لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علل درد رحم در اوایل بارداری

درد رحم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد رحم در اوایل بارداری شایع است و نشان می دهد بدن در حال آماده شدن برای بارداری است. درد ممکن است به دلایل مختلفی مانند کشش رحم یا تغییرات هورمونی رخ دهد. همچنین به دلیل این تغییرات احتمالاً کمردرد یا درد لگن را تجربه خواهید کرد. بارداری با تغییرات فیزیکی قابل توجهی همراه است که برخی از آنها برای حفظ یک بارداری سالم طبیعی هستند. با این حال، درک تفاوت علامتی بین دردها ضروری است زیرا برخی ممکن است نشان دهنده عوارضی مانند حاملگی خارج رحمی یا سقط جنین باشند. حتی احتمال دارد در طول سه ماهه اول یا در 12 هفته اول بارداری، درد خفیف یا تیز رحم را تجربه کنید.

علت درد رحم در اوایل بارداری چیست؟

برخی از دلایل احتمالی درد رحم در اوایل بارداری، عبارتند از:

  • کشش رحم
  • سقط جنین
  • نفخ یا یبوست
  • درد رباط گرد
  • درد کف لگن
  • حاملگی خارج رحمی
  • پیچ خوردگی تخمدان

در اوایل بارداری، ممکن است گزگز خفیف یا گرفتگی در رحم را تجربه کنید. همچنین در واژن، پایین شکم، ناحیه لگن یا کمر احساس درد کنید، که می تواند شبیه دردهای دوران قاعدگی باشد. این دردهای جزئی احتمال دارد در اثر عوامل مختلفی مانند لانه گزینی، یبوست یا نفخ، بزرگ شدن رحم و کشش رباط‌ها برای ایجاد فضای مناسب رشد کودک باشد.

اگر درد خفیف باشد و خود به خود برطرف شود، زیاد نگران کننده نیست. اما هر گونه درد همراه با لکه بینی یا خونریزی شدید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شدید یا مزمن همراه با غش، حالت تهوع، تب یا لرز بالا یا سرگیجه را تجربه کردید، به دنبال درمان های پزشکی باشید.

مطالعه بیشتر: دردهای بارداری 

سلامت زنان || پزشکت

کشش رحم

در هفته های اول بارداری، احتمالاً متوجه رشد یا بزرگ شدن رحم خود نخواهید شد. اما در هفته دوازدهم، رحم کشیده و به اندازه یک گریپ فروت بزرگ می شود. اگر دوقلو یا چند قلو باردار هستید، ممکن است احساس کنید رحمتان زودتر کشیده شده است. علائم کشش رحم می تواند شامل گزگز، درد یا ناراحتی خفیف در ناحیه رحم یا ناحیه تحتانی شکم باشد. این یک بخش طبیعی از بارداری و نشان دهنده آن است که همه چیز به طور طبیعی در حال پیشرفت است. مراقب لکه بینی یا گرفتگی دردناک باشید و این علائم را به پزشک خود گزارش دهید.

مطالعه بیشتر: لکه بینی در بارداری 

سقط جنین

سقط جنین، از دست دادن بارداری قبل از هفته بیستم است. علائم احتمالی سقط جنین، عبارتند از:

  • کمر درد
  • درد شکم
  • درد رحم یا لگن
  • لکه بینی یا خونریزی واژن
  •  ترشح از واژن

در صورت مشاهده علائم سقط جنین به پزشک خود اطلاع دهید. پس از شروع سقط، هیچ درمانی برای نجات بارداری وجود ندارد، اما در برخی موارد نیاز به دارو یا جراحی است.

نفخ یا یبوست

نفخ  و یبوست در سه ماهه اول بارداری شایع است. افزایش سطح پروژسترون در بدن یکی از دلایل اصلی نفخ  یا یبوست در دوران بارداری است. این هورمون باعث افزایش آرامش عضلات روده و در نتیجه کاهش هضم می شود. علائم این عارضه همچنین شامل مدفوع سفت و خشک یا دفع کمتر از حد طبیعی است. برخی از زنان نیز در سه ماهه اول دچار نفخ یا گاز  معده می شوند. این فرایند یک بخش طبیعی از بارداری در نظر گرفته می شود. حداقل 10 فنجان آب در روز بنوشید درد ناشی از نفخ شما کمتر شود یا تسکین پیدا کند.

برای یبوست، غذاهای غنی از فیبر زیاد مصرف کنید.

درصورت مصرف ملین در بارداری، بهتر است با متخصص زنان و یا تغذیه مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی کاهش نفخ بارداری

درد رباط گرد

به بافت های همبند در لگن متصل به رحم، رباط های گرد گفته می شود. هنگامی که رحم شروع به بزرگ شدن می کند، این رباط ها تمایل دارند در برابر کشش مقاومت کنند و باعث درد رباط گرد در بارداری می شوند. بنابراین ممکن است درد شدیدی در هر دو یا هر دو طرف ناحیه تحتانی لگن احساس کنید.

درد فقط باید چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد، اگرچه ممکن است هنگام خندیدن یا انجام برخی حرکات مانند ایستادن یا خم شدن دوباره عود کند. اگر همچنان درد رباط گرد را تجربه می کنید، ممکن است انجام حرکات کششی سبک، یوگای قبل از تولد یا ماساژ قبل از تولد مفید باشد. با این حال، همیشه قبل از امتحان این درمان ها با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

درد کف لگن در بارداری
-پزشکت

درد کف لگن

کف لگن شامل ماهیچه‌ها، بافت‌های همبند و رباط‌هایی است که در زیر مثانه، رکتوم، رحم و واژن قرار دارند و از آن حمایت می‌کنند. درد در واژن، مثانه، شکم، پشت یا نزدیک رحم نشان دهنده درد کف لگن است. معمولاً ممکن است به دلیل انبساط رحم یا هورمون ریلکسین به عنوان درد رحم پنهان شود. هورمون تولید شده باعث شل شدن دیواره رحم در هنگام زایمان می شود و می تواند باعث درد لگن در اوایل بارداری شود.

حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده خود را در مکانی غیر از داخل رحم، معمولا در لوله های فالوپ، می چسباند. ممکن است در یک یا هر دو طرف رحم یا شکم درد تیز، کوبنده یا مزمن احساس کنید.

علائم دیگر حاملگی خارج از رحم، عبارتند از:

  • ضعف، سرگیجه یا غش
  • ناراحتی گوارشی یا معده
  • خونریزی واژینال که شدیدتر یا کمتر از قاعدگی طبیعی ست.

حاملگی خارج از رحم یک وضعیت جدی است. اگر فکر می کنید حاملگی خارج از رحم را تجربه می کنید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

پیچ خوردگی تخمدان

کیست جسم لوتئال، در سه ماهه اول بارداری که به حمایت از بارداری کمک می کند ممکن است گاهی اوقات بیش از حد رشد کند و باعث پیچ خوردن تخمدان ها یا لوله های فالوپ بر روی بافت های اطراف شود. این وضعیت، پیچ خوردگی تخمدان نامیده می شود که می تواند بین هفته های ششم و چهاردهم بارداری رخ دهد. حتی احتمال دارد در این شرایط، درد شدید همراه با استفراغ، سرگیجه و گرفتگی ناگهانی را تجربه کنید که می تواند برای روزها تا حتی هفته ها ادامه یابد. پیچ خوردگی از خون رسانی به تخمدان ها جلوگیری می کند و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

نحوه مدیریت درد رحم در اوایل بارداری

درمان دردهای رحمی در اوایل بارداری به علائم ان بستگی دارد. درد خفیف رحم که پس از چند دقیقه یا چند ساعت از بین می رود، احتمالاً زیاد نگران کننده نیست. می‌توانید ناراحتی خفیف رحم را در خانه با گرفتن دوش یا حمام آب گرم (نه داغ)، استراحت و نوشیدن آب و مایعات زیاد درمان کنید. در مورد علائم خود با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است روش دیگری از درمان بهتر و مطمئن تر برای بارداری را توصیه کند.

درد شدید، ضربه‌ای یا مزمن همراه با علائمی مانند خونریزی، تنگی نفس، تب یا لرز احتمالاً به درمان های پزشکی و مراجعه به پزشک نیاز دارد.

اگر علائم درد رحم در بارداری را تجربه می‌کنید، بهتر است از متخصص آنلاین زنان کمک بگیرید.قبل از بارداری || پزشکت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد شدید یا مزمن رحم همراه با علائم دیگری از جمله لرز، سرگیجه، تب شدید و خونریزی واژینال رخ دهد و درد به خودی خود از بین برود زیاد جدی و نگران کننده نیست. اما همچنان باید به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین باید پزشک خود را از هرگونه درد خفیف رحم در دوران بارداری مطلع کنید.

همچنین اگر درد رحم همراه با لکه بینی یا خونریزی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اینها ممکن است علائم سقط جنین باشد. پزشک می تواند علائم را ارزیابی کرده و مراحل بعدی را تجویز کند.

درمان درد رحم در اوایل بارداری چیست؟

پزشک معالج شما، بسته به علائم و شدت درد می تواند سونوگرافی یا آزمایش خون HCG را تجویز کند. بنابراین راهکار های درمانی می تواند متفاوت باشند. مثلاً اگر پیچ خوردگی تخمدان یا حاملگی خارج از رحم تشخیص داده شود، جراحی تنها گزینه برای جلوگیری از عوارض بیشتر است.

اگر هیچ بیماری زمینه ای هشداردهنده‌ای تشخیص داده نشود، می‌توانید پس از مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان، درمان‌های خانگی زیر را برای مراقبت‌های دوران بارداری امتحان کنید تا این وضعیت شما مدیریت شود. برخی از این درمان ها، عبارتند از:

  • محل درد را به آرامی ماساژ دهید بدون اینکه فشار زیادی به آن وارد کنید.
  • زانوهای خود را نزدیک به سینه نگه دارید تا فشار از روی رحم برداشته شود.
  • ورزش های مناسب برای بارداری که شامل کشش های سبک هستند را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • با یک حمام گرم استراحت کنید یا از یک پد گرم کننده استفاده کنید.
  • برای پیشگیری و مدیریت نفخ و یبوست، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای غنی از فیبر بخورید. رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند از یبوست جلوگیری کند.

سوالات متداول

چگونه می توانم رحم خود را در اوایل بارداری احساس کنم؟ با لمس شکم می توانید رحم خود را احساس کنید.

آیا می توانم رحم را در چهار هفته بارداری احساس کنم؟ در هفته های اول بارداری، رحم هیچ گونه انبساط یا تغییرات قابل توجه دیگری را تجربه نمی کند. تنها در حدود هفته دوازدهم است که ممکن است کشش رحم را با درد خفیف تجربه کنید.

آیا جنین در بارداری خارج از رحم می تواند خود به خود به سمت رحم حرکت کند؟ جنین در حاملگی خارج از رحم نمی تواند حرکت کند یا از محل لانه گزینی به رحم منتقل شود. بسته به محل و هفته‌های بارداری، همیشه نیاز به درمان پزشکی یا جراحی برای برداشتن دارد.

سخن آخر

اگرچه درد رحم در اوایل بارداری شایع است، اما می تواند تجربه ای طاقت فرسا همراه با درد و ناراحتی مکرر باشد، به خصوص برای مادرانی که برای اولین بار باردار می شوند. با این حال، زیاد نگران نباشید، اما گاهی اوقات ممکن است علائم خیلی واضح نباشد. بنابراین مراقب علائم هشدار دهنده باشید و به دنبال مراقبت های پزشکی برای درمان سریع و پیشگیری از بروز عوارض بیشتر باشید. علاوه بر این، نکاتی را برای سالم ماندن و پیشگیری از چنین مشکلاتی به طور کلی دنبال کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز