سفید کردن دندان
  • ساییدن دندان (شب)
  • آسیب مینای دندان به دلیل استفاده از مسواک سخت
  • دندان فرسوده به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار اسیدی

علائم دندان های حساس

درمان دندان های حساس | پزشکت

  • عقب رفتن لثه ها
  • قرمزی یا تورم لثه ها
  • درد دندان هنگام تنفس در هوای سرد
  • افزایش حساسیت دندان به غذاهای گرم، سرد و اسیدی

حساسیت دندان یک مسئله مشترک است. با این حال، با مراقبت و اقدامات احتیاطی مناسب می توان آن را به خوبی مدیریت کرد. روش های درمانی مورد بحث در این پست به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. آنها فقط می توانند تا حدودی به تسکین درد کمک کنند.

اگر دندان های حساسی دارید، از رعایت اصول بهداشت دهان و دندان اطمینان حاصل کنید. از مصرف غذاهای خیلی سرد پرهیز کنید. در صورت ادامه علائم، به دندانپزشک مراجعه کنید.

بهترین خمیر دندان برای دندان های حساس و لثه کدام است؟

یک خمیر دندان حاوی فلوراید بهترین گزینه برای رفع حساسیت دندان و تقویت سلامت کلی دهان شماست. به دنبال خمیردندان حاوی نیترات پتاسیم باشید که انتهای عصب دندان شما را تسکین دهد. برخی از خمیردندان ها همچنین حاوی فلوراید استنوس هستند که یک لایه محافظ روی دندان فرسوده شما ایجاد می کند، در نتیجه درد و حساسیت شما را تسکین می دهد. با دندانپزشکی مشورت کنید که به شما در انتخاب بهترین خمیر دندان برای دندان هایتان کمک می کند.

آیا یک حفره می تواند به خودی خود بهبود یابد؟

حفره ها سوراخ هایی هستند که در نتیجه پوسیدگی در دندان های شما ایجاد می شوند. آنها به خودی خود بهبود نمی یابند و باید سریعاً تحت درمان قرار گیرند زیرا لثه ها و دندان های شما را در معرض خطر عفونت قرار می دهند.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-for-sensitive-teeth/

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز