لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نارسایی دهانه رحم

نارسایی دهانه رحم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دهانه رحم ناتوان، که نارسایی دهانه رحم نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که بافت ضعیف دهانه رحم، باعث زایمان زودرس یا از دست دادن یک بارداری سالم شود. قبل از بارداری، دهانه رحم (قسمت پایینی رحم که به واژن باز می شود) به طور معمول بسته و سفت است. با پیشرفت بارداری و آماده شدن برای زایمان، دهانه رحم به تدریج نرم می شود، طول آن کاهش می یابد (افس ها) و باز یا گشاد می شود. اگر نارسایی دهانه رحم  دارید، ممکن است دهانه رحم شما خیلی زود باز شده و باعث زایمان زودرس شود.

تشخیص و درمان دهانه رحم ناکارآمد، می تواند دشوار باشد. اگر دهانه رحم شما زود شروع به باز شدن کرد یا سابقه نارسایی دهانه رحم دارید، پزشک ممکن است داروهای پیشگیرانه در دوران بارداری، سونوگرافی های مکرر یا روشی را توصیه کند که دهانه رحم را با بخیه های قوی ببندد (سرکلاژ دهانه رحم).

مطالعه بیشتر:  التهاب دهانه رحم

علائم نارسایی دهانه رحم

اگر دهانه رحم ناتوان دارید، ممکن است در اوایل بارداری هیچ علامتی نداشته باشید. برخی از زنان در طی چند روز یا هفته از هفته 14 تا 20 بارداری دچار ناراحتی خفیف یا لکه بینی می شوند. در صورت بروز علائم زیر مراقب باشید:

مطالعه بیشتر: پولیپ دهانه رحم چیست؟

نارسایی دهانه رحم || پزشکت

عوامل خطر نارسایی دهانه رحم

بسیاری از زنان یک عامل خطر شناخته شده ندارند. عوامل خطر نارسایی دهانه رحم، عبارتند از:

نژاد. به نظر می رسد زنان سیاه پوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی دهانه رحم هستند.

ترومای دهانه رحم. برخی از روش‌های جراحی که برای درمان ناهنجاری‌های دهانه رحم مرتبط با پاپ اسمیر غیرطبیعی استفاده می‌شوند، می‌توانند منجر به نارسایی دهانه رحم شوند. سایر روش های جراحی مانند D&C نیز می تواند با نارسایی دهانه رحم همراه باشد. به ندرت، پارگی دهانه رحم در طول زایمان و زایمان قبلی می تواند با دهانه رحم ناتوان همراه باشد.

شرایط مادرزادی ناهنجاری های رحمی و اختلالات ژنتیکی که بر نوعی پروتئین فیبری که بافت های همبند بدن شما (کلاژن) را می سازد تأثیر می گذارد، ممکن است باعث نارسایی دهانه رحم شود. قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل‌بسترول (DES)، شکل مصنوعی هورمون استروژن، قبل از تولد نیز با نارسایی دهانه رحم مرتبط است.

سلامت بانوان

دهانه رحم ناکارآمد خطراتی را برای بارداری شما به ویژه در سه ماهه دوم به همراه دارد، از جمله:

  • زایمان زودرس
  • از دست دادن بارداری

مطالعه بیشتر:  کوتاهی دهانه رحم

نارسایی دهانه رحم || پزشکت

تشخیص نارسایی دهانه رحم

دهانه رحم ناتوان فقط در دوران بارداری قابل تشخیص است. حتی در این صورت تشخیص به خصوص در دوران بارداری اول می تواند دشوار باشد. پزشک شما در مورد علائمی که دارید و سابقه پزشکی شما می پرسد. حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که آیا در طول سه ماهه دوم بارداری دچار سقط جنین شده اید یا روی دهانه رحم خود عمل کرده اید.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است پزشک شما نارسایی دهانه رحم را تشخیص دهد:

  • سابقه اتساع دهانه رحم بدون درد و زایمان های سه ماهه دوم
  • اتساع پیشرفته دهانه رحم قبل از هفته 24 بارداری بدون انقباضات دردناک، خونریزی واژن، شکستن آب (پارگی غشاء) یا عفونت

آزمایشات تشخیصی

آزمایش‌ها و روش‌هایی که به تشخیص نارسایی دهانه رحم در سه ماهه دوم کمک می‌کنند، عبارتند از:

سونوگرافی ترانس واژینال. پزشک شما ممکن است از سونوگرافی ترانس واژینال برای ارزیابی طول دهانه رحم و بررسی اینکه آیا غشاها از طریق دهانه رحم بیرون زده اند یا خیر، استفاده کند. در طول این نوع سونوگرافی، یک مبدل باریک در واژن شما قرار می گیرد تا امواج صوتی را ارسال کند که تصاویر را روی مانیتور تولید می کند.

معاینه لگن. پزشک دهانه رحم شما را معاینه می کند تا ببیند آیا کیسه آمنیوتیک شروع به خروج از دهانه (پرولاپسی پرده های جنین) کرده است یا خیر. اگر غشای جنین در کانال دهانه رحم یا واژن شما باشد، این نشان دهنده نارسایی دهانه رحم است. پزشک شما همچنین انقباضات را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تحت نظر خواهد گرفت.

تست های آزمایشگاهی. اگر غشاهای جنین قابل مشاهده هستند و سونوگرافی علائم التهاب را نشان می دهد اما علائم عفونت را ندارید، پزشک ممکن است نمونه ای از مایع آمنیوتیک (آمنیوسنتز) را برای تشخیص یا رد عفونت کیسه آمنیوتیک و مایع (کوریوآمنیونیت) آزمایش کند.

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتوان قبل از بارداری انجام داد تا به طور قابل اعتمادی دهانه رحم ناکارآمد را پیش بینی کند. با این حال، آزمایش‌های خاصی که قبل از بارداری انجام می‌شوند، مانند MRI یا سونوگرافی، می‌توانند به تشخیص ناهنجاری‌های رحمی که ممکن است باعث نارسایی دهانه رحم شوند، کمک کنند.

مطالعه بیشتر:  غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر

پیشگیری از نارسایی دهانه رحم

شما نمی توانید از ناتوانی دهانه رحم جلوگیری کنید. اما کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا یک بارداری سالم و کامل را ارتقا دهید. مثلا:

به دنبال مراقبت های دوران بارداری منظم باشید. ویزیت های قبل از تولد می تواند به پزشک شما کمک کند تا سلامت شما و کودک شما را کنترل کند. هر نشانه ای را که برایتان نگران کننده است، ذکر کنید، حتی اگر احمقانه یا بی اهمیت به نظر برسد.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید. در دوران بارداری، به اسید فولیک، کلسیم، آهن و سایر مواد مغذی ضروری بیشتری نیاز خواهید داشت. یک ویتامین روزانه قبل از تولد که به طور ایده آل از چند ماه قبل از بارداری شروع می شود می تواند به تامین کمبود های غذایی کمک کند.

عاقلانه وزن اضافه کنید. افزایش وزن مناسب می تواند از سلامت کودک شما حمایت کند. افزایش وزن بین 25 تا 35 پوند (حدود 11 تا 16 کیلوگرم) اغلب برای زنانی که قبل از بارداری وزن مناسبی دارند توصیه می شود.

از مصرف مواد خطرناک دوری کنید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. الکل و مواد مخدر غیرقانونی نیز ممنوع است. علاوه بر این، قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل (حتی آنهایی که بدون نسخه در دسترس هستند) با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در طول بارداری قبلی خود سابقه دهانه رحم ناتوان داشته اید، در معرض خطر زایمان زودرس یا سقط جنین در بارداری های بعدی هستید. اگر قصد باردار شدن مجدد را دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا خطرات آن را درک کنید و چه کاری می توانید برای ترویج یک بارداری سالم انجام دهید.

مطالعه بیشتر: مخاط دهانه رحم و مشکلات آن

نارسایی دهانه رحم || پزشکت

درمان نارسایی دهانه رحم

درمان یا رویکردهای مدیریت دهانه رحم ناتوان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مکمل پروژسترون

اگر سابقه زایمان زودرس دارید، پزشک ممکن است تزریق هفتگی نوعی هورمون پروژسترون به نام هیدروکسی پروژسترون کاپروات (Makena) را در سه ماهه دوم و سوم به شما پیشنهاد دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین بهترین استفاده از پروژسترون در نارسایی دهانه رحم مورد نیاز است.

سونوگرافی های مکرر

اگر سابقه زایمان زودرس یا سابقه ای دارید که ممکن است خطر نارسایی دهانه رحم را در شما افزایش دهد، پزشک ممکن است با دادن سونوگرافی هر دو هفته یکبار از هفته 16 تا 24 بارداری، طول دهانه رحم شما را به دقت بررسی کند. اگر دهانه رحم شما شروع به باز شدن کند یا از طول مشخصی کوتاهتر شود، پزشک ممکن است سرکلاژ دهانه رحم را توصیه کند.

سرکلاژ دهانه رحم

اگر کمتر از هفته ۲۴ باردار هستید یا سابقه زایمان زودرس دارید و سونوگرافی نشان می دهد دهانه رحم شما در حال باز شدن است، یک روش جراحی به نام سرکلاژ دهانه رحم ممکن است به جلوگیری از زایمان زودرس کمک کند. در طی این روش، دهانه رحم با بخیه های محکم بسته می شود. بخیه ها در ماه آخر بارداری یا در حین زایمان کشیده می شوند.

اگر سابقه زایمان زودرس دارید که احتمالاً به دلیل نارسایی دهانه رحم است، پزشک ممکن است قبل از شروع باز شدن دهانه رحم، سرکلاژ دهانه رحم را نیز توصیه کند (سرکلاژ پیشگیرانه). این روش معمولا قبل از هفته 14 بارداری انجام می شود.

سرکلاژ دهانه رحم برای همه افراد در معرض خطر زایمان زودرس مناسب نیست. این روش برای زنانی که دوقلو یا بیشتر دارند توصیه نمی شود. حتماً در مورد خطرات و فواید سرکلاژ دهانه رحم با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین ممکن است پزشک استفاده از دستگاهی را تجویز کند که در داخل واژن قرار می گیرد و برای نگهداری رحم در جای خود (پساری) طراحی می شود. پساری می تواند برای کمک به کاهش فشار روی دهانه رحم استفاده شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا پساری یک درمان موثر برای نارسایی دهانه رحم است یا خیر، مورد نیاز است.

اگر دهانه رحم ناقص دارید، پزشک ممکن است محدود کردن فعالیت جنسی یا محدود کردن برخی فعالیت‌های بدنی را توصیه کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر باردار هستید و هر عامل خطری برای نارسایی دهانه رحم دارید یا علائمی را در سه ماهه دوم بارداری خود تجربه می کنید که نشان می دهد ممکن است دهانه رحم ناکارآمد داشته باشید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. باتوجه به شرایط، ممکن است به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشید.

در زیر چند سوال اساسی وجود دارد که باید از پزشک خود در مورد دهانه رحم ناکارآمد بپرسید. اگر در طول بازدیدتان سؤال دیگری دارید، در پرسش آن تردید نکنید.

  • در صورت بروز چه علائمی باید به بیمارستان مراجعه کنم؟
  • آیا کاری وجود دارد که بتوانم به طولانی شدن بارداری کمک کنم؟
  • آیا دهانه رحم من شروع به باز شدن کرده است؟ اگر چنین است، چقدر؟
  • آیا درمانی وجود دارد که بتواند بارداری من را طولانی کند یا به کودک کمک کند؟
  • اگر بچه من الان به دنیا بیاید چه اتفاقی می افتد؟ چه انتظاری می توانم داشته باشم؟
  • آیا باید استراحت کنم؟ اگر چنین است، برای چه مدت؟ چه نوع فعالیت هایی می توانم انجام دهم؟ آیا لازم است در بیمارستان باشم؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز