لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تأثیر بدن سازی بر رشد قد چیست؟

تأثیر بدن سازی بر رشد قد چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

بدن سازی بر رشد قد افراد چه تاثیری دارد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خیلی افراد علاقمندند تا تاثیر بدن سازی بر رشد قد را بدانند. اگر شما هم به دنبال تاثیر تمرینات بدن سازی بر قد خود هستید این مقاله را تا انتها بخوانید. تمرین با وزنه بخشی اساسی در برنامه تمرینی رشته های مختلف ورزشی است. هدف شما از ورزش هر چه باشد (کاهش وزن، افزایش وزن، عضله سازی یا بدن سازی)، افزودن تمرینات مبتنی بر وزنه، به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید.

جوانان، نوجوانان و والدین افرادی که بدن سازی می کنند، ممکن است نگران تاثیر این رشته ورزشی بر قد فرد ورزشکار باشند. در ادامه این مقاله درباره اینکه آیا بدن سازی واقعاً بر رشد قد تاثیر منفی دارد یا خیر، بحث خواهیم کرد.

 

قبل از آغاز بحث اصلی، باید با بخشی به نام صفحه رشد آشنا شوید.

صفحه رشد چیست؟

صفحات اپی فیز یا به عبارت دیگر صفحات رشد، مسئول رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان هستند. این غضروف ها در دوران کودکی تقسیم و تولید شده و به روند تولید استخوان جدید کمک می کنند. روند تکثیر و تولید این بخش، سرانجام با رسیدن انسان به سن بلوغ متوقف می شود.

این روند معمولاً در دختران تا 16 سالگی و در پسران تا 18 سالگی ادامه دارد. در واقع، نگرانی درباره آسیب دیدگی صفحات رشد، باعث ایجاد پرسش های فراوانی درباره تاثیر بدن سازی بر رشد استخوان و قد شده است.

تأثیر بدن سازی بر رشد قد، هورمون ها و رشد استخوان

در مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد، محققان دانشگاه کانزاس و واشنگتن، رشد توده بدنی فرد را با افزایش تستوسترون مرتبط دانستند. با وجود دخالت تستوسترون در رشد استخوان، افزایش حجم عضلات و در نهایت رشد قد، این اثر بر رشد به طور دقیق مشخص نشده است.

در مطالعه ای که در سال 2009 در مورد هورمون ها و رشد استخوان انجام شده است، محققان شواهدی ارائه دادند که طبق آن ها تستوسترون بر رشد استخوان و بسته شدن نهایی صفحات رشد تأثیر داشته است. این مطالعه نشان داد که تستوسترون ممکن است به طور قابل توجهی بر بسته شدن نهایی صفحات رشد تأثیر نگذارد. این یافته ها حاکی از آن است که تمرین با وزنه ممکن است رشد را متوقف کند و در واقع تأثیر بدن سازی را در رشد قد نشان داد!

در مورد رابطه بین تمرین با وزنه و تاخیر رشد در کودکان و بزرگسالان اختلافات فراوانی ایجاد شده است. از نظر دانشمندان، تغذیه سالم و ورزش منظم به افراد امکان می دهد تا به قد نهایی خود برسند. سبک زندگی غلط و تغذیه نادرست احتمالاً رشد فرد را با اختلال رو با رو خواهد کرد.

البته تاکنون، هیچ تحقیق معتبری در مورد تأثیر منفی تمرین با وزنه بر رشد قد انجام نشده است. کالج پزشکی ورزشی آمریکا و انجمن فیزیولوژی ورزشی کانادا بر این باورند که اگر تمرینات بدن سازی به درستی، با تجهیزات استاندارد و در محیط مناسب انجام شود کاملاً ایمن خواهد بود.

براساس یک مطالعه که در سال 2010 انجام شد، تأثیر منفی بدن سازی در رشد قد  کودکان به عنوان یک باور غلط رد شد. نتایج این مطالعه، حاصل یک مطالعه 60 ساله بر روی داده هایی درباره کودکان و تمرینات وزنه ای بود که نتیجه گرفت که بدن سازی نه تنها مضر نیست، بلکه مفید است.

آیا بدن سازی به نوجوانان آسیب می رساند؟

تأثیر بدن سازی بر رشد قد چیست؟ | پزشکت

می توان از 11 تا 14 سالگی تمرینات وزنه برداری را شروع کرد، اما توصیه می شود این تمرینات با وزنه های سبک انجام شوند. 17 سالگی بهترین سن برای شروع بدن سازی و افزایش قدرت است. اگرچه اوج قدرت فرد در 25 سالگی به دست می آید، اما جوانانی که از 17 سالگی تمرینات بدن سازی را شروع کرده اند، قدرت بیشتری نسبت به افرادی که از 18 یا 19 سالگی تمرینات بدن سازی را شروع کرده اند، دارند.

تمرینات اصلی بدن سازی شامل  اسکات، شنای سوئدی، پرس شانه، پرس قفسه سینه و … است.

بدن سازی در بزرگسالی چه فوایدی دارد؟

همانطور که گفته شد، به احتمال زیاد، تمرینات بدن سازی هیچ تاثیر منفی بر قد کودکان و نوجوانان ندارد. اما جالب است بدانید که در سنین رشد، انجام تمرینات بدن سازی می تواند فواید زیر را داشته باشد:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • رشد و‌ تراکم استخوان
  • افزایش قدرت و شاخص استحکام استخوان یا BSI
  • کاهش خطر شکستگی و آسیب های مرتبط با ورزش

برخی از محققان معتقدند که تمرینات بدن سازی باعث افزایش قد می شود. همچنین بدن سازی در  تراکم استخوان موثر است. مطالعه دیگری تأثیر مثبت تستوسترون را بر تراکم و رشد استخوان تأیید کرده است. علاوه بر تأثیر بدن سازی در رشد قد، نقش ترشح تستوسترون در افزایش قد نیز مشخص شده است!

در واقع، شواهدی در دست است که نشان می دهد تمرین با وزنه ممکن است رشد و تراکم استخوان را افزایش دهد. همچنین تمرین با وزنه به جای توقف رشد ممکن است رشد قد نهایی را در جوانان افزایش دهد. با بررسی بیوگرافی ورزشی ورزشکاران حرفه ای در می یابید که این ورزشکاران از نوجوانی و جوانی، زندگی ورزشی خود با بدن سازی شروع کرده اند و در عین حال از قد نهایی آنها کاسته نشده است.

آیا بدن سازی باعث توقف رشد می شود؟

هنگامی که  تمرینات بدن سازی، متناسب با سن ورزشکار کودک نباشند، در رشد او اختلال ایجاد خواهد شد. همچنین فرم اشتباه انجام حرکات و استفاده کردن از وزنه های سنگین، تأثیر منفی بر روی صفحه رشد خواهد داشت. در صورت عدم کنترل این موارد، بدن سازی می تواند برای رشد مضر باشد. در غیر این صورت بدن سازی قد شما را کوتاه نمی کند.

تأثیر رشته های ورزشی بر قد افراد چیست؟

تأثیر بدن سازی بر رشد قد چیست؟ | پزشکت

بحث برانگیزترین عامل برای رشد قد ورزش بوده و در این زمینه ابهامات زیادی مطرح است. بسیاری معتقدند ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال می توانند قد شما را بلندتر کنند. در این حالت می توان دو فرضیه متفاوت را مطرح کرد. افرادی که ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال انجام می دهند، قد شان بلندتر می شود یا افرادی که والیبال و بسکتبال بازی می کنند، ذاتا قد بلندتری دارند.

فعالیت بدنی منظم باعث کاهش توده چربی و افزایش توده عضلانی و افزایش ترشح هورمون رشد می شود. به همین دلیل، ورزش منظم ممکن است در رشد قد فرد تا حد نهایی تعیین شده توسط ژنتیک موثر باشد.

برخی تمرینات وجود دارند که انجام آن ها در سنین پایین توصیه نمی شود. به طور کلی، ورزش هایی که باعث وارد شدن فشار بیش از حد به استخوان و مفاصل می شوند می توانند برای رشد قد مضر باشند. این حرکات ممکن است رشد استخوان را کند یا متوقف کنند.

اما برخی از ورزش ها، مانند شنا، برای رشد کلی شما بسیار مفید هستند. ورزش های آبی مانند شنا چون در آب انجام می شوند و فشار کمتری روی مفاصل و استخوان ها ایجاد می کنند، باعث افزایش قد می شوند.

باورهای غلط فراوانی درباره بدن سازی وجود دارد. یکی از پرتکرار ترین سوالات ورزشی، تاثیر بدن سازی بر رشد قد است.

بدن سازی در بزرگسالی، تاثیری بر قد نخواهد داشت. مطالعات بارها و بارها نشان داده اند که استفاده از وزنه در دوران کودکی مانع رشد نمی شود. با این حال، فرم اشتباه انجام حرکات و وزنه های سنگین می تواند صفحات رشد را تحت تأثیر قرار دهد. رژیم غذایی و تغذیه متعادل، می تواند قد کودکان را افزایش دهد، اما در بزرگسالان نه.

آیا بدن سازی روی قد تأثیر می گذارد؟

تأثیر بدن سازی بر رشد قد چیست؟ | پزشکت

بدن سازی هیچ تاثیری بر روی قد ندارد. بدن سازی نه به شما کمک می کند تا قد بلندی داشته باشید و نه باعث کوتاهی قد شما می شود. این تصور که ورزش در دوران کودکی می تواند رشد شما را متوقف کند، خلاف واقع است. به شرط داشتن یک رژیم غذایی سالم و خواب مناسب، می توانید به حداکثر قد تعیین شده توسط ژنتیک تان برسید.

بدن سازی باعث افزایش قد نمی شود، بلکه ممکن است با اصلاح نحوه ایستادن، باعث صاف شدن بدن تان شود.

آیا بدن سازی در سنین جوانی بر رشد تأثیر دارد؟

پاسخ کوتاه این سوال این است که تمرینات بدن سازی منظم در سنین جوانی هیچ تأثیر منفی بر قد یا سایر عوامل مربوط به رشد نخواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که بدن سازی در سنین جوانی لزوما ایده خوبی است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که تمرین با وزنه فواید فراوانی برای جوانان دارد. یک مطالعه در سال 2006 که در مجله کلینیکی پزشکی ورزشی منتشر شد، نشان داد که تمرین با وزنه (وزنه ها و دستگاه های بدن سازی ایزومتریک) منجر به افزایش قدرت بدنی شده، هیچ تاثیری بر قد نداشته و منجر به ایجاد آسیب نمی شود.

البته باید تمام نکات ایمنی و نیز شیوه صحیح انجام حرکات و سنگینی مناسب وزنه ها را رعایت کرد. در غیر این صورت احتمال آسیب بسیار بالاست. به عنوان مثال، اگر کودکان با برنامه های بدن سازی بزرگسالان تمرین کنند، به احتمال زیاد آسیب خواهند دید. همچنین وزنه های بیش از حد سنگین بر رشد فرد تاثیر منفی می گذارد.

هر نوع شکستگی استخوان یا آسیب دیدگی مفصل می تواند روی رشد تأثیر بگذارد. البته نکته جالبی که وجود دارد، این است که بدن سازی یکی از ایمن ترین و کم آسیب ترین رشته های ورزشی در دنیا است. البته به شرطی که اصولی انجام شود.

آیا بدن سازی قد را افزایش می دهد؟

تأثیر بدن سازی بر رشد قد چیست؟ | پزشکت

بسیاری از افراد معتقدند که بدن سازی باعث افزایش قد آن ها می شود. اما آیا این موضوع واقعاً درست است؟ مطمئناً می توان از طریق ورزش کردن، استقامت بدن را بهبود ببخشید و با تقویت عضلات فوقانی کمر می توان به حالت بدنی مناسب برای انجام ورزش رسید (یعنی بهبود عضلات در قسمت فوقانی کمر، به این معنی است که می توانید با کمر صاف بایستید و حرکات بدن سازی را انجام دهید).

البته در شرایط عادی، از آن‌ جا که انسان برای راه رفتن اندکی خم می شود، به صورت ناخودآگاه نمی توان کاملا صاف ایستاد. مطمئناً، ورزش می تواند به رفع انحنای بیش از حد ستون فقرات بدن کمک کند، اما نباید انتظار معجزه داشته باشید.

سخن آخر

دو دلیل وجود دارد که ممکن است از خود بپرسید آیا بدن سازی بر رشد قد تأثیر می گذارد؟ یا کوتاه قد هستید و به دنبال راهی برای بلند تر شدن می گردید، یا در رشته بدن سازی فعالیت می کنید و نگران تاثیر بدن سازی بر روی قد تان هستید.

برای کسانی که کوتاه قد هستند، متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که از طریق آن ورزش منجر به افزایش قد آن ها شود. در مورد افزایش قد تان کارهای زیادی نمی توانید انجام دهید. بهترین کار این است که قد خود را بپذیرید. در واقع، اصلی ترین فاکتور تعیین بلندی قد انسان ها، ژنتیک آن ها است. عوامل محیطی مناسب تاثیر کمی بر رشد قد دارند.

اگر بدن سازی می کنید، چرا می خواهید قد بلندی داشته باشید؟ میانگین قد برندگان مسابقات مستر المپیا فقط 5 فوت 7 اینچ است! فرانکو کلمبو، که بسیاری فکر می کنند یکی از بزرگترین بدنسازان تمام دوران ها است، فقط 5 فوت 4 اینچ قد داشت. کوتاه بودن در بدن سازی، یک مزیت به حساب می آید.

منبع:

https://karooon.com/the-effect-of-bodybuilding-on-height-growth/

https://beernbiceps.com/will-bodybuilding-affect-height/

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز