لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

 رفلکس اکستروژن در نوزادان چیست؟

رفلکس اکستروژن در نوزادان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رفلکس اکستروژن در نوزادان یکی از بازتاب ها و یا رفلکس های است که به نوزادان کمک می کند تا در ماه های اول زندگی بتوانند بهتر دوام بیاورند. رفلکس ها اعمال غیر ارادی هستند که در پاسخ به محرک های خاصی بوجود می آیند. رفلکس اکستروژن حرکت رفلکسی است که باعث می شود زبان کودک به محض لمس لب های او به جلو حرکت کند.

رفلکس اکستروژن در نوزادان یا برون اندازی، به شما در محافظت از بچه ها در برابر خفگی با غذا و اجسام خارجی کمک می کند. همچنین این رفلکس به آنها کمک می کند تا بتوانند به راحتی پستان را بمکند. این رفلکس را می توانید هنگامی مشاهده کنید که زبان نوزاد توسط جسمی جامد و نیمه جامد، مانند قاشق، به هر طریقی لمس یا فشرده می شود. در پاسخ، زبان کودک از دهان او خارج می شود تا از عبور چیزی به جز پستانک به داخل دهان جلوگیری کند.

رفلکس اکستروژن در نوزادان در اکثر کودکان تازه متولد شده وجود دارد اگرچه ما دقیقاً نمی دانیم که آیا کودک برای اولین بار آن را در رحم ایجاد می کند، یا خیر. اما در ماه های اولیه زندگی کودک، برون اندازی زبان بسیار مهم است، زیرا هنوزعضلات به اندازه کافی رشد نکرده اند تا غذاهای نیمه جامد یا جامد را ببلعند.

نوزادان با بازتاب های متفاوتی متولد می شوند که به آنها کمک می کند در ماه های اول زندگی دوام بیاورند. رفلکس ها اعمال غیر ارادی هستند که در پاسخ به محرک های خاصی بوجود می آیند. رفلکس اکستروژن در نوزادان حرکت رفلکسی است که باعث می شود زبان کودک به محض لمس لب های او به جلو حرکت کند.

چه زمانی رفلکس اکستروژن ایجاد می شود؟

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چه زمانی رفلکس اکستروژن برای اولین بار در رحم ایجاد می شود، اما در بیشتر نوزادان تازه متولد شده وجود دارد. برون اندازی زبان در ماه های اولیه زندگی کودک مهم است زیرا عضلات آنها هنوز به اندازه کافی رشد نکرده اند تا چیزی غیر از شیر یا شیر خشک را ببلعد.

این رفلکس همراه با رفلکس مکیدن که بین هفته 32 تا 36 بارداری رخ می دهد، با هم فعال می شوند. رفلکس مکیدن به کودک اجازه می دهد شیر مادر یا شیر خشک را از یک پستان یا بطری دریافت کند.

رفلکس اکستروژن چه مدت طول می کشد؟

رفلکس اکستروژن در نوزادان چیست؟ | پزشکت

رفلکس اکستروژن با گذشت زمان از بین می رود و این قسمت طبیعی از فرآیند رشد است و بین 4 تا 6 ماه پس از تولد شروع به کمرنگ شدن می کند. این حالت  همزمان با سنی است که نوزادان غذاهای جامد و کمکی را شروع می کنند. ناپدید شدن رفلکس اکستروژن به نوزادان کمک می کند تا از پستان یا شیشه شیر گرفته شوند و از پوره، غلات یا غذاهای نرم استفاده کنند.

برخی از کودکان ممکن است این رفلکس را بعد از 6 ماهگی هم نشان دهند. وقتی این اتفاق میفتد، ممکن است علت مهمی داشته باشد و باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر برون اندازی زبان بعد از 6 ماهگی هم ادامه یابد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در فک و دندان کودک شود و حتی ممکن است برکودک گفتار تأثیر بگذارد مثلا کودک هنگام صحبت کردن دهان خود را مکررا لیس بزند.

چگونه رفلکس اکستروژن کودک را آزمایش کنیم؟

رفلکس اکستروژن در نوزادان چیست؟ | پزشکت

آیا رفلکس اکستروژن کودک شما هنوز هم وجود دارد؟ می توانید آن را به سادگی با یک قاشق آزمایش کنید. به این ترتیب که انگار قصد دارید با قاشق به کودک غذا دهید. قاشق می تواند خالی باشد یا می توانید مقدار کمی غلات را با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کنید.

  • اگر زبان کودک به جلو رانده و قاشق را رد کند، رفلکس هنوز وجود دارد.
  • اگر دهان کودک باز شود و قاشق را بپذیرد، ممکن است رفلکس محو شود یا از بین رفته باشد.

رفلکس اکستروژن و جامدات

متخصصان توصیه می کنند از زمان تولد کودک تا 4- 6 ماهگی صبر کنید سپس غذاهای جامد را برای کودک آغاز کنید. برخی از گروه ها، مانند آکادمی اطفال آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، زمان ایده آل غذای کمکی را 6 ماهگی تعیین کرده اند.

قبل از این مرحله، رفلکس اکستروژن هنوز هم قوی است.  البته این وضعیت برای هر کودک متفاوت است، بنابراین باید علائم فردی کودک خود را برای خوردن مواد جامد ارزیابی کنید.

اگر کودک شما مراحل زیر را داشته باشد، ممکن است برای خوردن مواد جامد آماده باشد:

  • سر را به طور مستقل بالا نگه می دارد.
  • به تنهایی روی یک صندلی بلند می نشیند.
  • با نزدیک شدن قاشق دهانش را باز می کند.
  • وزن 13 پوند یا بیشتر دارد که دو برابر وزن تولد او است.
  • هنگام برداشتن قاشق از دهان، لب بالا و پایین را به سمت داخل می کشد.

اگر کودک شما با این نقاط عطف مواجه است و هنوز هم به مواد جامد علاقه ای ندارد، چند روز یا چند هفته دیگر دوباره تست فوق را امتحان کنید.

آیا می توان رفلکس کودک را تغییر داد؟ 

رفلکس اکستروژن در نوزادان چیست؟ | پزشکت

اگر رفلکس اکستروژن کودک شما هنوز قوی است، باید تا رسیدن به 6 ماهگی کمتر شود.

برای ایجاد تغییر در رفلکس اکستروژن کودک هیچ کاری نمی توانید انجام دهید زیرا به طور معمول در حدود 4 تا 6 ماهگی کودک به خودی خود برطرف می شود. این یکی از بزرگترین دلایلی است که به مادران توصیه می شود فقط از شیر خشک استفاده کنند یا در 6 ماه اول پس از تولد به کودک خود فقط شیر دهند. در برخی از نوزادان، ممکن است رفلکس مدت زمان بیشتری طول بکشد.

یک تصور غلط بین وجود رفلکس اکستروژن و شروع مواد غذایی جامد این است که بسیاری از مادران تصور می کنند کودک غذاهای جامد را به این دلیل از دهان بیرون می راند چون که طعم آن را دوست ندارد. این می تواند نشانه آن باشد که مکانیسم بلع کودک به اندازه کافی رشد نکرده و او آمادگی مصرف غذاهای جامد را ندارد. این یکی از دلایلی است که از دست دادن رفلکس اکستروژن را علامت اصلی آمادگی کودک برای شروع به خوردن غذاهای جامد می دانند.

نوزادان نارس ممکن است برای شروع مواد جامد نیاز به زمانی بیش تر از 4 تا 6 ماه داشته باشند، در مورد این کودکان خواه رفلکس اکستروژن هنوز وجود داشته باشد یا نه با پزشک خود تماس بگیرید.

برای شروع غذای کمکی و جامد در مورد کودکان نارس از سن تصحیح شده آن ها استفاده کنید. این بدان معناست که اگر نوزادی 3 هفته زودتر متولد شد بین 4 ماه تا 3 هفته و 6 ماه و 3 هفته ممکن است برای مصرف غذای جامد آماده باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

رفلکس اکستروژن در نوزادان چیست؟ | پزشکت

در صورتی که کودک شما بیش از 6 ماه دارد و هنوز رفلکس بیرون اندازی زبان را در او مشاهده می کنید یا اینکه در خوردن غذاهای جامد مشکل دارد، پس با دندانپزشک کودک یا متخصص اطفال تماس بگیرید. علائمی که نیازمند پیگیری و بررسی هستند شامل موارد زیر است:

  • زخم های دهان
  • دشواری در جویدن غذا
  • حرکت زبان طولانی مدت
  • لب های باز در حال استراحت
  • نفس کشیدن از طریق دهان
  • زبان در موقعیت اشتباه در داخل دهان قرار دارد
  • لب های ترک خورده یا شکاف خورده ناشی از لیسیدن زیاد آنها

رفلکس اکستروژن (رفلکس رانش زبان نوزاد) امری طبیعی است که هر نوزادی در چند ماه اول نشان می دهد و می تواند به عنوان یک شاخص خوب از نظر رشد طبیعی و سالم کودک در نظر گرفته شود. با این حال، اگر احساس می کنید که رفلکس اجازه نمی دهد کودک غذاهای جامد را شروع کند، پس در این باره با پزشک خود تماس بگیرید. در بیشتر موارد، کودک فقط به زمان بیشتری برای شروع یادگیری مهارت جدید نیاز دارد.

انواع رفلکس های کودکان کدامند؟

رفلکس اکستروژن در نوزادان چیست؟ | پزشکت

چندین رفلکس دیگر وجود دارد که ممکن است در نوزاد تازه متولد شده مشاهده کنید. این اقدامات غیر ارادی یا در رحم ایجاد می شوند یا از بدو تولد وجود دارند و  با رسیدن کودک به چند ماهگی تا چند سالگی ناپدید می شوند.

رفلکس
شرح
زمان ظاهر شدن
زمان ناپدید شدن
مکیدن وقتی سقف دهان کودک لمس می شود، می مکد. همچنین ممکن است دستش را به سمت دهان بیاورد. هفته 36 بارداری در بیشتر نوزادان تازه متولد شده دیده می شود، اما ممکن است در نوزادان نارس به تأخیر بیفتد. 4 ماهگی
جست و جو وقتی گوشه دهان کودک را لمس می کنید سرش را به همان سمت برمی گرداند. در بیشتر نوزادان تازه متولد شده دیده می شود، اما ممکن است در نوزادان نارس به تأخیر بیفتد. 4 ماهگی
مورو یا مبهوت کودک در پاسخ به سر و صدای زیاد یا حرکت ناگهانی، دستها و پاها را دراز کرده و به عقب پرتاب می کند در بیشتر نوزادان و نوزادان نارس دیده می شود. 5 تا 6 ماهگی
تونیک گردن وقتی سر کودک به یک طرف چرخانده می شود، بازوی همان طرف کشیده می شود. بازوی دیگر از آرنج خم می شود. در بیشتر نوزادان و نوزادان نارس دیده می شود. 6 تا 7 ماهگی
گرفتن کودک هنگام لمس کف دستش توسط شی، مانند انگشت، آن را محکم می گیرد. در هفته 26 بارداری در بیشترنوزادان و نوزادان نارس دیده می شود. 5 تا 6 ماهگی
بابینسکی هنگام نوازش کف پا انگشت شست کودک به سمت عقب خم می شود. در بیشتر نوزادان و نوزادان نارس دیده می شود. 2 سالگی
راه رفتن یا رقصیدن وقتی کودک به حالت ایستاده نگه میداریم و پاها روی یک سطح قرار می گیرد، کودک شروع به راه رفتن یا رقصیدن می کند. در بیشتر نوزادان و نوزادان نارس دیده می شود. 2 ماهگی
حرف آخر 

رفلکس اکستروژن یک قسمت طبیعی از رشد کودک است و باید به مرور زمان کم شود. اگر نگرانی در مورد تداخل این رفلکس با مصرف غذاهای جامد دارید، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. در بسیاری از موارد، ممکن است کودک شما به زمان بیشتری برای یادگیری این مهارت جدید نیاز داشته باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز