لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

راهکارهای برای مدیریت بیماری در ماهی های زینتی وجود دارند که با رعایت آنها می توانید از داشتن آکواریوم زیبای خود لذت ببرید؛ اما باید به نکته توجه داشته باشید که مانند سایر حیوانات خانگی، ماهی های آکواریوم در معرض انواع بیماری ها قرار دارند، بسیاری از بیماری های رایج بین ماهی ها در اثر استرس از جمله ازدحام بیش از حد، سر و صدای زیاد، پرخاشگری از ماهی های دیگر، کیفیت پایین آب و یا تغییر دما یا شیمی آب ایجاد می شوند.

نام هایی که معمولاً در مورد انواع بیماری ماهی های آکواریومی مشاهده می شود مانند قطره چربی، «چشم پاپی»، «پوسیدگی باله» بیشتر بر روی علائم بیماری تاکید دارند. آنها ممکن است توسط طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا ایجاد شود. اگرچه برخی از بیماری ها، مانند بیماری لکه سفید، می تواند باعث ایجاد علائم کاملاً قابل مشاهده در ماهی شود، اما علت واقعی آن ممکن مشخص نشود؛ بنابراین برای تشخیص بیماری باید از یک دامپزشک کمک بگیرید چون تشخیص بیماری در ماهی های آکواریومی فقط بر اساس علائم آنها صورت نمی گیرد.

راهکارهای به حداقل رساندن مشکلات بیماری در آکواریوم ها و استخرهای زینتی، عبارتند از:

  • حفظ کیفیت آب
  • اطمینان از عدم ازدحام بیش از حد
  • مدیریت محیط ماهی ها برای به حداقل رساندن استرس
  • قرنطینه کردن ماهی های جدید قبل از اضافه کردن آنها به مخزن

سرانجام، باید در دور ریختن ماهی های مرده، فاضلاب یا مواد دیگر موجود در مخازن ماهی، بسیار مراقب باشید، زیرا بسیاری از بیماری های ماهی های زینتی می توانند به طبیعت سرایت کرده و بر جمعیت ماهیان بومی تأثیر بگذارند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری در ماهی قرمز

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی | پزشکت

راهکارهای مدیریت بیماری در ماهی های زینتی

برخی از راهکارهای مهم برای مدیریت بیماری در ماهی های زینتی، عبارتند از:

پیشگیری از بروز استرس در بین ماهی ها:

تقریبا انواع بیماری های در ماهی های آکواریومی باعث بروز استرس در ماهی ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها می شود.

علت های اصلی بروز استرس در بین ماهی ها، عبارتند از:

  • نور نامناسب
  • کیفیت پایین آب
  • تصفیه نامناسب
  • زیستگاه ناکافی
  • ازدحام بیش از حد
  • رژیم غذایی نادرست
  • شیمی نامناسب آب
  • نقل و انتقال به مکان جدید
  • پرخاشگری از ماهی های دیگر

برای حفظ سلامتی ماهی های خود باید آب آکواریوم را به طور منظم تعویض کنید، به ماهی خود غذای متنوعی و باکیفیت دهید، از آکواریوم خود غافل نشوید و چراغ را در یک تایمر قرار دهید تا یک روز عادی را شبیه سازی کند. هنگام تعویض آب، قبل از افزودن آن به آکواریوم، همیشه آب شیر را با تهویه هوا درمان کنید.

دامپزشکی

مطالعه بیشتر: تعیین جنسیت ماهی

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی | پزشکت

مراقبت از ماهی های جدید:

هرگز ماهی هایی را که تازه وارد فروشگاه آکواریوم محلی شما شده اند را خریداری نکنید. ماهی های جدید معمولاً استرس دارند و انتقال دوباره آنها فقط باعث استرس بیشتر می شود. به آنها اجازه دهید قبل از خرید یک هفته یا بیشتر در مکان خود باقی بماند. مطمئن شوید که محیط های مناسبی برای تمام ماهی ها و وجود دارد تا از مزاحمت ماهی های های قبلی برای ماهی های جدید جلوگیری شود. پس از افزودن ماهی جدید به آکواریوم، چند ساعت نور را خاموش کنید تا ماهی با محیط جدید سازگار شود.

هر وقت ماهی جدید خریداری می کنید، آنها را حداقل 30 روز در آکواریوم قرنطینه قرار دهید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. از یک آکواریوم قرنطینه برای جداسازی و نگهداری ماهی های جدید استفاده کنید. حداقل 48 ساعت قبل از تعویض دارو یا اضافه کردن ماهی جدید آب آکواریوم را تعویض و با کربن فیلتر کنید.

در حالی که امروزه اکثر ماهی های آکواریومی آب شیرین در فضای بسته پرورش می یابد، برخی از انواع نادر و ماهی های عجیب و غریب هنوز در طبیعت پرورش می یابند. این ماهی ها ممکن است به بیماری های زیادی مبتلا باشند و معمولاً در هنگام انتقال به آکواریوم استرس بیشتری دارند. در هنگام خرید ماهی صید شده وحشی باید اقدامات مراقبتی و قرنطینه ای زیادی انجام شود. هنگام نگه داشتن ماهی مانند مارماهی در جنس Mastacembelus و انواع خاصی از حلقه ها، از شن و ماسه به جای ماسه استفاده کنید تا از صدمه زدن به بدن آنها در بستر جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر: نحوه غذا دادن به ماهی

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی

قرنطینه ماهی های جدید:

با استفاده از راهکارهای مدیریت بیماری در ماهی های زینتی می توانید از داشتن آکواریوم زیبای خود لذت ببرید؛ اما باید به نکته توجه داشته باشید که مانند سایر حیوانات خانگی یک روش مؤثر برای حفظ آکواریوم عاری از بیماری، قرنطینه کردن تمام ماهی های است که جدیدا خریداری شده اند. قرنطینه کردن ماهی ها برای انواع با ارزش  مانند دیس، ماهی های نادر یا ماهی های پرورش یافته در آکواریوم ها اختصاصی بسیار مهم است. قرنطینه کردن ماهی های جدید احتمال ورود یک ارگانیسم بیماری را در آکواریوم به شدت کاهش می دهد و به شما امکان می دهد در صورت لزوم، بدون استفاده از مواد شیمیایی به آکواریوم، با خیال راحت ماهی های بیمار را درمان کنید.

برای حفاظت از ماهی، آکواریوم را با گیاهان پلاستیکی یا سایر تزئینات غیر متخلخل که به راحتی استریل شده و یا تمیز می شوند تزئین کنید. از سنگ های متخلخل یا چوب خاردار استفاده نکنید زیرا می توانند داروها را جذب کنند. از اتصالات پی وی سی یا اندازه های مختلف لوله نیز می توان به عنوان مکان مخفی استفاده کرد. از ماسه سنگ استفاده نکنید، زیرا مکان مناسبی برای تولید مثل انگل هایی مانند Ich خواهد بود.

کربن و سایر مواد شیمیایی را از فیلتر جدا کنید، زیرا این مواد با جذب داروها، باعث کاهش اثر بخشی آنها می شوند. علاوه بر فیلتر هواکش آکواریوم را تمیز کنید، زیرا برخی داروها سطح اکسیژن موجود در آب را کاهش می دهند. از نور زیاد استفاده نکنید، زیرا محیط کم نور باعث آرامش ماهی شما می شود و همچنین به عنوان مهار برخی از عوامل بیماری زا شناخته می شود.

تمیز نگه داشتن آکواریوم قرنطینه:

برای آکواریوم قرنطینه خود یک توری جداگانه، شیلنگ سیفون و سایر تجهیزات داشته باشید و هرگز از آنها در آکواریوم اصلی استفاده نکنید. با انجام این کار خطر ابتلا به بیماری ها بین دو آکواریوم قرنطینه و اصلی وجود دارد. این تجهیزات را ضد عفونی کرده و به طور مرتب بشویید. بعد از کار در آکواریوم قرنطینه، دست خود را با صابون ضد باکتری تمیز کنید.

 ضدعفونی کننده های ماورا بنفش:

ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری تقریباً در هر آکواریوم وجود دارند، اما اگر تعداد آنها کم باشد و سیستم ایمنی ماهی ها به درستی کار کنند، تاثیر بر روی سلامت ماهی های شما ندارند. ضد عفونی کننده های ماورا بنفش، ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری و همچنین جلبک های معلق را از بین می برند و به سالم نگه داشتن آب کمک می کنند. ضدعفونی کننده های Coralife Turbo-Twist® UV در سه اندازه موجود هستند و حداکثر 500 گالن را در خود جای می دهد. لامپ های ضدعفونی UV باید برای حفظ عملکرد اوج هر 10 ماه یا 7000 ساعت کار تعویض شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه و نگهداری ماهی های زینتی، با متخصصان آنلاین دامپزشکی مشورت نمایید.

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی | پزشکت

 مراقبت و محافظت از ماهی های زینتی:

برای تشخیص مشکلات و انواع بیماری های ماهی های آکواریومی تشخیص رفتار و ظاهر عادی ماهی از غیر عادی آنها خیلی مهم است. مرتباً ماهی خود را چک کنید. زمان غذا دادن به ماهی ها فرصت مناسبی برای انجام چک کردن آنها است. به دنبال لکه های سفید، چشم های پف کرده، تکه های خونین یا باله های ریز و پاره شده باشید. همچنین، موارد خاصی وجود دارد که ماهی هرگز آنها را انجام نمی دهند. به عنوان مثال، ماهی ها معمولاً سطح زمین را گاز نمی گیرند. آنها به طور معمول این کار را در مواقع کمبود اکسیژن میزان زیاد نیتریت، انگل یا آسیب دیدن آبشش ها انجام می دهند. سایر رفتارهایی که باعث نگرانی می شوند عبارتند از:

  • امتناع از غذا خوردن
  • از بین رفتن رنگ پوست
  • ساییدن در برابر تزئینات یا بستر
  • بی حرکت ماندن در اطراف آکواریوم

اگر احساس می کنید که ماهی های شما بیمار هستند از فروشگاه آکواریوم محلی یا دامپزشک خود مشاوره درمانی بگیرید. اگر ماهی شما مریض به نظر می رسد یا رفتار غیر طبیعی نشان می دهد، در اسرع وقت برای کمک به تشخیص و درمان با دامپزشک مشورت بگیرید. برای مشاوره آنلاین از دامپزشکان با تجربه خدمات دامپزشکی اپلیکیش پزشکت را به شما پیشنهاد می کنیم. تهیه عکس یا فیلم کوتاه از ماهی و استفاده از آن ها در حین مشاوره آنلاین با دامپزشک می تواند بسیار مفید و موثر باشد. ماهی های مرده و کلیه زباله های مربوط به آکواریوم را از روی مخازن آکواریوم جدا کرده و دور بیندازید و مطمئن شوید که هیچ آب یا زباله ای وارد سیستم زهکشی یا آبراه آکواریوم نمی شود.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی 

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی | پزشکت

راهکارهای تمیز نگه داشتن آب آکواریوم

کیفیت مناسب آب برای نگهداری موفق ماهی ضروری است. تخمین زده می شود که 90٪ از بیماری های ماهی که منجر به مرگ ماهی های آکواریومی می شود ناشی از کیفیت پایین آب و عدم نگهداری مناسب آنهاست. کیفیت ضعیف آب سیستم ایمنی ماهی را سرکوب می کند و باعث ابتلا ماهی به بیماری می شود. بنابراین، اطمینان از مراقبت از ماهی و حفظ کیفیت مناسب آب بسیار حیاتی است. در آکواریوم، ما باید کیفیت آب را از طریق تصفیه، تغییرات آب و تغذیه دقیق مدیریت کنیم. موارد زیادی وجود دارد که می تواند کیفیت آب موجود در آکواریوم را تحت تأثیر قرار دهد.

شایع ترین مشکلات آب نامناسب

شایع ترین مشکلات آب نامناسب برای آکواریوم های خانگی، عبارتند از:

کدر شدن آب

ابر کدر آکواریوم معمولاً از سه موارد زیر ناشی می شود:

تغذیه بیش از حد. غذاهای تجزیه شده می توانند باعث کدر شدن آب شود. ماهی ها در طول روز بیش از دو یا سه بار غذا نمی خورند پس بهتر است بیش از آن به ماهی خود غذا ندهید.

ازدحام بیش از حد. ازدحام بیش از حد ماهی ها در آکواریوم می تواند منجر به تجمع زباله های اضافی آمونیاک و نیتریت ها و کدر شدن آب شود.

سندرم تانک جدید. سیستم فیلتر ناکارآمد و عدم وجود باکتری های مفید در آکواریوم می تواند منجر به افزایش سطح آمونیاک شود و به ماهی آسیب برساند و آب آکواریوم را کدر کند. بنابراین، هنگامی که برای اولین بار آکواریوم خود را راه‌اندازی می کنید، حتماً آب آن را تنظیم کنید.

راه حل برای کدر شدن آب آکواریوم

  •  هر ماه فیلتر را از هر گونه لجن تمیز کنید.
  • در طول هر ماه 25% از حجم آب آکواریوم را تغییر دهید.
  • مقدار غذایی را که به ماهی خود تغذیه می کنید کاهش دهید.
  • فیلتر آکواریوم را بررسی کنید و مطمئن شوید مناسب مخزن شماست.
  • کارتریج فیلتر خود را بطور منظم حداقل یک بار در ماه و یا دو بار در ماه اگر ماهی زیادی دارید کنترل کنید.
  • آمونیاک بالا و نیتریتها نشانگر مواد غذایی اضافی یا زباله است. تغییر 25٪ آب باعث کاهش این سطح می شود تا زمانی که شما بتوانید مشکل را برطرف کنید.

مدیریت بیماری در ماهی های زینتی | پزشکت

سبز شدن آب آکواریوم

سبز شدن آب آکواریوم می تواند نشان دهنده جلبک باشد که از موارد زیر ناشی می شود:

  • غذای بیش از حد
  • تابش زیاد نور خورشید روی مخزن
  • داشتن مقدار زیادی فسفات در تامین آب

راه حل برای سبز شدن آب آکواریوم

در هنگام سبز شدن آب آکواریوم 50٪ آب آن را تغییر دهید.

  • غذا دادن به ماهی را قطع کنید و فقط یک یا دو بار در روز در دوزهای کوچک به آنها غذا بدهید.
  •  هر گونه گیاهان مصنوعی و وسایل تزئینی را از آکواریوم حذف کنید و آنها را با سرکه سفید مقطر نسبت 1: 1 یا کمتر تمیز کنید. قبل از قرار دادن این موارد در مخزن، این محلول را کاملاً بشویید.

بوی بد آب آکواریوم

بیشتر اوقات بوی بد آکواریوم به غذای اضافی مربوط می شود.

  • غذا دادن به ماهی را موقتا قطع کنید.
  • فیلتر متناسب با آکواریوم خود نصب کنید.
  • سپس، برای رفع این مشکل، 50٪ از آب را تغییر دهید.
  • یک روز صبر کنید و سپس 25٪ آب آکواریوم را تعویض کنید.
  • آب آکواریوم خود را برای مقادیر بالای آمونیاک و نیتریت آزمایش کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

5

مقالات مرتبط

5 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید.
    من دیروز یک ماهی گلدفیش گرفت که در زمانی که داخل پلاستیک بود به حالت نیمه مرگ درآمد که من فکر کردم به خاطر کمبود اکسیژن هست برای همین پلاستیک رو باز کردم تا بتونن اکسیژن بیشتر بگیرن.
    ولی الان همون ماهی زنده هست ولی کف آکواریوم افتاده و هرچند گاهی با حرکت دمش خودش رو بالا میاره ولی تعقیر جهت نمیده.
    اگه میشه بگید من چیکار کنم امیدی هست که ماهی بتونه شنا کنه البته قبل از خریداری کردن ماهی کامل سالم بود

    1. سلام یرای بررسی علت مشکل و حل آن از دامپزشک مشاوره تلفنی بخواهید.

  2. سلام
    من یه ماهی پولی اندرچری دارم که مدتی هست کف تانک خودش رو به صورت برعکس میندازه ونمیتونه شنا کنه و از قسمت وسط بدنش رو کج نگه میداره و تقریبا یه ماه هست که غذا نمیخوره باید چیکار کنم تا خوب بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز