لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تعیین جنسیت جنین

تعیین جنسیت جنین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تعیین جنسیت جنین، می تواند یکی از هیجان انگیزترین جنبه های بارداری باشد. جای تعجب نیست که روش های ادعایی زیادی برای تعیین جنسیت جنین مطرح شده است. باورهای غلط زیادی درباره این موضوع وجود دارد. بر اساس سخنانی که ریشه در فرهنگ عامه دارند، همه جزئیات، از موقعیت برآمدگی شکم گرفته تا شدت علائم در بارداری، می توانند نشان دهنده جنسیت جنین باشند.

برخی از افراد، این ایده را دوست دارند که جنسیت جنین خود را تا زمان زایمان ندانند. اما دیگران نمی توانند صبر کنند و خیلی مشتاق هستند که پیش از موعد، جنسیت جنین خود را تشخیص دهند. البته، فقط یک پزشک می تواند به طور قابل اعتماد جنسیت جنین را تعیین کند.

راه های اثبات شده برای تشخیص جنسیت جنین

به طور کلی، آزمایش های پزشکی مختلف، می توانند پاسخ دقیقی درباره تعیین جنسیت جنین بدهند. علاوه براین، برخی از این روش ها، می توانند جنسیت جنین را در اوایل هفته دهم بارداری، نشان دهند. از جمله این روش ها، عبارت اند از:

  • آزمایش خون
  • آزمایش آمنیوسنتز

روش های علمی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد که با تجویز پزشک، می توانید آن ها را انجام دهید.

این دو تست، می توانند جنسیت جنین را تعیین کنند. پزشکان در درجه اول، از این دو آزمایش، برای تشخیص مشکلات مربوط به کروموزوم های جنین استفاده می کنند. زنان باردار می توانند این آزمایش را در هفته 10 ام بارداری انجام دهند. به طور کلی، نتایج این دو تست، معمولاً طی 7 تا 10 روز، در دسترس قرار می گیرد.

انجام این دو آزمایش، معمولاً برای زنان باردار بالای 35 سال اختصاص دارد. اگر پزشک به وجود مشکلی در کروموزوم های جنین مشکوک باشد، ممکن است انجام این دو تست را پیشنهاد کند. هر زن بارداری می تواند درخواست انجام این آزمایش را داشته باشد، اما برخی از طرح های بیمه، هزینه انجام این دو آزمایش را پوشش نمی دهند.

مطالعه بیشتر: علائم بارداری جنین دختر

تعیین جنسیت جنین || پزشکت

تست آمنیوسنتز برای تعیین جنسیت 

در طی این روش، پزشک یک سوزن نازک را از طریق پوست، وارد رحم می‌ کند. آن ها مقداری مایع آمنیوتیک را که مایعی است که از جنین موجود در رحم در دوران بارداری محافظت می کند، خارج می کنند. مایع آمنیوتیک، حاوی سلول ها و مواد شیمیایی است که می توانند ناهنجاری های ژنتیکی، وجود عفونت های احتمالی و جنسیت جنین را نشان دهند.

انجام تست آمنیوسنتز، معمولا از هفته 15 به بعد قابل انجام خواهد بود. اما در صورتی که پزشک شما، نسبت به وجود مشکلات ژنتیکی در جنین مشکوک باشد، انجام این تست تشخیصی را تجویز خواهد کرد. البته، باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام تست آمنیوسنتز، خطرات مختلفی را به همراه دارد، از جمله خطر بسیار جزئی از دست دادن بارداری.

نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) برای تعیین جنسیت 

مشابه با تست آمنیوسنتز، CVS شامل استفاده از یک سوزن برای جمع آوری بافت از جفت است. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا جنین مبتلا به سندرم داون یا بیماری های مرتبط با کروموزوم است یا خیر. همچنین، این تست می تواند جنسیت جنین را تعیین کند.

CVS از هفته 10 بارداری در دسترس خواهد بود و تقریباً همان خطر از دست دادن بارداری را، مشابه با تست آمنیوسنتز، دارد. زنان باردار، فقط در صورت افزایش خطر ابتلا به مشکلات کروموزومی، باید آزمایش CVS را انجام دهند.

مطالعه بیشتر: ناهنجاری کروموزومی در جنین

سونوگرافی برای تعیین جنسیت 

سونوگرافی، یک روش غیر تهاجمی برای تعیین جنسیت جنین است. این روش فقط از هفته های 18 تا 20 به بعد، پس از اینکه اندام تناسلی خارجی به وضوح تشکیل شد، برای تعیین جنسیت جنین، مؤثر خواهد بود. تکنسین سونوگرافی ممکن است همیشه نتواند جنسیت را در حین اسکن تشخیص دهد، به خصوص اگر جنین در وضعیت ایده آل نباشد یا بارداری هنوز به اندازه کافی پیشرفت نکرده باشد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و مامایی  

تعیین جنسیت جنین || پزشکت

شش باور غلط درباره تعیین جنسیت جنین

تحقیقات علمی، روش های زیر را برای حدس زدن جنسیت جنین، تایید نمی کنند.

تهوع صبحگاهی

باور های غلط مختلفی در مورد پیش بینی جنسیت جنین متولد نشده وجود دارد. بیش از 50 درصد از زنان باردار در سه ماهه اول بارداری، احساس تهوع می کنند. برخی افراد بر این باورند که ابتلا به تهوع شدیدتر صبحگاهی نشان دهنده این است که نوزاد دختر به دنیا خواهد آمد.

علت این امر این است که زنانی که جنین دختر دارند، دارای سطوح هورمونی بالایی هستند که حالت تهوع صبحگاهی را تشدید می کند، در حالی که زنانی که جنین پسر دارند، به علت پایین بودن سطح هورمون ها، با حالت تهوع کمتری رو به رو می شوند.

تحقیقات بسیار کمی در مورد این نظریه وجود دارد که زنانی که جنین دختر دارند، با تهوع صبحگاهی شدید تری رو به رو ‌می شوند.

با این حال، مطالعه ‌ای که در سال 2013 بر روی 2450 تولد انجام شد، نشان می ‌دهد که میزان تهوع و استفراغ در بین زنان پسر دار در مقایسه با زنانی که نوزاد شان دختر بود، کمی بیشتر است. در میان جمعیت مورد مطالعه، 79.5 درصد از زنانی که جنین پسر داشتند، احساس تهوع و استفراغ را گزارش کردند. در حالی که تنها 72.3 درصد از زنانی که جنین دختر داشتند، این علائم را گزارش کردند.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

هوس غذاهای شور

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که 50 تا 90 درصد از زنان باردار در ایالات متحده، هوس خوردن غذاهایی را می کنند. غذاهای مورد نظر، طیف گسترده ای داشتند. یک باور غلط، ادعا می کند که زنانی که جنین پسر دارند، هوس خوردن غذاهای شور و خوش طعم مانند چیپس سیب زمینی را دارند و آن هایی که جنین دختر دارند، غذاهای شیرین، مانند بستنی و شکلات را ترجیح می دهند.

با این حال، هوس های مختلف غذایی، بیشتر نشان دهنده نیازهای تغذیه ای زنان باردار است. همچنین، نویسندگان همان مطالعه، شباهتی را بین غذاهایی که یک زن بلافاصله قبل از قاعدگی میل می کند و غذاهایی که در دوران بارداری میل می کند، گزارش دادند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

مو و پوست سالم

یکی دیگر از تصورات غلط این است که داشتن جنین دختر در دوران بارداری، باعث کدر شدن پوست، آکنه و مو می شود. در حالی که داشتن جنین پسر، هیچ تغییری را در ظاهر زن باردار، ایجاد نمی کند. به طور واقع بینانه، تغییرات هورمونی گسترده ای که در طول بارداری رخ می دهد، پوست و موی اکثر زنان را، بدون توجه به جنسیت جنین، تحت تاثیر قرار می دهد.

یک مطالعه گزارش داد که بیش از 90% زنان باردار، مستقل از جنسیت جنین، تغییراتی را در پوست و موی خود تجربه کردند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

تعیین جنسیت جنین || پزشکت

نوسانات خلقی و تشخیص جنسیت 

هورمون ها می توانند باعث ایجاد تغییرات خلقی در دوران بارداری شوند. یک باور غلط، حاکی از آن است که زنان بارداری که نوسانات خلقی را تجربه نمی کنند، جنین پسر دارند. در حالی که آن هایی که تغییرات قابل توجهی را در خلق و خوی خود تجربه می کنند، جنین دختر دارند.

حقیقت این است که بیشتر زنان در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه اول و سوم، تغییرات خلقی خواهند داشت. استرس های فیزیکی، خستگی، هورمون ها و عوامل دیگر که همگی به جنسیت جنین ربطی ندارند، به تغییرات خلق و خوی یک زن باردار، دامن می زنند.

ضربان قلب و تشخیص جنسیت 

قلب جنین تقریباً در هفته ششم بارداری شروع به تپیدن می کند. طبق گفته انجمن بارداری آمریکا ، ضربان قلب جنین در هفته نهم بین 140 تا 170 ضربه در دقیقه (bpm) است. یک باور غلط درباره تعیین جنسیت جنین، به این موضوع اشاره دارد که جنینی با ضربان کمتر از 140 در دقیقه، پسر است، در حالی که جنین دختر، ضربان قلب سریع تری دارند.

یک مطالعه در سال 2006، تفاوت معنی داری را بین ضربان قلب جنین های پسر و دختر در اوایل بارداری، نشان نداد.

از 477 بارداری مورد مطالعه، میانگین ضربان قلب جنین های پسر 154.9 ضربان در دقیقه و میانگین ضربان قلب جنین های دختر 151.7 ضربان در دقیقه بود. به طور متوسط، ضربان قلب جنین ‌های پسر، کمی سریع ‌تر از جنین های پسر بود.

موقعیت برآمدگی شکم 

بسیاری از مردم بر این باورند که برآمدگی قسمت بالای شکم، نشان دهنده وجود یک جنین پسر است. در حالی که برآمدگی قسمت بالای شکم، نشان دهنده دختر بودن جنین است. با این حال، هیچ واقعیتی در این ادعا وجود ندارد و فقط یک‌ باور اشتباه و غلط است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Birth در سال 1999 به این نتیجه رسید که زنانی که از این روش و سایر ابزارها برای پیش ‌بینی جنسیت نوزادان خود استفاده می ‌کنند، بعید است که بتوانند نتیجه درستی از این پیش بینی به دست بیاورند. عواملی که شکل و اندازه برآمدگی شکم زنان باردار را تعیین می کنند، عبارت اند از اندازه جنین و موقعیت آن. اگر پشت نوزاد با پشت مادر موازی باشد، برآمدگی شکم ناشی از حاملگی، تمایل به صاف بودن خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: افزایش هوش جنین در بارداری

تعیین جنسیت جنین || پزشکت

6 روش طبیعی احتمالی برای انتخاب جنسیت کودک

بسیاری از نظریه ها و رویکردهای مختلف برای انتخاب طبیعی جنسیت وجود دارد. اما مطالعه علمی بسیار کمی انجام شده است. از آنجا که هیچ مدرک معتبری وجود ندارد، کارشناسان پزشکی نسبت به جدی گرفتن این موارد و احتمال ایجاد آسیب هشدار می دهند. برخی از افراد می گویند: برای اثبات این اقدامات شواهد قوی وجود دارد و آزمایش آنها هیچ ضرری ندارد، زیرا روش های بسیار کم خطری هستند.

محبوب ترین روش های انتخاب جنسیت، عبارتند از:

  • زمان رابطه جنسی

اسپرم های حاوی کروموزوم دختر، سنگین تر و کندتر از اسپرم های حاوی کروموزوم مرد هستند. بنابراین اگر چند روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کرده و سپس خودداری کنید احتمال بارداری دختر افزایش می یابد.

اسپرم های دارای کروموزوم پسر، وزن کمتری دارند و سریعتر از نوع دارای کروموزوم دختر حرکت می کنند. بنابراین احتمال رسیدن به تخمک توسط آن ها بیشتر است. بنابراین، داشتن رابطه جنسی در روز بعد تخمک گذاری باید احتمال بارداری پسر را افزایش دهد. این روش با زمان بندی جنسیت و نوع قوام مخاط واژن نیز هماهنگی دارد. مخاط واژن نازک برای اسپرم های پسر مناسب است. اما هرچه مخاط ضخیم تر و چسبناک تر باشد به نفع اسپرم دختر است. گفته می شود که زوج هایی که از این روش استفاده می کنند بیشتر بارداری با جنین پسر دارند.

زوج هایی که در هنگام تخمک گذاری کمتر رابطه جنسی برقرار می کنند و بارداری چهار یا پنج روز قبل از تخمک گذاری انجام می شود احتمال تولد فرزند پسر را دارند.

مطالعه بیشتر: بهترین موقعیت جنسی در بارداری

  • موقعیت بدن در حین رابطه جنسی

اسپرم های مرد آسیب پذیرتر هستند. اگرمحیط واژن قلیایی باشد احتمال زنده ماندن ان ها بیشتر است. بنابراین اگر نفوذ عمیق باشد (موقعیت های زن بالا یا مرد پشت سر)، اسپرم های مرد وارد یک محیط قلیایی تر می شوند و احتمال زنده ماندن در داخل واژن وجود دارد؛ بنابراین این موقعیت بدنی به نفع تولد فرزند پسر است.

محیط اسیدی واژن شرایط را برای باردار شدن یک دختر فراهم کند. اسپرم های حاوی کروموزوم دختر که سرعت کم دارند آنقدر مقاوم هستند که در برابر شرایط اسیدی ورودی واژن مقاومت می کنند. حتی پس از مرگ اسپرم حاوی کروموزوم پسر می توانند به تخمک برسند.

احتمال موفقیت این روش زیاد نیست. بررسی ها مشخص کرده است که نیروی انزال و فیزیک موقعیت جنسی نقشی در سریعتر رسیدن اسپرم به مقصد ندارند. این مورد توسط میزان اسیدی بودن مخاط واژن تعیین می شود.

  • پرهیز از رابطه جنسی

عدم برقراری رابطه جنسی به مدت چند روز احتمال بارداری پسر را افزایش می دهد. هرچه حجم اسپرم بیشتر باشد، اسپرم مرد نیز باید بیشتر باشد، بنابراین از نظر تئوری احتمال زنده ماندن اسپرم مرد و بارور شدن تخمک قبل از آنکه اسپرم ماده به آن برسد، بیشتر است.

احتمال موفقیت این روش زیاد نیست. چون با اسپرم بیشتر احتمال باردار شدن شما بیشتر است. اما هیچ عاملی برای تعیین جنسیت وجود ندارد.

رژیم غذایی و تعیین جنسیت جنین | پزشکت

  • زمان ارگاسم و تعیین جنسیت

اگر قبل از همسرتان به ارگاسم برسید، واژن شما قلیایی تر می شود و این باعث ایجاد فضای بهتر برای اسپرم های پسر می شود. اسپرم های کروموزوم دختر در محیط طبیعی اسیدی واژن بهتر زنده می مانند. میزان موفقیت این روش خیلی کم است و همان تأثیر افزایش ترشحات قلیایی واژن را دارد که می تواند به همان اندازه در کاهش اسیدیته آن موثر باشد.

  • تغییر رژیم غذایی و تعیین جنسیت

مواد معدنی موجود در رژیم غذایی می توانند بر متابولیسم و ​​محیط تخمک های شما تأثیر بگذارند.

  • برای بهبود شرایط اسپرم حاوی کروموزوم پسر به پتاسیم (در گوشت، موز، زردآلو و کرفس) نیاز دارید.
  • برای بهبود شرایط اسپرم حاوی کروموزوم دختر به غذای غنی از منیزیم (در مغزها، دانه های سویا و سبزیجات سبز برگ) بیشتر نیاز دارید.

هیچ اطلاعات علمی در مورد پشتیبانی از تئوری های پتاسیم یا منیزیم وجود ندارد. گرچه به گفته کارشناسان به نظر می رسد رژیم غذایی تا حدی در انتخاب جنسیت نقش دارد. زنان با وزن کمتر از 54.5 کیلوگرم احتمال بارداری با فرزند دختر دارند. این می تواند به این معنی باشد که نوع غذا و مواد مغذی و کالری دریافتی موجود در آن نقش مهمی در تعیین جنسیت دارد.

مطالعه بیشتر: 14 ماده غذایی سرشار از پتاسیم

  • دوش واژن و تعیین جنسیت

اسپرم های مرد شرایط قلیایی را ترجیح می دهند، بنابراین دوش واژن با محلول قلیایی رقیق، مانند بی کربنات سدیم (جوش شیرین) قبل از مقاربت، احتمال بارداری پسر را افزایش می دهد.

مقدار بسیار کمی شواهد پزشکی وجود دارد که از این تئوری پشتیبانی می کند. اما برخی از کارشناسان به زنان هشدار می دهند که از بیکربنات سدیم در واژن خود استفاده نکنند، زیرا ممکن است رقیق نکردن این ماده به میزان کافی باعث کاهش اسیدیته محیط و شیوع عفونت های قارچی در واژن شود.

سخن آخر

در حالی که تشخیص جنسیت جنین می تواند هیجان انگیز باشد، اما فقط آزمایش های پزشکی می توانند به طور دقیق آن را شناسایی کنند. بنابراین، شما نباید به باورهای غلط درباره تعیین جنسیت جنین اعتماد داشته باشید. با این حال، این آزمایشات همیشه کاملا دقیق نیستند و فقط بعد از هفته دهم بارداری، می توانند تبدیل به یک روش موثر و قابل اعتماد شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز