لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه

شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

به احتمال زیاد، اولین علامتی که به وسیله آن، متوجه شدید که فرزند تان به دنیا آمده است، گریه بود. به طور کلی، گریه های اولیه نوزاد، چه قوی و چه خفیف، برای شما صدایی لذت بخش به حساب می آمد. زیرا نشان می دادند که نوزاد تان سالم است. اما بعدها، احتمالا از صدای گریه فرزند تان، گله می کنید. والدین نوزادان، انتظار دارند که فرزند شان سر و صدا به پا کرده و گریه کند، اما هیچ چیز به اندازه از یک گریه بی پایان و تسلی ناپذیر، نمی تواند شما را ناراحت کند. در این مقاله، درباره شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه، مطالبی آورده شده است.

چه زمانی باید به دنبال کاهش گریه نوزاد بود؟

اگر این مطلب را می خوانید، به احتمال زیاد با نوزادی که زیاد گریه کرده و سر و صدا به پا می کند، سر و کار دارید. ممکن است که از خودتان بپرسید، در چنین شرایطی، آیا تماس با پزشک متخصص اطفال نیاز است یا خیر. در ادامه، درباره تماس با پزشک، مطالبی آورده شده است.

در شرایط زیر، باید سریعا با یک‌ متخصص اطفال تماس بگیرید:

  • شیرخوار شما، کمتر از 3 ماه سن داشته و تب دارد (حتی تب با درجه پایین).
  • ناگهان پس از سکوت در ماه (های) اول زندگی، به طور ناگهانی گریه می کند.
  • ممکن است که روزانه، چند بار به شدت شروع به گریه کردن کند.
  • نوزاد تان، علائمی مانند استفراغ بیش از حد، ضعف یا عدم حرکت بروز بدهد.

اگر نوزاد بیش از 8 ساعت است از نوشیدن شیر خودداری کرده، و یا بسیار کمتر از حالت طبیعی، شیر می نوشد، بهتر‌ است با یک پزشک تماس بگیرید. همچنین، در صورتی که تمام روش های آرام کردن نوزاد را امتحان کرده اید، با این حال فرزند تان، هنوز به گریه ادامه می دهد، بهتر است با یک‌ پزشک مشورت کنید.

گریه بی پایان، ممکن است نشان دهنده ابتلا نوزاد به قولنج باشد. با این حال، برای اطمینان خاطر و حفظ سلامتی کودک، باید از راهنمایی های یک‌ پزشک استفاده کنید. شما می توانید با یک پزشک تماس گرفته، و در مورد سوالات و نگرانی های تان، با او مشورت کنید.

قولنج و گریه های نوزادان سه ماهه

شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه | پزشکت

قولنج به گریه های شدیدی گفته می شود که در شرایط وجود “قانون 3” رخ می دهند. قانون ۳، شامل 3 ساعت یا بیشتر در روز، 3 روز یا بیشتر در هفته، به مدت 3 هفته یا بیشتر گریه کردن، است. این اختلال، به طور کلی دارای الگویی، مانند هر روز در اواخر بعد از ظهر یا اوایل شب، است.

حتی اگر گریه نوزاد با الگوی قولنج مطابقت داشته باشد، تماس با پزشک اطفال عاقلانه است، زیرا آن ها می توانند به شما بگویند که آیا قولنج، واقعا عامل بروز این اختلال در حوزاد شما است یا خیر. به همین دلیل، بهتر است با یک پزشک، درباره شرایط سلامتی نوزاد تان، مشورت کنید.

شایع ترین علل گریه در نوزادان 3 ماهه و کوچکتر

روش های ارتباطی اندکی برای کمک به نوزادان و پاسخگویی به نیازهای آن ها وجود دارد. یک نوزاد، ممکن است آرام به نظر برسد و دیگری ممکن است گریه کند. دامنه این روش های ارتباطی، محدود است، اما قدرت آن ها محدود نیست. والدین، مأمور هستند که به گریه نوزادان پاسخ دهند. نوزاد شما چیزهای مهم زیادی برای گفتن دارد. در چند ماه اول زندگی، آن ها ممکن است به دلایل زیر، گریه کنند:

  • گرسنگی
  • نیاز به آروغ زدن
  • کثیف شدن پوشک
  • خواب آلودگی یا خستگی
  • تنها ماندن یا بی حوصلگی
  • احساس درد و بیمار بودن
  • هوای خیلی سرد یا خیلی گرم
  • نیاز به آرامش یا محبت از طرف والدین
  • تحریک‌ شدن در اثر سر و صدا یا فعالیت بیش از حد
  • خوردن بیش از حد غذا (باعث ایجاد نفخ در معده می شود).
  • تحریک‌ پوست توسط لباس خش دار یا دارای برچسب تحریک

آیا تعجب کرده اید که گاز روده در لیست وجود ندارد؟ به گفته آکادمی اطفال آمریکا، عبور گاز از دستگاه گوارش تحتانی کودک دردناک نیست. ممکن است فکر کنید دلیل ناراحتی نوزادان این است که در حین گریه کردن، گاز زیادی آزاد می کنند، اما این یک باور غلط است که گاز در روده گیر کرده و باعث ایجاد درد می شود.

از آنجا که علل بسیار زیادی برای گریه یک‌ نوزاد وجود دارد، تشخیص مشکل اصلی یک‌ نوزاد، می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. توصیه می کنیم که برای تشخیص دقیق و صحیح مشکل نوزاد، یک ‌دفترچه یادداشت تهیه کرده و به طور کلی، احوال نوزاد را در آن بنویسید.

گریه در نوزادان بالای 3 ماه

شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه | پزشکت

علت گریه یک‌ نوزاد، دارای یک مبنای فیزیولوژیکی، مانند گرسنگی و …، است. نوزادان بزرگ تر از حدود 3 یا 4 ماهگی، به احتمال زیاد با استفاده از انگشت شست، مشت یا پستانک، به گریه کردن خود تسکین دهند. اما این بدان معنا نیست که آن ها گریه نمی کنند.

آنها ممکن است ناامید، غمگین، عصبانی یا مبتلا به اضطراب جدایی (به ویژه در طول شب) باشند و از گریه به عنوان راهی برای انتقال این احساسات استفاده کنند. درد دندان در آوردن نیز یکی از علل اصلی برای گریه در نوزادان بزرگتر از ۳ ماه، است.

بیشتر نوزادان، اولین دندان خود را بین 6 تا 12 ماهگی به دست می آورند. علاوه بر سر و صدا و گریه، ممکن است لثه های نوزاد شما متورم و حساس شده و بیش از حد معمول آبریزش کنند.

برای از بین بردن ناراحتی دندان درآوردن، یک دستمال تمیز سرد یا مرطوب، یا یک‌ دندان گیر محکم به نوزاد خود بدهید. در صورت ادامه گریه، با پزشک متخصص اطفال، خود در مورد دادن دوز مناسب استامینوفن (تیلنول) به نوزاد تان، صحبت کنید. اگر کودک شما بزرگتر از 6 ماه است، می توانید به او ایبوپروفن (Advil) بدهید.

چگونه گریه نوزاد را برطرف کنیم؟

شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه | پزشکت

در این قسمت از مقاله، روش هایی برای آرام کردن نوزادان، مطرح شده است:

غذا دادن به نوزاد

شما می توانید با این روش، کمی پیشگیرانه عمل کنید. وقتی کودک شما شروع به گریه کرد، غذا دادن، احتمالاً اولین کاری است که می توانید انجام می دهید. اما با غذا دادن، ممکن است به نتیجه ای که انتظار دارید، نرسید. شیر دادن به نوزاد برای قطع گریه، گاهی اوقات باعث مکیدن نامنظم و با عجله نوزاد می شود.

اگر نوزاد تازه متولد شده به این نتیجه برسد که گرسنه است، گریه می کند. یعنی ممکن است که شما در تشخیص زمان گرسنگی نوزاد تان، اشتباه کرده باشید.

به دنبال سرنخ هایی باشید که نشان می دهند کودک کوچک شما، چه زمانی شروع به احساس گرسنگی می کند. یکی از نشانه های اصلی گرسنگی‌ نوزاد، زمانی است که آن ها دست های خود را مکیده و یا به شدت برای رسیدن به سینه مادر، تلاش می کنند.

برای پیشگیری از گریه های غیرقابل تسکین و تغذیه آشفته و غالباً ناموفق، سینه یا شیشه شیر را در حالی که نوزادان آرام هستند، به آن ها بدهید.

تشخیص نوع گریه کودک

به طور کلی، یک فریاد ناگهانی، طولانی و بلند، به معنی احساس درد است، در حالی که یک گریه کوتاه و کم صدا، که نوسان دارد، نشان دهنده احساس گرسنگی است. اما تشخیص دقیق این که نوع گریه، نشان دهنده چه احساسی در نوزاد است، همواره درست از آب در نمی آید. به طور کلی، معنا و نوع گریه، از نوزادی به نوزاد دیگر، متفاوت است و ربط زیادی به مزاج او دارد.

در صورتی که به صورت روزانه، به نوزاد تان توجه کافی داشته باشید، به مرور زمان، متوجه وجود تفاوت هایی در گریه کردن فرزند تان خواهید شد. اگر کودک شما وقتی گرسنه است، فریاد می زند، به صدای گریه و تفاوت آن با دیگر گریه های‌ او، توجه کنید.

هنگام تلاش برای درک معنای گریه نوزاد تان، اگر تصور کنید که در حال یاد گرفتن یک زبان خارجی هستید، احتمال موفق تر خواهید بود. سعی کنید زبان نوزاد تان را بفهمید. اگر واقعاً به گریه های نوزاد توجه کنید، با گذشت زمان، شما و فرزند تان، دایره واژگان خود را توسعه خواهید داد.

توجه به “گفته های” نوزاد

نشانه های کوچک و ظریفی وجود دارند که به نیازهای کودک شما ربط پیدا می کنند. با درک این نشانه ها، ممکن است بتوانید دلیل گریه نوزاد تان را متوجه شوید. برای این کار، شما باید به صورت روزانه، رفتارها و صداهای نوزاد تان را، زیر نظر داشته باشید‌.

برخی از این نشانه ها، مانند مالیدن چشم یا خمیازه کشیدن در هنگام خستگی، جزو علائم واضح به حساب می آیند. اما برای درک نشانه های دیگر، ممکن است نیاز به دقت بیشتری باشد. کودک خود را(حرکات بدن، موقعیت ها، حالات چهره و صداهای او)، در ساعات مختلف روز، به دقت زیر نظر داشته باشید تا این نشانه ها را بیاموزید.

به یاد داشته باشید، رفتار و مزاج هر نوزاد، منحصر به فرد است. فقط به این دلیل که اگر نوزاد اول، وقتی گرسنه است، دست خود را می مکد، به این معنی نیست که نوزاد دوم نیز این کار را، برای این دلیل انجام می دهد. در عوض، این عمل ممکن برای کسب آرامش انجام شود.

خود را جای نوزاد تان بگذارید.

شایع ترین علل گریه شیرخوران سه ماهه | پزشکت

در صورتی که نتوانید علائم و نشانه های گریه نوزاد تان را به خوبی درک کنید، باید سعی کنید که با توجه به محیط اطراف نوزاد، خود را به جای او قرار دهید. صدای تلویزیون زیاد است؟ آیا نور لامپ بالای سر نوزاد زیاد است؟ نوزاد حوصله ندارد؟ سپس، با پاسخ دادن به این سوالات، اقدام مناسب را انجام دهید.

اگر علت گریه کودک تان، مشخص نمی شود، سعی کنید کارهای زیر را انجام دهید:

  • استفاده از قنداق کودک
  • خواندن آواز برای آن ها
  • استفاده از یک حمام آب گرم
  • تکان دادن کودک روی صندلی یا در آغوش (حرکت های کوچک و سریع، به طور کلی برای آرامش نوزاد، بهترین هستند).

اگر احساس می کنید که کودک تان درد دارد، دست ها، پاها و اندام تناسلی نوزاد تان را، از نظر وجود “تورنیکت مو” (موی محکم دور انگشت، انگشتان پا یا آلت تناسلی) بررسی کنید. این مشکل، مطمئناً می تواند نوزاد شما را به شدت، دچار ناراحتی کند.

برطرف کردن قولنج

اگر پزشک تأیید کرد که نوزاد شما دچار قولنج شده است، ابتدا به یاد داشته باشید که بروز این اختلال در نوزاد تان، هیچ ارتباطی با مهارت های فرزند پروری شما ندارد.

برای کمک به کاهش گریه، انجام ماساژ مخصوص نوزادان را، که برای نوزادان دچار کولیک طراحی شده است، امتحان کنید. این ماساژ، به آرامش، خواب و هضم غذا کمک می کند. همچنین، انجام این روش، به ایجاد پیوند بین شما و نوزاد کمک می کند.

شما می توانید از فیلم های ‌آموزشی موجود در اینترنت، برای یاد گرفتن این‌ ماساژ، استفاده کنید. علاوه براین، با تماس با یک‌ پزشک، می توانید در این باره، با او صحبت کنید.

اگر سوالات بیشتری درباره گریه کردن نوزاد تان دارید، می توانید با یک پزشک تماس گرفته و با او مشورت کنید. پزشک به شما نکات لازم را خواهد گفت.

منبع:

https://www.healthline.com/health/baby/baby-wont-stop-crying

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز