لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟

چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پیش بینی قد کودک شاید برای والدین آنها و حتی خود کودکان یک چالش و موضوع جالبی باشد. شاید شما هم به دنبال این موضوع باشید که چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟ قد فرزندم در بزرگسالی چقدر خواهد بود؟ بسیاری از والدین سوالات و نگرانی هایی در مورد قد کودک خود در دوران بزرگسالی دارند. اما، رشد کودکان توسط عوامل متعددی تعیین می شود که ممکن است از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد. اگرچه ممکن است پیش بینی قد دقیق کودک شما امکان پذیر نباشد، تکنیک های خاصی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا تخمینی تقریبی از قد آنها در بزرگسالی داشته باشید. ما در این مقاله سعی کرده ایم در مورد رشد کودک و عوامل موثر بر قد آنها اطلاعاتی را بیان کنیم تا شما والدین محترم بتوانید با استفاده از این راهکارها قد کودک خود را پیش بینی کنید.

بر اساس برآوردها، قد کودک 80 درصد تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و بقیه تحت تأثیر عوامل محیطی (مانند تغذیه) است. با این حال، تأثیر ژن ها بر قد به طور کامل شناخته نشده است. از فرزندان والدین قدبلند انتظار می رود که قد بلند باشند، که در مورد والدین کوتاه قد نیز صدق می کند.

نرخ رشد معمولی کودک از چهار سالگی تا بلوغ برای پسران و دختران حدود دو اینچ در سال است. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، میانگین قد مردان و زنان در ایالات متحده به ترتیب 5’9 و 5’4 است. علاوه بر مراجع آماری، می توانید به نمودار رشد زیر توسط CDC نیز مراجعه کنید تا بفهمید فرزندتان چگونه رشد می کند.

چگونه قد کودک را تخمین بزنیم؟

آیا فرزند شما کوتاه، قد بلند یا متوسط خواهد بود؟ این سوالی است که بسیاری از والدین می پرسند، اما هیچ راه جادویی برای نگاه کردن به آینده و دیدن قد فرزندانتان در زمان بزرگ شدن وجود ندارد. با این حال، با استفاده از روشی که می تواند قد فرزندتان را در آینده پیش بینی کند، می توانید ایده خوبی به دست آورید.

چند روش وجود دارد که می توانید برای تخمین قد فرزندتان در بزرگسالی استفاده کنید. در حالی که هیچ یک از این روش ها کامل نیست، اما هر یک از آنها می تواند به شما ایده دهد که بچه های شما ممکن است در زمان بزرگ شدن چقدر قد داشته باشند. حتی می توانید از هر سه روش استفاده و آنها را باهم مقایسه کنید.

مهمتر از آن، اینها ابزارهای مفیدی هستند که متخصص اطفال شما می تواند از آنها برای تشخیص اینکه چرا بچه های شما به خوبی رشد نمی کنند استفاده کند.

تکنیک ها یا روش های مختلفی که می توانید برای تخمین نزدیک قد کودکتان در آینده استفاده کنید به شرح زیر است:

روش دو سال ضربدر دو

چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟ || پزشکت

روش “دو سال ضربدر دو” برای پیش بینی قد کودک در آینده به همان اندازه که به نظر می رسد آسان است. اما اشکال این روش این است که شما باید تا دو سالگی صبر کنید یا اندازه گیری هایی را که در آن زمان انجام داده اید پیدا کنید. این روش برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است، اگرچه هیچ تحقیقی برای تأیید صحت آن در دسترس نیست.

برای پیش بینی قد کودک با این روش:

  1. قد فرزندتان را در ۲ سالگی مشخص کنید.
  2. این قد را در 2 ضرب کنید.

نتیجه به دست آمده می تواند قد پیش بینی شده کودک شما باشد. به عنوان مثال، اگر کودک شما در سن 2 سالگی 34 اینچ (86 سانتی متر) قد دارد، ممکن است در بزرگسالی 68 اینچ (172 سانتی متر) قد داشته باشد.

آکادمی اطفال آمریکا اشاره می کند که دختران سریعتر از پسران رشد می کنند. ممکن است با دو برابر کردن قد دخترتان در ۱۸ ماهگی به جای ۲۴ ماهگی، پیش بینی دقیق تری برای دخترتان به دست آورید.

این روش بر اساس این تئوری است که قد کودک در سنین پایین بر قد آنها در بزرگسالی تأثیر می گذارد. زمانی که فرزندتان دو ساله است می توانید از این روش برای تعیین سن آنها استفاده کنید. برای دختران، در 18 ماهگی، این روش می تواند تخمین نزدیکی ارائه دهد زیرا رشد دختران سریعتر از پسران است. شما باید قد را در دو سالگی ضرب کنید، و این به شما یک معیار تقریبی از قد فرزندتان در بزرگسالی می دهد. با این حال، اثربخشی این روش به اثبات نرسیده و فاقد تحقیقات کافی است.

روش Curve را دنبال کنید.

روش “پیروی از منحنی” راه آسان دیگری برای پیش بینی قد بالقوه بزرگسالان کودک شما است. این بر اساس نمودارهای رشد استاندارد است که توسط پزشکان اطفال برای نظارت بر رشد کودک استفاده می شود.

نمودارهای رشد فعلی برای کودکان در ایالات متحده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در دسترس است. یک جدول جداگانه برای پسران و دختران وجود دارد و می خواهید از نمودارهای “قد برای سن و وزن برای سن” استفاده کنید

برای پیش بینی قد کودک با این روش:

  1. قد فعلی فرزندتان را اندازه بگیرید.
  2. آن را روی منحنی رشد ترسیم کنید.
  3. منحنی رشد آنها را دنبال کنید – در همان صدک بمانید – و ببینید که در بزرگسالی به کجا می رسند

نتیجه، قد پیش بینی شده آنها در بزرگسالی است. به عنوان مثال، اگر پسری در سن 6 سالگی 43 اینچ یا 109 سانتی متر قد داشته باشد (صدک 10)، احتمالاً می توانید انتظار داشته باشید که او در بزرگسالی 66 اینچ یا 167 سانتی متر (5 فوت و 6 اینچ) قد داشته باشد (صدک 25 در 19 تا 20 سالگی).

روش میانگین قد والدین

چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟ || پزشکت

از بین تمام روش های پیش بینی ارتفاع، این احتمالا دقیق ترین است. پتانسیل ژنتیکی کودک را بر اساس میانگین قد والدین در نظر می گیرد. این روش به روش قد متوسط والدین یا روش Tanner معروف است. روش قد میانی بر اساس تأثیر قد والدین بر قد فرزندانشان در بزرگسالی محاسبه می شود:

  • هر دو قد والدین را به اینچ اضافه و سپس بر دو تقسیم کنید.
  • برای پسران، 2 ½ اینچ یا 5.8 سانتی متر را به کل عدد اضافه کنید. پسران: (قد مادر + قد پدر) / 2 + 2.5 اینچ
  • برای دختران، 2 ½ اینچ یا 5.8 سانتی متر  از کل عدد کم کنید. دختران: (قد مادر + قد پدر) / 2 – 2.5 اینچ

ارزیابی سن استخوانی

روش سن استخوانی بیشتر توسط متخصص اطفال زمانی استفاده می شود که کودک الگوهای رشد غیرعادی را نشان می دهد. این روش بر اساس تعیین سن استخوانی کودک با ارزیابی صفحات رشد صورت می گیرد. صفحات رشد غضروف های نرمی هستند که در انتهای استخوان های بلند یافت می شوند. آنها سرعت رشد را تعیین می کنند. زیرا این صفحات پس از توقف رشد استخوان ها بسته می شوند. ارزیابی به شرح زیر انجام می شود:

  • عکسبرداری با اشعه ایکس از مچ دست و دست چپ، برای بررسی اندازه باز بودن صفحات رشد.
  • پس از تعیین میزان باز شدن، سن استخوانی متفاوت با سن کودک تعیین می شود.
  • سن استخوان، تخمین تقریبی از قد باقی مانده برای دستیابی با ارزیابی الگوی رشد استخوان ها را ارائه می دهد.

چه عواملی بر قد کودک تاثیر می گذارد؟

چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟ || پزشکت

عواملی که می توانند بر رشد کودکان تأثیر بگذارند، عبارتند از:

سابقه خانوادگی و ژنتیک

همانطور که در بالا ذکر شد، کودکان احتمالاً قد خود را از والدین به ارث می برند. سابقه خانوادگی کوتاه یا بلند قد به دلیل ساختار ژنتیکی می تواند بر قد کودک شما در بزرگسالی تأثیر بگذارد. ژن ها نیز ممکن است در تعیین قد کودکان نقش داشته باشند. اعتقاد بر این است که پسرها ممکن است در برخی موارد از دخترها بلندتر باشند. این می تواند به این دلیل باشد که دختران دارای دو کروموزوم X هستند و زودتر از پسران به بلوغ می رسند.

بلوغ

دوره بلوغ، زمانی است که کودک دچار تغییرات فیزیکی مختلفی مانند موهای صورت، رشد مو در ناحیه شرمگاهی و زیر بغل و آکنه خفیف می شود. اوج ناگهانی رشد کودکان با رسیدن به بلوغ در حدود هشت سالگی وجود دارد.

تغذیه

بدیهی است که تغذیه به رشد کودک کمک می کند. فقدان تغذیه کافی و رژیم غذایی متعادل می تواند باعث کوتاهی قد کودکان در هنگام رشد شود. برای درک وضعیت تغذیه کودک خود باید با پزشک اطفال مشورت کنید.

بیماری ها

برخی از شرایط سلامتی و بیماری هایی که بر قد کودک تأثیر می گذارد، عبارتند از:

  • بیماری های زمینه ای، مانند مشکلات گوارشی، اختلال در کلیه، قلب یا ریه و استرس مداوم.
  • قد کودکانی که از بیماری های مزمن مانند آرتریت، سرطان و بیماری سلیاک رنج می برند، کوتاه تر از میانگین سنی خود هستند.
  • ناهنجاری های کروموزومی که باعث سندرم ترنر و سندرم داون می شوند ممکن است منجر به کوتاهی قد و رشد کند قد شوند.
  • کاهش یا تولید بیش از حد هورمون رشد منجر به تاخیر در رشد یا غول پیکری (که با قد اضافی مشخص می شود) نسبت به سایر کودکان همسن می شود.

چه زمانی باید نگران قد کودک باشید؟

چگونه قد کودک خود را پیش بینی کنیم؟ || پزشکت

اگرچه انحرافات جزئی از منحنی رشد طبیعی نباید باعث نگرانی شود، رشد غیرعادی کودکان می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. بنابراین، در شرایط زیر باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید:

  • افزایش غیرمعمول قد در مقایسه با کودکان هم سن. این می تواند نتیجه بلوغ زودرس به دلیل تغییرات هورمونی باشد. شروع زودرس بلوغ باعث جهش رشد سریع می شود که قبل از سن طبیعی متوقف می شود و در بزرگسالی کوتاهی قد می شود.
  • رشد کم. رشد کمتر از حد معمول در کودکان همچنین می تواند نشان دهنده تغییرات هورمونی باشد. کوتاهی قد غیرعادی می تواند ناشی از کمبود هورمون رشد به دلیل آسیب زمینه ای هیپوفیز باشد. کوتاهی قد یا حتی قد بسیار زیاد کودک در مقایسه با دوستان یا همسالانش می تواند باعث شود که او احساس استرس یا افسردگی کند که نیاز به مراقبت و حمایت فوری پزشکی دارد.

نگرانی در مورد رشد و تکامل فرزندتان طبیعی است. اما به یاد داشته باشید که رشد جسمی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. بنابراین، اگر فرزندتان طبق نمودارهای رشد استاندارد، رشد نمی کند، نگران نباشید. در عوض، رشد آنها را مشاهده و با مراجعه منظم به متخصص اطفال وضعیت کودک خود را پیگیری کنید تا از رشد سالم و کلی آنها اطمینان حاصل کنید و در عین حال بهترین تغذیه و حمایت را برای آنها فراهم کنید.

هنگامی که فرزندان شما دچار جهش رشد می شوند، ممکن است تعجب کنید که آیا رشد آنها متوقف می شود یا خیر. تماشای رشد آنها سرگرم کننده است، اما چند سوال را به همراه دارد. در حالی که هیچ یک از این پیش بینی کننده های قد 100% دقیق نیستند، اما راه های جالبی برای اندازه گیری قد فرزندانتان هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.