لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سکسکه در نوزادان

سکسکه در نوزادان | پزشکت

فهرست مطالب

سکسکه در نوزادان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سکسکه در نوزادان قابل پیشگیری بوده و استراحت، تغذیه و آروغ زدن و استفاده از پستانک می تواند در بهبود آن موثر باشد. لازم به یادآوری است که بیشتر نوزادان در سال اول خود دچار سکسکه می شوند و این معمولاً جای نگرانی ندارد. سکسکه زمانی اتفاق می افتد که معده نوزاد به دیافراگم فشار وارد می کند. این وضعیت باعث می شود تا هوا از طریق کوردهای صوتی بسته شده ،خارج و صدای سکسکه ایجاد شود.

سکسکه در نوزادان بازتابی است که خیلی زود حتی قبل از تولد کودک شروع می شود. رفلکس سکسکه در نوزادان، بسیار قوی است. آنها می توانند تا 2.5٪ از وقت خود را در نوزادی، سکسکه کنند. سپس با خارج شدن از مرحله نوزاد، سکسکه کاهش می یابد.

احتمال دارد والدین نگران باشند که سکسکه، باعث ناراحتی نوزاد می شود. در این مقاله، عواملی را که باعث ایجاد سکسکه در نوزادان می شود و بهترین راه های پیشگیری از آنها و زمان تماس با پزشک را بررسی می کنیم.

چه عواملی باعث سکسکه در نوزادان می شود؟

سکسکه در نوزادان | پزشکت

سکسکه به طور کلی جای نگرانی ندارد. بررسی از سال 2012 نشان می دهند که رفلکس سکسکه می تواند برای از بین بردن هوای اضافی معده مفید باشد. با این حال، جامعه پزشکی هنوز مطمئن نیست که سکسکه هدف دارد. بنابراین، چه اتفاقی در بدن میفتد تا باعث ایجاد آنها شود؟

سکسکه وقتی اتفاق میفتد که چیزی باعث اسپاسم دیافراگم شده و تارهای صوتی به سرعت تحریک شوند. هوا از طریق گیرنده ها صوتی بسته، به بیرون منتقل و صدای سکسکه ایجاد می شود. دیافراگم عضله بزرگی است که از پایین قفس دنده عبور می کند. با نفس کشیدن فرد به سمت بالا و پایین حرکت می کند.

سکسکه در نوزادان بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق میفتد، اما تغذیه گاهی اوقات باعث اسپاسم دیافراگم می شود. سکسکه می تواند در شرایط زیر رخ دهد:

  • تغذیه بیش از حد کودک
  • غذا خوردن خیلیی تند
  • بلع بیش از حد هوا

این عوامل می تواند باعث گسترش معده کودک شود. با منبسط شدن معده، به سمت دیافراگم فشار آورده و اسپاسم هایی را که منجر به سکسکه می شوند، تحریک می کند.

اگر سکسکه به طور مکرر اتفاق بیفتد و باعث پریشانی شود، می تواند در اثر یک بیماری زمینه ای مانند ریفلاکس معده (مری) ایجاد شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که غذای هضم شده جزئی و اسید معده از طریق لوله غذایی برگردد. با عبور این مایعات از دیافراگم، می تواند آن را تحریک کرده و اسپاسم ایجاد کند. تغذیه یا مشکلات معده همیشه احتمال دارد باعث سکسکه شود. دیافراگم می تواند به دلایل نامشخصی دچار اسپاسم شود.

چگونه سکسکه در نوزادان را متوقف کنیم؟

سکسکه در نوزادان | پزشکت

مکیدن پستانک احتمال دارد منجر به سکسکه در کودک شود. سکسکه به طور معمول به کودک آسیب نمی رساند. گرچه بزرگسالان شاید سکسکه را ناراحت کننده بدانند، اما باعث ناراحتی کمتری در نوزادان می شوند. معمولاً کمک به کودک برای پیشگیری از سکسکه خوب است. ولی اگر آنها متوقف نشود، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. وقتی شخصی نگران است و نمی خواهد سکسکه نوزادان ادامه یابد، می تواند از راهکارهای زیر برای پیشگیری از سکسکه در نوزادان استفاده کند:

استراحت برای آروغ زدن کودک

هنگامی که معده با هوا پر می شود، احتمال دارد به دیافراگم فشار وارد کند و باعث اسپاسم شود. استراحت در زمان تغذیه برای آروغ زدن کودک می تواند میزان هوای معده را کاهش دهد. این شاید از سکسکه پیشگیری کند. طبق آکادمی اطفال آمریکا، ایده خوبی است که نوزادان با هر بطری که برای تغذیه استفاده می کند هر بار 2 تا 3 اونس بخورد. اگر نوزادی از شیر مادر تغذیه می کند، ایده خوبی است که کودک هنگام جابجایی بین پستان ،آروغ بزند. اگر کودک در حین تغذیه شروع به سکسکه کرد، تغذیه را متوقف کرده و کودک را آروغ بزنید تا کمک کند هوای اضافی را آزاد کند.

موقعیت کودک خود را تغییر دهید. خوب است که سعی کنید کودک، دراز بکشد و یا بسته به جایی که در هنگام شروع سکسکه احساس می کنید، او را در حالت نشسته قرار دهید. تغییر موقعیت همیشه مانع سکسکه کودک نمی شود اما ارزش امتحان کردن را دارد.

استفاده از پستانک

مکیدن پستانک احتمال دارد به شل شدن دیافراگم و توقف سکسکه کمک کند. حرکت مکیدن پستانک می تواند به تسکین نوزادی که سکسکه کرده و اسپاسم های دیافراگم را کاهش دهد.

ماساژ کمر کودک

ماساژ کمر و پشت و رو کردن کودک می تواند به آرامش او کمک کند. حتی احتمال دارد این وضعیت اسپاسم های ایجاد کننده سکسکه را متوقف کند. پشت کودک خود را مالش دهید. سعی کنید کمر کودک را با حرکت دورانی مالش دهید تا به آزاد شدن هوای اضافی کمک کرده و سکسکه را متوقف کند.

برخی از درمان های معروف سکسکه، ریشه سنتی دارند و هیچ پایه علمی ندارند. ولی این روش ها و بسیاری دیگر از روش های درمانی خانگی را برای کودک امتحان نکنید. برخی از درمان های خانگی که احتمال دارد برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر مفید باشد، می تواند برای نوزادان خطرناک باشد. مثلا هنگامی که کودک در حال سکوت است، به او آب ندهید، او را زیر و رو نگه دارید، او را بترسانید، زبان را بکشید یا سعی کنید که نفس خود را حفظ کند. این روش های درمانی فرض شده می تواند کودک را آزار دهد و حتی احتمال دارد خطرناک باشد. بعید است که آنها مانع از سکسکه در نوزادان شود.

راه های پیشگیری از سکسکه در نوزادان کدامند؟

سکسکه در نوزادان | پزشکت

سکسکه عملی است که می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. در بزرگسالی، احتمال دارد ما آنها را به عنوان یک ناراحتی جزئی ببینیم. سکسکه اگرچه برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر آزار دهنده است اما معمولاً یک تجربه کوتاه مدت، برای نوزادان است که فقط چند دقیقه طول می کشد. نوزادان، به طور معمول با سکسکه اذیت نمی شوند. گرچه سکسکه جای نگرانی نیست اما احتمال دارد بتوان از بروز آنها در نوزادان پیشگیری کرد و حتی در صورت بروز آنها را متوقف کرد.

به طور کلی سکسکه گاه به گاه، برای کودک خطرناک نیست. آنها می توانند هر از چند گاهی در نوزاد بروز کرده و خود به خود برطرف شوند. بهبود سکسکه در کودک به هیچ اقدامی احتیاج ندارد، اما چند نکته وجود دارد که می توانید سعی کنید به محض شروع سکسکه کودک، آن را متوقف کنید.

به طور کلی، سکسکه اغلب قابل پیشگیری نیست، اما پیروی از استراتژی های زیر می تواند تا حدودی موثر باشد:

  • به طور مکرر و به مقدار کم به کودک غذا دهید.
  • جای بطری را مکرر عوض کنید تا هوایی نزدیک پستانک نباشد.
  • مطمئن شوید که دهان کودک روی کل پستانک چسبانده شده است.
  • قبل از اینکه کودک گرسنه شود، به او غذا دهید تا او را آرام نگه دارید.
  • بعد از هر بار شیر دادن کودک، نیم ساعت او را به حالت نشسته نگه دارید.

در سکسکه نوزادان چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

اگر کودک به طور مکرر دچار سکسکه می شود، باید با پزشک مشورت شود. سکسکه در کودکان زیر 12 ماه به طور معمول جای نگرانی ندارد. در صورت سکسکه مکرر یا زمانی که به نظر می رسد کودک را آزار می دهد با پزشک مشورت کنید زیرا این می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. GER احتمال دارد باعث سکسکه مکرر و ناراحت کننده شود. یک نوزاد شاید مبتلا به GER باشد اگر:

  • تف بیش از حد معمول دارد.
  • در زمان تغذیه بیشتر از حد معمول گریه کند.
  • در حین یا بعد از تغذیه بیش از حد کمرش را قوس می دهد.

اگر شک دارید که احتمال دارد نوزادی مبتلا به GER باشد باید با پزشک مشورت کنید. این بیماری به راحتی قابل درمان است.

پیش آگهی سکسکه در نوزادان چگونه است؟

سکسکه در نوزادان | پزشکت

سکسکه نوزادان معمولاً جای نگرانی نیست. بیشتر نوزادان در سال اول خود دچار سکسکه می شوند. بسیاری از دلایل احتمالی آن مربوط به تغذیه است. پیروی از بهترین روش های تغذیه، احتمال دارد سکسکه را کاهش دهد و برخی از داروهای خانگی نیز می توانند موثر باشند. اگر سکسکه در نوزاد شما به طور مکرر تکرار می شود، یا اگر باعث پریشانی یا علائم دیگری می شود، با یک پزشک مشورت کنید. همچنین اگر پس از یک سالگی، کودک به طور مکرر دچار سکسکه می شود، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

سکسکه یک عمل انعکاسی مثل عطسه یا سرفه است، یعنی ما نمی توانیم جلوی وقوع آن را بگیریم یا آن را کنترل کنیم. تصور می شود عوامل محرک مختلفی مانند هوای اضافی در معده، تحریک مری، استرس و موارد دیگر باعث سکسکه می شوند اما دلیل مشخصی برای وقوع سکسکه شناخته نشده است.

سکسکه در واقع توسط عصبی ایجاد می شود که مغز را به دیافراگم متصل می کند و می تواند توسط عوامل مختلفی مانند خوردن زیاد یا خیلی سریع، ایجاد شود.

به طور معمول وقتی نفس می کشید، هوا را به داخل ریه ها می کشید و سپس دیافراگم شل می شود تا اجازه دهد هوا از طریق دهان خارج شود. با این حال، وقتی سکسکه می کنید، اسپاسم دیافراگم و هوایی که می خواهید آن را مکش کنید، در برابر تارهای صوتی بسته، گیر می کند، و باعث می شود صدای متمایز “hic” وجود داشته باشد.

با وجود این واقعیت که سکسکه با تنفس ارتباط تنگاتنگی دارد، بررسی ها نشان داده است که تنفس و سکسکه ارتباطی ندارند و به نظر می رسد این دو، مکانیسم جداگانه در بدن هستند. یعنی اگر به هوای بیشتری در بدن احتیاج دارید این باعث سکسکه نمی شود.

این روند احتمال دارد به خصوص برای نوزادان خطرناک به نظر برسد، اما بررسی ها نشان می دهد که حملات معمولی سکسکه باعث تغییرات قابل توجهی در ضربان تنفس، قلب یا اشباع اکسیژن در نوزادان سالم نمی شود. سکسکه کودک معمولاً بی ضرر است.

سخن آخر

سکسکه عملکردی از بدن است که قبل از تولد کودک کاملاً شروع می شود. نظریه های زیادی درمورد اینکه بدن ما سکسکه می کند وجود دارد، اما هنوز هیچ یک اثبات نشده است.

به طور کلی، سکسکه، به ویژه نوزادان بسیار طبیعی است و با بزرگتر شدن کودک کاهش می یابد. اگر کودک دچار سکسکه است که به نظر می رسد باعث درد یا ناراحتی وی شده است یا علائم دیگری مانند استفراغ با سکسکه دارد، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید هیچ اتفاق دیگری در ایجاد سکسکه وجود ندارد.

 

منابع:

https://www.verywellfamily.com/how-to-get-rid-of-infant-hiccups-4160825

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321932#outlook

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز