لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

20 علت گریه نوزاد هنگام شیر خوردن

چرا نوزاد من در هنگام شیر خوردن گریه می کند؟ 20 علت را بشناسید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گاهی نوزادان در هنگام شیر خوردن گریه می کنند. گریه نوزاد هنگام شیر خوردن می تواند به دلایل مختلفی از حواس‌پرتی‌های ساده گرفته تا مشکلات مهم تغذیه باشد. در حالی که گریه های گاه به گاه نوزاد در طول شیرخوردن طبیعی است، اما گریه و بی میلی دائم به خوردن شیر در بسیاری از موارد به درمان یا مشاوره پزشکی نیاز دارد.

علل گریه نوزادان در هنگام شیرخوردن

برخی از مهمترین دلایل گریه نوزاد در هنگام شیرخوردن عبارتند از:

بیش فعالی نوزاد

ناتوانی در گرفتن سینه مادر

برخی از نوزادان قدرت کافی برای مکیدن شیر را ندارند. مکیدن آهسته شیر می تواند باعث ناکافی بودن شیر مادر برای نوزاد شود. نوزادانی که در دوران شیرخوردن شیر کافی دریافت نمی کنند با وجود خوردن شیر همچنان گرسنه می مانند. این وضعیت اغلب باعث تحریک و گریه نوزاد می شود.

آهسته بودن جریان شیر

جریان آهسته شیر باعث می شود نوزاد در حین شیرخوردن در انتظار جاری شدن شیر مادر بی تاب شود.  این جریان آهسته شیر می تواند به دلایل مختلفی از جمله رفلکس کند شیر باشد. جریان آهسته شیر می تواند باعث گریه نوزاد ما شود، زیرا نوزاد از دریافت شیر کافی ناامید می شود.

اجبار نوزاد به خوردن شیر

چرا نوزاد من در هنگام شیر خوردن گریه می کند؟ 20 علت را بشناسید. || پزشکت

هنگامی که نوزاد از خوردن شیر کاملا سیر شد خود به خود پستان مادر را رها می کند. همیشه نوزاد باید به تغذیه پایان دهد. اگر نوزاد کاملا سیر شود از خوردن شیر امتناع می کند. در این شرایط اگر مادر به اجبار به شیر دادن خود ادامه دهد، نوزاد شروع به گریه می کند.

نیاز نوزاد به آروغ زدن

گریه نوزاد هنگام شیر خوردن اغلب نوزادان به خصوص در ماههای اول پس از تولد باید در حین شیرخوردن آروغ بزنند. نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند معمولا بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند آروغ می زنند. زیرا سرعت تغذیه با شیرخشک بسیار بیشتر از تغذیه با شیر مادر است. در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند باید بین فواصل تغذیه فاصله ایجاد کنید.

گرسنه نبودن نوزاد

نوزادانی که گرسنه نیستند ممکن است در حین شیر دادن گریه کنند، زیرا به خوردن شیر نیاز ندارند. گریه یک وسیله ارتباطی برای نوزاد است که به کمک آن سیر یا گرسنه بودن خود را نشان می دهد.

ابتلا نوزاد به رفلاکس اسید معده

نوزادانی که به مشکل ریفلاکس معده مبتلا هستند پس از هر بار تغذیه دچار استفراغ می شوند.. ابتلا نوزاد به این مشکل به درمان های تخصصی نیاز دارد.

بوی نامتعارف بدن مادر

تغییر طعم شیر مادر

 عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی مادر، قاعدگی، سطح بالای لیپاز در شیر یا بارداری دوم می توانند باعث تغییر در شیر شوند.

جهش رشد نوزاد

نوزادان در دوران شیرخوارگی جهش های رشد زیادی دارند. نوزادان در دوران جهش رشد معمولا بیشتر از مواقع دیگر گریه و بی قراری می کنند. مدت زمان جهش رشد در نوزادان متفاوت است و معمولا از دو تا چند روز طول می کشد. در طول دوران جهش رشد نوزاد گرسنه‌تر به نظر می رسند و ممکن است در این زمان بیشتر تغذیه کند. اما با این حال برخی از نوزادان در هنگام شیرخوردن گریه و بی قراری بیشتری دارند.

علاقه به تغذیه با بطری

چرا نوزاد من در هنگام شیر خوردن گریه می کند؟ 20 علت را بشناسید. || پزشکت

 زیرا تغذیه با بطری برای نوزاد آسان تر است و نسبت به تغذیه از پستان مادر به تلاش کمتری برای مکیدن نیاز دارد.

ترجیح نوزاد به تغذیه از یک سینه

برخی از نوزادان به دلایل مختلف تمایل به تغذیه یک طرف سینه مادر دارند. بنابراین اگر پستان دیگر خود را به نوزاد بدهید یا پستان ها را در طول جلسات شیرخوردن عوض کنید نوزاد شما دچار گریه و بی قراری می شود.

تغذیه خوشه ای در عصر

برخی از نوزادان قبل از خواب و در ساعات عصر شیر بیشتری می خورند. در شیرخوردن خوشه ای نوزاد مقدار زیادی شیر را در یک فاصله زمانی کوتاه درخواست می کند. اگر در هنگام تغذیه خوشه ای قبل از اینکه نوزاد به اندازه کافی شیر بخورند، شیرخوردن را خاتمه دهید، نوزاد دچار گریه و بی قراری می شود.

شروع رشد دندان ها

دندان درآوردن در نوزادان معمولا با تورم و درد در لثه ها همراه است. ناراحتی در لثه می تواند باعث گریه کودک در حین شیرخوردن شود.

ابتلا به برفک دهان

برفک که به عنوان کاندیدیازیس دهان نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که توسط مخمر کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. برفک دهان اغلب نوزادان و کودکان نوپا را مبتلا می کند. در کودکان مبتلا به برفک دهان یک پوشش سفید رنگ بر روی زبان و حفره دهان ایجاد می شود. نوزادان مبتلا به برفک دهان در حین شیرخوردن گریه و بی قراری می کنند. برفک در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند به سینه های مادر سرایت کند.

گرفتگی بینی

چرا نوزاد من در هنگام شیر خوردن گریه می کند؟ 20 علت را بشناسید. || پزشکت

نوزادان ممکن است در هنگام مکیدن شیر به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از گرفتگی بینی گریه کنند. در اغلب موراد ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دلیل احتقان یا گرفتگی بینی در بسیاری از نوزادان است. انسداد بینی به دلیل موقعیت نامناسب شیرخوردن نیز می تواند باعث بروز مشکلات شیرخوردن شود.

حساسیت غذایی یا آلرژی

نوزادانی که حساسیت غذایی یا آلرژی دارند معمولا در دوران شیرخوردن به دلیل ناراحتی های گوارشی گریه می کنند. قولنج، استفراغ، نفخ، گاز بیش از حد معده، اسهال یا بثورات پوستی می تواند از علائم حساسیت به غذاها در رژیم غذایی مادر باشد.

انکیلوگلوسیا

 در واقع انکیلوگلوسیا یک وضعیت مادرزادی است که در آن یک نوار سفت و ضخیم نوک یا قسمت دیگری از زبان را به کف دهان متصل می‌کند. انکیلوگلوسیا در نوزادان پسر شایع تر است. ابتلا به این بیماری مادرزادی به دلیل محدودیت حرکت زبان می‌تواند بر توانایی نوزادان در مکیدن شیر تأثیر بگذارد. نوزادانی که به محدودیت حرکت زبان مبتلا هستند اغلب به دلیل ناتوانی در مکیدن شیر دچار گریه و بی قراری در حین تغذیه می شوند.

استرس

نوزادان ممکن است به دلایل مختلفی مانند دندان درآوردن، بیماری های جسمی یا حتی مشکلات روانی مانند ترس از دور شدن والدین (اضطراب جدایی) احساس استرس کنند. استرس باعث تحریک کودک می شود. کودکان مبتلا به استرس اغلب در طول جلسات شیرخوردن بیش از حد معمول گریه می کنند.

خستگی

نوزاد خسته اغلب گریه و بی قراری زیادی می کند. برخی از نوزادان در صورت اجبار مادر به شیرخوردن وارد اعتصاب شیرخوردن می شوند. شناسایی علت دقیق گریه نوزاد در دوران شیرخوردن ضروری است زیرا نوزاد برای رشد و تکامل کافی به تغذیه مناسب با شیر مادر نیاز دارد.

 

چرا نوزاد من در هنگام شیر خوردن گریه می کند؟ 20 علت را بشناسید. || پزشکت

گاهی اوقات، پیدا کردن علت گریه نوزاد در حین شیرخوردن برای والدین دشوار است. اگر کودک شما در دوران شیرخوردن مرتب گریه می کند و نمی توانید علت آن را تشخیص دهید، حتما از یک پزشک اطفال یا مشاور شیرخوردن کمک بگیرید.

استفاده از راهکارهای ساده زیر می تواند در پیشگیری از گریه نوزاد هنگام شیر خوردن به شما کمک کند:
  • از هر دو سینه به نوزاد شیر بدهید و در صورت گریه سینه ها را عوض کنید.
  • نوزاد را برای آرام شدن به یک فضای باز ببرید و پس از آن شیرخوردن را انجام دهید.
  • برای کاهش حواس پرتی نوزاد، یک اتاق یا مکان آرام و تاریک را برای شیرخوردن انتخاب کنید.
  • آروغ گیری نوزاد را در فواصل وعده های شیرخوردن و همچنین در پایان هر وعده فراموش نکنید.
  • در صورت ابتلا نوزاد به انکیلوگلوسیا، با کمک پزشک درمان های لازم را هر چه سریع تر انجام دهید.

 درمان مشکلاتی مانند گرفتگی بینی، برفک و غیره در پیشگیری از بی قراری نوزاد در حین تغذیه تاثیر بسیار زیادی دارد. موقعیت صحیح مادر در حین شیرخوردن در حفظ آرامش نوزاد تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین موقعیت مناسب شیرخوردن را حفظ کنید و صورت لزوم برای آرامش بیشتر نوزاد چندین بار آن را تغییر دهید. شیرخوردن را زمانی انجام بدهید که نوزا کاملا ساکت و آرام است. به عنوان مثال ساعات پیش از خواب برای شیرخوردن به نوزاد زمان مناسبی است. زیرا نوزادان در این زمان کمتر دچار گریه و بی قراری می شوند.

سخن آخر در مورد گریه نوزاد هنگام شیر خوردن

 به نوزاد فرصت استراحت بدهید. پس از آرام شدن نوزاد می توانید دوباره شیرخوردن را ادامه دهید.اگر به عنوان مادر کودک دچار استرس یا افسردگی هستید، مراقبت و شیرخوردن به نوزاد را به یکی از اعضای خانواده خود بسپارید. زیرا نوزادان اغلب می توانند احساسات مادر را درک کنند. در نتیجه نوزاد با درک شرایط مادر، به نوبه خود دچار گریه و بی قراری می شود.

 شیرمادر در همه حال بهترین و غنی ترین منبع تغذیه برای نوزاد است. بنابراین تنها زمانی که شیر کافی ندارید و در صورت تایید متخصص اطفال، به سراغ شیرخشک بروید. نوع رژیم غذایی مادر می تواند باعث بروز حساسیت های غذایی در نوزاد شود. اگر احساس می کنید که نوزاد نسبت به به رژیم غذایی شما واکنش نشان می دهد، حتما با پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.2 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. باسلام.ممنونپاراطلاعات مفیدتان.
    پسرمن که۱۸روزه متولدشده.امشب بعدازخواب۲ساعته‌ زمانی که مشغول به شیرخوردن میشه بقدری گریه میکنه‌که‌ دورازجون میخادارحال بره،نمیدونم بایدچیکارکنم؟؟ممنون میشم…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز