لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیماری آرتروز ستون فقرات اغلب به دلیل بیماری دژنراتیو دیسک ایجاد می شود. این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که دیسک های بین مهره ای حمایت کننده بین هر مهره استخوانی در ستون فقرات شروع به ساییده شدن و از بین رفتن قابلیت الاستیک خود می کنند.

مفاصل ستون فقرات در امتداد پشت، یا قسمت خلفی ستون نخاعی قرار دارند که مهره ها را به مهره دیگر متصل می کند. آنها به شما این امکان را می دهند تا بتوانید قسمت فوقانی بدن خود را حرکت داده و خم کنید. کاهش فضای بین مهره ها به دلیل بیماری دیسک، باعث افزایش فشار بر مفاصل نخاعی می شود. ساییدگی استخوان ها، باعث درد و اصطکاک و احساس سفتی مفاصل می شود. این اتفاق معمولا در ناحیه کمر رخ می دهد.

آرتروز ستون فقرات، به التهاب مفاصل استخوان های ستون فقرات یا مفاصل متصل کننده ستون فقرات به لگن اشاره دارد. این بیماری می تواند بر قسمت های زیر تأثیر بگذارد:

  • خود استخوان ها
  • دیسک های بین مهره ها
  • رباط ها و تاندون های اتصالی مهره ها

آرتروز ستون فقرات می تواند به دلیل بیماری های خود ایمنی، ساییدگی مفاصل، عفونت ها و سایر شرایط ایجاد شود. این اختلال، یک وضعیت دردناک است که اصطکاک را افزایش و دامنه حرکات مفاصل را کاهش می دهد و انجام فعالیت های عادی روزمره را برای فرد دشوار می کند.

انواع آرتروز نخاعی

آرتروز ستون فقرات 4 | پزشکت

آرتروز انواع مختلفی دارد. انواع آرتروز اغلب در دو نوع التهابی یا غیر التهابی دسته بندی می شوند. آرتریت غیر التهابی نیز باعث التهاب در مفاصل می شود، اما معمولاً شدت آن کمتر است و واکنشی در برابر آسیب در مفصل است.

آرتروز تحلیل برنده

آرتروز تحلیل برنده، یک نوع غیر التهابی از آرتروز به ویژه در سالمندان است، زیرا در اثر سایش و آسیب مفاصل ایجاد می شود و به مرور زمان اتفاق میفتد. غضروف بین مفاصل که متحرک هستند، در دوران پیری شروع به فرسایش می کند و باعث ایجاد اصطکاک در مفصل می شود. وقتی اصطکاک بین مفاصل افزایش می یابد، منجر به التهاب، درد، سفتی و تورم می شود. آرتروز در ستون فقرات بر روی دیسک های بین مهره ها تأثیر می گذارد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پوشش مفاصل حمله می کند. به طور معمول، آرتریت روماتوئید، مفاصل اندام فوقانی و تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهند، اما گاهی اوقات می توانند مفاصل ستون فقرات را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این اختلال یک نوع التهابی از آرتروز است، زیرا پاسخ خود ایمنی، باعث التهاب در مفاصل می شود، که به بافت های نرم و استخوان آسیب می رساند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان زیر مجموعه ای از گروه بیماری های التهابی به نام اسپوندیلوآرتریت است. اسپوندیلوآرتریت نوعی آرتروز است که باعث التهاب در مفاصل اتصالی لگن به ستون فقرات و همچنین مفاصل و رباط هایی می شود که مهره ها را به یکدیگر متصل می کنند. این اختلال، یک نوع نادرتر از آرتروز است که بر قسمت تحتانی کمر تأثیر می گذارد، اما همچنین می تواند بالای کمر یا گردن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آرتریت پسوریازیس 

آرتریت پسوریازیس نوع التهابی آرتروز است که افرادی را که مبتلا به پسوریازیس هستند تحت تأثیر قرار می دهد. به طور معمول، افراد قبل از شروع هرگونه درد مفصلی، علائم بیماری پوستی پسوریازیس را بروز می دهند، اما گاهی اوقات علائم آرتروز می تواند از ابتدا شروع شود.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی پاسخی است به عفونت یا بیماری، در قسمت دیگری از بدن که باعث التهاب در مفاصل می شود. عوامل شایع آرتروز واکنشی، عفونت در دستگاه تناسلی، ادراری یا دستگاه گوارش است.

شایع ترین علائم آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات 2 | پزشکت

برخی از علائم آرتروز ستون فقرات در همه انواع مختلف آرتروز مشترک هستند. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • سردرد
  • سفتی، تورم و درد
  • کاهش قدرت حرکتی
  • بی حسی در بازوها و پاها
  • کاهش دامنه ی حرکتی مفاصل

براساس نوع آرتروز تفاوت هایی در بروز علائم وجود دارد. آرتروز در هنگام استفاده از مفصل دردناک تر می شود، زیرا استفاده طولانی مدت از مفصل باعث افزایش فرسایش و التهاب در مفصل می شود.

برای نوع التهابی آرتروز، مانند آرتریت روماتوئید، درد حتی در صورت عدم استفاده از مفاصل می تواند تشدید یابد.

علائم اختلال، همچنین می توانند بخشی از ستون فقرات را درگیر کنند. مثلا:

  • آرتروز در ستون فقرات گردنی می تواند باعث دردی شود که به شانه ها، پشت سر و قفسه سینه منتقل می شود. اگر اعصاب خارج شده از ستون فقرات تحت تأثیر قرار گیرند، بی حسی، گزگز و ضعف در بازوها و دست ها ایجاد می شود.
  • آرتروز در ناحیه قفسه سینه می تواند منجر به درد در دنده ها و شکم شود. اسپاسم عضلات می تواند در سراسر کمر و شکم ایجاد شود. دیافراگم – عضله زیر دنده ها که بر تنفس تأثیر می گذارد – می تواند درد یا اسپاسم عضلانی داشته باشد و بر کیفیت تنفس فرد تأثیر بگذارد. التهاب در اطراف دنده ها نیز می تواند منجر به درد و تنگی نفس شود.
  • آرتروز در ستون فقرات کمر باعث درد و احساس سفتی در کمر می شود. اگر اعصاب تحت تأثیر قرار گیرد، می تواند منجر به ضعف، درد در پاها، بی اختیاری ادرار و تغییر در عملکرد روده شود.

علائم ثانویه آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات 5 | پزشکت

علائم ثانویه آرتروز ستون فقرات به نوع آرتروز فرد مبتلا بستگی دارد.

آرتروز

علائم آرتروز تحت تأثیر فعالیت بدنی است. کسانی که به این شرایط مبتلا هستند باید به اندازه کافی حرکت کنند تا از سفتی مفاصل که تا حدی درد را افزایش می دهد، جلوگیری کنند.

علائم آرتروز می تواند صبح ها بدتر شود. این اتفاق به دلیل عدم تحرک طولانی مدت در هنگام خواب می باشد. علاوه بر این، ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی می تواند علائم آرتروز را بدتر کند.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید معمولاً بسیاری از مفاصل را به طور هم زمان درگیر می کند و باعث ایجاد التهاب، درد و تورم در مناطق مختلف بدن می شود. همچنین می تواند علائمی مانند خستگی، کم خونی، تب و از دست دادن اشتها را ایجاد کند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

در مراحل اولیه این بیماری التهابی، بیمار ممکن است تب خفیف، کاهش اشتها و ناراحتی عمومی را نیز تجربه کند. برای افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان، این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم توصیف می شود که در دو طرف قاعده ستون فقرات و کمر احساس می شود.

با گذشت زمان، درد می تواند به قسمت فوقانی پشت و گردن گسترش یابد. درد و حساسیت گاهی به دنده ها، تیغه های شانه، باسن و پاها کشیده می شود.

آرتروز پسوریازیس

تشدید علائم آرتریت پسوریازیس می تواند همراه با تشدید بیماری پسوریازیس باشد، به این معنی که افراد مبتلا به این بیماری ممکن است همزمان درد مفصل و بثورات را تجربه کنند. آرتروز پسوریازیس اغلب مفاصل انگشت، انگشتان پا، پا و کمر را درگیر می کند.

آرتریت واکنشی

علاوه بر درد مفاصل، افراد مبتلا به آرتریت واکنشی ممکن است دچار التهاب چشم، افزایش دفعات دفع ادرار، التهاب تاندون ها و رباط ها یا بثورات کف پا، کف دست یا دهان شوند.

از آنجا که آرتریت واکنشی در اثر عفونت یا بیماری های دیگر نواحی بدن ایجاد می شوند، معمولاً درد مفاصل پس از اسهال، عفونت ادراری و سایر علائم عفونت ایجاد می شوند.

در آرتروز ستون فقرات چه موقع باید به یک دکتر مراجعه کرد؟

اگر درد مفصل دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. با احتمال ابتلا به هر یک از انواع آرتروز، مراجعه به پزشک و داشتن برنامه درمانی برای مدیریت این بیماری ضروری است. هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما درمان های کنونی به مدیریت علائم شما کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و حتی می تواند بیماری را بهبود بخشد، تا جایی که برای مدتی هیچ علائمی نخواهید داشت.

هرچه بیماری کنترل نشود، احتمال آسیب شدیدتر به مفاصل بیشتر است و زندگی با آن دشوارتر می شود.

عوارض احتمالی آرتروز ستون فقرات کدامند؟

آرتروز ستون فقرات 1 | پزشکت

هدف از درمان آرتروز ستون فقرات جلوگیری از ایجاد عوارض بیشتر بیماری است. عوارض می تواند شامل انتشار درد آرتروز و سفتی ستون فقرات از ناحیه کمر، گاهی اوقات تا گردن و حتی داخل دنده ها باشد. با پیشرفت آرتریت نخاعی التهابی، این بیماری می تواند باعث اتصال استخوان های مهره ای شود، که منجر به سفتی و کاهش دامنه حرکت استخوان می شود. در برخی موارد، آرتروز ستون فقرات می تواند باعث انحنای ستون فقرات شود.

اگر به آرتروز ستون فقرات مبتلا هستید، تا آنجا که می توانید در مورد نوع و مرحله بیماری خود و تشخیص بهترین روش درمان خود اطلاعات کسب کنید. حفظ پیش آگهی مثبت هنگام مواجهه با یک بیماری پیشرونده می تواند چالش برانگیز باشد، اما این واقعیت را بخاطر داشته باشید که درمان علل ایجاد کننده آرتروز ستون فقرات پیشرفت کرده است. با دکتر خود مشورت کنید تا درمان (های) مناسب شما را تعیین کند.

سخن آخر

آرتروز ستون فقرات یک گروه از بیماری های دردناک و پیشرونده است. بدون داشتن یک برنامه درمانی موثر، می تواند منجر به ایجاد مشکل در انجام فعالیت های زندگی روزمره یا ناتوانی کلی شود و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد. اگر درد مفصلی را تجربه می کنید، در مورد تهیه یک برنامه درمانی با پزشک خود صحبت کنید. این کار به بهبود کیفیت زندگی شما کمک می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز