لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بهداشت شخصی در دوران نوجوانی برای سلامتی بسیار ضروری است. علاوه بر دلایل عمومی بهداشت شخصی، برای نوجوانان دلایل خاصی نیز وجود دارند که اهمیت آن را دوچندان می کند.

بهداشت شخصی، مجموعه فعالیت هایی است که برای حفظ پاکیزگی، ارتقا سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها انجام می شود. کودکان تا اواخر کودکی روی عادات اساسی بهداشت شخصی مانند شستن دستها بعد از غذا و پوشاندن دهان هنگام سرفه تمرکز می کنند. اما هنگامی که آنها به دوران بلوغ می رسند، برخی عادات جدیدی که برای سلامت نوجوانان بسیار مهم است، اضافه می شود. به عنوان والدین، می توانید از نوجوان خود را در ایجاد عادت های جدید حمایت کنید.

در این مقاله، ما در مورد لزوم رعایت بهداشت شخصی برای نوجوانان، اینکه چگونه آنها می توانند این کار را انجام دهند و همچنین پدر یا مادر می توانند در این کار به آنها کمک کنند، را بررسی می کنیم؟

چرا بهداشت شخصی در دوران نوجوانی مهم است؟

بهداشت در دوران نوجوانی برای سلامتی بسیار ضروری است، درست مثل این که برای کودکان و بزرگسالان مهم است. علاوه بر دلایل عمومی بهداشت شخصی، برای نوجوانان دلایل خاصی نیز وجود دارند. موارد زیر دلایلی برای حفظ بهداشت در نوجوانان است:

  • رعایت بهداشت می تواند به آنها کمک کند تا منظم و متمرکز بر اهدافی که برای خود تعیین کرده اند، تمرکز کنند.
  • رعایت بهداشت به حفظ پاکیزگی و پیشگیری از قرار گرفتن در معرض عفونت و بیماری کمک می کند. به عنوان مثال، تمیزی در دوران قاعدگی به دختران نوجوان کمک می کند تا از بروز هرگونه عفونت احتمالی پیشگیری کنند.
  • رعایت بهداشت شخصی نیز از آن جهت مهم است که نوجوانی زمانی است که کودکان تغییرات جدیدی مانند رشد موهای بدن و افزایش بوی بدن را تجربه می کنند. بهداشت به آنها کمک خواهد کرد تا قسمت های خصوصی خود را تمیز نگه دارند و از بوی بد بدن پیشگیری کنند.
  • رعایت بهداشت شخصی به آنها کمک می کند تا در کنار مردم راحت باشند. این می تواند اعتماد به نفس، عزت نفس و افزایش انگیزه یک نوجوان را برای داشتن یک سبک زندگی سالم تقویت کند. همچنین به آنها کمک می کند تا با هنجارهای اجتماعی بزرگسالی سازگار شوند، جایی که بهداشت بخشی از شخصیت فرد محسوب می شود.

انواع بهداشت شخصی برای نوجوانان چیست؟

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان | پزشکت

بهداشت شخصی اصطلاحی پویا است که انواع مختلفی از بهداشت نظیر استحمام، شستن دست، مسواک زدن و غیره را در بر می گیرد. انواع مختلف عادات بهداشتی در نوجوانان، عبارتند از:

مراقبت از پوست در نوجوانان

پوست نوجوانان با رسیدن به بلوغ ممکن است چرب شود. پوست چرب گرد و غبار و آلودگی را جذب می کند. بنابراین پوست چرب به عنوان محل تولید میکروب ها عمل می کند. حتی منجر به بروز چندین مسئله پوستی مانند آکنه و جوش های سرسیاه می شود. بنابراین، خوب است که یک نوجوان با شستن منظم صورت خود با صابون ملایم یا مواد شوینده صورت، یک روال مراقبت از پوست مناسب عادت کند. اگر نوجوان با مشکلات پوستی مداوم روبرو شد، با یک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک می تواند محصولات مناسب مراقبت از پوست، مانند پاک کننده ها و کرم های ملایم آکنه را برای شما تجویز کند.

مراقبت از مو در نوجوانان

نوجوانان بیشتر از بچه ها از خانه بیرون می روند. به این ترتیب، موها و پوستشان بیشتر کثیف می شوند. همچنین، تغییرات هورمونی ممکن است باعث چربی و بد بو شدن موها شود. نوجوان خود را تشویق کنید که هفته ای دو یا سه بار موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشوید.

مراقبت از ناخن در نوجوانان

نوجوانی زمانی است که آنها دوست دارند ناخن های خود را رشد دهند، آنها را به اشکال مختلف حالت دهند و طراحی کنند. با این حال، ناخن های دست بستر مناسبی برای تجمع میکروب هستند. این میکروب ها می توانند هنگام غذا خوردن با دست به دهان منتقل شوند. همچنین لمس صورت می تواند باعث ورود میکروب به دهان، چشم و بینی یا روی پوست شود. بنابراین، رعایت بهداشت ناخن برای نوجوانان ضروری است.

مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به مشکلاتی مانند بوی بد دهان و پوسیدگی دندان شود. نوجوان خود را وادار کنید تا روزانه دو بار مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. آنها همچنین باید دهان خود را بعد از غذا، یا با آب ساده یا با دهان شویه بشویند.

شستن دست ها

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان | پزشکت

دست ها می توانند میکروب ها را تقریباً در هر قسمت از بدن پخش کنند. شستن دستها قبل و بعد از غذا، بعد از بازی در فضای باز، بعد از غذا دادن یا بازی با حیوانات خانگی، پس از استفاده از توالت و پس از هر موقعیت دیگری که آنها به یک سطح آلوده دست بزنند، لازم است.

استحمام در نوجوانان

بوی بدن به دلیل ایجاد نوع جدیدی از غده عرق در دوران بلوغ، در زیر بغل و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد می شود. باکتری های موجود در پوست از ترکیبات موجود در عرق این مناطق تغذیه می کنند و باعث بوی بد بدن می شوند. بنابراین، باید به نوجوان خود توضیح دهید که استحمام، به ویژه پس از فعالیت بدنی، به از بین بردن عرق و باکتری کمک می کند و از بوی بد بدن پیشگیری می کند. آنها همچنین ممکن است از یک ضد تعریق برای کنترل تولید عرق استفاده کنند.

بهداشت توالت در نوجوانان

به نوجوانان باید توصیه شود که هر بار پس از استفاده از توالت، دستگاه تناسلی خود را پاک کنند و هنگام استحمام آنها را بشویند، زیرا نوجوانان به طور عادی از اندام تناسلی خود ترشح دارند.

بهداشت قاعدگی در نوجوانان

آموزش بهداشت قاعدگی به یک دختر نوجوان شامل راهنمایی آنها برای پیگیری دوره های قاعدگی، استفاده از محصولات بهداشتی مانند نوار بهداشتی (یکبار مصرف) یا تامپون و دفع ایمن آنها بعد از استفاده است. همچنین باید به یک دختر نوجوان راهنمایی در مورد استفاده صحیح از این محصولات داده شود.

اصلاح صورت در نوجوانان

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان | پزشکت

پسران نوجوان بسته به رشد موهایشان می توانند سبیل یا ریش داشته باشند. اگر نوجوان بخواهد اصلاح کند، می توانید برای آنها کرم اصلاح و تیغ مناسب نوجوانان بخرید. به آنها بیاموزید که چگونه موهای صورت خود را با دقت و بدون ایجاد صدمه اصلاح کنند. به همین ترتیب، به دختران نوجوان که می خواهند موهای زیر بغل خود را از بین ببرند، باید در مورد اهمیت استفاده از وسایل استریلیزه گفته شود و هنگام تراشیدن ناحیه دستگاه تناسلی خود مراقب باشند و در صورت لزوم از برداشتن آن خودداری کنند. همچنین به آنها در مورد روشهای مراقبت از پوست بعد از اصلاح و اینکه چرا نباید لوازم خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، بیاموزید.

تمیز کردن لباس و کفش در نوجوانان

مهم است که هر روز لباس به خصوص لباس زیر و جوراب عوض شود. لباس، سلول های مرده پوست، عرق و سایر مایعات بدن را که می توانند میکروب ها را در خود نگه دارند، حفظ می کنند. نوجوانانی که لباس و کفش تمیز می پوشند می توانند به طور موثری با موضوعات مربوط به بلوغ مانند بوی بدن و بوی بد پاها مقابله کنند.

بهداشت شخصی برای نوجوانان با نیازهای بیشتر

نوجوانانی که نیازهای اضافی دارند احتمالاً به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند. این موارد عبارتند از:

توانایی و سبک یادگیری کودک خود را درک کنید. تأیید این عوامل می تواند به شما کمک کند تا با خیالی آسوده ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، اگر کودکی با دیدن، درک بهتری دارد مراحل را به او آموزش داده و به آنها نشان دهید چه کاری انجام دهد.

هر روز یک فعالیت بهداشتی را انجام دهید. این به نوجوان کمک می کند تا فعالیت را پیش بینی و آن را پیگیری کند. همچنین یادآوری مراحل را راحت تر انجام دهد. نوشتن برنامه فعالیت های بهداشتی نیز ممکن است موثر باشد.

می توانید در مورد فعالیت های بهداشت شخصی مربوط به قاعدگی یا شب ادراری از یک متخصص کمک بگیرید.

علت بروز مشکلات بهداشت شخصی در نوجوانان چیست؟

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان | پزشکت

موارد زیر برخی از دلایل عمده نوجوانان برای مواجهه با مسائل بهداشت شخصی است.

عدم آگاهی: عدم آگاهی یکی از رایج ترین دلایل عدم علاقه کودک به بهداشت شخصی است. ممکن است نوجوان از اهمیت بهداشت و مراحلی که باید در این زمینه بردارند آگاهی نداشته باشد.

عادت به تعویق انداختن: ممکن است نوجوانان تمایل داشته باشند حمام خود را به تعویق بیندازند یا از استحمام یا مسواک زدن خودداری کنند. آنها ممکن است دستان خود را پس از استفاده از توالت یا قبل از غذا نشویند. این موارد ممکن است در نوجوانانی که از سنین پایین تر بهداشت شخصی را رعایت کرده اند، کمتر باشد.

تأخیر در رشد شناختی یا مشکلات بهداشت روانی: برخی از نوجوانان به دلیل تأخیر در رشد شناختی یا برخی از مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی، در حفظ بهداشت اساسی دچار مشکل شوند. در چنین موارد خاص، یا نوجوان قادر به درک اهمیت بهداشت شخصی نیست، یا مراحل انجام عمل را فراموش می کنند. نوجوانانی که دچار تاخیر شناختی و مشکلات روانی هستند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. در موارد دیگر، توصیه می شود با نوجوان خود صحبت کنید و به آنها اهمیت بهداشت شخصی را بیان کنید.

چگونه با نوجوان خود در مورد بهداشت شخصی صحبت کنیم؟

اهمیت بهداشت شخصی در نوجوانان | پزشکت

برای صحبت کردن با نوجوانان خود در مورد مسائل بهداشت شخصی بهتر است مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • برای صحبت کردن با فرزند خود، زمان مشخص و مکان ساکت و خلوتی را انتخاب کنید. نوجوانی که در آرامش است می تواند به راحتی در مکالمه شرکت کند.
  • از نوجوان حمایت كنید و در مورد نیازهای شخصی آنها به برقراری ارتباط ادامه دهید. وسایل بهداشت شخصی لازم را برای آنها بخرید.
  • در صورت مشاهده هرگونه رفتار نامنظم مربوط به بهداشت شخصی که نمی توانید آن را درست آموزش دیهد، از یک متخصص کمک بگیرید.
  • بگذارید شما و نوجوانتان تنها باشید و مکالمه کنید تا به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید. این کار به نوجوان شما کمک می کند تا به شما اعتماد کند.
  • با دیدن تغییرات مثبت، نوجوان را به طور مناسب تحسین و پاداش دهید. اگر نوجوان پیشرفت نکرد، برخی از قوانین بهداشتی را دقیق تنظیم کنید.
  • در مورد موضوعی که می خواهید در مورد آن بحث کنید، یک تحقیق سریع انجام دهید. این به شما کمک می کند اطلاعات صحیح را با نوجوان خود به اشتراک بگذارید.
  • بهترین مرحله برای شروع مکالمه در مورد بهداشت شخصی، ابتدای بلوغ است. مطمئن باشید زمانی که نوجوان شما وارد دوره بلوغ می شود، آنها برای تغییراتی که ممکن است تجربه کنند کاملا آماده هستند.
  • در پایان صحبت، از نوجوان خود سوال کنید یا هرگونه پیشنهادی دارید با او در میان بگذارید. با صبر و حوصله به آنها گوش دهید و احساس شنیده شدن در آنها ایجاد کنید. سعی کنید به آنچه می توانید پاسخ دهید و نشان دهید که مایلید به آنها کمک کنید.
تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و به آنها بگویید که چگونه عادات بهداشتی نامناسب می تواند به یک بیماری تبدیل شود. با این حال، در حین صحبت، این کار را شرم آور نشان ندهید. خوب است که مکالمه خود را با تمجید از نوجوان خود آغاز کنید و سپس ادامه دهید.

در مورد جنبه های اجتماعی بهداشت صحبت کنید. مثالهایی را برای نوجوانتان بیان کنید. آنها را با مثالهایی از اهمیت بهداشت برای سلامت جسمی، فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی راهنمایی کنید. به عنوان مثال، وقتی در مورد فعالیت های بهداشت دهان صحبت می کنید، در مورد یکی از اقوام یا دوستان خود صحبت کنید، که در نهایت برای درمان کانال ریشه مراجعه کرد زیرا آنها مسواک نمی زدند و نخ دندان نمی کشیدند.

سخن آخر

بهداشت شخصی در سلامت کلی افراد تاثیر گذار است. خوب است که نوجوان خود را در مورد اهمیت بهداشت شخصی در حالی که در دوران بلوغ است راهنمایی کنید. از آنجا که انتقال از کودکی به نوجوانی برای هر کودکی آسان نیست، مطمئن شوید که به بهترین نحو از آنها حمایت می کنید. صبر و استقامت به کودک شما کمک می کند بهتر بهداشت را رعایت کند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/hygiene-tips-for-your-teens_00116170/

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز