لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مزایای حمام سیتز و نحوه استفاده از آن

مزایای حمام سیتز و نحوه استفاده از آن | پزشکت

فهرست مطالب

مزایای حمام سیتز و نحوه استفاده از آن را بدانید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


حمام سیتز، که به حمام مفصل ران نیز معروف است، نوعی حمام است که در آن شما بدن خود را تا باسن در آب گرم یا محلول نمک در وان یا حوض بزرگ فرو برده و می نشینید. این نوع حمام از نظر پزشکی برای تسکین ناراحتی و درد در قسمت پایین بدن توصیه می شود. در حقیقت، حمام sitz یک گزینه عالی برای افرادی است که درد، التهاب، تورم یا سوزش در پرینه (فاصله بین راست روده و فرج یا کیسه بیضه) دارند.

همچنین برای افرادی که در ناحیه مقعد مشکل دارند یا نوعی عفونت در ناحیه تناسلی دارند مفید است. استفاده از حمام سیتز آسان است. شما می توانید وان خود را به حمام سیتز تبدیل کنید یا از کیت حمام سیتز استفاده کنید که به راحتی در بازار موجود است.  بسته به دلیلی که از آن استفاده می کنید، می توانید از آب گرم یا سرد برای حمام سیتز استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد حمام سیتز کنتراست، متناوب آب گرم و سرد انجام دهید.

حمام سیتز در وان حمام

می توانید از وان معمولی خود برای ایجاد حمام نشسته استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که وان را قبل و بعد کاملاً تمیز کنید.

  • وان حمام را تا حدی با آب گرم پر کنید.
  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری نمک اپسوم یا جوش شیرین را در آب مخلوط کنید.
  • در وان حمام بنشینید تا باسن و ناحیه تناسلی شما در آب غوطه ور شوند.
  • هر بار حدود 15 دقیقه یا تا زمانی که آب حرارت خود را از دست بدهد خیس کنید.
  • سپس به آرامی محل را خشک کنید.

کیت حمام سیتز

مزایای حمام سیتز و نحوه استفاده از آن | پزشکت

کیت های حمام سیتز موجود در بازار را می توان با اکثر توالت ها استفاده کرد. یک کیت معمولاً شامل یک کیسه پلاستیکی است که به یک لوله بلند متصل شده و منجر به یک حوضچه پلاستیکی کم عمق می شود.

  • لوله را در سوراخ حوضچه قرار دهید و آن را تا مرکز بکشید.
  • آن را به ته حوضچه بچسبانید.
  • از گیره برای قطع جریان لوله استفاده کنید.
  • کیسه محلول را با آب ولرم یا سرد پر کنید.
  • حوضچه را روی لبه داخلی توالت فرنگی قرار دهید.
  • کیسه را روی آویز یا قلاب آویزان کنید تا مایع به سمت پایین تخلیه شود.
  • اکنون می توانید روی حوض بنشینید
  • لوله را باز کنید.
  • هر بار حدود 15 دقیقه خیس کنید.
  • بایستید و با یک حوله پنبه ای تمیز منطقه را خشک کنید.

مزایای استفاده از حمام سیتز

مزایای حمام سیتز و نحوه استفاده از آن | پزشکت

شما می توانید از حمام سیتز، چه برای وان حمام و چه از یک کیت، برای درمان بسیاری از بیماری ها به راحتی در خانه استفاده کنید.

بواسیر (شمع) را درمان می کند.

بواسیر، که به عنوان شمع نیز شناخته می شود، رگ های متورم شده ای هستند که در اطراف مقعد یا در راست راست روده واقع شده اند. هموروئید در مردان و زنان شایع است و از هر 20 آمریکایی 1 نفر را مبتلا می کند. در حقیقت، حدود نیمی از بزرگسالان بالای 50 سال مبتلا به بواسیر هستند.

حمام sitz هموروئیدها را درمان می کند.

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، با افزایش سن، بافت های حمایتی در ناحیه مقعد ضعیف می شوند و شما را مستعد ابتلا به بواسیر می کنند. با کمک حمام sitz، می توانید ناراحتی های شمع را کاهش دهید. گرمای مرطوب به تسکین بواسیر و تسکین درد و احساس خارش کمک می کند.

زنان باردار نیز آن را مفید می دانند. مطالعه ای که در سال 2017 در Women and Birth منتشر شد گزارش می دهد که یک پروتکل درمانی محافظه کار برای بواسیر در دوران بارداری، که در آن حمام سیتز یک روش اساسی است، نتایج بسیار امیدوار کننده ای را در مقایسه با کرم آنورکتال نشان داد.

ناراحتی هنگام تولد واژن را کاهش می دهد.

بعد از زایمان طبیعی، زن درد و ناراحتی زیادی را تجربه می کند. در واقع، گرفتگی عضلات با کوچک شدن رحم به اندازه معمول خود می تواند غیرقابل تحمل باشد. برای کمک به کاهش درد و حساسیت، توصیه می شود از حمام سیتز استفاده کنید.

ناراحتی های زایمان طبیعی را کاهش می دهد.

استفاده از حمام سیتز بعد از زایمان به پاکسازی پرینه کمک می کند و به نوبه خود خطر هر نوع عفونت را کاهش می دهد. زایمان واژینال اغلب باعث التهاب پرینه می شود که می تواند با حمام سیتز کاهش یابد. درمان پس از زایمان نیز با حمام سیتز کمک می کند. آب گرم در واقع گردش خون شما را در آن ناحیه افزایش می دهد، که به نوبه خود باعث بهبود می شود.

حمام ستیز با بیماری التهابی لگن مبارزه می کند.

بیماری التهابی لگن (PID)، نوعی عفونت که اندام های تناسلی زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، زمانی رخ می دهد که باکتری های منتقله از راه جنسی وارد واژن شده و به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها سرایت می کنند. درد و ناراحتی زیادی در ارتباط با بیماری التهابی لگن وجود دارد. حمام سیتز می تواند به تسکین درد کمک کند. برای درمان بیماری های التهابی لگن، از حمام سیتز کنتراست (متناوب با آب سرد و گرم) استفاده کنید. حمام گرم به شل شدن ماهیچه های لگن کمک می کند، در حالی که حمام سرد به کاهش درد کمک می کند. همیشه با حمام گرم سیتز شروع کنید و با یک حمام سرد پایان دهید. شما می توانید مجموعه ای از سه حمام متناوب را همزمان انجام دهید.

کیست های واژن را درمان می کند.

مزایای حمام سیتز و نحوه استفاده از آن | پزشکت

کیست واژن توده ای از بافت مایع یا نیمه جامد است که در امتداد دیواره های واژن، معمولاً در نزدیکی دهانه واژن ایجاد می شود.

انواع مختلفی از کیست های واژن وجود دارد. شایع ترین آنها کیست های واژینال، کیست مجرای گارتنر و کیست بارتولین است. هنگامی که کیست بزرگ است یا عفونت در آن وجود دارد، می تواند ناراحتی یا درد زیادی ایجاد کند. با کمک حمام سیتز، می توانید به راحتی ناراحتی ها را کاهش داده و با تقویت تخلیه کیست، بهبود را تشویق کنید. علاوه بر این، می تواند به تمیز نگه داشتن منطقه و کاهش خطر عفونت کمک کند.

برای درمان کیست های واژن ممکن است روزهای زیادی از حمام سیتز استفاده شود. همچنین، بسته به شرایط شما، ممکن است مجبور شوید از حمام سیتز سه یا چهار بار در روز، هر کدام حداقل 10 تا 15 دقیقه استفاده کنید.

شقاق مقعد را درمان می کند.

شقاق مقعدی ترک یا پارگی در مقعد و کانال مقعد است، مشکلی که می تواند حاد یا مزمن باشد. علامت اولیه شقاق مقعدی درد حین و بعد از حرکات روده و همچنین خونریزی، خارش و ترشحات است که بوی بدی دارد. حمام سیتز برای افرادی که از شقاق مقعدی رنج می برند مفید است. این به افزایش جریان خون در ناحیه مقعد کمک می کند، که به بهبود پارگی های جزئی یا شکاف در بافت کمک می کند.

مطالعه ای که در سال 2007 در مجله World of Surgery منتشر شد نشان داد که بیمارانی که بعد از اسفنکتروتومی برای شقاق مقعد از حمام سیتز استفاده می کردند، مزایایی را گزارش کردند، حتی اگر میزان درد با افرادی که حمام سیتز دریافت نمی کردند تفاوت چندانی نداشت.

مزایای گزارش شده شامل تسکین قابل توجهی در سوزش مقعد، نمره رضایت تا حدی بهتر و عوارض جانبی نامطلوب نبود. مطالعه دیگری که در سال 2016 در چاپگر استرالیا منتشر شد گزارش می دهد که مدیریت شقاق مقعد اولیه عموماً غیر جراحی است و شامل افزایش فیبر غذایی، حمام سیتز، پمادهای موضعی و تزریق سم بوتولینوم است. در صورتی که این درمان ها بی اثر باشد، بیماران نیاز به ارجاع جراحی دارند.

پروستات ملتهب و بزرگ شده را درمان می کند.

بزرگ شدن پروستات یک اختلال است که به طور کلی مردان 50 ساله و بالاتر را درگیر می کند. حمام سیتز کنتراست راهی آرامش بخش و موثر برای کاهش ناراحتی های بزرگ شده پروستات است. در حالی که آب گرم به شل شدن ماهیچه های لگن کمک می کند، تورم را کاهش می دهد و باعث بهبود می شود، حمام سرد درد را تسکین می دهد.

حمام سیتز همچنین با تمیز نگه داشتن ناحیه و افزایش جریان خون در آن منطقه عمل می کند. مطالعه ای که در سال 2012 در مجله آسیایی اندرولوژی منتشر شد، گزارش می دهد که حمام نشسته، ماساژ پروستات و فیزیوتراپی کف لگن ممکن است به بیماران در کنترل بهتر علائم پروستاتیت مزمن کمک کند.

یبوست را برطرف می کند.

یبوست می تواند افراد در هر سنی، از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. درد و ناراحتی ناشی از یبوست را می توان به راحتی با نشستن روی حمام گرم سیتز کاهش داد.

در حقیقت، استفاده از حمام سیتز می تواند به کاهش ناراحتی های مرتبط با دفع و جلوگیری از تمایل به نگه داشتن مدفوع کمک کند. برای پیشگیری یا درمان یبوست، بسته به اینکه برای شما مفید است یا می توانید از حمام گرم یا سرد استفاده کنید.

درد ناشی از اندومتریوز را کاهش می دهد. اندومتریوز یک بیماری شایع در زنان است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم یافت می شود و به نوبه خود باعث ایجاد یک واکنش التهابی مزمن می شود.

حمام sitz درد اندومتریوز را کاهش می دهد. به گفته کارشناسان، اندومتریوز از هر 10 زن در دوران باروری یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد که تقریباً 176 میلیون زن در سراسر جهان هستند. درد لگن شایع ترین علامت آندومتریوز است که با حمام سیتز می توان آن را کاهش داد. غالباً حمام سیتز گرم و سرد توصیه می شود.

سخن آخر

اگر از حمام گرم سیتز استفاده می کنید، همیشه دمای آب را بررسی کنید. باید ولرم باشد و گرم نباشد. آب داغ می تواند پوست حساس را بسوزاند. می توانید از نمک سفره، نمک اپسوم، سرکه سفید، سرکه سیب یا جوش شیرین در آب استفاده کنید.

ژل دوش، حمام حبابی یا هر نوع صابون اضافه نکنید. می توانید از حمام سیتز 3 یا 4 بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده کنید. بسته به شرایط شما، پزشک ممکن است موارد بیشتری را پیشنهاد دهد.

منبع: https://www.top10homeremedies.com/news-facts/know-the-benefits-of-a-sitz-bath-and-how-to-use-it.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز