لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

افزایش قد بعد از 18 سالگی

افزایش قد بعد از 18 سالگی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از افراد از قد خود ناراضی هستند. برخی ادعا می کنند که تغذیه خوب یا ورزش های خاص باعث افزایش قد بعد از 18 سالگی می شوند. در واقع عوامل زیادی هستند که در تعیین قد شما نقش دارند. بنابراین قبل از بحث در مورد امکان تغییر قد خود در بزرگسالی، در وهله اول باید بدانید که چه عواملی قد شما را تعیین می کنند. پاسخ این سوال ژنتیک است. هیچ عاملی همانند ژنتیک در میزان رشد قد افراد تاثیر گذار نیست. مطالعه دوقلوها یکی از راه هایی است که دانشمندان میزان تأثیر ژنتیک بر قد بدن انسان را تعیین می کنند. به طور کلی رشد قد در دوقلوها همبستگی بالایی دارد. به این معنی که اگر یکی از دوقلوها قد بلند باشد، احتمالاً دیگری نیز قد بلند خواهد بود. آیا جراحی می تواند به بلندتر شدن قد کمک کند؟

بررسی های انجام شده بر روی دوقلوها، نشان می دهد که 60 تا 80 درصد از تفاوت قد بین افراد به دلیل ژنتیک است. در این میان فقط 20 تا 40 درصد دیگر به عوامل محیطی مانند تغذیه بستگی دارد. رشد قد افراد در سراسر جهان نشان دهنده اهمیت زیاد عوامل تغذیه و سبک زندگی است.

بررسی های انجام شده بر روی 18.6 میلیون نفر تغییرات قد را در طول قرن گذشته گزارش کرد. این بررسی ها نشان داد که در بسیاری از کشورها، افراد به طور متوسط ​​در سال 1996 نسبت به سال 1896 قد بلندتری داشتند. بهبود مصرف مواد مغذی در این کشورها ممکن است دلیل این تغییر باشد.

قد پس از 18 سالگی افزایش نمی یابد.

حتی با یک رژیم غذایی متعادل، قد اکثر افراد بعد از سن 18 تا 20 سالگی افزایش نمی یابد. نرخ رشد قد بین 18 تا 20 سالگی به صفر می رسد.

دلیل توقف افزایش قد شما استخوان ها، به ویژه صفحات رشد شما است. صفحات رشد یا صفحات اپی فیزیال، قسمت هایی از غضروف های بدن هستند که در نزدیکی انتهای استخوان های بلند قرار دارند. افزایش قد در درجه اول به دلیل بلند شدن استخوان های شما است، زیرا صفحات رشد هنوز فعال یا باز ​​هستند. با نزدیک شدن به پایان دوران بلوغ، تغییرات هورمونی باعث سفت یا بسته شدن صفحات رشد و توقف رشد استخوان ها می شود. سن توقف رشد در مردان و زنان متفاوت است. صفحات رشد در زنان حدود 16 سالگی و در مردان بین 14 تا 19 سالگی بسته می شود .

اگرچه رشد واقعی استخوان ها در بیشتر بزرگسالان رخ نمی دهد، اما در برخی موارد ممکن است تغییرات بسیار جزئی قد را مشاهده کنید. علت این تغییر فشرده شدن جزئی دیسک های ستون فقرات شما است.

فعالیت های روزانه بر غضروف و مایع ستون فقرات تأثیر می گذارد و به تدریج همراه با افزایش سن باعث کاهش جزئی قد شما می شود. این کاهش قد در طول عمر ممکن است تا حدود نیم اینچ یا به عبارتی 1.5 سانتی متر برسد.

بررسی ها نشان می دهند که ارتفاع دیسک های ستون فقرات شما ممکن است تا بزرگسالی کماکان افزایش یابد، اما به طور کلی تاثیر آن بر قد حداقل است. چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟

وزنه برداری به رشد قد شما آسیب نمی رساند.

افزایش قد بعد از 18 سالگی || پزشکت

بسیاری از مردم نگران این هستند که ورزش، به ویژه وزنه برداری، می تواند برای رشد قد شما مضر باشد. بخش مهمی از نگرانی والدین مختص کودکان و نوجوانان است. والدین تصور می کنند که وزنه برداری بر رشد قد کودکان تاثیر دارد زیرا صفحات رشد آنها هنوز بسته نشده است. اما در واقع تمرین با وزنه قبل از بزرگسالی باعث کاهش رشد نمی شود. بررسی ها نشان می دهد که تمرینات وزنه برداری در تمام سنین ایمن و مفید است، به شرطی که نظارت مناسبی بر آن وجود داشته باشد. علاوه بر پزشکان اکثر متخصصان  ورزشی نیز موافق هستند که نیازی به اجتناب از وزنه زدن در کودکان و نوجوانان نیست.

غضروف صفحات رشد ضعیف تر از استخوان بالغی است که در دوران بزرگسالی تشکیل می شود و به طور بالقوه می تواند راحت تر آسیب ببیند. بنابراین مهمترین نگرانی آسیب های احتمالی در حین تمرینات وزنه برداری، به علت عدم نظارت مربی یا استفاده نادرست از تجهیزات است. این مساله در کودکان و بزرگسالان تفاوت دارد.

در بزرگسالان، صفحات رشد بسته شده و قوی تر از دوران کودکی است. به همین دلیل، خطر آسیب صفحه رشد در بزرگسالان موجب نگرانی نیست.

در بزرگسالان وزنه‌برداری می‌تواند منجر به فشرده‌ شدن جزئی دیسک‌های ستون فقرات شود. با این حال، این وضعیت برگشت پذیر است و همچنین در طول فعالیت های عادی روزانه نیز رخ می دهد.

یکی از دلایل بالقوه نگرانی، آسیب هایی مانند فتق دیسک است. در این صورت، اندازه و سلامت دیسک‌های ستون فقرات شما در معرض آسیب قرار می گیرد و ممکن است کاهش جزئی قد رخ دهد. بنابراین با نظارت و تکنیک مناسب، تمرینات وزنه برداری برای تمام سنین بی خطر است.

هیچ ورزشی نمی تواند شما را بلندتر کند.

یک باور اشتباه در مورد قد این است که انجام برخی تمرینات ورزشی یا تکنیک های کششی تاثیر زیادی در رشد قد دارد. در واقع بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که انجام فعالیت هایی مانند بارفیکس، کوهنوردی و شنا می تواند رشد قد را در سنین کودکی افزایش دهد. متأسفانه هیچ گونه شواهد علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

قد شما در طول روز به دلیل فشردگی و یا رفع فشردگی دیسک های غضروفی در ستون فقرات کمی متفاوت است. برخی از فعالیت های ورزشی می توانند به طور موقت قد شما را تا حد بسیار کمی افزایش دهند. با این حال، این یک تغییر واقعی در ارتفاع نیست، زیرا هر تغییری به سرعت معکوس می‌شود. ورزش ممکن است منجر به تغییرات موقتی کوچک در قد شما شود، اما این اثرات ماندگار نیستند.

تاثیر سبک زندگی سالم در رشد قد قبل از 18 سالگی

افزایش قد بعد از 18 سالگی || پزشکت

اگرچه ممکن است در بزرگسالی نتوانید رشد قد را به طور قابل توجهی تغییر دهید، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن پتانسیل قد خود در سال های نوجوانی انجام دهید.

برای این کار باید مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا می خورید و کمبود ویتامین یا مواد معدنی ندارید. در حالی که بسیاری از کودکان به اندازه کافی یا حتی بیش از میزان مورد نیاز غذا می خورند، اما کیفیت رژیم غذایی کودکان اغلب ضعیف است. به همین دلیل، بسیاری از افراد در جامعه مدرن امروز دچار کمبود مواد مغذی مهمی مانند ویتامین D و کلسیم هستند. این مواد مغذی برای رشد استخوان و سلامت کلی بدن اهمیت زیادی دارند.

کلسیم دریافتی از طریق رژیم غذایی تولید هورمون را به گونه ای تغییر می دهد که برای رشد استخوان های شما مفید باشد. ویتامین D همچنین می تواند سلامت استخوان را بهبود ببخشد.

مصرف پروتئین بیشتر

یکی از راه‌های عالی برای مبارزه با کمبود مواد مغذی و رشد بهینه استخوان ها، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات است. خوردن پروتئین کافی نیز در سلامت استخوان ها نقش مهمی دارد. اگرچه برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که مصرف پروتئین زیاد می تواند به استخوان ها آسیب برساند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف پروتئین بیشتر برای استخوان ها مضر نیست. در واقع برعکس مصرف پروتئین بیشتر برای تراکم استخوان های ستون فقرات مفید است.

شما باید حداقل 20 گرم پروتئین در هر وعده غذایی مصرف کنید. مواد غذایی مانند تخم مرغ، مرغ، گوشت بدون چربی، لبنیات، سویا و حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

در حالی که تغذیه مناسب در دوران کودکی برای رسیدن به بالاترین رشد قد ضروری است، اما بین زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد که عوامل محیطی مانند تغذیه ممکن است نقش بیشتری در قد زنان نسبت به مردان داشته باشد. به نظر می رسد که این مساله تا حدی به دلیل نرخ بالاتر پوکی استخوان در زنان باشد.

سایر عوامل مربوط به سبک زندگی، مانند مصرف سیگار نیز می‌تواند بر رشد قد شما تاثیر بگذارد.

به طور کلی خوردن کافی و اجتناب از کمبود مواد مغذی در دوران کودکی و نوجوانی می تواند به حداکثر رساندن پتانسیل رشد شما کمک کند. با این حال، باید بدانید که اگرچه سبک زندگی در دوران کودکی می تواند بر رشد قد شما تأثیر بگذارد، اما تعیین کننده نهایی رشد قد شما ژنتیک است.

تاثیر برخی بیماری ها در رشد قد

اگرچه بیشتر بزرگسالان بعد از 18 تا 20 سالگی قد نمی‌کشند، اما استثناهایی نیز برای این قانون وجود دارد. اول از همه اینکه، بسته شدن صفحات رشد ممکن است در برخی افراد با تاخیر انجام شود. اگر صفحات رشد پس از 18 تا 20 سالگی باز بمانند، قد می تواند همچنان به رشد خود ادامه دهد.

برخی افراد از غول‌پیکری رنج می‌برند. این وضعیت باعث رشد بیش از حد قد می شود که اغلب به دلیل تولید بیش از حد هورمون رشد (GH) رخ می دهد. در این افراد معمولاً صفحات رشد در حدود سن 22 سالگی می بسته شود و تا رسیدن به این سن قد همچنان افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، هموکروماتوز، وضعیتی که در آن آهن بیش از حد در روده ها جذب می شود، نیز می تواند باعث افزایش رشد قد شود.

به طور کلی، ابتلا به برخی بیماری های نادر می تواند منجر به افزایش قد پس از 18 سالگی شود. اما این وضعیت معمولاً تنها در صورتی رخ می دهد که صفحات رشد بسته نشده باشند.

راهکارهایی برای کمک به افزایش رشد قد

افزایش قد بعد از 18 سالگی || پزشکت

اگر در دوران بزرگسالی به سر می برید و از قد خود راضی نیستید، راهکارهایی وجود دارد که برای بلند به نظر رسیدن قد خود می توانید آنها را امتحان کنید:

پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار. کفش‌هایی را با پاشنه بلندتر انتخاب کنید.

حفظ وضعیت صحیح بدن. وضعیت نامناسب بدن می تواند باعث کاهش چند سانتی قد در افراد شود.

عضله سازی. اگر به طور کلی احساس کوچکی قد می کنید، بلند کردن وزنه برای قوی کردن ماهیچه های بدن می تواند شما را عضلانی تر و با اعتماد به نفس تر نشان بدهد.

این تکنیک‌های ساده به شما کمک می کنند که بتوانید خود را قد بلندتر نشان بدهید و احساس بهتری نسبت به قد خود داشته باشید. با وجودی که این استراتژی های ساده می توانند کمک کننده باشد، اما برخی از افراد به اقدامات جدی تری مانند درمان یا روش های پزشکی متوسل می شوند.

برخی از این روش‌ها شامل بلند کردن استخوان‌های ساق پا از طریق عمل جراحی هستند. با این حال، به دلیل ماهیت تهاجمی و پرهزینه این عمل، بسیاری از افراد از انجام این کار منصرف می شوند. این عمل حتی در برخی کشورها ممنوع است.

برخی دیگر به دنبال درمان با هورمون رشد (GH) هستند. GH می تواند رشد قد را در کودکان بهبود ببخشد، اما تاثیرات مفید این درمان در بزرگسالان بعید است.

پذیرش قد خود

اگرچه ممکن است نتوانید قد خود را به اندازه ای که می خواهید افزایش بدهید، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای پذیرش قد فعلی خود انجام دهید.

درک این نکته مفید است که قد همه چیز نیست. شما می توانید بدون توجه به قد و قامت خود انسان شاد و موفقی باشید. در واقع، افراد موفق زیادی در طول تاریخ وجود دارند که کوتاه قد بوده اند. برخی از مردم تصور می کنند که کوتاه‌ قدی می تواند فرد را در معرض آسیب روانی قرار بدهد.

کارشناسان برای مقابله با این مشکل استفاده از راهبردهای مقابله و تمرکز بر چیزهایی غیر از قد را توصیه می کنند.  تهیه فهرستی از بهترین ویژگی های خود، چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی، می تواند دیدگاه شما را بهبود ببخشد.

علاوه بر این، می‌توانید روی سایر زمینه‌های خودسازی تمرکز کنید. کاهش وزن یا افزایش عضله باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود.

بنابراین اگر دوست دارید قدتان بلندتر به نظر برسد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یاد بگیرید قد فعلی خود را بپذیرید. تمرکز بر نقاط قوت و ویژگی های خوب شخصیتی خود می تواند در این روند به شما کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز