لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آروغ زدن در نوزادان

آروغ زدن در نوزادان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آروغ نوزادان ، می تواند به صورت شبانه روزی، امری مهم باشد. اما بهتر است یادبگیرید که چگونه به کودک خود کمک کنید تا آروغ بزند. برای یادگیری این اصول ادامه مقاله پزشکت را تا انتها بخوانید. برخی از نوزادان، نسبت به سایرین، گاز بیشتری در معده خود دارند. اما بیشتر نوزادان، در برخی مواقع، نیاز به آروغ دارند. حتی نوزادان بیشتر از کودکان و بزرگسالان، نیاز به آروغ دارند. آن ها تمام کالری خود را استفاده می کنند، به این معنی که می توانند هوای زیادی را ببلعند.

گاهی اوقات، نوزادان هنگام غذا خوردن، به خواب می روند و ممکن است لازم باشد راهی برای آروغ آن ها، در حالی که هنوز در خواب هستند، پیدا کنید. این نکته قابل توجه است که یک نوزاد، ساعات زیادی از یک‌ شبانه روز را در خواب می گذراند.

حتی اگر کودک شما به خواب رفت، سعی کنید چند دقیقه قبل از خوابیدن، به او کمک کنید تا آروغ بزند. در غیر این صورت، با به دام افتادن گاز در معده، نوزاد شما با درد از خواب بیدار می شود. با این حال، همه نوزادان آروغ نمی زنند. در واقع، مهم نیست که آروغ، به خودی خود یا با کمک شما باشد. اگر کودک شما نیاز به آروغ دارد، بهتر است راه های انجام این کار را، حتی زمانی که نوزاد خواب است، یاد بگیرید.

آروغ نوزادان در خواب

آروغ زدن در نوزادان || پزشکت

معمولاً، نوزادان هنگام غذا خوردن، به خواب می روند. چه در حال شیر خوردن با سینه مادر و چه با تغذیه توسط شیشه شیر، ممکن است که نوزاد شما به خواب برود. هنگامی که شکم آن ها پر می شود و شروع به مکیدن سینه می کنند، در اغلب اوقات، شاد و آرام می شوند و تمایل دارند که به خواب بروند.

این امر، به ویژه در هنگام شب، که تمایل آن ها برای خواب، بیشتر می شود، به احتمال زیاد رخ خواهد داد. اما حتی اگر نوزاد شما راضی به نظر می رسد و کاملاً خوابیده است، در مورد برخی از نوزادان مهم است که سعی کنید قبل از دراز کشیدن آن ها، آروغ شان را بگیرید.

آروغ نوزادی که در خواب است، اساساً مانند آروغ نوزادان در بیداری است. در صورت خواب بودن نوزاد، ممکن است نیاز باشد که آهسته ‌تر حرکت کنید تا به خوابیدن آن ها مزاحم نشوید. به طور کلی، انجام دادن برخی از موقعیت های آروغ، در نوزادی که خوابیده است، کمی آسان تر است.

چگونه قبل از خواب آروغ نوزادان را بگیریم؟

آروغ زدن در نوزادان || پزشکت

به عنوان مثال، بسیاری از افراد، نوزاد را به صورت عمودی روی زانو می گذارند و سر نوزاد را با چانه خود، نگه می ‌دارند. این وضعیت، از نیروی جاذبه و وزن خود کودک، برای بالا و بیرون آوردن هوا استفاده می کند. با این حال، در این وضعیت، بیشتر احتمال دارد که نوزاد بیدار شود. بنابراین اگر هدف شما این است که کودک را در خواب نگه دارید، ممکن است نیاز باشد که این روش را امتحان نکنید.

برای آروغ نوزاد، او باید در وضعیت کمی عمودی قرار گیرد تا بتوانید به شکم اش فشار بیاورید. اگر نوزاد شما بلافاصله بعد از خوردن غذا، مدفوع نمی کند، ممکن است نیاز باشد که قبل از تغذیه در شب، پوشک او را عوض کنید تا اگر در حین غذا خوردن دوباره به خواب رفت، مجبور نباشید او را بیدار کنید.

برخی دیگر از روش های آروغ نوزادان، عبارت اند از:

آروغ در میان شیر خوردن

یک نوزاد خواب ‌آلود ممکن است آنقدر از تغذیه خود لذت ببرد که بیش از حد غذا بخورد و متوجه نشود که برای آروغ نیاز به مکث دارد. به کودک خود کمک کنید آروغ بیش تری داشته باشد و با کاهش سرعت شیر خوردن، از بروز هرگونه درد شدید ناشی از تجمع گاز، پیشگیری کنید.

آروغ کودک خود را بین مکیدن شیر از سینه، و یا قبل از اینکه محتویات بطری شیر خود را تمام کند، بگیرید. همچنین، این کار به کودک شما کمک می کند تا به جای آروغ و تف کردن غذای خود، فضای بیشتری برای شیر داشته باشد.

نگه داشتن نوزاد بر روی شانه

اگر به کودک خود در حالت نیمه ایستاده شیر می دهید، می توانید به آرامی او را به حالت عمودی و روی شانه خود قرار دهید. نوزادان می توانند در این حالت راحت بخوابند. در این حالت، فشار ناشی از تماس با شانه شما، بر روی شکم آن ها فشار می آورد تا گاز معده آن ها، آزاد شود. اگر کودک شما تمایل به استفراغ کردن دارد، یک پارچه آروغ روی شانه خود قرار دهید.

نگه داشتن نوزاد پایین تر از سینه

مانند حالت قبلی، می توانید نوزاد خود را از حالت نیمه عمودی، به حالت کاملاً عمودی بلند کنید و روی سینه خود نگه دارید. اگر روی کاناپه قرار بگیرید، این کار ممکن است راحت ‌تر شود. نوزادان دوست دارند پاهای خود را در یک حالت قورباغه مانند جمع کنند(یک حرکت اضافی برای آزاد کردن گاز بیشتر به کمک قسمت پایین بدنشان). در این حالت، شما می توانید سر آن ها را نگه دارید و منتظر بمانید تا آروغ بزنند.

روش استفاده از دست برای آروغ در نوزادان

آروغ زدن در نوزادان || پزشکت

پس از تغذیه، می توانید به آرامی نوزاد را با زاویه 45 درجه روی دست قرار دهید تا شکم آن ها روی ساعد شما قرار گیرد. سر آن ها را در خم آرنج خود نگه دارید. پاهای آن ها ممکن است از دو طرف بازوی شما آویزان شود. این وضعیت به شکم آن ها فشار می آورد و می توانید به آرامی به پشت آن ها ضربه بزنید تا آروغ بزنند. می توانید این حالت را در حالت نشسته یا ایستاده انجام دهید.

قرار دادن نوزاد روی زانوها

اگر روی صندلی نشسته اید، به سادگی کودک خود را به حالت درازکش، بر روی شکم، روی زانوهای خود قرار دهید. می توانید پاهای خود را حرکت دهید تا آن ها را تکان دهید و به آرامی به پشت آن ها ضربه بزنید یا مالش دهید تا آروغ یزنند. تا زمانی که شما نشسته بمانید، یک نوزاد می تواند آن جا بخوابد.

آیا باید آروغ نوزاد را بگیرم؟

کمک به آروغ نوزاد، یکی از وظایف والدین است. تا زمانی که فرزندشان خود توانایی این کار را به دست بیاورند، باید به آن ها کمک کنند. کودکان و بزرگسالان می توانند به راحتی گاز معده خود را آزاد کنند، اما بسیاری از نوزادان به کمک نیاز دارند. زیرا کنترل بسیار کمی بر نحوه قرار گرفتن بدن خود دارند.

شما خیلی سریع متوجه خواهید شد که آیا نوزاد شما از آن دسته ای است که می توانند بدون آروغ غذا بخورند یا اینکه باید هر بار، در میان نوشیدن شیر، آروغ بزنند. اگر نوزاد شما گاز معده یا آب دهان زیادی دارد، باید در مورد احتمال وجود ریفلاکس، با متخصص اطفال مشورت کنید.

اگر نوزاد مبتلا به کولیک دارید، اما به نظر نمی رسد که نیاز باشد او را وادار به آروغ کنید، بر روی اقدامات راحتی که موثر هستند تمرکز کنید و زیاد نگران خارج کردن آروغ نباشید. نتایج یک مطالعه، نشان می دهد که آروغ، به کاهش قولنج کمکی نمی کند.

پس، در صورتی که نوزاد شما در طول روز زیاد آروغ بزند، ممکن است ارزش کمک به آروغ، بعد از هر بار شیر خوردن شبانه را داشته باشد. از آن جایی که شما در حال شیر دادن به کودک هستید، با تلاش برای آروغ هم زمان، از زمان خود نهایت استفاده را ببرید. این کار ممکن است باعث شود که نوزاد، پس از شیر خوردن طولانی مدت، بخوابد.

مکمل ها برای آروغ کودکان

محصولات مختلفی برای رفع مشکل نوزادان، در داروخانه ها در دسترس هستند. اما قبل از استفاده از هر یک از آن ها، ابتدا از پزشک خود سوال کنید. این مکمل ها به صورت ایمن فرموله نشده اند و ممکن است حاوی مواد خطرناک باشند. اگر نوزاد شما گاز معده زیادی دارد، از یک پزشک بخواهید تا مهارت های مقابله با آن را به شما یاد دهد. اکثر نوزادان پس از چند ماه، از این وضعیت رهایی می یابند.

به طور کلی، خطر خفگی در اثر استفراغ، بسیار نادر است. با این حال، هنوز هم مهم است که به کودک خود بیش از حد غذا ندهید و سعی کنید پس از هر بار شیر خوردن، اگر به نظر می رسد که از آروغ سود می برد، به او در انجام این کار، کمک کنید.

آروغ چقدر طول می کشد؟

آروغ زدن در نوزادان || پزشکت

به طور کلی، آروغ در نوزادان، معمولا فقط یک یا دو دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات، به محض اینکه کودک خود را به حالت عمودی قرار می دهید، نوزاد آروغ می زند و گاهی اوقات باید کمی صبر کنید و با یک ضربه ملایم یا فشار روی شکم، به نوزاد خود کمک کنید.

یکی دیگر از راهبردهای مفید برای کمک به نوزاد، این است که فرزند خود را به خوابیدن در گهواره، به جای خوابیدن در هنگامی که شیر می خورد، عادت دهید. وقتی متوجه شدید که آن ها در هنگام نوشیدن شیر از سینه یا شیشه شیر، خواب آلود هستند، شیر دادن را متوقف کنید، به آن ها، برای یک دقیقه یا بیشتر، برای آروغ کمک کنید و سپس آن ها را بخوابانید.

هر چه زود تر این کار را شروع کنید، عادت کردن نوزاد به این وضعیت، آسان تر خواهد بود. اگر کودک شما اغلب ناخوش و ناراحت است، با پزشک او در مورد کمک بیشتر برای تخلیه گاز معده اش، صحبت کنید. به طور کلی، برخی از نوزادان مبتلا به رفلاکس، ممکن است نیاز داشته باشند تا 30 دقیقه بعد از غذا خوردن، در روز یا شب، در حالت ایستاده بمانند.

نوزاد من آروغ نمی زند، چه کار کنم؟

اگر کودک شما خواب است، قبل از اینکه او را در حالت دراز کشیده قرار دهید، سعی کنید یک دقیقه به او برای آروغ کمک کنید. گاهی اوقات، نوزادان نیازی به آروغ در شب ندارند، زیرا آن ها آهسته تر غذا می خورند و در حین تغذیه، هوای زیادی را نمی بلعند.

اگر نوزاد تان با گریه از خواب بیدار می شود، او را آرام کنید. سپس بررسی کنید که آیا به پوشک تمیز نیاز دارد یا خیر. اگر وقت آن رسیده است، دوباره به آنها غذا بدهید و سعی کنید بعد از غذا دادن، آروغ آن ها را بگیرید.

علل تجمع گاز در معده نوزادان

برخی از مردم بر این باورند که نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می ‌شوند، بیشتر دچار تجمع گاز معده می ‌شوند. اما شواهد این موضوع، فقط عامیانه است. به طور کلی، شیشه های شیر ممکن است نوزادان را در هنگام نوشیدن شیر، در معرض هوای بیشتری قرار دهند و ممکن است تغذیه بیش از حد نوزاد را آسان تر کنند.

اما رفتار هر نوزادی متفاوت است و حتی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌ شوند، ممکن است دچار تجمع گاز در معده شوند. گاهی اوقات، به این علت که به شیر مادرشان حساس هستند، به این حالت مبتلا می شوند. اگر سوالات بیشتری درباره نوشیدن شیر و گاز معده در نوزاد تان دارید، با یک‌ پزشک تماس گرفته و با متخصصین پزشکی، مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز