لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خواص درمانی سیر

خواص درمانی سیر | پزشکت

فهرست مطالب

خواص درمانی سیر

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خواص درمانی سیر بسیار زیاد است به نحوی که از سیر (Allium sativum) به عنوان طعم دهنده در پخت و پز استفاده می شود. اما در طول تاریخ باستان ومدرن به عنوان دارو برای جلوگیری و درمان گروه زیادی از بیماری‌ها، مورد استفاده قرارگرفته است.

سیر متعلق به جنس آلیوم و نزدیک به گروه پیاز، rakkyo (پیاز در آسیا )، تره فرنگی، پیاز کوهی و موسیر است. هزاران سال است که توسط انسان استفاده می شود. در مصر باستان برای اهداف آشپزی و فواید بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار می گرفته است.

سیر به هر دو روش خام وپخته دارای یکسری فواید سلامتی است. احتمال دارد خاصیت آنتی بیوتیکی قابل توجهی هم داشته باشد.

ادعاهای دارویی زیادی در مورد سیر وجود دارد. هزاران سال است که در همه جای دنیا از سیر استفاده می شود. سوابق نشان می دهد که سیر هنگام ساخت اهرام، حدود 5000 سال پیش، استفاده می شده است.

ریچارد اس. ریولین در مجله تغذیه نوشت كه پزشك یونان باستان بقراط (حدود 460-370 سال قبل از میلاد)، كه امروز به عنوان “پدر طب غربی” شناخته می شود، سیر را برای گروه زیادی از شرایط و بیماری ها تجویز می كرد. بقراط استفاده از سیر را برای درمان مشکلات تنفسی، انگلی، هضم ضعیف و خستگی مفید می دانست.

به ورزشکاران اصلی المپیک در یونان باستان سیر داده شده است. احتمالاً اولین نمونه از عوامل “افزایش عملکرد” است ​​که در ورزش استفاده می شود.

کاربرد سیر در موارد درمانی

خواص درمانی سیر | پزشکت

 به گفته متخصصان باغ کیو، مرکز تعالی گیاه شناسی سلطنتی انگلستان، مردم هند باستان به خواص درمانی سیر اهمیت می دهند. همچنین فکر می کنند که این ماده یک داروی تبدیلی است. در طول تاریخ در خاورمیانه، آسیای شرقی و نپال، از سیر برای درمان موارد زیر استفاده می کردند:

  • تب
  • سل
  • قولنج
  • دیابت
  • کرم روده
  • نفخ شکم
  • برونشیت
  • روماتیسم
  • اختلالات کبدی
  • سهال خونی
  • فشار خون بالا

سیر به طور گسترده ای برای شرایط مختلف مربوط به موارد زیر استفاده می شود:

  • کلسترول بالا
  • حمله قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • تصلب شرایین (سخت شدن سرخرگها)

امروزه همچنین برخی افراد از سیر برای پیشگیری از سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان پستان، سرطان معده، سرطان رکتال و سرطان روده بزرگ استفاده می کنند.

یک بررسی منتشر شده در مجله Food and Chemical Toxicology هشدار داد که پختن کوتاه مدت، اثرات ضد التهابی عصاره سیر خام و تازه را کاهش می دهد. مصرف سیر برای برخی از افراد که طعم و بوی سیر تازه را دوست ندارند یا نمی توانند آن را تحمل کنند، یک مشکل باشد.

از بهترین فواید درمانی سیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص درمانی سیر | پزشکت

خواص سیر و کاهش خطر سرطان ریه

بر اساس بررسی که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های استان جیانگسو در چین انجام شد، افرادی که حداقل در هفته 7 بار سیر خام می خورند در طول دوره 7 ساله، 44 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

محققان که بررسی خود را در مجله Cancer Prevention Research منتشر کردند، مصاحبه های حضوری با 1424 بیمار مبتلا به سرطان ریه و 4543 فرد سالم انجام دادند. از آنها در مورد رژیم غذایی و شیوه زندگی آنها، از جمله درباره سیگار کشیدن و تعداد دفعات مصرف سیرسوال شد.

 نویسندگان این بررسی دریافتند: ارتباط مستقیمی بین مصرف سیر خام و سرطان ریه و الگوی پاسخ به دوز مناسب مشاهده شده است. بررسی ها نشان می دهد سیر احتمال دارد به عنوان یک ماده پیشگیری برای سرطان ریه عمل کند.

 سیر و کاهش سرطان مغز

ترکیبات آلی- گوگردی موجود در سیربرای از بین بردن سلولهای گلیوبلاستوما، نوعی تومور کشنده مغز موثر شناخته شده است. دانشمندان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در مجله Cancer گزارش دادند که سه ترکیب خالص گوگرد ارگانیک از سیرDAN، DADS و DATS – “اثر زیادی در از بین بردن سلول های سرطانی مغز نشان دادند، اما ثابت شد که DATS موثرتر است. ری سواپن، Ph.D. قبل از استفاده از این استراتژی درمانی برای بیماران مبتلا به تومور مغزی، بررسی های بیشتری در مدل های حیوانی تومورهای مغزی مورد نیاز است.

کاهش آرتروز مفصل ران

زنانی که رژیم غذایی آنها سرشار از سبزیجات آلیوم بود، سطح آرتروز کمتری داشتند. نمونه هایی از سبزیجات آلیوم، شامل سیر، تره فرنگی، موسیر، پیاز و راکیو است. بررسی ها نشان داده است کسانی که عادات غذایی آنها شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، “به ویژه آلیوم مانند سیر” است، علائم کمتری از آرتروز در مفصل ران دارند. این ترکیب به طور بالقوه یک آنتی بیوتیک قدرتمند است.

بر اساس بررسی منتشر شده در مجله شیمی درمانی ضد میکروب، دیالیل سولفید، ترکیبی در سیر، 100 برابر موثرتر از دو آنتی بیوتیک محبوب در مبارزه با باکتری کمپیلوباکتر است. باکتری کمپیلوباکتر یکی از علل شایع عفونت روده است.

خواص سیر و محافظت از قلب

خواص درمانی سیر | پزشکت

سیر احتمال دارد حاوی مواد شیمیایی محافظ قلب باشد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری دریافتند، دی آریل سولفید به محافظت از قلب در طی جراحی قلب و پس از حمله قلبی کمک می کند. آنها همچنین بر این باورند که دی آمیل تری سولفید می تواند به عنوان درمانی برای نارسایی قلبی استفاده شود . نشان داده شده که گاز سولفید هیدروژن از قلب در برابر آسیب محافظت می کند.

 با این حال، این یک ترکیب فرار است و به عنوان درمان، دریافت آن دشوار است. به همین دلیل، دانشمندان تصمیم گرفتند بر روی دی سولفید دی آلل، یک جزء روغن سیر، به عنوان یک روش محافظت شده برای رساندن فواید سولفید هیدروژن به قلب، بررسی کنند. روغن سیر می تواند از بیماران دیابتی در برابر کاردیومیوپاتی محافظت کند.

کاردیومیوپاتی مهمترین علت مرگ در بیماران دیابتی است. این یک بیماری مزمن میوکارد (عضله قلب) است، که به طور غیر طبیعی ضخیم، بزرگ و یا سفت می شود. در نتیجه، روغن سیر دارای توانایی قابل توجهی برای محافظت از قلب در برابر کاردیومیوپاتی ناشی از دیابت است.

خواص سیر و کنترل کلسترول و فشار خون بالا

محققان دانشگاه آنکارا اثرات مکمل عصاره سیر را بر مشخصات چربی خون بیماران با کلسترول خون بالا بررسی کردند. مطالعه آنها در Journal of Nutritional Biochemistry منتشر شده است. در این بررسی 23 داوطلب شرکت کردند که همگی دارای کلسترول بالا بودند. 13 نفر از آنها نیز فشار خون بالا داشتند. آنها به دو گروه تقسیم شدند:

  • گروه نرمال فشار خون با کلسترول بالا (فشار خون طبیعی)
  • گروه فشار خون بالا با کلسترول بالا (فشار خون بالا)

آنها به مدت 4 ماه از مکمل های عصاره سیر استفاده کردند. به طور منظم از نظر پارامترهای چربی خون و همچنین عملکرد کلیه و کبد بررسی می شدند.

در پایان 4 ماه، محققان نتیجه گرفتند: مکمل عصاره سیر مشخصات چربی خون را بهبود می بخشد، پتانسیل آنتی اکسیدان خون را تقویت می کند و باعث کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود. همچنین منجر به کاهش سطح محصول اکسیداسیون (MDA) در نمونه های خون که نشان دهنده کاهش واکنش های اکسیداسیون در بدن است، می شود‌‌.

به عبارت دیگر، مکمل های عصاره سیر باعث کاهش سطح کلسترول بالا و همچنین کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون می شوند. دانشمندان افزودند كه بررسی آنها بسیار کم بوده و كار بیشتری باید انجام شود.

پیشگیری ازسرطان پروستات و سیر

پزشکان بخش اورولوژی، بیمارستان دوستی چین و ژاپن، پکن، بررسی هایی را انجام دادند که رابطه بین مصرف سبزیجات آلیوم و خطر ابتلا به سرطان پروستات را ارزیابی کرد. آنها بررسی های منتشر شده را تا مه 2013 جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند و یافته های خود را در مجله پیشگیری از سرطان در اقیانوس آرام آسیا گزارش کردند.

نویسندگان نتیجه گیری کردند، “سبزیجات آلیوم، به ویژه مصرف سیر، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

این تیم همچنین اظهار داشت از آنجا که بررسی های زیادی در این مورد وجود ندارد، برای تأیید یافته های آنها باید تحقیقات طراحی شده بیشتری انجام شود.

سیر و کاهش آسیب کبدی ناشی از الکل

آسیب کبدی ناشی از الکل به علت مصرف بیش از حد و طولانی مدت نوشیدنی های الکلی است. دانشمندان در انستیتوی سم شناسی تعیین کردند که دیالی دی سولفید (DADS)، یک ترکیب سولفور آلی از سیر، احتمال دارد اثرات محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از اتانول داشته باشد. محققان نتیجه گرفتند که DADS می تواند در برابر آسیب کبدی ناشی از اتانول نقش مهمی داشته باشد.

خواص سیر و  کاهش زایمان زودرس

خواص درمانی سیر | پزشکت

عفونت های میکروبی در دوران بارداری خطر زایمان زودرس را در خانم افزایش می دهد. دانشمندان تأثیر مواد غذایی بر عفونت های ضد میکروبی و خطر زایمان زودرس را بررسی کردند.

Ronny Myhre و همکارانش بر روی اثرات آللیوم و میوه های خشک تمرکز کردند. زیرا در یک تحقیق در این زمینه مشخص شد که این دو ماده غذایی بیشترین اثر را برای کاهش خطر زایمان زودرس دارند.

این تیم مصرف میوه خشک و آلیوم را در میان 18888 زن در گروه مادر و کودک نروژی بررسی کرد که 5 درصد (950 نفر) تحت PTD خود به خود (زایمان زودرس) قرار گرفتند.

نویسندگان این بررسی نتیجه گیری کردند، احتمال دارد مصرف غذا با ترکیبات ضد میکروبی و پری بیوتیک برای کاهش خطر PTD خود به خود مهم باشد. به طور خاص، سیر با خطر کمتری برای PTD خود به خود همراه بود.

درمان سرما خوردگی

تیمی از محققان از دستیار پزشکی خانوادگی سنت جوزف، ایندیانا، بررسی را با عنوان “درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان” انجام دادند که در پزشک خانواده آمریکایی منتشر شده است. آنها گزارش دادند که “استفاده پیشگیرانه از سیر احتمال دارد دفعات سرماخوردگی را در بزرگسالان کاهش دهد. اما تأثیری در طول مدت علائم ندارد.” استفاده برای پیشگیری به معنای استفاده منظم از آن برای جلوگیری از بیماری است.

برخی بررسی ها نشان می دهد که سیر خام بیشترین فواید را دارد. اما بررسی های دیگر مصرف سیر به هردو صورت خام و پخته را مفید دانسته و اثرات آن را پیدا کرده است. بنابراین، می توانید از سیر به روش های مختلف استفاده کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

منبع :

https://www.medicalnewstoday.com/articles/265853#benefits

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز