لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شیر مادر برای نوزادان نارس و بیمار

نوزاد نارس || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به طور کلی تامین شیر مادر برای نوزاد نارس یا به شدت بیمار، ممکن است مسئله‌ای چالش برانگیز باشد. با این حال معمولا این کار امکان پذیر است و مطمئناً راهی موثر برای افزایش سلامتی، رشد و تکامل نوزاد شما است. حتی اگر نوزاد شما در ابتدا قادر به نوشیدن شیر نیست، می‌توانید بلافاصله پس از زایمان شروع به دوشیدن شیر خود کنید.

هنگامی که نوزاد شما به وضعیت پایدار رسید، می‌توانید شیر را با لوله مخصوص به نوزاد بدهید یا اجازه دهید شیر را از یک فنجان یا بطری کوچک بنوشد. مهم نیست که شیر مادر چگونه به آنها داده می‌شود. شیر مادر برای نوزاد بهترین غذای ممکن را در زمانی که تغذیه می‌تواند تفاوت بزرگی را در سلامتی نوزاد ایجاد کند، فراهم می‌کند.

شیر مادران نوزادان نارس

مادران نوزادان نارس شیری تولید می‌کنند که از نظر ترکیب کمی متفاوت است. این مسئله حداقل برای چند هفته اول صادق خواهد بود. این تفاوت برای رفع نیازهای خاص نوزاد شما ایجاد شده است. شیر مادر نوزاد نارس، سرشار از پروتئین و مواد معدنی مانند نمک و حاوی انواع مختلفی از چربی است که نوزاد شما می‌تواند راحت ‌تر آنها را هضم و جذب کند.

چربی موجود در شیر انسان به تقویت رشد مغز و بافت‌های عصبی نوزاد کمک زیادی می‌کند. این مسئله به ویژه برای نوزادان نارس بسیار مهم است. به طور کلی هضم شیر انسان برای نوزادان نارس راحت تر از شیر خشک است. از این رو، می‌تواند برای آنها مناسب باشد.

علاوه براین، مصرف شیر مادر از قرار گرفتن پوشش روده نابالغ آنها در معرض پروتئین‌های شیر گاو که در شیر خشک تولید شده برای نوزادان نارس وجود دارد، پیشگیری می‌کند. همچنین نوزادان نارس که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، کمتر به عفونت‌های روده مبتلا خواهند شد.

شیر مادری که در چند روز اول تولید می‌شود، حاوی غلظت بالایی از آنتی بادی است که به نوزاد شما در مبارزه با عفونت کمک می‌کند. بنابراین از نظر ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

حتی در صورتی که نوزاد شما هنوز نمی‌تواند شیر مادر را مصرف کند، دوشیدن شیر مادر از همان ابتدا این مسئله را تضمین می‌کند که شیر شما تا زمانی که نوزادتان قادر به نوشیدن شیر باشد، حفظ می‌شود. به این ترتیب، پس از این که نوزاد شما قادر به نوشیدن شیر شد، می‌توانید از شیر ذخیره شده برای تغذیه او استفاده کنید.

شیر مادر || پزشکت

شیر دادن به نوزاد نارس

مصرف شیر مادر برای نوزاد شما در هر سنی مهم است. مصرف شیر مادر توسط نوزاد نارس برای سلامتی او و شما نیز مفید خواهد بود. به طور کلی، شیر مادر مزایای زیادی برای سلامتی نوزاد به همراه دارد، از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

  • شیر مادر حاوی هورمون‌ها، مواد مغذی و فاکتورهای رشد است که به رشد و تکامل نوزاد شما کمک زیادی می‌کنند.
  • شیر مادر به محافظت از نوزاد شما در برابر عفونت‌ها، به ویژه از روده او، کمک می‌کند. نوزادان نارس بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به عفونت هستند.
  • هضم شیر مادر برای نوزاد شما راحت تر از شیر خشک است. زیرا شیر مادر در طول تکامل، برای رشد و حفظ سلامتی نوزادان توسط بدن مادر تولید شده است.

اگر نوزاد شما بسیار کوچک یا بیمار است، ممکن است در ابتدا نتواند از سینه شما شیر بنوشد. اما، شما می‌توانید در اسرع وقت پس از تولد نوزاد، به طور منظم شیر خود را جمع آوری و ذخیره کنید. به این ترتیب شیری که در روزهای اول تولید شده است، به هدر نخواهد رفت. شیری را که ذخیره می‌کنید، می‌توانید منجمد کنید تا بتوانید بعداً آن را به نوزاد خود بدهید.

پس از آماده شدن شما و نوزادتان، می‌توانید شیردهی مستقیم از سینه را شروع کنید. حتی اگر قصد شیر دادن ندارید، می‌توانید برای مدتی شیر خود را بدوشید و سپس آن را به نوزاد بدهید تا به تقویت سیستم ایمنی او در هفته‌های اولیه پس از تولد کمک کنید. گذشت زمان و تقویت جسمی نوزاد می‌تواند به افزایش شیر مادر و ایجاد امکان شیردهی مستقیم از سینه کمک کند.

تماس پوست به پوست با نوزاد نارس

در صورتی که وضعیت سلامتی نوزاد شما به اندازه کافی خوب است، معمولاً می‌توانید در اسرع وقت زمانی را صرف نگه داشتن او بر روی پوست خود (به طور مستقیم) کنید. این روش نگهداری از نوزاد، چند سالی است که طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

در این روش معمولاً فقط پوشک، کلاه و جوراب به نوزاد می‌پوشانند و سپس نوزاد را بر روی بالاتنه، زیر یک پتو یا در یک پوشش نرم قرار می‌دهند تا بتوانند او را محکم روی پوست نگهدارند. اگر هوای محیط خانه یا بیرون سرد است، می‌توانید نوزاد را در یک جلیقه بدون آستین با یقه باز نیز قرار دهید.

این تماس پوست به پوست به شما کمک می‌کند تا به نوزاد خود نزدیک شوید. شریک زندگی شما نیز می‌تواند از این نوع تماس لذت ببرد. این روش، می‌تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. از جمله فوایدی که تماس پوست به پوست می‌تواند برای نوزاد نارس شما داشته باشد، عبارت‌اند از:

  • استرس یا درد را کاهش می‌دهد.
  • باعث افزایش وزن نوزاد می‌شود.
  • به آنها کمک می‌کند که بهتر بخوابند.
  • به برقراری ارتباط برای شیردهی کمک می‌کند.
  • ضربان قلب و تنفس آنها را به تنظیم و تقویت می کند.

علاوه براین، از جمله فواید تماس پوست به پوست برای مادران، عبارت‌اند از:

  • اعتماد به نفس شما را به عنوان یک مادر افزایش می‌دهد.
  • به کاهش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان کمک می‌کند.
  • می‌تواند شیردهی را آسان‌تر کند و میزان شیر تولیدی شما را افزایش دهد.

همچنین، از جمله فواید تماس پوست به پوست برای پدران، عبارت‌اند از:

  • به شما کمک می‌کند با نوزاد خود پیوند برقرار کنید.
  • نوزادان می‌توانند صدای هر دو والد را در رحم بشنوند و با صدای شما و همچنین صدای مادرشان آرام می‌شوند.
  • به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک پدر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

شیر به نوزاد نارس || پزشکت

دوشیدن شیر برای نوزادان نارس

توصیه می‌شود که در اغلب موارد، در حالت ایده‌آل حداقل 8 بار در روز برای شروع، از جمله حداقل یک بار در شب، برای حفظ مقدار شیر خود، آن را بدوشید. در روزهای اولیه، دوشیدن شیر با دست آسان‌تر است. ماما یا یک فرد متخصص دیگر، می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه این کار انجام دهید.

احتمالاً برای شروع فقط چند قطره از شیر ترشح خواهد شد. اما اگر اغلب به صورت دستی شیر خود را تهیه می‌کنید، این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد. حتی اگر مقدار کمی شیر تهیه کنید، این مقدار باز هم به نوزاد شما کمک خواهد کرد. در روزهای اولیه می‌توانید شیر خود را در یک فنجان کوچک و استریل جمع آوری کرده و در یک سرنگ نگهداری کنید.

هنگامی که شیر بیشتری تولید کردید، می‌توانید از پمپ سینه استفاده کنید. اگر نوزاد شما در بخش نوزادان بیمارستان بستری است، بیمارستان معمولاً می‌تواند یک پمپ سینه الکتریکی برای دوشیدن شیر به شما ارائه دهد. با این حال در صورتی که مرکز درمانی برای شما این وسیله را آماده نکرد، می‌توانید یکی از آنها را تهیه کنید.

در صورتی که درباره پمپ‌های شیردوشی و نیز تهیه این وسیله سوالاتی دارید، می‌توانید با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید. علاوه براین، مسئولان بیمارستانی نیز می‌توانید به شما کمک کنند. کارکنان بخش نوزادان بیمارستان، مامای شما یا یک پزشک متخصص می‌تواند در مورد چگونگی افزایش شیر به شما مشاوره دهد.

علاوه براین آنها می‌توانند به شما نشان دهند که چگونه شیر خود را به جریان بیاندازید و چگونه از پمپ سینه استفاده کنید. اگر نگرانی یا سوالی دارید، همیشه از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

شیر دادن با لوله به نوزاد

نوزادان به طور معمول تا حدود هفته 34 تا 36 بارداری یاد نمی‌گیرند که فرآیندهای مکیدن، بلع و تنفس مورد نیاز برای تغذیه را با یکدیگر هماهنگ کنند. در صورتی که نوزاد شما قبل از این زمان به دنیا آمده است، ممکن است برای شروع نیاز به مصرف شیر مادر از طریق لوله تغذیه داشته باشد.

این وسیله از طریق بینی یا دهان به معده آنها وارد می‌شود. کارکنان بخش نوزادان می‌توانند به شما نحوه تغذیه نوزاد را به این روش نشان دهند. علاوه براین نوزادانی که بسیار نارس یا بیمار هستند، ممکن است برای شروع نیاز به تغذیه از طریق یک مجرای داخل وریدی (IV) داشته باشند. در طول این روش مایع حاوی مواد مغذی مستقیماً وارد رگ نوزاد شما می‌شود.

در صورتی که درباره تغذیه نوزاد با لوله و سایر روش‌ها سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

استفاده از شیر مادر فرد اهدا کننده

برخی از بیمارستان‌ها می‌توانند شیر مادر اهدایی را برای نوزاد شما فراهم کنند. این شیر تا زمانی که شیر خود شما شروع به تولید کند، استفاده خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید از این روش استفاده کنید و سوالاتی دارید، می‌توانید با یک پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

اگر شیر مادر فرد اهدا کننده در دسترس نباشد، می‌توانید تا زمانی که شیر خودتان تولید شود، از شیر خشک برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید‌. علاوه براین، توصیه می‌شود که شیر اهدایی را از طریق اینترنت خریداری نکنید. زیرا منبع تهیه را نمی‌توان تأیید کرد و نمی‌توانید مطمئن باشید که فرد اهداکننده یا شیر از نظر ابتلا به عفونت غربالگری شده است یا خیر.

به تلاش برای شیر ​​دادن به نوزاد نارس خود ادامه دهید

در حالی که کودک خود را در آغوش گرفته‌اید، ممکن است متوجه شوید که او سعی می‌کند به سمت سینه شما حرکت کند. به تدریج، با رشد و قوی شدن آنها، می‌توانند مستقیماً از شیر مادر تغذیه کنند. در بیمارستان، زمانی که قرار است نوزاد برای اولین بار شیر شما را بنوشد، کارکنان بیمارستان به شما کمک خواهند کرد تا این کار را انجام دهید.

در ابتدا، نوزاد شما ممکن است فقط سینه را لیس بزند، سپس دفعه بعد چند بار بمکد تا به تدریج به صورت مطلوب این کار را انجام دهد. شما می‌توانید تغذیه به کمک لوله را با شیردهی مستقیم ترکیب کنید و تا زمانی که نوزاد شما همه غذای مورد نیاز خود را فقط از سینه دریافت کند، به این کار ادامه دهید.

استفاده از مکمل شیردهی

همچنین شما می‌توانید از یک کمک شیردهی به عنوان مکمل استفاده کنید. این مورد روشی برای تکمیل شیر مادر با شیر مادر یا شیر خشک است. یک لوله کوچک در کنار نوک پستان شما چسبانده می‌شود تا نوزاد شما بتواند در حالی که به سینه شما متصل است، از طریق لوله و همچنین از سینه شما شیر دریافت کند.

استفاده از این روش کمکی به حمایت از تغذیه و سلامتی کودک شما کمک می‌کند.

سخن آخر

شیردهی به نوزادان برای اولین بار، می‌تواند کاری چالش برانگیز باشد. علاوه براین، این کار در مورد نوزادان نارس سخت تر نیز خواهد بود. در صورتی که درباره شیردهی به نوزادان نارس و بیمار سوالاتی دارید، می‌توانید با یک پزشک تماس بگیرید و با او درباره سوالات و نگرانی‌هایتان مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز