لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع تزریق زانو برای آرتروز و عوارض آن

انواع تزریق زانو برای آرتروز و عوارض آن | پزشکت

فهرست مطالب

انواع تزریق زانو برای آرتروز و عوارض آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انواع تزریق زانو برای آرتروز وجود دارند که برخی از آنها می توانند منجر به بروز عوارض جانبی شوند و در دراز مدت تاثیری در بهبوی درد بیمار نداشته باشند. آرتروز (OA) زانو از زمان تجزیه غضروف در زانوی شما شروع  و در نهایت منجر به آسیب استخوان و مفصل می شود. در این وضعیت ممکن است حرکت دادن زانو و یا حتی  ایستادن  باعث درد شود. تغییر شیوه زندگی و درمان بدون نسخه (OTC) می تواند به تسکین علائم خفیف کمک کند. اما با گذشت زمان، ممکن است این گزینه ها هم دیگر موثر نباشند و پزشک ممکن است داروهای قوی تری، از جمله تزریق های استروئیدی گاه به گاه را تجویز کند.

تزریق گزینه ای برای درمان محسوب نمی شود، اما می تواند در تسکین درد و کاهش التهاب، احتمالاً برای چندین ماه یا حتی گاهی بیشتر موثر باشد.

انواع تزریق زانو

انواع تزریق زانو برای آرتروز و عوارض آن | پزشکت

چندین روش تزریق زانو برای درمان آرتروز وجود دارد، اما متخصصان همه آنها را توصیه نمی کنند.

کورتیکواستروئیدها برای تزریق زانو

کورتیکواستروئیدها که به آنها گلوکوکورتیکوئیدها نیز گفته می شود، مشابه کورتیزول، هورمونی است که بدن به طور طبیعی تولید می کند. هیدروکورتیزون یک نمونه از کورتیکواستروئیدها است. تزریق هیدروکورتیزون به مفصل زانو می تواند در کاهش التهاب و تسکین درد موثر باشد. استروئیدهایی که درد و التهاب را درمان می کنند با استروئیدهای آنابولیکی که بدنسازان ممکن است از آنها استفاده کنند، متفاوت است. کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیز موجود هستند، اما برای درمان OA استفاده نمی شوند.

آسپیراسیون مایع (آرتروسنتز) برای تزریق زانو

به طور معمول چند سانتی متر مکعب (سی سی) مایع سینوویال درون مفصل وجود دارد که آن را برای سهولت حرکت از طریق دامنه حرکت آن روان می کند. با این حال، التهاب می تواند باعث جمع شدن مایعات در مفصل زانو شود. آرتروسنتز مایعات اضافی را از زانو خارج می کند، و باعث تسکین فوری درد و التهاب می شود.

در صورت مشکوک بودن پزشک به عفونت مفصل، بیوپسی مایع مفصل نیز مهم است. نمونه ای از مایع مفصلی شما گرفته می شود و برای تعداد سلول، کشت و حساسیت ضد میکروبی به آزمایشگاه ارسال می شود. گاهی اوقات، یک تجزیه و تحلیل کریستال انجام می شود.

اسید هیالورونیک و بوتاکس

برخی افراد از انواع دیگر آمپول برای آرتروز زانو استفاده کرده اند. با این حال، متخصصان کالج روماتولوژی آمریکا و بنیاد آرتروز (ACR / AF) در حال حاضر استفاده از این موارد را توصیه نمی کنند، زیرا شواهد کافی در مورد عملکرد آنها وجود ندارد.

نمونه هایی از انواع دیگر تزریقات، عبارتند از:

  • تزریق اسید هیالورونیک، همچنین به عنوان مکمل ویسکوز شناخته می شود.
  • پرولوتراپی

علاوه بر این، متخصصان کالج روماتولوژی آمریکا و بنیاد آرتروز (ACR / AF) اکیداً توصیه می کند از موارد زیر خودداری شود، زیرا در حال حاضر  استاندارد سازی در این روش های درمانی وجود ندارد.

  • پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)
  • درمان سلول های بنیادی

ممکن است شما دقیقاً ندانید که چه نوع تزریقی را دریافت می کنید یا چه تاثیری می تواند داشته باشد. همیشه قبل از شروع با پزشک خود نکات مثبت و منفی هرگونه درمانی را در میان بگذارید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

تزریق زانو چگونه انجام می شود؟

انواع تزریق زانو برای آرتروز و عوارض آن | پزشکت

معمولاً می توانید در مطب پزشک تزریق زانو را انجام دهید. این روش فقط چند دقیقه طول می کشد. شما در حین عمل می نشینید، و پزشک تزریق را انجام می دهد. آنها ممکن است از سونوگرافی برای هدایت سوزن به بهترین مکان استفاده کنند.

پزشک پوست زانوی شما را ضدعفونی کرده و آن را با بی حسی موضعی درمان کنید سوزن را داخل مفصل خود قرار می دهد، که ممکن است باعث ناراحتی شود. سپس دارو را به مفصل خود تزریق می کند.

شاید کمی احساس ناراحتی کنید، اما اگر پزشک تجربه کافی در این زمین را داشته باشد، این روش به ندرت منجر به درد و ناراحتی می شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است مقدار کمی مایع مفصل را برای کاهش فشار خارج کند. آنها یک سوزن متصل به سرنگ را به مفصل زانو وارد کرده و سپس،  مایعات را به داخل سرنگ بیرون آورده و سوزن را خارج می کنند. پس از برداشتن مایعات، پزشک می تواند از همان محل سوراخ برای تزریق دارو به مفصل استفاده کند. در آخر، آنها یک پانسمان کوچک روی محل تزریق قرار می دهند.

بهبودی بعد از تزریق زانو چه مدت طول می کشد؟

پس از تزریق، معمولاً می توانید مستقیم به خانه بروید. پزشک شما ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند:

  • تا 24 ساعت آینده از انجام هر گونه فعالیت شدید خودداری کنید.
  • از شنا و وان آب گرم اجتناب شود.
  • از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در عواملی که باعث عفونت در محل تزریق می شود، اجتناب کنید.
  • مراقب عوارض جانبی مانند واکنش آلرژیک یا عفونت (تورم و قرمزی) باشید و در صورت بروز هر گونه علائم به پزشک معالج خود اطلاع ددهید.
  • برای کاهش ناراحتی از داروهای بدون نسخه ضد درد استفاده کنید. ممکن است زانوی شما برای چند روز حساس باشد.

آیا تزریق زانو برای آرترو عوارض دارد؟

انواع تزریق زانو برای آرتروز و عوارض آن | پزشکت

به طور کلی، طرفداران استفاده از تزریق کورتیکواستروئید معتقدند که تزریق کورتون ممکن است تسکین فوری درد و التهاب را فراهم کند. اما این تسکین ممکن است چندین ماه طول بکشد. در بعضی موارد، احتمال دارد علائم پس از یک بار تزریق برای همیشه از بین بروند.

اما مخالفان استفاده از تزریق کورتیکواستروئید با انتقاد از این روش معتقدند که این گزینه های درمانی،  معمولاً راه حلهای کوتاه مدت هستند و درد دوباره عود می کند و برمی گردد. حتی اگر آرتروز شدید باشد، ممکن است این روند موثر نباشند. با گذشت زمان، اثربخشی تزریق می تواند کاهش یابد. علاوه بر آن استفاده از استروئید می تواند منجر به عوارض جانبی شود.

 تزریق مستقیم استروئیدها ممکن است تسکین فوری را برای چندین ماه ایجاد کند، اما معمولاً فقط یک راه حل کوتاه مدت است. ممکن است چند ماه دیگر به تزریق دیگری نیاز داشته باشید و اثر آن به مرور کاهش یابد.

علاوه بر این، همه بیماران بعد از تزریق کورتیکواستروئید تسکین پیدا نمی کنند، به خصوص اگر قبلاً آسیب جدی دیده باشند. عارضه اصلی و فوری تزریق می تواند خونریزی در مفصل باشد.

عوارض جانبی طولانی مدت درمان مکرر با استروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تجزیه غضروف
  • نازک شدن استخوان در مفصل خاص، اما این وضعیت به ندرت رخ می دههد

به همین دلایل، پزشکان معمولاً توصیه می کنند حداقل 3 ماه قبل از انجام یک آمپول دیگر صبر کنید و تزریقات را به یک مفصل به 3-4 بار در سال محدود کنید.

آیا تزریق استروئید گزینه خوبی است؟

تحقیقات منتشر شده در سال 2019 نشان می دهد که تزریق استروئید ممکن است خطر آسیب مفصلی را افزایش دهد و شدت آرتروز را تسریع کند. در سال 2017، دانشمندان نتیجه گرفتند که تزریق استروئید می تواند باعث نازک شدن غضروف شود که از مفصل زانو  حمایت می کند. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که افرادی که به مدت یک سال تحت فیزیوتراپی قرار گرفتند، نتایج بهتری نسبت به افرادی که آمپول های استروئیدی تزریق کرده بودند، داشتند.

آسپیراسیون مایعات از زانو چه خطرات و عوارضی دارد؟

از بین بردن مایعات اضافی می تواند موجب تسکین درد و ناراحتی شود. عوارض جانبی آسپیراسیون مایعات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کبودی و تورم در محل آسپیراسیون
  • خطر عفونت
  • آسیب به رگ های خونی، اعصاب و تاندون ها

پس از تزریق، زانوی خود را از نظر وجود علائم مربوط به تزریق کنترل کرده و در صورت نگرانی با پزشک خود تماس بگیرید.

گزینه های سبک زندگی برای آرتروز

انواع تزریق زانو برای آرتروز و عوارض آن | پزشکت

استئو آرتروز یا آرتروز زانو شایع ترین نوع آرتروز است که میلیون ها انسان در سراسر جهان درگیر این بیماری هستند. این بیماری هنگامی رخ می دهد که غضروف محافظتی که انتهای استخوان های شما را می پوشاند با گذشت زمان آسیب دیده و از بین می رود. اگرچه که استئو آرتروز می تواند به هر مفصلی آسیب برساند اما این اختلال بیشتر مفاصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات را درگیر می کند.

علائم ناشی از بیماری استئو آرتروز معمولاً قابل کنترل است، اگرچه که آسیب به مفاصل قابل برگشت نیست. داشتن فعالیت بدنی، حفظ وزن سالم و برخی از درمان ها از جمله مواردی است که می تواند پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک کند.

تزریق، دارو و سایر درمان ها، همراه با جراحی زانو، می تواند در موارد شدید موثر باشند، اما متخصصان اکیداً توصیه می کنند از این موارد در کنار گزینه های سبک زندگی که می توانند برای سلامت مفصل شما مفید باشند استفاده کنید.

گزینه های سبک زندگی برای آرتروز، عبارتند از:
  • وزن خود را کنترل کنید، زیرا وزن اضافی به مفاصل فشار می آورد.
  • ورزش کنید تا عضلات زانوی خود را قوی نگه دارید. همچنین، فعالیت های کم اثر، مانند ورزش در آب را انتخاب کنید.
  • قبل از اقدام به مصرف داروهای تجویز شده گزینه های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن، را انتخاب کنید.

از استفاده موارد زیر می توانید در کنار سایر راهکارهای درمانی برای آرتروز زانو بهره بگیرید:

  • پماد موضعی که حاوی داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) یا کپسایسین هستند
  • پد های گرما و سرما برای تسکین درد و التهاب
  • زانوبند یا نوار Kinesio برای حمایت از زانوی خود
  • عصا یا واکر برای کمک به تعادل شما
  • انجام تای چی، یوگا یا سایر فعالیت هایی که به تقویت انعطاف پذیری و کاهش استرس کمک می کند.
  • استراحت کافی
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم

پیش آگهی تزریق زانو برای آرتروز چیست؟

تزریق کورتیکواستروئید می تواند تسکین چشمگیری ایجاد کند، اما باعث بهبودی کامل آرتروز زانو نمی شود. میزان اثربخشی آن نیز در افراد متفاوت است. اگر آرتروز شما از قبل پیشرفت چشمگیری داشته باشد، تزریق و سایر داروها دیگر نمی توانند تسکین دهنده باشند. در این حالت، بهتر است با پزشک خود در مورد جراحی جزئی یا کلی تعویض مفصل زانو مشورت کنید.

 منابع:

https://www.healthline.com/health/osteoarthritis/knee-injections-for-osteoarthritis#Overview

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز