لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا جراحی می تواند به بلندتر شدن قد کمک کند؟

آیا جراحی می تواند به بلندتر شدن قد کمک کند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قبل از پرداختن به جراحی افزایش قد باید بدانیم که، رشد قد به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما با این حال ژنتیک تاثیرگذارترین عامل در میزان رشد قد است. سایر عوامل از جمله تغذیه تاثیر بسیار کمتری در افزایش رشد قد دارند. با رسیدن به سن بلوغ رشد قد متوقف می شود. امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش های بسیار نوینی برای کمک به افزایش قد افراد ابداع شده است. یکی از این روش ها عمل جراحی افزایش قد نام دارد که نوعی جراحی زیبایی است.

جراحی می تواند پاهایی را که طول های متفاوتی دارند اصلاح کند. همچنین این عمل جراحی برای کمک به افزایش قد نیز کاربرد دارد. از آنجایی که عمل جراحی افزایش قد نیاز به زمان بهبود طولانی و شرایط خاص دارد، برخی از بیمارانی که مایل به جراحی هستند، ممکن است کاندیدای خوبی برای این عمل نباشند. با وجودی که پزشکان می توانند این جراحی را در تمام سنین انجام دهند، اما معمولاً فقط در افراد جوان انجام می شود.

در این مقاله به نکات مهم در مورد جراحی افزایش قد، خطرات جراحی و زمان مورد نیاز برای بهبودی می پردازیم.

جراحی افزایش قد چیست؟

جراحی برای افزایش قد که به عنوان جراحی افزایش طول اندام نیز شناخته می شود، شامل روش های جراحی برای تحریک رشد استخوان در پاها است. این رویکرد اغلب شامل چندین عمل جراحی برای بلند کردن نه تنها ساق یا پاها، بلکه همچنین تاندون‌های پا می‌شود.

برخی از روش ها برای افزایش طول اندام شامل اعمال کششی و یا فشار به اندام ها برای تشویق آنها به رشد است. این عمل می تواند قد افراد را حداقل تا ده سانتی متر افزایش بدهد.

جراحی افزایش طول اندام معمولاً برای اصلاح پاهایی انجام می شود از نظر اندازه دارای رشد نابرابری هستند. به عنوان مثال، در فردی که به دلیل آسیب دیدگی یا ابتلا به یک بیماری مادرزادی یک پایش به طور غیرطبیعی نسبت به پای دیگر کوتاه تر است، پزشک اغلب جراحی افزایش طول اندام را توصیه می کند. با این حال پزشک این عمل را فقط در صورتی انجام می دهد که فرد حداقل 2 سانتی‌متر اختلاف طول پا داشته باشد. در غیر این صورت، پزشک ممکن است درمان های دیگری مانند پوشیدن کفش برای اصلاح تفاوت های اندام را توصیه کند.

بررسی ها نشان می دهد که فرد تا زمانی که اختلاف طول پاهایش حداقل 4 سانتی متر نباشد ممکن است علائمی را تجربه نکند.

علل زمینه ای که می تواند منجر به تفاوت در طول پاها شود، عبارتند از
  • فلج مغزی
  • ابتلا به فلج اطفال
  • سابقه کوتاه شدن یا سفت شدن عضلات
  • بیماری لگ کالو پرتس که باسن را درگیر می کند.
  • نقایص مادرزادی که بر رشد استخوان تأثیر می گذارد.
  • سابقه شکستگی استخوان یا آسیب به ساق پا که باعث کاهش رشد می شود.

جراحی افزایش طول اندام در بزرگسالان جوان 18 تا 25 ساله شایع تر است. زیرا در این افراد صفحات رشد استخوان ها بسته شده است و دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد. با این حال، در موارد نادر این عمل جراحی ممکن است در افراد سالمند انجام شود.

اگر صفحات رشداستخوان‌ها بسته شده باشند، پزشک معمولاً جراحی افزایش طول اندام را توصیه می‌کند.

یکی از مهمترین مواردی که جراحی افزایش طول اندام توصیه می شود ابتلا به اختلال آکندروپلازی است. ابتلا به این اختلال ژنتیکی باعث کوتولگی فرد می شود. متاسفانه این اختلال ژنتیکی در میان افراد نسبتا شایع است. کوتولگی در مردان معمولا از 130 و در زنان از 120 سانتی متر بیشتر رشد نمی کند. در افراد مبتلا به آکندروپلازی معمولا جراحی افزایش طول اندام توصیه می شود. همچنین در اختلال ژنتیکی آکندروپلازی که در اثر جهش ژنی رخ می دهد، ممکن است یک پا کمی به داخل چرخیده باشد.

جراحی زیبایی

با وجودی که که جراحی افزایش طول اندام برای بلند تر شدن قد افراد انجام می شود اما می تواند نگرانی های زیبایی افراد را نیز اصلاح کند. به عنوان مثال بیمار ممکن است علاوه بر کوتاهی قد دارای پاهای نابرابر باشد. پاهای نابرابر باعث ابتلا به مشکلات بسیار زیادی در فرد می شود. بنابراین پزشک در طول عمل جراحی سایر مشکلات زیبایی مانند انحنای ستون فقرات، نابرابر بودن پاها و یا ناهماهنگی لگن را نیز عمل و برطرف می کند.

خطرات جراحی افزایش قد چیست؟

آیا جراحی می تواند به بلندتر شدن قد کمک کند؟ || پزشکت

پیش از هر چیز باید بدانید که هر عمل جراحی چه کوچک و چه بزرگ نوعی ریسک است. از آنجایی که عمل های افزایش طول اندام تهاجمی هستند، طبیعتا خطراتی نیز وجود دارد. واکنش به بیهوشی، خونریزی، و عفونت، به ویژه در محل های قرار دادن پین، از جمله مهمترین عوارض مربوط به جراحی افزایش طول اندام هستند.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که جراحی افزایش طول پا را انجام می‌دهند، معمولا عوارض عمده‌ای را تجربه نمی‌کنند.

اما در برخی موارد ممکن است جراحی به دلیل ترمیم نادرست استخوان ها بی اثر باشد. برخی از بیماران نیز پس از بهبود متوجه می شوند که استخوان ها به شکلی ناصاف رشد کرده اند.

عوارض جراحی افزایش قد چیست؟

یک پزشک باید در مورد اثرات طولانی مدت جراحی افزایش طول اندام با شما صحبت کند. برخی از مهمترین عوارض این عمل عبارتند از:

  • عفونت
  • سفتی مفصل
  • سفتی بافت نرم
  • احساس درد در پوست
  • افزایش خطر ترک خوردگی یا شکستگی استخوان

عمل جراحی قد به مراقبت های پس از عمل بسیار زیاد و دقیقی نیاز دارد. در اثر عدم مراقبت لازم ممکن است در ناحیه ای که فیکساتور به پوست ساق پا متصل است، عفونت رخ دهد. فیکساتور حداقل یک سال با بیمار باقی می ماند. بنابراین پشتکار بیمار برای ادامه مراقبت ها در طول این یک سال بسیار ضروری است. شرکت در جلسات فیزیوتراپی می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند.

از آنجایی که حرکت بیمار تا مدتی پس از عمل بسیار محدود می شود باید تمرینات فیزیوتراپی را در منزل و تحت نظر فیزیوتراپیست انجام بدهید. همچنین بیمار باید بداند که روند رشد استخوان ها به صورت تدریجی و آرام است. رشد سریع استخوان ها باعث کشیدگی بیش از حد عضله، محدودیت حرکتی مفاصل و سایر عوارض خطرناک خواهد شد.

جراحی افزایش قد چگونه است؟

آیا جراحی می تواند به بلندتر شدن قد کمک کند؟ || پزشکت

دو روش اصلی برای جراحی افزایش طول اندام وجود دارد. پزشک پس از انجام معاینات لازم بر اساس صلاحدید خود و وضعیت بیمار یکی از این دو روش جراحی را انتخاب می کند.

در روش اول از چندین عدد پین‌ و یک قاب در خارج از ساق پا استفاده می شود. این قاب خارجی فیکساتور نام دارد. فیکساتور نوعی ابزار پزشکی است که اندام را بی حرکت نگه می دارد. پزشک با استفاده از پین های رزوه دار بلند فیکساتور را به استخوان های دست یا بازو متصل می کند. پزشک به صورت روزانه پیچ های متصل به فیکساتور را می چرخاند. در نتیجه طول استخوان ها هر روز به اندازه یک میلی متر رشد می کند.

در روش دوم یک میله در داخل استخوان قرار می گیرد. پزشک در این عمل جراحی یک برش طولی بلند در هر دو ساق پا ایجاد می کند تا میله را درون ساق پا قرار بدهد. این میله از رشد طولی استخوان ها حمایت می کند.

هر دو روش جراحی تحت بی هوشی کامل انجام می شود.

به طور کلی عمل جراحی شامل موارد زیر است:

  • بریدن استخوان در یک ناحیه کلیدی
  • استفاده از پین ها و پیچ های فلزی در استخوان
  • اتصال دستگاه های فلزی خارجی به پین ​​ها. به این دستگاه ها فیکساتور گفته می شود. فیکساتور یا تثبیت کننده از رشد طولی استخوان های بدن حمایت می کند.

هنگامی که فرد به نتایج دلخواه خود دست یافت، پزشک پین ها را برمی دارد. حداکثر مقداری که جراح می تواند پاها را بلند کند متفاوت است اما معمولاً به حدود 7 سانتی متر محدود می شود. افزایش قد بیش از این مقدار می تواند مشکلات و عوارض پیچیده ای را برای فرد ایجاد کند. به همین علت افزایش قد بیش از 7 سانتی متر معمولا توصیه نمی شود.

آمادگی برای جراحی افزایش قد

پزشک دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی ارائه می دهد. از جمله:

  • از نیمه شب روز قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • در روز عمل کلیه سوابق پزشکی، عکس ها و آزمایش ها را همراه خود ببرید.
  • مصرف هر گونه دارو یا مکمل های گیاهی را در روزهای قبل از عمل قطع کنید.
  • لباس های راحت برای پوشیدن در بیمارستان، مسواک، خمیر دندان، کفش های مناسب و سایر وسایل مراقبت شخصی را همراه خود داشته باشید.

معمولا بیمار یک روز بعد از عمل از بیمارستان ترخیص می شود. پزشک از بیمار می خواهد که حداقل هفته ای یکبار برای عکس برداری و تنظیم فیکساتور به مطب مراجعه کند. مراجعه منظم به پزشک برای اطمینان از مناسب بودن روند شرد اهمیت بسیار زیادی دارد. هر گونه اهمال کاری در مراقبت های پس از عمل می تواند در نتیجه نهایی عمل تاثیر منفی بگذارد. در برخی موارد برای رسیدن به نتایج بهتر پزشک انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل را به شما توصیه می کند.

مراقبت های بعد از جراحی افزایش قد

آیا جراحی می تواند به بلندتر شدن قد کمک کند؟ || پزشکت

پزشک در مورد سطح فعالیت روزانه در دوره پس از جراحی دستورالعمل های لازم را به شما می دهد. گاهی اوقات، ممکن است مجبور شوید چند روز پس از جراحی برای معاینات مکرر و فیزیوتراپی در بیمارستان بمانید.

انجام هر نوع فعالیت سنگین در دوران پس از عمل ممنوع است. افراد به انجام فعالیت های سبک محدود می شوند. بیمار ممکن است به توصیه پزشک از عصا برای حرکت در اطراف استفاده کند. عصا اجازه نمی دهد که فشار زیادی بر روی پاها وارد شود. پزشک همچنین مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم را برای تقویت رشد استخوان ها توصیه می کند.

برخی از افراد ممکن است نیاز به استفاده از آتل و بریس داشته باشند. معاینات منظم چندین روز پس از جراحی شروع می شوند. عمل جراحی افزایش طول اندام عمل بسیار سنگینی است و بنابراین به دوره نقاهت بسیار طولانی و سختی نیاز دارد. حداقل چندین ماه زمان می برد تا استخوان ها به اندازه کافی محکم شوند تا فرد بتواند بخشی از فعالیت های عادی و روزانه خود را انجام بدهد.

همانطور که بدن بیمار به بهبودی خود ادامه می دهد، پزشک ممکن است سطح فعالیت را تا حدودی افزایش دهد. همچنین گاهی پزشک برای بهبود سطح فعالیت، تمرینات فیزیوتراپی را توصیه می کند.

نتایج جراحی افزایش قد

برای اکثر افراد، از اولین عمل جراحی تا برداشتن ایمپلنت یا فیکساتور، زمان لازم برای استفاده از پاها حدود 1 سال طول می کشد. البته این زمان ممکن است بر اساس رویکرد جراحی و پاسخ بیمار به درمان متفاوت باشد. این فرآیند شامل مراجعات مکرر به مطب پزشک است که مستلزم تعهد قابل توجهی از جانب بیمار می باشد.

بررسی ها نشان داد که میزان موفقیت برای جراحی افزایش طول اندام حدود 95 درصد است.

به طور کلی عمل افزایش طول اندام یکی از روش های نوین جراحی است. امروزه تعداد زیادی از افراد که از قد خود ناراضی هستند، عمل افزایش طول اندام را برای رسیدن به قد مورد نظر خود انجام می دهند. انجام این عمل باعث می شود که قد فرد حداقل به اندازه 7 سانتی متر افزایش پیدا کند. با این حال جراحی افزایش قد، علاوه بر بلند کردن قد افراد می تواند نابرابری رشد پاها را نیز برطرف کند. انی عمل جراحی معمولا در افراد جوان انجام می شود. پزشک قبل از توصیه به جراحی، وضعیت سلامت کلی فرد را به دقت ارزیابی می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز