لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آسیب به انگشت و کوفتگی آن

آسیب به انگشت و کوفتگی آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آیا انگشت شما در حین بستن درب کمد آسیب دیده است؟ یا هنگام بازی والیبال نوک انگشت خود را زخمی کردید؟ این موارد نمونه های کاملی از آسیب به انگشت و کوفتگی آن هستند که می توانند منجر به آسیب انگشت شوند.

آسیب و یا گرفتگی انگشت یکی از آسیب های رایج ورزشی است که خیلی نگران کننده نیست. با این حال ، بدون درمان آن می تواند خطر تورم طولانی مدت و سفتی را افزایش دهد و حتی بهبودی آن ممکن است ماه ها طول بکشد. به خواندن این مقاله تا انتها ادامه دهید تا درباره انگشت مصدوم شده و چگونگی درمان علائم آن در خانه بیشتر بدانید.

آسیب به انگشت و یا انگشت مسدود شده اتفاق رایجی است که باعث می شود نوک انگشت شما به سمت عقب رانده شود. شدت ضربه می تواند باعث کشیدگی یا پارگی رباط های شما شود (نوارهایی از بافت های همبند که استخوان های شما را به هم متصل می کنند) و در نتیجه منجر به پیچ خوردگی می شود. این وضعیت حتی ممکن است به تاندون شما آسیب برساند یا  باعث شکستگی شود. اگر انگشت شما در اثر این ضربه شکسته نشود ، ممکن است متورم و دردناک شود.

تشخیص اینکه انگشت شما شکسته است یا گرفتگی دارد ، دشوار است. نگران نباشید ، ما به شما اطلاعات لازم را ارئه می دهیم. در اینجا نحوه ایجاد تمایز بین این دو مورد آورده شده است.

علائم آسیب به انگشت

علائم و نشانه های گرفتگی انگشت شامل موارد زیر است:

  • درد در انگشت آسیب دیده
  • مشکل در استفاده از انگشت برای نگه داشتن هر چیزی
  • نشانه های التهابی مانند قرمزی و تورم در انگشت آسیب دیده

علائم شکستگی انگشت

برخی از علائم نشان داده شده توسط شکستگی انگشت، عبارتند از:

  • درد شدید ضربان دار در انگشت آسیب دیده
  • ناتوانی در حرکت یا حتی راست کردن انگشت
  • تورم در انگشت که ممکن است روزها یا حتی هفته ها ادامه داشته باشد.

در حالی که علائم انگشت در هر دو حالت گرفتگی و شکستگی ممکن است از جهات خاصی مشابه باشد ، اما در مورد مورد دوم بسیار بدتر و شدید است.

چه عواملی باعث گرفتگی انگشت می شود؟

آسیب به انگشت و کوفتگی آن | پزشکت

انگشت مسدود شده توسط هر نیروی ناگهانی ایجاد می شود که ممکن است در اثر آن نوک انگشت شما به سمت پایین رانده شود. معمولاً در اثر آسیب به مفصل انگشت میانی شما ایجاد می شود. این مفصل، جایی که انگشت شما از وسط خم می شود ، به عنوان مفصل بین فالانژال پروگزیمال (PIP) شناخته می شود.

وقتی رباط های کوچک (رباط های جانبی) که از مفصل PIP پشتیبانی می کنند ، کشیده یا بیش از حد کشیده شوند ، ممکن است انگشت شما دچار گرفتگی شود. چنین فشارهایی معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که انگشت شما نیروی زیادی را از طریق آسیب جذب می کند.انگشت مسدود شده باید درست شود.

5 روش درمانی طبیعی برای رفع گرفتگی انگشت

بیشتر موارد گرفتگی انگشتان دست جزئی است و در منزل قابل درمان است مگر اینکه شکستگی باشد که از آن بی اطلاع باشید. در زیر برخی از داروهای خانگی ذکر شده است که می تواند در درمان آسیب به انگشت و گرفتگی آن کمک کند.

بسته یخی

کاری که شما باید در درمان آسیب به انگشت و رفع کوفتگی و گرفتگی آن انجام دهید این است که:

  1. بلافاصله پس از آسیب دیدگی کیسه یخ را به انگشت مسدود شده بمالید.
  2. بگذارید 15-20 دقیقه روی آن بماند و بردارید.
  3. هر زمان که لازم بود تکرار کنید.

شما می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید. کیسه یخ می تواند با بی حس کردن محل ، درد انگشت گرفتگی را کاهش دهد. همچنین می تواند به دلیل اثرات ضد التهابی در کاهش تورم و التهاب کمک کند.

نمک اپسوم

یک کاسه یا لگن بزرگ را با آب گرم پر کنید. یک قاشق غذاخوری نمک اپسوم به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. انگشت خود را به مدت 15-20 دقیقه در مخلوط خیس کنید. بهتر است این کار را روزانه یک بار انجام دهید. فعالیت های ضد التهابی منیزیم در نمک اپسوم می تواند به تسکین التهاب، درد و تورم مرتبط با گرفتگی انگشت کمک کند.

ژل آلوئه ورا

کاری که شما باید انجام دهید این است که ژل آلوئه ورا تازه استخراج شده را به انگشت آسیب دیده بمالید. قبل از شستشو ، آن را به مدت 15-20 دقیقه بگذارید تا بماند. شما می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید. آلوئه ورا خواص درمانی و ضد التهابی بسیار خوبی از خود نشان می دهد. از این رو ، می تواند گزینه مناسبی برای کاهش درد و التهاب انگشت آسیب دیده باشد.

سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. یک پنبه را در این مخلوط خیس کنید و آن را به انگشت آسیب دیده بمالید. بگذارید 15-20 دقیقه روی آن بماند و بردارید. بهتر است این کار را روزانه 2-3 بار انجام دهید. اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد ، اما شواهد حکایتی نشان می دهد که طبیعت ضد التهابی ACV می تواند در درمان علائم التهابی مانند تورم و درد بسیار موثر باشد.

زردچوبه

چند قطره آب به یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظ دربیاید. خمیر را به انگشت آسیب دیده بمالید و بگذارید 20-20 دقیقه روی آن بماند. آن را با آب بشویید. این کار را می توانید 1-2 بار در روز انجام دهید. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و درمانی بسیار خوبی است. این ممکن است در درمان درد ، تورم و قرمزی انگشت مسدود شده کمک کند.

چگونه از آسیب به انگشت و گرفتگی آن، پیشگیری کنیم؟

آسیب به انگشت و کوفتگی آن | پزشکت

در حالی که این روش های درمانی وظیفه خود را در سرعت بخشیدن به بهبودی انجام می دهند ، در اینجا چند نکته برای محافظت از انگشت در برابر آسیب بیشتر آورده شده است.

  • از استفاده از انگشت مسدود شده تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید.
  • از ورزش و سایر فعالیت های بدنی که ممکن است آسیب را بدتر کند، خودداری کنید.
  • انگشت را تا زمانی که کاملاً خوب شود، تسمه یا اسپلین کنید.
  • پس از بهبود انگشت گرفتگی، تمرینات کوچکی مانند ایجاد مشت یا نگه داشتن توپ کششی یا اشیاء دیگر را انجام دهید تا قدرت از دست رفته انگشت خود را بازیابید.

در صورت عدم درمان یا مراقبت، گرفتگی انگشت می تواند عوارض دیگری از جمله مشکل در صاف نمودن انگشت آسیب دیده یا سفتی طولانی مدت را به همراه داشته باشد. از این رو، بهتر است در هنگام رعایت این نکات و روش های درمانی به دنبال مراقبت پزشکی باشید تا از آسیب بیشتر انگشت گرفتار جلوگیری کنید.

سوالات متداول در گرفتگی و کوفتگی انگشت

آسیب به انگشت و کوفتگی آن | پزشکت

چقدر طول می کشد تا انگشت مسدود شده بهبود یابد؟ بیشتر موارد انگشت گرفتگی باید طی 1 تا 2 هفته بهبود یابد. اما اگر آسیب دیدگی شدید باشد ممکن است بیشتر طول بکشد.

تفاوت انگشت پیچ خورده و شکستگی انگشت چیست؟ رگ به رگ شدن در اثر آسیب به رباط هایی که مفاصل و استخوان های انگشت را به هم متصل می کنند، ایجاد و باعث درد خفیف تا متوسط می شود. حتی ممکن است بدون تغییر فیزیکی منجر به کاهش تحرک شود.

اما انگشت شکسته باعث آسیب به استخوان ها و مفاصل انگشت می شود. این باعث ایجاد یک درد شدید ضربان دار می شود، که ممکن است به اندازه کافی نگران کننده باشد تا بیشتر افراد به دنبال مداخله پزشکی باشند. انگشت شکسته ممکن است بد شکل یا غیرطبیعی وخمیده به نظر برسد.

چه موقع برای انگشت گرفتگی به پزشک مراجعه کنید؟ در این موارد فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • انگشت آسیب دیده کج یا غیرمعمول خم شده به نظر می رسد (سعی نکنید انگشت را خودتان صاف کنید!).
  • انگشت احساس کرختی می کند و شروع به سفید شدن یا بسیار کم رنگ شدن می کند.
  • بدنبال آسیب دیدگی دچار تب می شوید.
  • انگشت به شدت متورم می شود.
  • نمی توانید انگشت را کاملاً صاف کنید.
  • علائم به جای اینکه با گذشت زمان بهبود یابند ، بدتر می شوند.
چگونه انگشت مسدود شده را آزمایش کنیم؟

آسیب به انگشت و کوفتگی آن | پزشکت

پزشک شما فقط می تواند انگشت گرفتگی را فقط با دیدن آن تشخیص دهد. پزشک ممکن است به دنبال علائم تورم باشد و همچنین از شما بپرسد که چقدر می توانید انگشت آسیب دیده را حرکت دهید. در صورت شک به شکستگی ، ممکن است از شما خواسته شود آزمایشات دیگری مانند اشعه ایکس ، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام دهید.

آیا آرتروز مانند انگشت گرفتگی احساس می شود؟ علائم التهابی انگشت مسدود شده مانند تورم و درد مانند علائم اولیه آرتروز است. با این حال ، انگشت گرفتگی به این معنی نیست که شما دچار آرتروز شوید.

آیا کشیدن انگشت گرفتگی کمک می کند؟ خیر. اگرچه بسیاری از ورزشکاران تمایل به کشیدن انگشت گرفتگی دارند اما این کار نباید انجام شود. کشیدن یا اعمال فشار اضافی بر روی انگشت مسدود شده می تواند باعث ایجاد استرس در آسیب جدید شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 8

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. آیا مسدودشدن درست است یا مصدوم شدن؟
    منظوراز مسدودشدن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز