لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اسفنج ضد بارداری (Sponge)

اسفنج ضد بارداری (Sponge) || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اسفنج ضد بارداری یا Sponge، یک تکه نرم و گرد از فوم پلاستیکی با حلقه ای برای برداشتن است. این محصول، در بسیاری از داروخانه ها، و به صورت بدون نیاز به نسخه، موجود است. این اسفنج با یک ماده اسپرم کش به نام نونوکسینول-9 پر شده است. برای پیشگیری از بارداری، قبل از رابطه جنسی، فرد اسفنج را در عمق واژن خود قرار می دهد.

اسفنج ضد بارداری، یک وسیله کوچک به شکل دونات است که در وسط آن یک فرورفتگی قرار دارد. این وسیله پیشگیری از بارداری، از فوم پلی اورتان ساخته شده است که با اسپرم کش پوشانده شده است. اسپرم کش، یک ماده شیمیایی است که اسپرم را از بین می برد.

زنان این وسیله پیشگیری از بارداری را قبل از رابطه جنسی، وارد واژن خود می کنند تا از ورود اسپرم مرد به رحم و احتمالا باردار شدن شان، پیشگیری کنند. اسفنج های ضد بارداری، از جمله محصولاتی هستند که به پیشگیری از بارداری، کمک می کنند.

این محصول پیشگیری کننده از بارداری، در داروخانه های مختلف موجود است. شما می توانید این محصول را بدون نیاز به نسخه پزشک، تهیه کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که اسفنج های ضد بارداری، مانند سایر محصولات پیشگیری کننده، مزایا و معایبی دارند. برای این که بدانید این روش پیشگیری از بارداری، برای شما مناسب است یا خیر، با یک پزشک تماس بگیرید.

اسفنج ضد بارداری چگونه عمل می کند؟

این اسفنج ها، به سه روش عمل می کنند:

  • می تواند اسپرم را جذب و به دام بیندازد.
  • با پوشاندن دهانه رحم مانع از بارور شدن تخمک توسط اسپرم می شوند.
  • به طور مداوم، ماده اسپرم کش را برای کشتن اسپرم هایی که به دهانه رحم نزدیک می شوند، آزاد می کند.

به این ترتیب، اسفنج های اسپرم کش، از بارداری پیشگیری می کنند. با این حال، برای این که بتوانید حداکثر اثرات ضد بارداری این محصول را تجربه کنید، باید روش صحیح استفاده از آن را بدانید.

چگونه می توانم از اسفنج ضد بارداری استفاده کنم؟

اسفنج ضد بارداری (Sponge) || پزشکت

استفاده از این اسفنج (Sponge) نسبت به سایر روش های پیشگیری از بارداری، به زمان و آماده سازی بیشتری نیاز دارد. ابتدا این وسیله ضد بارداری را با آب تمیز خیس کنید و فشار دهید تا اسپرم کش فعال شود. اسفنج باید تا حد ممکن خیس باشد، اما چکه نکند. وقتی آن را فشار می دهید، باید خیلی کدر شود.

اسفنج را به سمت بالا و دور از حلقه تا کنید تا بلند و باریک شود. حتی اسفنج را تا جایی که می توانید عمیقاً در واژن خود فرو کنید. اسفنج را رها کنید. به این ترتیب، اسفنج ضد بارداری باز می شود و دهانه رحم شما را می پوشاند. سپس، انگشت خود را دور لبه اسفنج بکشید تا مطمئن شوید دهانه رحم شما پوشیده شده است.

می توانید این وسیله ضد بارداری را بلافاصله قبل از رابطه جنسی یا حداکثر 24 ساعت قبل از آن وارد واژن خود کنید. هنگام استفاده از اسفنج این وسیله، می توانید چندین بار رابطه جنسی داشته باشید. با این حال، نباید اسفنج را بیش از 30 ساعت در داخل واژن نگه دارید و به خاطر داشته باشید که باید حداقل 6 ساعت پس از رابطه جنسی، برای برداشتن اسفنج صبر کنید.

برای برداشتن این وسیله ضد بارداری، ابتدا دست خود را با آب و صابون بشویید. سپس انگشتان خود را وارد واژن کرده و حلقه اسفنج را بگیرید. اسفنج را به آرامی بیرون بیاورید و دور بیندازید. اسفنج استفاده شده را در توالت نیندازید. از یک اسفنج استفاده شده، مجدد استفاده نکنید.

چگونه شیاف بارداری را در محل قرار دهیم؟

برای پیشگیری از بارداری، شما می توانید اسفنج (Sponge) را تا 24 ساعت قبل از رابطه جنسی، وارد واژن خود کنید. برای انجام این کار، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

آن را از بسته بندی خارج کنید. آن را با حدود 2 قاشق غذاخوری آب مرطوب کرده و به آرامی فشار دهید تا اسپرم کش فعال شود. اسفنج را طوری نگه دارید که بند آن رو به بالا باشد. در موقعیتی راحت قرار بگیرید، مانند چمباتمه زدن. دو طرف اسفنج را به سمت بالا تا کنید. با یک یا دو انگشت آن را تا جایی که می توانید به داخل واژن خود وارد کنید. از یک انگشت برای بررسی اینکه کل دهانه رحم شما را پوشانده است یا نه، استفاده کنید.

علاوه براین، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که اسفنج ضد بارداری، باید حداقل 6 ساعت بعد از رابطه جنسی، در جای خود باقی بماند. اما در مجموع بیش از 30 ساعت نباید آن را در داخل واژن خود نگه دارید. برای بیرون آوردن اسفنج ضد بارداری، به آرامی بند آن را بکشید. اگر سوالات بیشتری درباره نحوه استفاده از اسفنج ضد بارداری دارید، با یک پزشک تماس بگیرید.

در نهایت، اسفنج را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پاره نشده است و هیچ تکه‌ ای از آن در واژن شما وجود ندارد. سپس آن را در سطل زباله بیندازید.

اسفنج ضد بارداری (Sponge) چقدر موثر است؟

اسفنج ضد بارداری (Sponge)

مانند هر روش پیشگیری کننده از بارداری، استفاده از این وسایل ضد بارداری نیز به عنوان یک روش ایده آل، در نظر گرفته نمی شوند. به طور کلی، اثربخشی اسفنج ضد بارداری، بستگی به این دارد که چقدر از آن استفاده می کنید و اینکه آیا تا به حال زایمان کرده اید یا خیر. نرخ عدم موفقیت در بارداری با وجود استفاده از اسفنج ضد بارداری، عبارت اند از:

  • 9 درصد برای زنانی که زایمان نکرده اند و هر بار به درستی از اسفنج ضد بارداری استفاده می کنند.
  • 12 درصد برای زنانی که زایمان نکرده اند و هر بار به درستی از اسفنج ضد بارداری استفاده نمی کنند.
  • 20 درصد برای زنانی که زایمان کرده اند و هر بار به درستی از اسفنج ضد بارداری استفاده می کنند.
  • 24 درصد برای زنانی که زایمان کرده اند و هر بار به درستی از اسفنج ضد بارداری استفاده نمی کنند

برای بهبود اثربخشی اسفنج ضد بارداری (Sponge)، از شریک زندگی خود بخواهید قبل از انزال، آلت تناسلی خود را بیرون بیاورد. او همچنین می تواند از کاندوم به عنوان روش محافظتی اضافی استفاده کند. به این ترتیب، احتمال بارداری، به میان زیادی کاهش خواهد یافت.

به عنوان یک آمار کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که از هر 100 زنی که هرگز بچه دار نشده اند و در یک سال، به طور معمول از اسفنج ضد بارداری استفاده می کنند، حدود 14 نفر باردار می شوند. یعنی استفاده از اسفنج های ضد بارداری، 86 درصد موثر است.

در این گروه، حدود 27 نفر از 100 نفر، با وجود استفاده از اسفنج ضد بارداری، باردار می شوند که میزان اثربخشی آن 73٪ است.

مزایا و معایب اسفنج ضد بارداری (Sponge)

استفاده از این وسیله ضد بارداری، یک روش مناسب برای پیشگیری از بارداری در زنان است. با این حال، روش کامل و ایده آلی به حساب نمی آید. این محصول پیشگیری از بارداری، بدون نسخه در دسترس است. علاوه براین، شما می توانید این وسیله ضد بارداری را از اکثر داروخانه ها خریداری کنید. همچنین، شما می توانید این وسیله ضد بارداری را تا یک روز قبل از رابطه جنسی وارد واژن خود کنید. علاوه براین، باید به این نکته توجه داشته باشید که اسفنج ضد بارداری، باعث تغییر سطح هورمون های شما نمی شود.

از جمله معایب اسفنج های ضد بارداری، عبارت اند از:

اگر زایمان کرده باشید، استفاده از اسفنج های ضد بارداری، کمتر موثر خواهد بود. استفاده از اسفنج ضد بارداری در طول قاعدگی، خطرناک است. علاوه براین، این وسیله پیشگیری از بارداری، از افراد در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت نمی کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط کاندوم می تواند این کار را انجام دهد.

اسفنج ضد بارداری یا اسپرم کش، ممکن است واژن شما را تحریک کند. این وضعیت، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش دهد. علاوه براین، قرار دادن و برداشتن اسفنج ضد بارداری می تواند دشوار باشد.

خطرات استفاده از اسفنج های ضد بارداری

اسفنج ضد بارداری (Sponge)

اگر زمانی که می ‌خواهید اسفنج را بردارید، اسفنج تکه تکه شود و نتوانید تمام قطعات را بیرون بیاورید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. باقی ماندن قطعات اسفنج ضد بارداری در بدن، ممکن است باعث بروز عفونت شود. بنابراین، در صورت بروز این اتفاق، سریعا با یک پزشک تماس بگیرید.

اگر به سولفیت ها (ماده شیمیایی موجود در برخی غذاها و نوشیدنی ها)، اسپرم کش یا هر یک از مواد سازنده اسفنج های ضد بارداری حساسیت دارید، نباید از این محصول استفاده کنید. در این صورت، انجام این کار ممکن است منجر به بروز واکنش آلرژیک شود.

این وسیله ضد بارداری، با افزایش اندک خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) همراه است. این وضعیت ممکن است باعث بروز تب، شوک و آسیب اندام ها شود. برای کاهش خطر ابتلا به TSS در اثر استفاده از اسفنج ضد بارداری، از رعایت نکات زیر مطمئن شوید:

  • هرگز اسفنج را بیش از 30 ساعت داخل واژن خود نگذارید.
  • از استفاده کامل از این وسیله ضد بارداری در دوران قاعدگی یا خونریزی واژن، خودداری کنید.
  • دستورالعمل های بسته را برای قرار دادن و برداشتن این وسیله ضد بارداری، به دقت دنبال کنید.

اگر سوالات بیشتری دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی باید با یک پزشک مشورت کنم؟

اگر اخیراً زایمان یا سقط جنین داشته اید یا اگر فکر می کنید به عفونت لگنی مبتلا هستید، باید قبل از استفاده از اسفنج ضد بارداری، با پزشک خود صحبت کنید. وسیله ضد بارداری (Sponge) ممکن است برای شما مناسب باشد. علاوه براین، ممکن است که سایر روش های ضد بارداری، برای شما مناسب تر باشند.

انتخاب یک روش پیشگیری از بارداری که برای شما مناسب است، اغلب به یافتن یک گزینه مناسب بین ترجیحات شخصی شما و آن چه که با توجه به سابقه پزشکی شما مناسب است، مربوط می شود. در مورد همه گزینه های ممکن برای شما، با یک پزشک صحبت کنید. او به شما در تعیین گزینه مناسب، کمک خواهد کرد.

سخن آخر

روش های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. یکی‌ از این روش ها، استفاده از وسایل ضد بارداری است. به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از وسایل ضد بارداری، روش کاملا ایده آلی برای پیشگیری از بارداری نیست. اما به میزان زیادی، می تواند از بارداری های ناخواسته، پیشگیری کند. اگر میخواهید بدانید که استفاده از این روش پیشگیری از بارداری، برای شما مناسب است یا نه، با یک پزشک ‌مشورت کنید‌.

همچنین، میزان موفقیت استفاده از این روش پیشگیری از بارداری، در زنانی که سابقه زایمان داشته اند، متفاوت است. از آن جایی که زایمان می تواند واژن و دهانه رحم شما را بزرگ تر کند، اسفنج ضد بارداری، در زنانی که بچه دار شده اند، به اندازه سایر زنان، مناسب نیست.

علاوه براین، در صورتی که سوالات بیشتری درباره روش استفاده و میزان اثر بخشی اسفنج های ضد بارداری دارید، با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین پزشکی، مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز